mummolle vai päivähoitoon?

Tässä pähkäilen miten järjestän 1,6 vuotiaan hoidon, kun kyse on 2-4 tunnista neljänä päivänä viikossa.. Vienkö puolipäivähoitoon vai tohdinko pyytää mummoa hoitamaan? Itse ajattelen että mummo hoitajana olisi ihanteellinen mutta rasittaako säännöllinen hoito ihmissuhteita.. Onko kellään omakohtaista kokemusta. :wave:
 
Isäni hoiti poikaani vuoden ikäisestä noin 4 kk ennen pph.ta. Ja kyllä se oli raskasta ennenkaikkea isälleni. Muutoin se oli kyllä ihanne ratkaisu ja toimi loistavasti. Lapselle syntyi ihana ikimuistettava yhteys pappaan joka viime syksynä kuoli pois.
 
Se riippuu ehdottomasti mummosta itsestään. Kysy häneltä ja tarkkaile reaktioita tarkkaan... mummo ei välttämättä saa sanotuksi, jos se tuntuu hänestä huonolta ajatukselta, vaan suostuu ehkä sun mieliksesi.

Itse tekisin sen ratkaisun edes kysymättä, kun omien lasten isovanhemmat tiedän, että veisin lapsen puolipäivähoitoon. Meidän isovanhemmat hoitavat lapsia mielellään, mutta eivät jaksa, jos se on jatkuvaa. Ja heillä on omassakin elämässä paljon tekemistä, joten en halua sitoa heitä hoitamaan minun lapsiani kovinkaan paljon.
 
Minä laittaisin päivähoitoon ja pyytäisin mummoa avuksi kun tarvitaan ylimääräistä: ylimääräinen hoitopäivä sovittujen lisäksi tai lapsi on toipilaana ja tarvitsee syliä, ei päivähoidon touhukasta menoa.
 
Meillä mummu jää omasta tahdostaan hoitamaan poikaamme sitten kun päätän palata töihin. Olen pieneltä paikkakunnalta ja tänne en halua päiväkotiin lastani koskaan laittaa....olen ollut siellä työharjoittelussa ja niin huonoa kohtelua osa lapsista sai että itku meinas tulla :eek:
 
Sussoo
Meillä on ollut lapset neljä päivää viikossa hoidossa perhepäivähoitajalla ja päivä viikosta kotona jonkun isovanhempien tai isän kanssa riippuen siitä kuka ehti hoitajaksi.
Me ollaan ilman muuta sitä mieltä, että isovanhemmat ovat vain varahoitajia ja eivät enää velvoitettuja hoitamaan lastenlapsiaan joka päivä. He ovat omat lapsensa jo kasvattaneet ja eläkepäivänsä ansainneet. Tiedän, että jos heitä kysyttäisiin hoitajiksi, niin suostuisivat heti. Mutta eivätpä he enää mitään nuoria ole eikä heidän hommansakaan. Itse asiassa mun anopilla on niin paljon eläkeläisten menojakin, että ei se edes ehtisi hoitaa viittä päivää viikossa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:28 suski kirjoitti:
Meillä mummu jää omasta tahdostaan hoitamaan poikaamme sitten kun päätän palata töihin. Olen pieneltä paikkakunnalta ja tänne en halua päiväkotiin lastani koskaan laittaa....olen ollut siellä työharjoittelussa ja niin huonoa kohtelua osa lapsista sai että itku meinas tulla :eek:
Et ehkä halua muistella tai jaksa, mutta millaista kohtelu oli?
 
Kiitos vastauksistanne! Vahvisti omia aatoksiani tuosta että isovanhemmat ovat varahoitajia ja että heillä on omakin elämänsä. Tiedän, että tykkäävät olla lapsenlapsensa kanssa mutta säännöllisyys varmaan veisi osan mukavuudesta kun joutuu aikatauluttamaan muita menoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 21:28 suski kirjoitti:
Meillä mummu jää omasta tahdostaan hoitamaan poikaamme sitten kun päätän palata töihin. Olen pieneltä paikkakunnalta ja tänne en halua päiväkotiin lastani koskaan laittaa....olen ollut siellä työharjoittelussa ja niin huonoa kohtelua osa lapsista sai että itku meinas tulla :eek:
Et ehkä halua muistella tai jaksa, mutta millaista kohtelu oli?
No hoitajat eivät osoittaneet mun mielestä ammatitaitoaan lainkaan. Käyttivät henkistä väkivaltaa, kahvihuoneessa haukuttiin ja mollattiin sekä lapsia että joidenkin vanhempia. Itse tunsin monia näistä, koska tää paikkakunta on senverran pieni. Kaikki työntekijät olivat naisia ja minusta oli hullua myös se että keittäjää haukuttiin myös, vaikka oli minusta tosi kiva ihminen. Siis ihan typeriä tilanteita siellä oli päivittäin. Yhtä villiä poikaa kun eivät tahtoneet saada kuriin muuten niin sitten käytettiin henkistä väkivaltaa. Kerrankin kun tää poika meni pihalla luistelemaan ja teki kerrankin jotain rauhassa ja esitteli siinä sitten luistelutaitojaan tädeille niin he ihan tahallaan huutelivat pojalle että joo joo et sä vielä osaa kunnolla luistella :eek: Ja poika rassukka yritti näyttää mitä on oppinu ja nämä vaan ilkkuivat ja ihan vain kostoksi pojalle siitä että on villi ja joskus tekee ilkeyksiä.
 

Yhteistyössä