Mummon huoli taas / kaksosten imetys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kestikievari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kestikievari

Vieras
Taas kysyisin teiltä, kaksosten äidit, miten imetätte vauvoja yhtäaikaa ? Aiemmin kysyinkin ja sain neuvoja tyttöselleni, mutta ei millään onnistu tuo yhtäaikaa imettäminen !

Juuri äsken soitti ja sanoi, että vaikka on kaksi imetystyynyä päällekkäin, niin vauvat vajoaa johonkin kuopaan jne. hän totesi, että hänellä niin pienet rinnat, etteivät ylety vauvan suuhun, näin ymmärsin. Totesi, että jos hänellä olisi suuremmat rinnat, niin sitten onnistuisi.

Koitin tarjota, että laita vielä jotain koroketta tyynyjen alle, että vauvat olisi korkeammalla.....

Hän ei haluaisi korviketta antaa.....ei kai nyt muuta konstia ole kun nuo imetystyynyt, mutta kun on niin pienet nuo "meijerit".....

Eli, kun molemmat huutaa yhtäaikaa ruokaa, niin olisiko vielä muuta neuvoa että saisivat "tissin" suuhun yhtäaikaa ?

Mieheni asetteli syliini vauvat päät vastakkain, istuin muhkeassa nojatuolissa ja tumppasin tavallisia luttanoita tyynyjä sivuilleni ja syliin yksi tyyny poikittain. Pitelin käsillä vielä molempien pään alta. Parin kk:n iässä sain jo käsiä vapaaksikin, mutta yksin ollessa toinen sitten itki imetyksen ajan, tosin nopeasti oppivat imemään ja vuorottelemaan:) Imetystyynyillä vauvat tosiaan valuivat. Olen pienirintainen ja kontillani ollessa ei minun rinnat kyllä ylettän tai sitten asento meni niin hurjaksi että oli todella epämukavaa.

Mulla ei kyllä onnistunut imetys yhtä aikaa ei sitten millään.
Vauvat olivat niin pienikokoisia, etteivät jaksaneet kunnolla imeä ja toisella oli suukin niin pieni, ettei nännini mahtunut edes kunnolla vauvan suuhun. Rintakumit tekivät imemisen vielä vaikeammaksi. Kaikkea kokeiltiin.

Tietenkin vaikuttaa minkä kokoiset kaksoset ovat. Meillä vauvat painoivat syntyessään aika tarkkaan 2 kg ja pituutta oli 42cm, vaikka syntyivät vain kolme viikkoa etuajassa. Imetystyyny oli ihan vitsi ja vaan hukkuivat muutenkin kaikkiin mahdollisiin tyynyihin. Mulla oli rinnat kokoluokkaa F ja vauvoilla päät oli keskikokoisen omenan luokkaa. Siitä voi vähän miettiä, minkä kokoinen suu heillä oli.

Kikka3 vinkki tuntuu ainakin mun näkökulmasta ihan vitsiltä, koska vauvat olivat todellakin hirmu pieniä ja imemisteho oli ihan eri sarjaa, kuin tavallisen nelikiloisen. Lisäksi mulle tehtiin hätäsectio ja leikkaushaava oli kipeä tosi pitkään, mikä vaikutti ihan yleiseen olemiseen.

Mä lopetin imettämisen kuukauden jälkeen ja siirryin pulloruokintaan. Päätös aiheutti surua mulle tosi pitkään, mutta vauvoilla alkoi paino nousta nopeammin heti sen jälkeen. Sain paljon tukea neuvolasta ja lastenklinikalta, jossa jouduttiin jatkuvasti ravaamaan.

Ei millään pahalla muita palstailijoita kohtaan, mutta täällä saa välillä aika ajattelematonta kommenttia. Ihmiset joilla ei ole ollut erirytmistä, pienipainoista tai ihan vaan kahta normaalikokoista vastasyntynyttä kotonaan vuorokaudet ympäri eivät voi luonnollisesti tajuta, miten stressaavaa ja vaativaa arki kaikkinensa on. Siksi neuvonkin, että kyselet ennemmin vinkkejä esim helsingin monikkoperheyhdistyksen aktiiviselta keskustelupalstalta. Siellä on satamäärin ihmisiä, joilta löytyy kokemusta ja empatiaa paljon enemmän kuin täältä. www.hmp.fi

Voisiko mummo vaikka itse liittyä imetystukilistalle. Siellä kirjottelee useitakin kaksosten äitejä, jotka ovat jopa pikkukeskosia saaneet täysimetykselle ja täysimetyskin onnistunut sittemmin sinne 6kk ikään asti.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php

Mulla on kaksoset reippaat 3kk ja pullosta saavat vain lisiä muuten on menty ihan rintarukinnalla. Kuten jo aiemmin kerroinkin, niin olosuhteiden pakosta ollaan harjaannuttu imettämään molemmat eri aikaan. Ei tuo imetystyyny ollut avuksi vaikka mulla rinnat on kookkaat kun ne ei sitten pysy sen helpommin yhtä aikaa molempien suussa. Tuo yö pullottelu johtuu siitä, että päivällä mulla ei ole mahdollisuus nukkua kun vauvat nukkuvat sen verran eri tahdissa kuin esikoinen. Tosin on niitäkin öitä kun eivät tuota pulloa halua. Yksi konsti jota ite käytän, on tuo pumppaaminen ja sitten kun makuultaan imettää toista voi toista syöttää pullosta samaan aikaan, tosin nyt ovat jo tottuneet hetken odottamaan kun ovat siinä vieressä

Kiitos kaikille tasapuolisesti neuvoista !

Huomenna menen avuksi, kun jää yksin kotiin koko päiväksi vauvojen kanssa. Laitan imurin pyörimään ja mitä tyttöseni nyt haluaakin minun tekevän. Olemme sopineet, että hän aina itse pyytää milloin apua tarvitsee.

Nyt kun luen kirjoituksianne, kaksosten äidit, niin ymmärrän VIELÄ paremmin tyttöstämme ja hänen huoltaan syötöistä.

Kiitos vielä ja Hyvää Pääsiäistä !

Imetystyynyjäkin on erilaisia. Tyynyssä pitää olla tarpeeksi täytettä, että on riiittävän korkea ja napakka. Täyteraetta saa lisää esim. Etolasta, suppilolla kannattaa täyttää. Tyyny pysyy selvästi paremmin paikoillaan, kun siinä on "turvavyöt" eli pikaklipsillä varustettu nauha, joka on kiinni tyynyn sakaroissa. Tämä menee sopivan tiukasti äidin vyötärön ympäri, niin tyyny ei liu'u sylissä ja vauvat putoa tyynyn ja äidin väliin.

Mallia voi katsoa täältä: http://www.mollavauva.fi/??mpg=10&pg=1001&page=ProductGroup

Yhteisimetyksessä vauvat pitää saada niin hyvin tuettua siihen rinnan lähelle, että kädet jäävät vapaiksi ja voi auttaa kumpaakin vuorollaan rinnalle. Rintojen koosta se ei ole kiinni.

Kaksosille on omia imetystyynyjä, joita saa tilattua Suomen monikkoperheiden yhdistykseltä. Tyyny on normaalia suurempi. Sen lisänä (aputäytteenä) taisin käyttää tavallisia sideharsorättejä. Ja minulla on pienet rinnat, että siinä mielessä ei koosta ollut kiinni tuo imetys.

Yhteistyössä