multa

Oltiin miehen kanssa syömässä eräässä ravintolassa..kun yhen äkin huomasin salaatin syönnin ohessa et mulla on multaa suussa :x (hyi) En siinä sit tajunnut asiaa sen kummemmin ajatella vaan jätin loput syömättä..ja söin pääruuan. sitten kotona tuli mieleen et siitähän voi saada listerian. Mitenköhän pitkään pitää jännittää et tuleeko oireita vai ei? Kun eivät listeria testiä ota jos eivät epäile sitä..

terv. laura

Mä en kyllä tiedä et miten iso riski mullasta on saada listeria..mut eikös ne sano parin päivän sisään alkas oireetmut raskaana olevista ei ole varmaa tietoa..Mä itsekkin olen kauhean tarkka ja pelkään kauheesti tuota listeriaa mut pidän peukkuja että siinä mullassa ei sitä ollut =) tai ainakaa se ei olisi sinuun tarttunut. tsempaten poika ja papu

Mullaki oli jossai vaiheessa hysteerinen olo tuon listerian takia mutta täällä kun siitä kyselin nii käskivät rauhoittua :LOL: Koska se oikeasti tulee tosi harvalle, ja tosi pieni mahdollisuus saada se jostain tuollasesta "vahingosta".
Jos muuten syö rajoitusten mukaan ja varoo listeriavaara-listalla olevia tuotteita, niin jos joskus vahingossa syö vähän jotai, nii ei oo kovin todennäk että se listeria olisi just siinä.
koska sairastuneita on vuodessa joku reilut kymmenen ja siihen kuuluu myös muut riskiryhmät kuten vanhukset.
Että relaksoitukaa ihmiset :D

toivotaan et sinä sekä vauva selviätte säikähdyksellä ja ensi kesänä teillä on terve pikkkuinen ja eihän se välttämättä kai tarkoita keskenmenoa jos listerian saa?! Näin mua ainakin on lohduteltu ja mä koitan nyt lohdutella sua :hug:

Todennäköisyys on varmasti tosi pieni. Mutta kyllä se on mullasta peräisin toi listeriakin. Sieltä se sitten kulkeutuu esim meijereihin tai muihin ruokatehtaiden linjastoihin. Harvoin onneksi Suomessa.

Ainahan sitä kaikesta huolestuu, mutta toistan vielä, että todennäköisyys saada pöpö on tosi pieni. Lohduttavaa on ehkä myös se, että tähän vuodenaikaan salaatit kasvaa jo kasvihuoneissa ja niissä on paljon puhtaampi multa/turve kuin ulkona.
Kaikkea hyvää!

hei laura!

Älä järkeäsi menetä kyllä mä uskon et oireet ois tullut jo jos on tullakseen =) Mä oon hysteerikkojen hysteerikko...mä aina ajattelen jos ei pariin päivään mitään tuu niin ei sit tulekkaa =)

kyllähän sitä normaalistikkin sinne kitaan voi mennä vaik millasia pöpöjä käsistä kun eihän niitä koko aikaa pestä..(esim. leivän mukana yms tilaneteet) Mä en ainakaan aina edes puiden haun jälkeen muista pestä käsiä :snotty: tohelo kun olen muutenkin.

jaksuja poika

joo kiitos poika kannustuksesta, niin eihän tämä mailma muutenkaan ihan sterilliä ole mutta tästä mullasta on tullu miulle kauhian iso kysymys...mut onneksi muutama päivä on jo mennyt ja mitään ei ole tullut..uskaltaisiko jo luottaa ettei tulekkaan?

Yhteistyössä