Mulle on viimeisen 2kk aikana tullut ihan kamalasti luomia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihosyöpä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihosyöpä?

Vieras
Ja vanhat luomet on kasvaneet ja alkaneet kutia, uusista osa on ihan mustia. Lähinnä näitä on tullut käsivarsiin, vatsaan ja rintoihin.
Olen raskaana viikolla 25, voiko tällainen johtua raskaudesta vai onko mulla suunnilleen melanooma?
Tehdäänkö asialle edes mitään raskauden aikana?

En tiedä syytä, mutta mulle on käynyt tässä toisessa raskaudessa ihan samoin. Luomet tummuneet ja kasvaneet ja joku uusikin ilmestynyt.
Huomenna on lääkärineuvola joten täytyy yrittää muistaa kysäistä asiasta siinä yhteydessä.

Mikään auringon palvoja en ole koskaan ollut, joten en kyllä osaa ihosyöpääkään pelätä. Ehkä liittyy hormonimuutoksiin.

Noniin, kiitti! Kun mulla joku hämärä muistikuva olikin että raskaus voi moista aiheuttaa. Mieleni rauhoittui, saatanpa vielä seuraavassa neuvolalääkärissä kysäistä ja näkeehän tuo ton yhden vatsalla olevan kasvaneen sitten.

Minulle tuli myös paljon uusia luomia kaulaan ja rintakehään kun olin raskaana. Ennen pidin aina kaulakorua, mutta jouduin ottamaan sen pois, koska se hankasi luomia.

Tuttu terveydenhoitaja sanoi luomien lisääntymisen olevan normaalia raskauden aikana ja osittain perinnöllistäkin. Todennäköisesti jollain isovanhemistasi on myös ollut paljon luomia.
Ainakin omasta suvustani löytyy edeltävistä sukupolvista ihmisisä, joilla luomia on paljon. Kysy vanhemmiltasi onko sinun suvussasi?

Mulla tuli edellisessä raskaudessa kovasti luomia ja vanhat luomet muuttui. Kätilö kertoi, että se johtuu jotenkin hormoneista. Ja tosiaan, vähitellen ne sit hävis synnytyksen jälkeen.