"Mummo"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ggggg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ggggg

Vieras
Äitini on kieltäytynyt hoitamasta lapsenlapsiaan, moneen otteeseen. Aloitti jo silloin kun odotin ensimmäistä(vahinko) ja en kyllä edes kysynyt vaan ihan omatoimisesti marmatti nähdessämme että hän on omat lapsensa hoitanut ja turha sitten odottaa että hän alkaa muiden lapsia hoitamaan.

Kun esikoinen oli pieni, jäin yksinhuoltajaksi ja masennuin. Pyysin äidiltäni apua muutaman kerran lapseni hoitoon, mutta koskaan ei suostunut, ei edes hammaslääkäriajaksi suostunut ottamaan, eikä auttamaan kun olimme molemmat yhtäaikaa kipeitä. Aukoi vaan päätä ja edelleen sanoi että itse teit, hoidakin itse. Myös siinä tilanteessa kun olin vaikeasti masentunut ja en oikeasti pystynyt/jaksanut huolehtia lapsesta kunnolla ja oli huostaanoton uhka. Tässä tilanteessa meitä auttoi eräs puolituttu.

Nyt sitten vuosia myöhemmin, kun äitini läheinen ystävä on tullut mummoksi ja oikein hehkuttaa mummoudellaan ja lapsenlapsillaan, on äitini alkanut esittää mummoa aina kun mahdollista esim. sukujuhlissa. Emme ole olleet siis juurikaan tekemisissä tässä näinä vuosina, nähneet noin 2-4 kertaa vuodessa ja puhuneet puhelimessa vielä harvemmin. Sukulaisten silmissä hän esittää läheistä mummoa, en oikein itsekään osaa reagoida tähän muuten kuin olemalla hämilläni ja hiljaa. Lapsikin on aika kummissaan asiasta mutta on aika ujo luonteeltaan eikä ole sen kummemmin mitään ihmeitä möläytellyt hänkään, on kyllä ihmetellyt jälkeenpäin joskus. MItään aiempia puheitaan ei ole koskaan ottanut puheeksi itse eikä ole suostunut asiasta mitään puhumaan, olen itse pari kertaa yrittänyt nostaa kissaa pöydälle.

Nykyään hän pitää silloin tällöin yhteyttä ja on esim. pyytänyt minua sosiaalisessa mediassa kaverilistalleen, johon en kyllä ole vastannut. Olen ahdistunut tilanteesta ja koen usein joutuneeni jotenkin hyväksikäytetyksi kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Käytös on sellaista nykyään että kutsutaan vaikka johonkin ja ollaan niin maireina kun tullaan paikalle ja muut ovat näkemässä, mutta kun muut eivät näe, olen ilmaa. Mitkään asiani eivät myöskään häntä edelleenkään kiinnosta pätkääkään, hän haluaa vain soittaa ja valittaa sisaruksistani tai muista ihmisistä, mistään muusta juttelu ei saa tuulta alleen.

Miten tekisit tässä tilanteessa itse, jatkaisitko niin kuin ennenkin? Tilanne syö minua jotenkin kohtuuttomasti. En oikein tiedä kumpi olisi parempi, yrittää vaan olla täysin piittaamatta koko ihmisestä vai pitäisikö minun edes yrittää ottaa kontaktia, jos siltä puolelta tulee jotain yhteydenottoa.

Äitisi yrittää käytää sinua nyt hyväksi, omille itsekkäille tarpeilleen. Röyhkeästi hän ottaa myös lapsesi käyttöönsä aseekseen, tai siis yrittää näin tehdä.
Älä anna äidillesi mitään valtaa. Elä kuin häntä ei olisikaan, pidä huolta tytöstäsi ja itsestäsi, älä edes heikkona hetkenäsi paöjasta äidillesi mitään elämästänne.
Tuon kaltaiset ihmiset oikein vaanivat toisen heikkoa kohtaan, ja sitten iskevät, mutta vain edistääkseen omia itsekkäitä tarpeitaan.
Tosin he nerokkaasti naamioivat aikeensa hyväntahtoisuuteen, ja jotkut jopa uskovat sen. Mutta älä mene siihen ansaan.

Varsin sairaalta kuulostaa tämä äitisi. Soittaako hän sinulle ja valittaa myös muista lapsistaan? :O Noin myrkyttävässä ihmissuhteessa tuskin kannattaa roikkua vaikka hän äitisi onkin. Kerro hänelle suoraan mitä ajattelet! Vaikka kirjeellä edes jos et muuten tohdi. Ainakin sen vuoksi että ehkä saas ahdistustasi purettua näin, melkoinen möykky varmasti sinulle olla vain hiljaa asiasta. Toivottavasti tilanne ratkeaa!

Rupeat vaan äitis kaveriksi siellä sos. mediassa. Sitten laitat kekkerien jälkeen päivityksiä että oli kiva nähdä sinuakin taas pitkästä aikaa, huomasit varmaan että on lapsoset kasvaneet puolessa vuodessa... muistit sentään kaikkien nimet.

No, äitisi on kylmä paskiainen tai pahasti häiriintynyt. Mieti itse, kummasta mahtaa olla enemmän kysymys. Kummastakin tietysti on syytä pysyä sen verran etäällä, että oma olo ei liikaa kärsi.

Ja tietysti äitisi on myös väärässä. Miehiä pitemmästä elinajanodotteestaan hän saa kiittää niitä tuhansia esiäitejään, jotka ovat huolehtineet lastenlapsista. Sen huolehtivaisuuden takia pitkäikäisyys naisissa on ollut voimakkaasti periytyvä piirre, koska huolehtivan isoäidin tytär on onnistunut kasvattamaan enemmän lapsia aikuisiksi kuin sellainen, jolla on ollut lusmu mummona. Naisen huolltovastuu ei siis katkea täysin siihen, että omat lapsensa saa pois nurkista. Ei pitäisi hankkia lapsia, jos ei kestä olla kunnollinen mummokaan.

[QUOTE="jjj";28527252]Melkein tekis mieli sanoa että nolaisit hänet ja paljastaisit kaikille niille joille hän teeskentelee mikä hän oikeasti on![/QUOTE]

Kun on noin luonnehäriöisestä ihmisesä kyse, nolaaminen tuskin onnistuu.
Tuollaiset ovat niin härskejä, ettei mikään paljastus auta, se käännetään kuitenkin sen viattoman syyksi. Ja todella niin taitavia manipuloijia ovat, että useimmat uskovat.
Siksi kiusatulle on parempi, että vetäytyy, sulkee kaikki ovet, ettei tuollainen itsekäs luonnehäiriöinen pääse tunkeutumaan elämäänsä. Kokemuksella puhun.

juu, mutta sitten on hyvä ottaa huomioon sekin, että jos suvulle ym paljastuu, että mummo ei ole tehnyt mummonhommia, niin syyksi mummo taatusti maalaa, että hänen ei anneta ja tyttö on piru. jos suvun nyrpeydestä ei ole haittaa aloittajalle, niin antakoon palaa. jos on, sitten voi miettiä hiukan, pitäisikö keskustella jonkun sukulaisen kanssa etukäteen tilanteesta, ennen kuin sota syttyy. jospa sitten se toinenkin totuus jäisi elämään.

se vieroksuminen kun tapahtuu niin helposti. äitini naapuri hädin tuskin puhuu minulle sanaakaan, vaikka ollaan sentään hiukan täyspäisempiä kuin aloittajan yhteisö, eikä äiti ole erityisen aktiivisesti minua haukkunut. kunhan on tehnyt omat päätelmänsä vähäisestä läsnäolostani, eikä oikein käsitä etten voi äitini taloon astua. hänellä kun on liuta kissoja, ja minulla allergia. jonka tietenkin olen tahallani hankkinut, jos äidiltä kysytään.

Kiitos vastauksista. En usko että mikään minun sanomani nolaus häntä hetkauttaisi, on tosiaan sen verran härski että todellakin kääntää kaiken vaikka miten päin ja kun olen sosiaalisesti arempi, äitini käyttää tätä hyväkseen. Tietää etten ikimaailmassa pystyisi mitään julkista "kohtausta" järjestämään.

Tiedän että on mm. väittänyt joillekkin sukulaisille että olen käyttänyt huumeita, tarkemmin en tiedä. En ole juuri ollenkaan sukuni kanssa tekemisissä, en tiedä moniko uskoo äitiäni ja moni ei, ei varmaan oikeastaan edes väliä, olenpa pärjännyt tähänkin asti ilman niitä. Vähän aikaa sitten äitini soitti minulle ja ensin haukkui yhden sisarukseni, sitten alkoi marmattaa kuinka minä olin niin hirveä lapsi kun varastin bonus-seteleitä jääkaapin ovesta(tämä tapahtui joskus ollessani 10 vuotias). Yksissä sukujuhlissa eräs sisarukseni ei ollut tullut paikalle ja kuulin kuinka äitini selitti miksi tämä ei ollut päässyt. Selitys oli ihan uskottavan kuuloinen.

Hetki juhlien päättymisen jälkeen sisarukseni soitti ja selvisi että syy ei ollut lainkaan tämä vaan äitini oli keksinyt päästään syyn, eikä ollut edes soittanut sisarukselleni miksi ei tullut vaikka oli luvannut tulla. Olen myös kuullut kun äitini sanoi toiselle sisarukselleni että "todellakaan et lainaa sille xxx:lle mitään, se ei anna ikinä mitään takasin..." kun olin siis lainannut tämän nuoremman sisaruksen sandaaleja käydäkseni nopeasti ulkona pissattamassa koiran. Mitään muuta lainaamista puhe ei voinut koskea, koska olin lainannut ainoastaan niitä sandaaleja enkä ole mitään todellakaan sieltä suunnasta lainannut tai mitään sellaista puhettakaan koskaan ollut.

toi nimimerkki aiheutti päivän naurut :D
Alkuperäinen kirjoittaja persläven tytär;28527359:
juu, mutta sitten on hyvä ottaa huomioon sekin, että jos suvulle ym paljastuu, että mummo ei ole tehnyt mummonhommia, niin syyksi mummo taatusti maalaa, että hänen ei anneta ja tyttö on piru. jos suvun nyrpeydestä ei ole haittaa aloittajalle, niin antakoon palaa. jos on, sitten voi miettiä hiukan, pitäisikö keskustella jonkun sukulaisen kanssa etukäteen tilanteesta, ennen kuin sota syttyy. jospa sitten se toinenkin totuus jäisi elämään.

se vieroksuminen kun tapahtuu niin helposti. äitini naapuri hädin tuskin puhuu minulle sanaakaan, vaikka ollaan sentään hiukan täyspäisempiä kuin aloittajan yhteisö, eikä äiti ole erityisen aktiivisesti minua haukkunut. kunhan on tehnyt omat päätelmänsä vähäisestä läsnäolostani, eikä oikein käsitä etten voi äitini taloon astua. hänellä kun on liuta kissoja, ja minulla allergia. jonka tietenkin olen tahallani hankkinut, jos äidiltä kysytään.

Yhteistyössä