mummista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtakahenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtakahenäiti

Vieras
Mitenkähän pitäisi taas suhtautua mummiin? Meille on tulossa toinen lapsi lähiaikoina. Laskettuaika on parin päivän päästä.

Esikoinen on neljävuotias, joten tarvitaan tietenkin hoitaja siksi aikaa, että mies pääsisi mukaan synnytykseen. Varmistelimme vielä tänään, että voihan hän sitten tulla hoitamaan esikoista, kun lähtö sairaalaan tulee. Mummi vastasi, että voi tulla, mikäli on vapaapäivä eli töistä hän ei halua olla poissa. Aikaisemmin hän on ilmaissut suostumuksensa. Nyt on kuulemma joulustressi.

Meillä on kyllä muitakin joita on pyydetty, mutta melkein kaikki lähtevät jouluksi pois, joten pitää nyt vaan pitää peukkuja, että lapsi syntyy sopivaan aikaan.

Onneksi toinen mummi lupasi tulla, mutta hän asuu 200 kilometrin päässä. Hän sanoi, että ilmoittaa sitten töihin vaikka olevansa sairas, jos työnantaja ei muuten ymmärrä.

No, tämä eka mummi on muutenkin aika epätasa-arvoinen ollut lapsenlapsiaan kohtaan. Syntymäpäiville ei voi tulla, jos samana päivänä on ollut töitä. Siis työt loppuu noin 15 ja synttärit alkaisi 17.00. Hän on oikein hyväkuntoinen, reissailee, käy tansseissa, hoitaa toista lastenlastaan viikottain...

Huoh, sori, että purkasin. Olen vain vähän pettynyt - taas.

Miten te muut, joilla mummit ja papat ovat työelämässä, ovatko voineet sopia työnantajan kanssa hoitokuviosta, kun lapsenlapsi syntyy. Minun mielestäni on kyse niin harvinaisista asioista, että ihmettelen vaan. Täytyy olla työhyvinvointi sellaisessa paikkaa korkealla..

Mulla on onneks miehen vanhemmilla oma yritys, joten jos on oikeesti jotain todella tärkeää, niin anoppi kyllä jää töistä pois hoitaakseen muksuja. Ja jos on jotain kuten esim lääkäriaika, niin voin lapset viedä aina sinne työpaikalle vähäksi aikaa. Myös mieheni on siellä töissä, joten hoitajia piisaa. En kuitenkaan oleta sen olevan mikään päivähoitopaikka, joten vien vaan mikäli on oikeasti tärkeä meno eikä voi lapsia ottaa mukaan.

Meillä mun äiti tuli meille hoitamaan esikoista kun kuopus synty 3,5 vuotta sitten ja silloin äitini oli vielä työelämässä. En muista miten hän tuon työasian hoiti, mutta se oli päivänselvää, että hän tulee kun lähtö tulee ja tulihan se n. klo 22 aikaan sunnuntai-iltana. Luultavasti äitini oli varannut lomapäiviä tätä asiaa varten ja niin tekisin myös itse ja sopisin työnantajan kanssa, että voin ottaa lennosta vapaapäivän tai kaksi kun jälkikasvu ilmoittaa tulostaan. Mutta aika useinhan se on niin, että isovanhemmille joku lapsenlapsi tai jonkun lapsen lapset tuntuvat olevan tärkeämpiä kuin toiset ja heitä hoidetaan enemmän. Tsemppiä ja jaksamista!

Niinpä mummisi joutuu tekemään tuntinsa varmaankin takaisin. Aika paljon tehtäää jos vaikka olisi teilla 4 arkipäivää. Työelämän vaatimukset on niin kovat. Naapurin rouva oli yksin synnyttämässä kun porukka oli tosi kipeenä, eivät päässeet edes sairaalaan katsomaan....

[QUOTE="minä";22699391]Mä en kyllä edes olettaisi että työssäkäyvä isovanhempi ottaisi vapaata mun synnytyksen takia[/QUOTE]

Kenet sitten pyydät vanhempaa lasta vahtimaan (vaikka keskellä yötä) jos haluat, että mies osallistuu synnytykseen?

Noh, ketään ei voi pakottaa, mutta onhan tuo vähän sellainen asennekysymys.... Kyllähän tuollainen asia olisi sovittavissa, ei varmaan ole mitään työpaikkaa mihin ei voisi ilmoittaa, että "kun tuo päivä koittaa, otan pekkasvapaan". Meillä olisi ihan itsestäänselvää, että mummi hoitaisi. Ja se olisi siis ihan itsestäänselvää mummille - missään muualla hän ei haluaisi olla kuin meitä auttamassa tuona hetkenä. (Tosin jos lapsella on päivähoitopaikka, lapsi vietäisiin tietenkin sinne normaalin rytmin mukaan ja mummi hakisi töiden jälkeen hänet kotiinsa.)

[QUOTE="tätskä";22699425]Niinpä mummisi joutuu tekemään tuntinsa varmaankin takaisin. Aika paljon tehtäää jos vaikka olisi teilla 4 arkipäivää. Työelämän vaatimukset on niin kovat. Naapurin rouva oli yksin synnyttämässä kun porukka oli tosi kipeenä, eivät päässeet edes sairaalaan katsomaan....[/QUOTE]

No tuskinpa synnytän neljää päivää... ainoastaan synnytyksen ajaksi olisi kiva saada mies mukaan ja mies haluaisi itsekin tulla, tietenkin. Tässä tapauksessa en usko olevan kyse työelämän vaatimuksista, vaan asenteesta. Pitänee hyväksyä asia ja olla toivomatta liikoja. Neljään vuoteen hän ei ole hoitanut esikoistakaan, puhuu kyllä asiasta.

meillä äitini on ruummillisesti raskaassa työssä ja on aina tullut kun on tarvittu hoitajaa ja kun olin synnyttämässä niin tuli meille yöksi ja lähti meiltä aamulla töihin ja tilalle tuli sit toinen mummo :)

[QUOTE="wii";22699571]meillä äitini on ruummillisesti raskaassa työssä ja on aina tullut kun on tarvittu hoitajaa ja kun olin synnyttämässä niin tuli meille yöksi ja lähti meiltä aamulla töihin ja tilalle tuli sit toinen mummo :)[/QUOTE]

Meillä tämä toinen mummi lähtee siis kahdensadan kilsan päästä ajamaan hoitaakseen esikoista - asia, jonka tulen kyllä muistamaan tulevaisuudessa ja mummin vanhetessa. Kyllä nämä asiat vaan merkit jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtakahenäiti;22699605:
Meillä tämä toinen mummi lähtee siis kahdensadan kilsan päästä ajamaan hoitaakseen esikoista - asia, jonka tulen kyllä muistamaan tulevaisuudessa ja mummin vanhetessa. Kyllä nämä asiat vaan merkit jättää.

Kyllä sitä saa olla kiitollinen että on tukiverkkoa joka lähtee esim juuri 200 km päästä apuun kun apua tarvitaan, monella niin ei ole. Tulen myös aina muistamaan äitini korvaamattoman avun mitä olemme häneltä saaneet <3

Alkuperäinen kirjoittaja kohtakahenäiti;22699363:
Miten te muut, joilla mummit ja papat ovat työelämässä, ovatko voineet sopia työnantajan kanssa hoitokuviosta, kun lapsenlapsi syntyy. Minun mielestäni on kyse niin harvinaisista asioista, että ihmettelen vaan. Täytyy olla työhyvinvointi sellaisessa paikkaa korkealla..

Mä en puhu mummujen ja pappojen vaan oman työyhteisön näkökulmasta. Olen työssä kotihoidossa ja meillä on iltaisin, viikonloppuisin ja öisin vain yksi työntekijä töissä. Jos tämän yhden "pitää" lähteä yllättäen johonkin (jopa kesken työvuoron) niin miten ajattelit sijaisen löytyvän? Työyhteisö on pieni (alle 10 hlö) ja varallaolo velvollisuutta meillä ei ole. Ja meillä on oltava joku töissä ja tavoitettavissa 24/7, eli "firmaa" ei voi jättää tyhjilleen.

Mä en puhu mummujen ja pappojen vaan oman työyhteisön näkökulmasta. Olen työssä kotihoidossa ja meillä on iltaisin, viikonloppuisin ja öisin vain yksi työntekijä töissä. Jos tämän yhden "pitää" lähteä yllättäen johonkin (jopa kesken työvuoron) niin miten ajattelit sijaisen löytyvän? Työyhteisö on pieni (alle 10 hlö) ja varallaolo velvollisuutta meillä ei ole. Ja meillä on oltava joku töissä ja tavoitettavissa 24/7, eli "firmaa" ei voi jättää tyhjilleen.

Mä vähän luulen, ettei kyseessä olevalla mummilla ole tuollainen työ. Nimittäin kun tuskin ap olisi edes tuossa tapauksessa alunperinkään laskenut tuon mummin varaan hoitamista... Poikkeuksia tosiaan on, ihan joka paikasta ei voi olla poissa lyhyellä varoajalla, mutta varmaan tuolla mummilla on ihan "tavallinen työ" kun ap puhuu asenneongelmasta.

Jos mä saan joskus toisen lapsenlapsen, ja mua tarvitaan hoitamaan tuota ensimmäistä, että isä pääsee mukaan synnytykseen, niin otan kyllä vaikka palkattoman vapaapäivän tai kaksi, jos synnytys ei yhden työvuoron aikana "tule hoidettua".
Yksi tai kaksi palkatonta vapaapäivää ei mun taloutta vielä kaada, tottakai haluan että poika pääsee vaimonsa synnytykseen mukaan - sekä pojan itsensä, että syntyvän vauvan kuin myös vaimonsa takia.

Yhteistyössä