Mummot ostaa kaikki lahjat meidän lapsille, onko hyväksikäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lök
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikilla on oma tyyli ja tapa, meillä mummot kysyvät jo hyvissä ajoin listaa ja ostavat reilusti mitä on toivottu, nytki esim: täkki ja tyyny, leluja, vaatetta mitä olen itse valinnut. Meillä mummit haluu ostaa, vaikka ei meillä ole tiukkaa. Itse en kyllä osta mitään, ja aina pitää sanoo et ei enään leluja ku ostasivat ihan liikaa. Kiva niin ja minusta saavat ostaa, varsinkin kun aina ostavat mitä oikeesti tarvitaan ja halutaan, eikä mitään turhaa. Saavat mummit vähän hemmotella :)

Meillä anoppi vähän väliä kyselee, mitä lapset tarviis ja sillointällöin vie minut shoppailemaan niin että saan itse valita esim. Just sellaisia vaatteita mistä tykkään ( lapset vielä niin pieniä etteivät itse osaa valita). Olen kyllä sanonut anopille, että on tosi ihanaa kun hän meitä noin auttaa kun on taloudellisesti tiukkaa, enkä edes viitsi mitään kallista valita. Hän itse monesti katsoo jonkun kaalliimman ja laadukkaamman vaihtoehdon ja sanoo, että hän mielellään ostaisi sen jos vaan minulle kelpaa.
Etenkin alussa hävetti ottaa vastaan mitään tai maksattaa ostoksiani hänellä, mutta tiedän että tekee samaa tyttärelleen, ja mieskin sanoo että turhaan nolostelen asiaa.

Nyt jouluksi taas kysyi mitä lapsislle ja kun leluja on jo niin paljon, niin ehdotin lastenhuoneeseen yhtä kivaa kalustetta, joka sitten maksettiin puoliksi. Siltikin soittelee kaupoista, että täällä oois tämmöinen ja tämmöinen, saako hän ostaa sen? Joskus joudun kieltäytymään, kun lähes aina meillä käydessään tuo jotain.

Omalta äidiltä en edes odota mitään edes lapsille, niin en pety. Ehkä siksikin hävettää ottaa anopin lahjoja vastaan, kun en omalta äidiltänikään mitään saa...

En ole mummo, mutta kolmen lapsen täti ja joka joulu/synttäreinä oon pyytänyt lasten vanhemmilta toivelistaa josta ostan sitten yhden lahjan per lapsi. Musta järjestely on kätevä, sillä itse en osaa yhtään ajatella mitä esim 3-vuotiaalle voi ostaa. Tällä tavalla ipanat saa sitä mitä haluavat/ tarvitsevat eikä mun tarvitse kulkea haavi auki lelukaupassa.

Aina oon kuitenkin ostanut listalta vaan sen yhden jutun, en ole edes kuvitellut, että pitäis koko lista ostaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön täti;22697944:
En ole mummo, mutta kolmen lapsen täti ja joka joulu/synttäreinä oon pyytänyt lasten vanhemmilta toivelistaa josta ostan sitten yhden lahjan per lapsi. Musta järjestely on kätevä, sillä itse en osaa yhtään ajatella mitä esim 3-vuotiaalle voi ostaa. Tällä tavalla ipanat saa sitä mitä haluavat/ tarvitsevat eikä mun tarvitse kulkea haavi auki lelukaupassa.

Aina oon kuitenkin ostanut listalta vaan sen yhden jutun, en ole edes kuvitellut, että pitäis koko lista ostaa!

No ei varmaan tarviikaan kaikkea ostaa, tuskin kukaan sitä odottakaan. Se on vaan on vaikeeta kun ei tiedä mitä joku ostaa, että antaako samoja toiveita useille, mitäs jos ne kaikki valitseekin listalta just sen saman? Kovin paljon taas järkeviä toiveita on vaikee keksiä niin että muka jokaiselle riittäs ihan erilainen toivelista.

Jos mummot tekevät tämän pyytämättä ja omasta halustaan ja lisäksi kohtelevat kaikkia lapsenlapsiaan tasavertiaisesti niin silloinhan kaikki on OK.

Voisin helpostikin kuvittelevani, että hemmottelisin lapsenlapsiani sitten kun mulla sellaisia on.

No ei varmaan tarviikaan kaikkea ostaa, tuskin kukaan sitä odottakaan. Se on vaan on vaikeeta kun ei tiedä mitä joku ostaa, että antaako samoja toiveita useille, mitäs jos ne kaikki valitseekin listalta just sen saman? Kovin paljon taas järkeviä toiveita on vaikee keksiä niin että muka jokaiselle riittäs ihan erilainen toivelista.

Tämä on totta ja meillä asia on ratkaistu tylysti siten, että me kaikki mummot/kummit/tädit "varataan" tästä samalta listalta se mitä ostetaan ja ilmoitetaan sitten vanhemmille. Vaatii kyllä vähän säätöä, mutta meillä on toiminut hyvin ainakin tähän saakka.

Yhteistyössä