Jotkut ylireagoi, toiset ei edes huomaa, ihmisiä kaikki on ja erilaisia. Reaktiot on ja saakin olla erilaisia että löytyy se yhteinen sävel isovanhempien kanssa. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Haluisin uskoa että suurin osa mummien äiti-kommenteista on puhtaita vahinkoja, mutta löytyy myös niitä joilla se ei todellakaan ole sitä! Oma ex-anoppini jaksoi kolme vuotta kutsua itseään poikani äidiksi. Sanoin asiasta hänelle useamman kerran, mutta hän kuittasi asian sillä, ettei tarkoita asiaa niin vaan on nimenomaan vahinko ja että ylireagoin. Alkuun halusin uskoa tämän, mutta jossain vaiheessa alkoi tulla niin paljon muutakin joka viittasi aivan muuhun. Esim anoppi teki pojalle oman huoneen. Ja siis tosiaan niin, että osti tälle kaikki uudet huonekalut, lelut, vaatteet, oikeastaan kaiken mitä lapsi vain suinkin voi tarvita. Aina kun haki poikaa hoitoon puhui että mennään kotiin. On hienoa, jos lapsella on toinenkin paikka jossa voi olla kuin kotonaan, mutta mummilaan mennään nimenomaan kylään, ei asumaan. Ja kun lapsi itse kerran puhui mummista äitinään ja hänen kodistaan omana kotinaan ja minun kodista "toisena kotina" kihahdin niin, että pistin hommalle lopullisen stopin. Välimme tulehtuivat aika pahasti, mutta ehkä se oli hyväkin koska palautti asiat oikeaan perspektiiviin, ainakin hetkeksi. Saimme asioita jonkin verran puhuttua ja selvisikin, että anoppini oli itse miehensä kanssa suunnitelleet vielä iltatähteä, mutta poikani synnyttyä olivat jättäneet suunnitelmat sikseen. Ilmeisesti hän purki vauvakuumettaan tällä tavalla. Ei se siltikään oikeuta tuollaiseen. Tilanne sitten paheni taas pikkuhiljaa samaa vanhaa kohden ja lopulta päädyimme taas riitelemään samoista asioista. Tämän jälkeen en ole ottanut yhteyttä häneen enää. Hän välillä soittaa ja puhuu pojan kanssa puhelimessa ja on muutaman kerran hakenut pojan yökylään, kunhan ollaan ensin sovittu tarkkaan aikataulut ja kaikki pikkuseikat. Mutta itse en enää ikinä aijo lähteä samaan rumbaan, monen vuoden anoppihelvetti riitti. En soita hänelle, en ehdota oma-alotteisesti että näkisi poikaani. Hän saa edelleen nähdä, mutta hyvin rajoitetusti.