Multa ei heru sympatiaa yh-äitiin, joka valittaa rahapulaa, mutta omistaa ison koiran.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis valittaako se äiti jatkuvasti rahapulaa - ihan perusasioissakin kuten ruuassa ja vaatteissa, vai oliko kysymys lähinnätuollaisista toteamuksista että nyt jää huvipuistoreissu väliin tai ei ole varaa lapsen ratsastus- tai jääkiekkoharrastukseen?

Jos nyt oikeasti ei ole varaa ruokaan eikä saa asiallisia vaatteita hankittua käytettyinäkään jne niin toki koiran hankkiminen tuntuu järjettömältä. Kuitenkin on paljon perheitä missä lapsilta jää huvipuistoreissut ja kalliit harrastukset väliin vaikkei ole mitään lemmikkiä.

On myös perheitä kellä on hetkittäin tiukempaa jos vaikka on remonttia, pihan laittamista, uuden auton hankkimista tai muita isompia menoja tullut. Hyvin voi käydä niin että se huvipuistoreissu jää väliin koska sillä hetkellä siihen ei ole varaa. Liekö sekin sitten väärin lapsia kohtaan?

(ja juu, itse näen koiran pääasiallisesti perheen lemmikkinä ja vasta toissijaisesti harrastusvälineenä, eli en ymmärrä sitäkään tilannetta jos lapsille ei koskaan ole varaa hankkia mitään kivaa, perusasiodenkin kanssa tekee tiukkaa mutta samalla joka kuukausi menee isoja summia koiran näyttelyihin jne)

Siis valittaako se äiti jatkuvasti rahapulaa - ihan perusasioissakin kuten ruuassa ja vaatteissa, vai oliko kysymys lähinnätuollaisista toteamuksista että nyt jää huvipuistoreissu väliin tai ei ole varaa lapsen ratsastus- tai jääkiekkoharrastukseen?

Jos nyt oikeasti ei ole varaa ruokaan eikä saa asiallisia vaatteita hankittua käytettyinäkään jne niin toki koiran hankkiminen tuntuu järjettömältä. Kuitenkin on paljon perheitä missä lapsilta jää huvipuistoreissut ja kalliit harrastukset väliin vaikkei ole mitään lemmikkiä.

On myös perheitä kellä on hetkittäin tiukempaa jos vaikka on remonttia, pihan laittamista, uuden auton hankkimista tai muita isompia menoja tullut. Hyvin voi käydä niin että se huvipuistoreissu jää väliin koska sillä hetkellä siihen ei ole varaa. Liekö sekin sitten väärin lapsia kohtaan?

(ja juu, itse näen koiran pääasiallisesti perheen lemmikkinä ja vasta toissijaisesti harrastusvälineenä, eli en ymmärrä sitäkään tilannetta jos lapsille ei koskaan ole varaa hankkia mitään kivaa, perusasiodenkin kanssa tekee tiukkaa mutta samalla joka kuukausi menee isoja summia koiran näyttelyihin jne)

Sellaista kituuttamista on heidän elämänsä. Harrastusten täytyy olla ilmaisia jne. kun muuhun ei ole varaa. Kallis koira tässä tilanteessa ei voi olla lasten edun mukainen. Oikeasti, heille koiran hinnan lisäksi jäisi satoja euroja perusjuttuihin ja harrastuksii, reissukassaan enemmän rahaa.

No, kyllä mä tollaisen ymmärrän. Huvituksia voi keksiä muunkinlaisia kun kalliit huvipuistoreissut.

Sitä en sitten ymmärrä, että hommataan koira muttei tajuta että sen pito tosiaan maksaa. Yhtäkkiä muka huomataankin, ettei ole varaa ruokkia sitä kunnolla. Annetaankin vaan puuroa ja perunanjämiä, eikä viedä eläinlääkäriin jos se sairastuu, eikä huolehdita asiallisesti rokotuksista ja madotuksista kun nekin maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sammaamiält;27275924:
Komppaan.

Ihan sama vaikka sitä koiraa ei olisi, niin se raha menee johonkin muualle. Ilman sitä koiraakin voi jäädä lintsi väliin, se on tyyris paikka. Eikä se iso koira kuussa nyt mitenkään mielettömästi maksa.

Yksinhuoltaja ja neljä lasta, rahasta tiukkaa. Koiran menot voi hyvinkin olla samanverran kuin yhden lapsen ellei enemmänkin. Jos saa jotain tukia, niin ei siinä koiran osuutta huomioida, joten kyllä sen koiran osuus on oikeasti niiltä lapsilta pois.

Sellaista kituuttamista on heidän elämänsä. Harrastusten täytyy olla ilmaisia jne. kun muuhun ei ole varaa. Kallis koira tässä tilanteessa ei voi olla lasten edun mukainen. Oikeasti, heille koiran hinnan lisäksi jäisi satoja euroja perusjuttuihin ja harrastuksii, reissukassaan enemmän rahaa.

Sekin on suhteellista mikä kenellekin on kituuttamista. Omasta tuttavapiiristäkin löytyy ihmisiä keiden mielestä meidän elämä on kituuttamista vaikkei itse niin koeta. Toisaalta taas on ihmisiä jotka minun silmiini elelee kituuttaen vaikka itse ovat ihan tyytyväisiä tilanteeseensa.

Maksulliset, varsinkin ne hintavammat, harrastukset neljälle lapselle maksaa jo melkoisesti. Samoin huvipuisto- ym reissut. Eli se koiran pitäminen on todennäköisesti paljon edullisempaa kuin harrastella ja reissata huvituksiin. Niillä koiranpitokuluilla ei välttämättä niin hulppeaa elämää lapsille tarjota joten se koira voi tuoda lapsille paljon enemmän iloa ja sisältöä elämään kuin sama summa sijoitettuna harrastuksiin ja huvituksiin.

Mutta toki siis suotavaa että koiran kanssa elellessäkin raha riittää ruokaan, vaatteisiin ja perustarvikkeisiin. Vaikka niihin edullisempiin.

Ai kamala, minä käytän aina koirat ulkona ennen kuin haen lapset hoidosta, usein myös istun tunnin tai pari kotona ja syön kaikessa rauhassa tai käyn kaupoilla ennen kuin lapset haen. Ihan kamala äiti siis olen, tosin tämä on kyllä oikeastaan pakon sanelema juttu ja näin minäkin saan vähän nauttia siitä omasta ajasta :)

Koira opettaa empatiaa, koira ehkäisee allergioita ja astmaa. Koira lohduttaa kun on paha olla, koira kasvattaa vastuuntuntoa. Koira vie ulos.

Se, ettei pääse lintsille, kun on koira, johon menee myös rahaa, opettaa arvostamaan rahaa ja opettaa siihen, että eläimistä huolehteminen on tärkeää.

[QUOTE="vieras";27276201]Multa ei heru sympatiaa tuomitseville ihmisille. Koira voi tuoda paljon iloa köyhän ja kiusatun lapsen elämään.[/QUOTE]

Onko ei-ymmärtämättömyys sama kuin tuomitsevuus? Köyhällä ei voi olla hyvinvoivaa koiraa,
tai sitten on muun perheen hyvinvoinnista pois. Ei ymmärrä.

tas aina ihmettelen kun yh:t valittaa että ovat köyhiä,itse tunsin itseni silloin rikkaaksi kun erosin exästä.Sain asumistuen,lapsilisät nousi,ei tarvinnu maksaa hoitomaksuja yms ja sain elarit=)Exän kanssa kun elin niin oli rahasta paljon tiukempaa=)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Onko ei-ymmärtämättömyys sama kuin tuomitsevuus? Köyhällä ei voi olla hyvinvoivaa koiraa,
tai sitten on muun perheen hyvinvoinnista pois. Ei ymmärrä.

Yh-tuttavasi on siis köyhä? Ihan yleisesti ajatellen ja näet heidän elävän puutteessa; ei meinaa raha riittää ruokaan & vaatteisiin, lapset kärsivät ihan oikeasti (oletus siitä että lasten kuuluisi päästä joka kesä huvipuistoon ei vielä ole kärsimistä)?

Itselläni on opiskelijana - tulot siis alle toimeentulotuen opintolaina mukaan luettunakin- ollut kaksikin koiraa ja pärjättiin ihan hyvin. Koiria olen myös nähnyt monilla hyvin pienituloisilla, ilman ongelmia. Koira voi olla myös nimenomaan osa sitä hyvinvointia.

Oletko oikeasti varma etteivät tuon perheen lapset pidä koirasta ja haluavat vaihtaa tämän huvipuistoreissuun?

Mua niin raivostuttaa tämä ahdasmielisyys!

Olisit kerrankin ottanut suuhun saakka, mutta ei, pidä vaan kaveri jännityksessä loppuelämänsä. Vähän voisit ryhdistäytyä ja miettiä muidenkin tarpeita!

Yhteistyössä