Mun 3,5-vuotiaalla ei ole pienintäkään käsitystä rahan arvosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Ja pidän sitä täysin normaalina. Hän ei siis ymmärtäisi eroa, jos saisi viisi euroa tai viisikymmentä euroa. En ole koskaan ajatellut, että rahalahja mitenkään ilahduttaisi häntä.

Tuli vaan yhestä toisesta ketjusta mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22256057:
Aloitusviesti on meinaan nykyisellään irralinen vailla asiayhteyttä. Että sitä vaan...

Ei lähtöajatukseni kontekstilla ole väliä, jos aiheesta saa viritettyä ihan oman keskustelunsa. Tämän keskustelun aiheeksi en ajatellut oman lapseni rahantajua, vaan arvelin lukijan ymmärtävän, että nyt voitaisiin vaikka haarukoida sitä, minkä ikäiset ymmärtävät rahan ja minkä ikäisille kannattaa antaa esimerkiksi rahalahjoja. Niinhän täällä palstalla yleensä tehdään: yksityinen laajenee yleiseksi. Että siitä vaan kommentoimaan...

Olen alkanut antamaan raha lahjaa siinä vaiheessa, kun aku ankat, hesen lahjakortit yms. on jo monena vuonna käytetty :) Olen huono keksimään persoonallista lahjaa ja moni lapsi ja myös aikuinen on enemmän tykännyt rahasta ku tyhjästä krääsästä !! Rahan voi laittaa kuiten säästöön suurempaa hankintaa varten!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22256091:
Ei lähtöajatukseni kontekstilla ole väliä, jos aiheesta saa viritettyä ihan oman keskustelunsa. Tämän keskustelun aiheeksi en ajatellut oman lapseni rahantajua, vaan arvelin lukijan ymmärtävän, että nyt voitaisiin vaikka haarukoida sitä, minkä ikäiset ymmärtävät rahan ja minkä ikäisille kannattaa antaa esimerkiksi rahalahjoja. Niinhän täällä palstalla yleensä tehdään: yksityinen laajenee yleiseksi. Että siitä vaan kommentoimaan...

Juu, ajatus hyvä 10, toteutus 0. Aloitusviestistäsi ei saa perimmäistä ideaasi selville. Kun tarkoituksena ei ole ruotia lapsesi raha-asioita, olisiko parempi otsikko kuulunut vaikkapa näin: "Kannattaako leikki-ikäiselle antaa rahalahjoja, vai ymmärtääkö sen ikäinen vielä rahan päälle?"

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22256167:
Juu, ajatus hyvä 10, toteutus 0. Aloitusviestistäsi ei saa perimmäistä ideaasi selville. Kun tarkoituksena ei ole ruotia lapsesi raha-asioita, olisiko parempi otsikko kuulunut vaikkapa näin: "Kannattaako leikki-ikäiselle antaa rahalahjoja, vai ymmärtääkö sen ikäinen vielä rahan päälle?"

Anteeksi kun yliarvioin kykysi :)

Juu no meilläkin on tuo esikoinen kohta 4v. eikä hän ymmärrä rahasta mitään. Kaupassa on iloinen jos saa ostaa itse omilla rahoillaan kinder munan ja kaivaa lompakostaan kassatätille 5senttisen kerrallaan ja odottaa tarvitseeko enempää antaa =)

Mun mielestä nuin pienen ei edes tarvitse vielä osataan rahasta mitään vaan olla lapsi =)

Meillä lapsi alkaa saamaan viikkorahaa heti, kun oppii hiukan laskemaan. Saa sitten sillä ostaa itse karkkipäivän karkit tai säästää johonkin muuhun. Rahan arvoa ei opi ellei sitä saa käytettäväksi.

Ja on meillä jo alle 3-vuotiaana oltu iloisia rahalahjoista. Lapsi on itse saanut valita kaupassa mitä haluaa, yleensä se on ollut kohtuullista, välillä on kielletty ja ehdotettu jotakin halvempaa. Suuria summia ei mun mielestä kannata antaa leikki-ikäisille.

mun 4veeni on aina onnellinen kun joku antaa hänelle rahaa. Erityisesti kolikot ovat suosiossa eli setelien arvoa en ole opettanut hänelle. Tietää kyllä ihan hyvin että rahalla tavarat ostetaan joten rahalahja kelpaisi hänelle mainiosti. Tuleenkohan siitä roope ankka vai aku...

Yhteistyössä