Mulle luvattiin työhaastattelu, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhakija

Vieras
Mikähän neuvoksi? Hain työpaikkaa, jonka hakuaika loppui tammikuun puolivälissä. Sain 3 päivää sen jälkeen mailia, että lähettäisin hakemukseni vielä yhteistyökumppanille (valinnan suorittaa kaksi järjestöä yhdessä), joka on yhteydessä ja sopii haastatteluajan. Lähetin pyydetyt dokumentit ja henkilö x lupasi palata asiaan.

Odottelin kaksi viikkoa, mutta viime viikolla kyllästyin ja laitoin sähköpostia molempien järjestöjen yhteyshenkilöille, että mikä mahtaa olla tilanne valintaprosessissa. Mun mielestä 2 viikkoa on pitkä rekry. Vielä tänä päivänäkään en ole saanut vastausta. Tänään laitoin uuden sähköpostin. Olisin soittanut, mutta kumpikaan näistä henkilöistä ei ole laittanut puhelinnumeroaan sähköposteihin.

Eikö tämä nyt ole vähän epäkohteliasta työnhakijoita kohtaan ensin luvata haastattelu ja sitten vielä jättää vastaamatta tiedusteluihin? Mietin vain, voiko tästä antaa palautetta johonkin?

Tähän asti olin todella kiinnostunut paikasta ja uskoin jopa, että olisin vahvoilla tulla valituksi, mutta eipä anna hirveän hyvää kuvaa paikasta. Kiinnostuskin lopahti.

No jaa, meidän firmassa kaksi viikkoa olisi tosi nopeaa. Jos vakituisesta rivimiehen paikasta on kyse, niin papereiden pyörittelyyn menee kuukausia, vaikka henkilö olisi jo valmiiksi katsottuna.

Varsinkin kahden eri järjestön yhteisessä rekrytoinnissa voi hyvinkin mennä aikaa, että löytävät yhteisen ajan käydä hakijoita läpi. Hyvä, kun oot ottanut yhteyttä. Toivottavasti olet ollut pirteän asiallinen yhteydenotoissasi :)

Työ on vuoden määräaikaisuus, joka on RAY:n rahoittama työ. Ei siis vakituinen. Työn pitäisi alkaa maaliskuun alussa. Eihän tässä muu kiire oo, mutta mulla on pieni lapsi, jolle mun tarvii hankkia hoitopaikka.

Ja mielestäni oon antanut innostuneen kuvan kyselemällä tilannetta. Tänään tosin laitoin vähän ärsyyntyneen viestin, että olen hämmentynyt tästä tilanteesta, kun lähes kuukauteen en ole kuullut kummastaan henkilöstä mitään.

Mitä siinä tarvitsee pyöritellä niitä papereita?
Sitä välillä tulee itsekin mietittyä, mutta ainakin omassa työpaikassa byrokratian rattaita tuntuu riittävän niin, että viikkoja/kuukausi pitää varata aikaa sopimuksen tekemiseen. Tosin, paperien pyörittäminen tapahtuu kun työntekijä on jo valittu sekä tietysti ennen työilmoituksen jättämistä, ei siinä välissä (paitsi ehkä johtoportaalla) kuten ap:lla ei tule kutsua haastatteluun.

Huonoa toimintaa, kun ei edes vastata miksi kestää. Syy saattaa olla hyväkin. Lötyykö puhelinnumeroita mistään nettisivuilta?

En ole löytänyt puhelinnumeroita. Kummallista, että järjestöjen johtohenkilöiden numeroita ei löydy mistään.

Kaveri heitti vitsillä, että ehkä he hakevat tiedottajaa, koska tossa kommunikoinnissa on ongelmia.:D Mut täytyy kyllä sanoa, että vähän on selkainen olo, että en tuonne kyllä mene vaikka pääsisinkin.

Ensinnäkin, oletko varma, että sinulle on haastattelu luvattu? Jos pyydettiinkin vain lähettämään hakemus henkilölle x, joka sopii haastatteluajat? Tuollainen ilmaisu ei vielä sisällä lupausta haastatteluajasta, vaan ainoastaan tiedon siitä, että tuo henkilö x on vastuussa haastattelujen sopimisesta.

Muutama viikko ei sitä paitsi minusta ole lainkaan pitkä aika rekryprosessissa. Vaikutat vähän kärsimättömältä ja hankalalta ihmiseltä. Yksi tiedustelu toki ok, mutta toista sähköpostiviestiä ei sovi enää lähettää, vaan korkeintaan soittaa. Ihan varmasti joku puhelinnumero olisi löytynyt, jos ei työpaikkahakemuksesta niin siitä viestistä, joka sinulle jo lähetettiin.

Hakijoita voi olla satoja ja kaikenlaisia tiedusteluitakin kymmeniä, joten minusta on aivan ymmärrettävää, jos niihin ei ehditä vastailemaan mitään väliaikatietoja. Jos et saa ollenkaan tietoa miten asiassa kävi, niin sitten toki aika tökeröä.

Ensinnäkin, oletko varma, että sinulle on haastattelu luvattu? Jos pyydettiinkin vain lähettämään hakemus henkilölle x, joka sopii haastatteluajat? Tuollainen ilmaisu ei vielä sisällä lupausta haastatteluajasta, vaan ainoastaan tiedon siitä, että tuo henkilö x on vastuussa haastattelujen sopimisesta.

Muutama viikko ei sitä paitsi minusta ole lainkaan pitkä aika rekryprosessissa. Vaikutat vähän kärsimättömältä ja hankalalta ihmiseltä. Yksi tiedustelu toki ok, mutta toista sähköpostiviestiä ei sovi enää lähettää, vaan korkeintaan soittaa. Ihan varmasti joku puhelinnumero olisi löytynyt, jos ei työpaikkahakemuksesta niin siitä viestistä, joka sinulle jo lähetettiin.

Hakijoita voi olla satoja ja kaikenlaisia tiedusteluitakin kymmeniä, joten minusta on aivan ymmärrettävää, jos niihin ei ehditä vastailemaan mitään väliaikatietoja. Jos et saa ollenkaan tietoa miten asiassa kävi, niin sitten toki aika tökeröä.

Viesti oli sanatarkkaan näin: "X on sinuun yhteyksissä ja sopii haastatteluajan". Aika yksiselitteinen mielestäni, eikö?

Ja ei, kummankaan yhteyshenkilön sähköposteissa ei ollut puhelinnumeroa, pelkästään nimi, titteli ja spostiosoite. Työpaikkailmoitusta en tajunnut työkkärin sivuilta tallentaa.

Niin ja hakuaika päättyi kuukausi sitten. Mielestäni osoitin kiinnostusta paikkaa kohtaan kysymällä väliaikatietoja.

Eipä tarvi tätäkään enää miettiä. Tänään sain vihdoin mailia, että valinta on tehty eikä minua valittu. Laitoin palautetta luvatusta haastattelusta ja siitä, että maileihin ei edes vastata. Uskotteko, en saa tähänkään vastausta.:D

Toivottavasti heidän uusi tiedottajansa on ammattitaitoinen ja huolehtii asianmukaisesta yhteydenpidosta.

Yhteistyössä