mummopuoli ja pappapuoli

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun vanhemmat on eronneet ja molemmilla uudet puolisot. Oon raskaana ja nyt mietin että mitkä nimitykset mun isäpuolella ja äitipuolella tulis olemaan. Itse kutsun molempia ihan nimeltä. Tuntuu kuitenkin että mun isäpuoli olis enemmän isoisä lapselle kuin mun isä. Isää en näe edes joka vuosi ja lapsenikin tulisi enemmän tietysti näkemään mun isäpuolta. Pidän omaa isääni ainoastaan biologisena isänä, isäpuolta taas ihan kasvattajana. Mitä mieltä ootte? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
 
"vieras"
Minä neuvon kysymään kyseiseltä henkilöltä itseltään, miksi haluaa itseään kutsuttavan. Isoisällekin on monen monta synonyymia kuten ukki, pappa, vaari, taata jne. Toiset eivät välttämättä tunne itseään varsinaiseksi isovanhemmaksi ja haluavat itseään kutsuttavan ihan vaan nimeltä, kuten meidän lasten isoäitipuoli, jota meidän kuopus kyllä kutsuu väliin ihan mummoksi vaan :D
 
"vieras"
Mun äidillä "uusi" mies, oma isäni on kuollut kun olin lapsi. Ja tämä "uusi" mies (jonka kanssa avioliitossa ollut pian 10v) on ihan pappa. Niinkuin hän on omille biologisille lapsenlapsilleenkin.
Miehen äidillä on myös miesystävä (mieheni isä on kuollut), mutta häntä kutsutaan ihan etunimellä tai joskus satunnaisesti vara-vaari nimityksellä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";23060480]Minä neuvon kysymään kyseiseltä henkilöltä itseltään, miksi haluaa itseään kutsuttavan. Isoisällekin on monen monta synonyymia kuten ukki, pappa, vaari, taata jne. Toiset eivät välttämättä tunne itseään varsinaiseksi isovanhemmaksi ja haluavat itseään kutsuttavan ihan vaan nimeltä, kuten meidän lasten isoäitipuoli, jota meidän kuopus kyllä kutsuu väliin ihan mummoksi vaan :D[/QUOTE]

Molemmat haluavat kyllä olla mummo ja pappa mutta onko se sitten outoa jos on 3 mummoa ja 3 pappaa? Lisäksi on vielä mun pappa ja miehen mummo joita lapsi näkisi usein. Olisko hyvä esim. jos jokaista kutsuisi "etunimi"-mummo ja -pappa? Ehkä turhia juttuja mut kyllä nää mietityttää. :D
 
[QUOTE="aloittaja";23060517]Molemmat haluavat kyllä olla mummo ja pappa mutta onko se sitten outoa jos on 3 mummoa ja 3 pappaa? Lisäksi on vielä mun pappa ja miehen mummo joita lapsi näkisi usein. Olisko hyvä esim. jos jokaista kutsuisi "etunimi"-mummo ja -pappa? Ehkä turhia juttuja mut kyllä nää mietityttää. :D[/QUOTE]

Voihan niitä yrittää kutsua esim. Liisa-Mummo ja Marja-Mummo, mutta lapsi saattaa päättää toisin :). Meillä kävi näin, kun yritettiin eritellä.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23060517]Molemmat haluavat kyllä olla mummo ja pappa mutta onko se sitten outoa jos on 3 mummoa ja 3 pappaa? Lisäksi on vielä mun pappa ja miehen mummo joita lapsi näkisi usein. Olisko hyvä esim. jos jokaista kutsuisi "etunimi"-mummo ja -pappa? Ehkä turhia juttuja mut kyllä nää mietityttää. :D[/QUOTE]

Ei ole mitenkään outoa nykypäivänä. Väliin voi olla hyvä ottaa nuo etunimet mukaan, että erottaa kenestä mummosta puhutaan. Niin mekin tehtiin lapsena, vaikka vaan kahdesta mummosta oli kyse, tosin jos pelkästä mummosta puhuttiin, niin se tarkoitti sitten isänäitiä. Sinun ja miehesi pappat ja mummot voivat sitten olla vaikka isopappoja ja isomummoja lapsille käytettävissä nimityksissä.
 
"siiri"
Meillä sekä omilla vanhemmilla että mieheni vanhemmilla on uudet puolisot ja kaikkia kutsutaan eri mummon ja vaarin synonyymeilla: isoisä, taata, pappa, vaari, mummo, isoäiti, mummi, mummu. Omat isovanhempamme ovat sitten isomummu, isovaari, Kerttu-mummo ja Vilho-pappa.

Kysyimme itse henkilöiltä millä nimellä he haluavat heitä kutsuttavan ja sattumalta kaikki halusivat itselleen eri kutsumanimet. Lisäksi jos on ollut aikaisempia lastenlapsia, niin se on määrittänyt millä nimellä henkilöä jo ennestään kutsutaan. Mielestäni on järkevää, että kaikki serkukset puhuvat samalla nimellä samasta henkilöstä, selkiyttää keskustelujakin :)
 
"mievain"
Meillä myös jokaisella on omat nimensä;
Äidistäni tulee mummu, mieheni äidistä mummo.
Mieheni isä ei ole vielä päättänyt, mutta tod näk vaari.

Isäni haluaa ehdottomasti olla pappa ja vaimonsa nimesi itsensä jo mummiksi :D (tosin faijan vaimoa kutsun itse nimeltä, sanotaan nyt vaikka Maikiksi, niin silloin olisi luontevinta että tämä olisi Maikki-mummi, kun muita kutsutaan ihan mummoksi ja mummuksi :)
 
"kiki"
Meillä on yksi puoliska paappa, tosin käytetään pelkkää paappaa ilman puoliskaa. Sai ihan itse päättää, miksi häntä kutsutaan ja tahtoi olla paappa, joten mikäs siinä. =)
 
"Tea"
Itse en tykkää noista puoli-nimityksistä, esim. veli on mulle veli eikä mikään puolikas. Lasten ei-biologinen ukki on ihan ukki kaikille lapsenlapsilleen, sekä biologisille että ei-biologisille.
 
Meillä on kummankin vanhemmat eronnut, oman isäni kanssa en ole tekemisissä ja äidin mies on aina ollut enemmän isä minulle kuin omani, joten hän on tittelin vaari ansainnut, miehen puolelta kutsutaan uusia puolisoita vain etunimellä.
 
suutari räätäli
nimet muutettu

meillä on mun ns. isäpuoli lapselle pelkkä Arto. Ei pappa tai vaari liitteitä.
sitten mua ärsyttää ton ukon isäpuoli haluaa itseään kutsuttavan Ukiksi. (no meidän lapsi ei ollut hänelle & anopille eka vaan VIIDES.) joten sallin sen vaikka se kuulostaa mielestäni tyhmältä, jos meidän lapsi olisi ollut eka niin oisin vetänyt rajan kanssa että nimellä kutsutaan eli SEPPO.

Koska mun ja miehen isä eli PAPPA ja PAAPPA on 110% läsnä lapsen elämässä.
Ja vielä iso-papat, niin mun mielestä ei sukupappoja tarvi olla. ne on mukavia "setiä" esim.

Ja lisäys: miehen Isän uusi emäntä, häntäkin kutsumme vain etunimelle eli Kirsi.
 

Yhteistyössä