Mulle valkeni äsken, että eteerisiä öljyjä ei saa käyttää raskausaikana. Voiskos joku kertoa lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Niin en siis ole käyttänyt sisäisesti mitään luontaistuotteita enkä myöskään huoneilmaan laitettavia. Kuinkas tarkasti tätä sääntöä pitää noudattaa? Huomasin juuri että ainakin kasvojenpuhdistusaineessa on kahtakin jotain öljyä, joista toista ei ainakaan saa käyttää:

MATERIAL SAFETY DATA SHEET

Jotenkin tuntuu että meneepä vähän vaikeeks jos pitää lukea ihan joka ikinen tuoteseloste. Kuuluuko näin ihan oikeasti tehdä? En nyt oikein osais pitää kauhean vaarallisena tätä, kun kuitenkin kaikki on tähän mennessä mennyt ihan hyvin, eikä kyseessä ole mikään rasva joka jäisi iholle vaan tuo pesuainehan pestään pois. Neuvolantäti kyllä piti kovin tärkeänä että ei mitään eteerisiä öljyjä. Haluaisin toki noudattaa ohjeita mutta ei kai tuo nyt ole kovin vaarallista kun olen käyttänyt sitä kasvojenpesuainetta 2x/vrk koko 13raskausviikon ajan :ashamed: ?

Katsotteko te kaikki tuoteselosteet? Tuntuu vähän hankalalta, eikö noita kaikenlaisia kasviöljyjä ole puolet purnukoista pullollaan ja saisi olla joku tietokantakin mukana koko ajan että voisi tarkistaa uskaltaako jotain saippuaa ostaa.. Anteeksi hirveästi jos kysyn pöljiä, mutta kun en tiedä miten muut toimii, niin kysyn :)

Nostan.. Haluaisin vaan tietää olenko mä nyt ihan superdille, kun en ole tajunnut tarkistella noita öljyjä. Vaikka olenkin superdille, kun nyt tätä asiaa täällä kysyn :D . Niin ja luetteko te oikeasti joka hitsin tuotelistan, semmoinen olo mulle vähän nyt tuli mm. tuttujen puheista kun kauhistelivat että jaa etkö sä ole tätä tiennyt..

Enemmän haittaa raskaudelle varmaan tollasesta stressaamisesta on kuin että jos käyttää jotain kasvojenpuhdistusainetta... näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Niin siis en mä stressaa, nyt vaan ihan oikeasti ihmettelen sitä että kuuluuko näin oikeasti tehdä, ja onko mulla jäänyt nyt jotain pahasti välistä.. Kyllähän toi nyt vähän pisti miettimään, kun kuulosti siltä että "kaikkihan tän nyt tietää". Ja totta, kuuluishan niissä sit olla merkinnät, ainakin Suomessa.

Kaiken kosmetiikan kanssa varmaan kannattaa olla raskausaikana kriittinen. Mutta kannattaa myös muistaa, että eteerisiä öljyjä on moneen lähtöön. Jotkut niistä ovat vaarallisia ja monet varmasti vaikutuksiltaan tutkimattomia, mutta esimerkiksi Weledan raskausajan hierontaöljy ja synnytykseen valmistautumisöljy sisältävät molemmat eteerisiä öljyjä, enkä ole kuullut kenenkään niitä kieltävän.

Neuvolantätien ohjeita kuunnellessa kannattaa muistaa, että keskiverto neuvolantäti ei todennäköisesti edes tiedä, mitä on "eteerinen öljy".

Tässähän saa olla kemisti, että ottaa selvän tuoteselosteista :) ..

Mutta tuota, mistäs sen sitten tietää mikä on hyvä ja mikä huono öljy tai muu ainesosa, jos ihan ruvetaan miettimään? Ajatellen siis kaikkea kosmetiikkaa, puhdistusaineita ja rasvoja.. Mulla on ihan perusLumenea, jota käytän aika vähän, mutta kylläkin joka päivä. Rasvat olen hankkinut apteekista, kun olen hajusteyliherkkä ja ne on ihan perusvoiteita vaan.

Yhteistyössä