Mulle on oikeasti yllätys, että lapset nirsoilevat pk-ruoalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk:ssa harjoittelemassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitähän seuraa tästä eineskulttuurista? Esim. suola, jota eineksissä käytetään ei sisällä jodia. Pian kilpirauhassairaudet yleistyvät. Tehkää niille mukeloille oikeasti kunnon hyvää ruokaa! Pitkään haudutettuja patoja, perunaa, täysjyväviljaa, hedelmiä, marjoja ja juureksia!

Meillä kotona tehtiin ihan perusruokia ja itse olen kaikkiruokainen. Tai no pienenä ei maksa mennyt alas mut nykyään sekin menee. Mun veli kun oli päikyssä silloin kun olin siellä samaan aikaan töissä, oli hämmentävää kun hän oli yksin harvoista jotka söivät kunnolla ! Muut närppivät ja olivat juuri tuollaisia "hyi en syö". Ilkeää sanoa mutta vanhemmista huomasi miksi päiväkotiruoka ei maistunut... Sama jatkunut koulussa, veöi aina kehuu että on hyvää ruokaa ja itse olin samanlainen.

Mun mielestä on kummallista että kukaan antaa lapsensa yökötellä ruualle. Ellei ruuasta maistamisen jälkeen tykkää, sitä ei ole pakko syödä. Ruokaa voi pyytää pienen annoksen, siitä voi sanoa ettei ole kovin mieleistä. Mitään hyi yök en syö juttuja meillä ei suvaita.

Ei mikään ihme ettei lapsilla ole tapoja, kun aikuisetkin täällä yököttelevät ihan normaalille perusruualle. Kaikki ei ole mieleistä, en mäkään innostu vaikka maksakastikkeesta, mutta en silti selitä suureen ääneen lapsille että hyi yök mitä paskaa.

• Tykkää
Reactions: lakaisukone
[QUOTE="jep";30202184]Meillä kotona tehtiin ihan perusruokia ja itse olen kaikkiruokainen. Tai no pienenä ei maksa mennyt alas mut nykyään sekin menee. Mun veli kun oli päikyssä silloin kun olin siellä samaan aikaan töissä, oli hämmentävää kun hän oli yksin harvoista jotka söivät kunnolla ! Muut närppivät ja olivat juuri tuollaisia "hyi en syö". Ilkeää sanoa mutta vanhemmista huomasi miksi päiväkotiruoka ei maistunut... Sama jatkunut koulussa, veöi aina kehuu että on hyvää ruokaa ja itse olin samanlainen.[/QUOTE]

Miten sä vanhemmista osaat päätellä miksi ruoka ei lapsille maistu? :D

Mun mielestä on kummallista että kukaan antaa lapsensa yökötellä ruualle. Ellei ruuasta maistamisen jälkeen tykkää, sitä ei ole pakko syödä. Ruokaa voi pyytää pienen annoksen, siitä voi sanoa ettei ole kovin mieleistä. Mitään hyi yök en syö juttuja meillä ei suvaita.

Ei mikään ihme ettei lapsilla ole tapoja, kun aikuisetkin täällä yököttelevät ihan normaalille perusruualle. Kaikki ei ole mieleistä, en mäkään innostu vaikka maksakastikkeesta, mutta en silti selitä suureen ääneen lapsille että hyi yök mitä paskaa.

Mä oon mielestäni lukenu tän ketjun, enkä kyllä havainnut kenenkään sanovan lapsilleen että joku ruoka on paskaa? Meillä on kyllä opetettu syömään ihan kaikkea ruokaa, ja vaikka itse en kouluruuan suuri ystävä ole, sitä päivittäin syön enkä lapsilleni hauku... eikä meilläkään ruualle yökkäillä tai pöydästä poistutaan välittömästi.

No näin juuri. Jatkuvastihan täällä valitetaan, että "yäk, kuka syö sika-nautajauhelihaa", "minä en valkoista pastaa suuhuni pistä" ja "ettekö tiedä, mistä nugetit tehdään".

Meillä päikyssä tulee jakeluruoka ja se on oikeasti hyvää. Lapset syövät ja aikuset tykkää. Mausteita on käytetty ja tähän mennessä kaikki ruoka on kelvannut lapsille. Mautonta ruoikaa ei oo ollu kertaakaan. Eikä tuo aika valikoiva lapsi oo kouluruokaa moittinut. On syönyt sitä joten ei sekään voi aivan onnetonta olla. Päikyssäkin se söi kyllä ihan ok ja kuulemma hyvää ruokaa oli. Kotona syödään myös perusruokaa. En siis voi yhtyä valitukseen että kouluruoka on kamalaa ja päikkyryoka.

[QUOTE="Jenis";30202223]Mä oon mielestäni lukenu tän ketjun, enkä kyllä havainnut kenenkään sanovan lapsilleen että joku ruoka on paskaa? [/QUOTE]

Hyvä jos osaa peittää tuon asenteen lapsiltaan. Veikkaan kuitenkin et harvalta onnistuu. Kyllä täällä saa vähän väliä lukea miten mikäkin ruoka on paskaa ja hirveetä kuraa ja syömäkelvotonta sontaa. Vaikka kyse olisi ihan silakkapihveistä.

Hyvä jos osaa peittää tuon asenteen lapsiltaan. Veikkaan kuitenkin et harvalta onnistuu. Kyllä täällä saa vähän väliä lukea miten mikäkin ruoka on paskaa ja hirveetä kuraa ja syömäkelvotonta sontaa. Vaikka kyse olisi ihan silakkapihveistä.

Tämähän ei aiheeseen varsinaisesti liity, mutta minusta on aika kamalaa katsottavaa nuo kokkiohjelmatkin, joissa ruokaa heitetään pois ja haukutaan syömäkelvottomaksi ja aika törkeitä sanoja käyttäen. Ja sitäkään en jotenkin hyväksy, että esim ketjuravintoloita kuten Rossoa haukutaan ihan jatkuvasti, vaikka ihan syötävää ruokaa sekin on. Parempaahan varmasti löytyy monessakin suhteessa, mutta minusta ruokaa ei vain saa haukkua. Jos ei siitä tule sairaaksi.

Ja kukahan täällä kyseisellä tavalla lapselleen sanoo?? Ja meillä kyllä lapsi saa ilmaista mielipiteensä ruuasta, ei kaikesta tarvitse tykätä. Minäkään en tykkää. (Maksakastike tosin mielestäni hyvää :D) ja jos hän ei tykkää miksi pitäisi syödä? Meillä on tosi kaikkiruokainen muksu ja syö myös ruokia, jotka tietää että eivät ole äidin herkkua. Näitä tosin aika vähän, kun olen aika kaikkiruokainen myös. Mutta kyllä meillä keskustellaan ruuasta paljonkin, kun sitä itse päivittäin tehdään ja se on meille vähän kuin harrastus. Ja mielipiteet ruuasta sallitaan niin aikuisille kuin lapsellekin, ja en voisi silti paremmin ja monipuolisemmin syövästä lapsesta edes haaveilla. Se on paljon siitä kiinni miten mielipide ruuasta ilmaistaan ja miten avointa ja sallivaa keskustelu ylipäätään perheessä on! :)

Ellei päiväkotiruoka kelpaa voi hoitaa lapset kotona. Tai laittaa niille eväät mukaan. Eilen ihmettelin sitä Iltasanomien uutista näistä Lahden vanhempien tekemästä addressista ettei saa olla pannaria ym välipalalla. Tää äiti ketä haastateltiin laittaa 9kk ikäisen päiväkotiin ja sitten alkaa parkua ettei lapsi saa sielllä sellaista ruokaa mitä hän haluaa sille syötettävän. :headwall:

a
Ja ihan perushyvää ruokaa on tarjolla: keittoja, perunaa ja hyvää kastiketta, laatikoita tms. normaalia ruokaa. Osalle lapselle jo pelkkä peruna tuntuu olevan "yök, en syö". Ei tykätä keitoista ja kastike on pahaa. Vihanneksista ei ole kuultukaan. Syödään olemattoman vähän tai ei ollenkaan. Toki poikkeuksia on: jotkut hakevat lisääkin ja kehuvat ruokaa. Kertooko tämä siitä, mitä nykyään kotona syödään? Ranskiksia, nakkeja, nugetteja yms. pikaruokaa. Eikö kotona tehdä enää ns. kunnollista kotiruokaa?

Onneksi meidän muksut ovat oppineet jo kotona syömään perusruokaa, joten eivät nirsoile päiväkodissa eivätkä koulussa. Ainut mikä on miinusta on ne helvetin einekset mitä noissa suositaan. Syövät kuitenkin nekin, ovat oppineet kotona että ruoka ei ole ikinä "yök".

w
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30202025:
Tämä minuakin aina mietityttää, kun joku sanoo, ettei heillä ainakaan syödä eineslihapullia tai nakkeja. Miten ihmeessä ne lapset sitten päiväkodissa tai koulussa syövät, jos tällaisia peruskouluruokia ei kotona opeteta syömään? Eikö sen pitäisi olla aika monille kuitenkin tiedossa, mitä siellä pk:ssa ja koulussa syödään?

Rasittavia kaikki nämä ketjut, joissa aina todistellaan, kuinka "meillä syödään hyvää kotiruokaa" ja "meillä tehdään kaikki alusta asti itse, ihan kyllä juustokin tehdään itse" ja "lihavat naapurit ne syö vaan nakkeja ja ranskalaisia".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30202262:
Tämähän ei aiheeseen varsinaisesti liity, mutta minusta on aika kamalaa katsottavaa nuo kokkiohjelmatkin, joissa ruokaa heitetään pois ja haukutaan syömäkelvottomaksi ja aika törkeitä sanoja käyttäen. Ja sitäkään en jotenkin hyväksy, että esim ketjuravintoloita kuten Rossoa haukutaan ihan jatkuvasti, vaikka ihan syötävää ruokaa sekin on. Parempaahan varmasti löytyy monessakin suhteessa, mutta minusta ruokaa ei vain saa haukkua. Jos ei siitä tule sairaaksi.

Miksi ruuasta ei saa sanoa ettei se ole hyvää? Pitääkö valehdella? Onko tämä nyt joku tämmöinen juttu että ruuasta täytyy olla niin kiitollinen ettei saa sanoa sitä pahanmakuiseksi tai ravitsemuksellisesti huonoksi. Se on ikävää ettei jokaisella maailmassa ruokaa ole, mutta on silti luonnotonta kehua kaikkea ruokaa vain sen takia!

x
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30202283:
Onneksi meidän muksut ovat oppineet jo kotona syömään perusruokaa, joten eivät nirsoile päiväkodissa eivätkä koulussa. Ainut mikä on miinusta on ne helvetin einekset mitä noissa suositaan. Syövät kuitenkin nekin, ovat oppineet kotona että ruoka ei ole ikinä "yök".

Ellei päiväkotiruoka kelpaa voi hoitaa lapset kotona. Tai laittaa niille eväät mukaan. Eilen ihmettelin sitä Iltasanomien uutista näistä Lahden vanhempien tekemästä addressista ettei saa olla pannaria ym välipalalla. Tää äiti ketä haastateltiin laittaa 9kk ikäisen päiväkotiin ja sitten alkaa parkua ettei lapsi saa sielllä sellaista ruokaa mitä hän haluaa sille syötettävän. :headwall:

Hmm... oon samaa mieltä tosta pannarijupakasta ja kuten sanoin tuolla aiemmin, oon suurinpiirtein tyytyväinen kunhan lapset saa jotain ruokaa nenänsä eteen päikyssä ja koulussa. Toistaiseksi ovat saaneet. Mutta en oo sitä mieltä että mitään ei saisi kritisoida - sokerin mättäminen nyt vaan on turhaa.

Enkä oo sitäkään mieltä, että lapsen nirsoutta voi mitata sillä, maistuuko suurtalouskeittiön ruoka vai ei. Se ei kerro mitään siitä, mitä kotona laitetaan - paitsi ehkä, että kotona ei laiteta kouluruokaa.

Noista kokkiohjelmista oon itekin aatellu, että ne on aika irvokkaita maailmassa jossa ihmisiä kuolee nälkään joka päivä. Niissä tosiaan yökkäillään ihan oikeasti kameralle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30202292:
Rasittavia kaikki nämä ketjut, joissa aina todistellaan, kuinka "meillä syödään hyvää kotiruokaa" ja "meillä tehdään kaikki alusta asti itse, ihan kyllä juustokin tehdään itse" ja "lihavat naapurit ne syö vaan nakkeja ja ranskalaisia".

Miksi? Ahdistaako sinua jos joku tekee ruuan itse? Ei me kyllä juustoja tehdä, mutta jos joku haluaa senkin tehdä itse niin ei kai se sinulta ole pois. Itse tehdään ruoka, koska tulee parhaan makuista ja sitä me arvostamme :) ruoanlaitto on myös kivaa ja mielenkiintoista! Jokainen kuitenkin tavallaan ja minulle on aivan sama mitä naapurit syö!

[QUOTE="malla";30202315]Miksi? Ahdistaako sinua jos joku tekee ruuan itse? Ei me kyllä juustoja tehdä, mutta jos joku haluaa senkin tehdä itse niin ei kai se sinulta ole pois. Itse tehdään ruoka, koska tulee parhaan makuista ja sitä me arvostamme :) ruoanlaitto on myös kivaa ja mielenkiintoista! Jokainen kuitenkin tavallaan ja minulle on aivan sama mitä naapurit syö![/QUOTE]

Joo, ahdistaa ihan vitusti koska meillä syödään vaan nakkeja ja ranskalaisia, eineksiä, ranskanleipää eikä jakseta ostaa vihanneksia kun niiden peseminen on niin vaivalloista. Jälkkäriksi meillä on tupakkaa ja kaljaa. Siksi meidän lapsi nirsoileekin päiväkodissa, kun sillä on niin kova krapula. Meidän taapero osaa jo kääriä ite sätkätkin, harmittaa sekin ettei muut tajua että sehän on aika näppäräsorminen äpärä.

Ei, vaan minua ärsyttää tällainen mammamainen kilpailu siitä, kuka tekee eniten kotona itse. Kuvaavaa oli kun perhekahvilassa joku äiti joskus poksautti auki pilttipurkin ja totesi naperolleen (tai siis ympärillä oleville aikuisille) että "nyt sulla onkin tällaista purkkiruokaa, saa nähdä suostutko sä syömään tällaista ollenkaan" :D

Ei sitten kiinnostavampaa pohdintaa löydy maailmasta kuin se, mahtaako se päiväkodin Jonne-Janican nirsoilu johtua siitä että hänen kotonaan syödään eineksiä?

• Tykkää
Reactions: idunnor
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30202356:
Ei, vaan minua ärsyttää tällainen mammamainen kilpailu siitä, kuka tekee eniten kotona itse. Kuvaavaa oli kun perhekahvilassa joku äiti joskus poksautti auki pilttipurkin ja totesi naperolleen (tai siis ympärillä oleville aikuisille) että "nyt sulla onkin tällaista purkkiruokaa, saa nähdä suostutko sä syömään tällaista ollenkaan" :D

Ei sitten kiinnostavampaa pohdintaa löydy maailmasta kuin se, mahtaako se päiväkodin Jonne-Janican nirsoilu johtua siitä että hänen kotonaan syödään eineksiä?

Juu samaa mieltä olen, että on hätiköityä ja turhaa vetää johtopäätöksiä perheen ruokavaliosta päiväkodin perusteella. Sehän voi olla ihan millaista vaan. Ja tuon kuvailemasi tilanteekin tunnistan ja pointtisi kilpailusta. Se kilpailuasetelma on oikeasti tosi surullista ja syö varmasti turhaan monen äidin voimia :( siksi laitoinkin oman viestini loppuun, että minulle on ihan sama mitä naapurit syö! Se on oikeasti ihan sama ja ihan samanlaisissa väleissä olen heidän kanssaan tekivätpä juustotkin itse tai ostavat eineksiä. Silti toivon että tämä toimii myös toiseen suuntaan eli että naapurinäiti ei koe minua "kilpailijana" vaikka tulisikin puhe että teen ruuat itse. Se on vain meidän valinta ja sillä hyvä ja toisaalta se ruoanlaittoaika on aina myös jostain pois. Silti haluan että meillä tehdään ruoka itse. En kuitenkaan koe, että aloitan jonkun kilpailun jos kerron asian siitä puhuttaessa. Jos joku kokee sen niin, kannattaa ehkä myös miettiä miksi kokee asian kilpailutilanteena. En nyt ala valehdella siksi ettei joku pahoita mieltään.

Yhteistyössä