"Mummoikäinen" äiti vastaa - kysy mitä haluat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 41-vuotias
Minulla on 9-, 6-, ja 2-vuotiaat lapset ja olen rv 15
En todellakaan tunne itseäni "mummoksi". Hyvin jaksan lasten kanssa touhuta. Käydään luistelemassa, laskettelemassa, laskemassa pulkkamäessä. Toisaalta kotona pelaan lasten kanssa lautapelejä, laulan karaokea jne.

Miten uskalsit vielä 41-v alkaa uuden lapsen tekoon?itse olen nyt 38v ja tämä ainokainen on 3v ja olen miettinyt josko sitä 40v vielä uskaltaisi toisen tehdä.

[QUOTE="äiti";25480874]Miten uskalsit vielä 41-v alkaa uuden lapsen tekoon?itse olen nyt 38v ja tämä ainokainen on 3v ja olen miettinyt josko sitä 40v vielä uskaltaisi toisen tehdä.[/QUOTE]

Hyvin uskalsin. Miksi en olisi uskaltanut???
Minulla on kaikki raskaudet mennyt hyvin ja jaksan lasteni kanssa hyvin.
Ja halusin vielä yhden lapsen. Mitä uskaltamista tässä nyt on...

Meinasin jo provosoitua, mutta huomasin tuon vastaavan teiniäiti ketjun ; )
Itse olen samanikäinen ja toinen tulossa, enkä todellakaan tunne itseäni mummoksi.
Itse olin aiemmin sitä mieltä että 40-v on rajapyykki lasten teolle, mutta minkäs teet kun
vauvakuume yllätti totaalisesti, ja tärppäsikin nopeaan. Ei kai mummot tähän kykene...?

[QUOTE="Siiri";25480892]Hyvin uskalsin. Miksi en olisi uskaltanut???
Minulla on kaikki raskaudet mennyt hyvin ja jaksan lasteni kanssa hyvin.
Ja halusin vielä yhden lapsen. Mitä uskaltamista tässä nyt on...[/QUOTE]

No sit on hyvä kun raskaudet ovat menneet hyvin. Mietin itse vain kaikkia riskejä esim. saada vammainen lapsi yms.

[QUOTE="Himmuli";25480911]Meinasin jo provosoitua, mutta huomasin tuon vastaavan teiniäiti ketjun ; )
Itse olen samanikäinen ja toinen tulossa, enkä todellakaan tunne itseäni mummoksi.
Itse olin aiemmin sitä mieltä että 40-v on rajapyykki lasten teolle, mutta minkäs teet kun
vauvakuume yllätti totaalisesti, ja tärppäsikin nopeaan. Ei kai mummot tähän kykene...?[/QUOTE]

Hyvä, että huomasit... :D
Tämä on nimenomaan huumorimielessä avattu ketju.
Olin itsekin joskus ajatellut juuri tuota 40v:tä joksikin rajapyykiksi, mutta sitten tajusin, että miksi ihmeessä sen pitäisi sellainen olla.
Jos me miehen kanssa molemmat tunnemme olevamme valmiita vastaanottamaan vielä yhden perheenjäsenen.
Ja meillä kanssa tärppäsi helposti :D

[QUOTE="äiti";25480914]No sit on hyvä kun raskaudet ovat menneet hyvin. Mietin itse vain kaikkia riskejä esim. saada vammainen lapsi yms.[/QUOTE]

Tokihan tietyt riskit lisääntyy, mutta loppujen lopuksi ei ne nyt niin korkeita ole vielä tässä iässäkään.
Ja ainakaan niskapussiultran mukaan meillä ei pitäisi olla syytä huoleen :)

.. ja jos sitä vammaisuutta pelkää niin ainakin meillä yli 40-v äidit saavat jo varsin kattavat siköseulonnat. Vaikka ikävähän sellaisia ratkaisuja on miettiä jos seula hälyttää... oli ikä mikä tahansa.

[QUOTE="Himmuli";25481045].. ja jos sitä vammaisuutta pelkää niin ainakin meillä yli 40-v äidit saavat jo varsin kattavat siköseulonnat. Vaikka ikävähän sellaisia ratkaisuja on miettiä jos seula hälyttää... oli ikä mikä tahansa.[/QUOTE]

Näin on...
Ja meillä elämänarvot sellaiset, että esim downin takia sikiötä ei abortoitaisi (vaikka ei nyt välttämättä ehdoin tahdoin vammaisia lapsia halutakaan)

[QUOTE="zzz";25481265]Mitäs sitten, kun tuota nyt vielä syntymätöntä lasta 15 vuotiaana nolottaa kun äiti on melkein eläkeiässä?[/QUOTE]

Uskon ja toivon meidän siirtävän lapsellemme sellaiset elämänarvot, että hän ei häpeä perhettään tai meidän tekemiämme ratkaisuja.
Mutta mahdolliset ongelmat ratkotaan sitä mukaan, kun niitä tulee

Mulla on useampi ystävä jotka saaneet lapsia vanhempana kuin sinä, ja hyvin on mennyt.
Toisaalta jos mun esikoinen haluaa lapsia nuorena, mä toivottavasti oikeasti olen mummo jo nelikymppisenä, eli on siinä mummoiässä totta toinen puoli. ;)

[QUOTE="zzz";25481265]Mitäs sitten, kun tuota nyt vielä syntymätöntä lasta 15 vuotiaana nolottaa kun äiti on melkein eläkeiässä?[/QUOTE]

Tää on kyllä niiiin nolo. Aina tätä samaa pa...kaa. Mikä saa kysyjän uskomaan että lapsi häpeää omia vanhempiaan ihan vaan ja ainoastaan siksi että äiti/isä ovat saaneet hänet vähän vanhempana kuin teini-iässä? Oletko tosiaan sitä mieltä että nuorempana lapsensa saaneiden lapset eivät koskaan häpeäisi omia vanhempiaan?

Minulla on onneksi itseäni muutaman vuoden nuorempi mies niin lapsen ei sitten tarvitse hävetä kuin äitiänsä vaan :-).

Yhteistyössä