Mulle ei ole vielä tähän ikään mennessä avautunut miksi sinne ulkomaille pitää välttämättä matkustaa

• Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
no
En minäkään välitä pätkääkään rantalomista tai muutenkaan valmiista pekettilomista.

REissaan, koska se avartaa.
Kirjoista tai netistä ei näe konkreettisesti esimerkiksi, millaisissa ololoissa ihmiset vaikkapa Brasiliassa elävät, siellä on paljon köyhyyttä ja katulapsia...heidän näkemisensä omin silmin kolauttaa paljon enemmän, kuin kuvat ja videot netissä tai jutut lehdissä ja kirjoissa.

Nähtävyyksien näkeminen omin silmin on myös paljon sykähdyttävämpää, kuin korjoista tai netistä nähtynä...ethän esimerkiksi pysty mitenkään käsittämään vuorien kokeutta tai Grandcanionin suuruutta katsomalla kuvia, vaikka niissä olisikin ihminen vieressä, joka antaa jonkinlaista suhdetta niiden mahtavaan kokoon.

Kulttuuria voi opiskella kirjoista ja netistä, mutta sen kokeminen itse on vertaansa vailla.
Eri tavat ja tottumukset sekä uskonnot poikkeavat ihastuttavan paljon omistamme ja sitä ei voi kokea lukemalla, ainoastaan kokemalla ne itse paikan päällä, jossa nuo asiat todella ovat valta asemassa.

Siksi monet ihmiset matkustavat ja kokevat sen tarpeellisena ja ihanana.
Eihän mitään voi ymmärtää, ellei itse ole kokeillut, jos ei kokeile, on jäävi sanomaan asiasta mitään pahaakaan.

Kuten mamma sanoi ruokapöydässä, jos et ole maistanut, et voi sanoa, ettet pidä siitä ;)

no
Alkuperäinen kirjoittaja no:
En minäkään välitä pätkääkään rantalomista tai muutenkaan valmiista pekettilomista.

REissaan, koska se avartaa.
Kirjoista tai netistä ei näe konkreettisesti esimerkiksi, millaisissa ololoissa ihmiset vaikkapa Brasiliassa elävät, siellä on paljon köyhyyttä ja katulapsia...heidän näkemisensä omin silmin kolauttaa paljon enemmän, kuin kuvat ja videot netissä tai jutut lehdissä ja kirjoissa.

Nähtävyyksien näkeminen omin silmin on myös paljon sykähdyttävämpää, kuin korjoista tai netistä nähtynä...ethän esimerkiksi pysty mitenkään käsittämään vuorien kokeutta tai Grandcanionin suuruutta katsomalla kuvia, vaikka niissä olisikin ihminen vieressä, joka antaa jonkinlaista suhdetta niiden mahtavaan kokoon.

Kulttuuria voi opiskella kirjoista ja netistä, mutta sen kokeminen itse on vertaansa vailla.
Eri tavat ja tottumukset sekä uskonnot poikkeavat ihastuttavan paljon omistamme ja sitä ei voi kokea lukemalla, ainoastaan kokemalla ne itse paikan päällä, jossa nuo asiat todella ovat valta asemassa.

Siksi monet ihmiset matkustavat ja kokevat sen tarpeellisena ja ihanana.
Eihän mitään voi ymmärtää, ellei itse ole kokeillut, jos ei kokeile, on jäävi sanomaan asiasta mitään pahaakaan.

Kuten mamma sanoi ruokapöydässä, jos et ole maistanut, et voi sanoa, ettet pidä siitä ;)
Pahoittelen painovirhepaholaisia :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ei sitä voi varmaan ymmärtää ellei ole kokenut :)

Kirjoista ei voi kokea tuoksuja, ääniä, makuja, tunnelmaa, ilmapiiriä, sosiaalisia kontakteja, uusia kokemuksia, elämyksiä, luonnon kauneutta... Mutta ei, ei ole pakko mennä eikä kaikkien tarvitse olla kiinnostuneita tuollaisista asioista.
Peesi. Vietin 15 päivään Intiassa. En kokenut kuin pintaraapaisun maasta, mutta hippunen sydämestä sinne jäi ja vielä joskus haluan palata.
Se Intian tuoksu on semmoinen, mitä ei koe missään muualla. Muunmuassa se, aivan mieletön paikka.

Sitä ei voi tietää mitä menettää kun ei ole koskaan käynyt.

Kiireettömyys, mikään ei käytännössä maksa mitään, ruoka vie kielen mennessään ja se, miten hyvin intialaiset kohtelevat eläimiä, jäi päälimmäisenä mieleen.
Espanjaan en esimerkiksi koskaan matkustaisi Galgot ja härät yksi syy.

Marilii
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja niiin:
Ei kotoa oikeastaan kannata minnekään lähteä. Telkkarista kyllä näkee millainen maailma on ja millaisia ihmissuhteet.
ai niin, onks siellà vielà kauniit ja rohkeet? mà ihan unohdin :whistle:
Aika ikävästi sanoit. Jotkut vain haluavat olla ihan kotona.

vieras
Mä oon käynyt 4 kertaa ulkomailla, jos ei lasketa Pohjoismaita ja Viroa, ja siltikään minä en ymmärrä. Ja kaikkista vähiten ymmärrän ihmisiä, jotka vie tyyliin rantalomalle jotain vauvoja/taaperoita! No, ei mun tarvitse kaikkea ymmärtääkään :)

reissaaja

Juu, tulee mieleen elävästi sivusta kuulemani keskustelunpätkä, jossa osapuolina eläkeläismies- ja nainen.

Mies: Kyllä se ulkomaille matkustaminen on ihan rahan hukkaan heittämistä.
Nainen: Niin on. Kyllä sen kaiken mitä siellä ulkomailla on täältäkin saa.
Mies: Niin varmasti saa.
Nainen: En ole siellä ulkomailla käynyt, mutta ei kyllä ole mitään tarvettakaan.

Enempää en kuullut, mutta ihan riittävästi tuossakin! ;)

Mielestäni jokaisen suomalaisen täytyisi käydä edes kerran elämässään jossain kehittyvässä maassa. Saisi vähän suhteellisuudentajua, ettei tarttisi aina turhasta marista. Jossain päin maailmaa kun oikeasti on kerjäläisiä, lapsia kadulla jne. Silti näillä ihmisillä usein on tuhat kertaa valoisampi elämänasenne kuni meillä mököttävillä ja itsekeskeisillä suomalaisilla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käynyt 4 kertaa ulkomailla, jos ei lasketa Pohjoismaita ja Viroa, ja siltikään minä en ymmärrä. Ja kaikkista vähiten ymmärrän ihmisiä, jotka vie tyyliin rantalomalle jotain vauvoja/taaperoita! No, ei mun tarvitse kaikkea ymmärtääkään :)
tàh,miks taaperoita ei saa viedà rannalle, selità nyt. saaks taaperoita viedà mòkille tai naapurikuntaan?

vieras
Miten luulet etteivät lapset nauti ulkomaan lomasta? Meillä ainakin kaikenikäiset on nauttineet suunnattomasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja niiin:
Ei kotoa oikeastaan kannata minnekään lähteä. Telkkarista kyllä näkee millainen maailma on ja millaisia ihmissuhteet.
ai niin, onks siellà vielà kauniit ja rohkeet? mà ihan unohdin :whistle:
Aika ikävästi sanoit. Jotkut vain haluavat olla ihan kotona.
no niin sen ymmàrràn, ei kenenkààn tartte matkustaa (ei hànestà sen tylsempi ihminen niin tule eikà matkustamisessa ole mitààn jàrkeà muiden vuoksi). mutta aika iso asia sano vakavasti ettà telkkarista nàkee ihmissuhteita ;)

viiru
no minä en ymmärrä sitten miksi on moukkia, jotka ovat kotikylillään koko elämänsä tuskin edes Helsingissä käyvät, kun on niin iso City.
Itse vein paha minä meidän pikkupojan 9 kk Kyprokselle. Oli Ruotsin risteilyllä ikää 3kk
ja nyt lähtee Bulgariaan viikoksi ikää vajaa 4 v.
Ennen lapsen hankkimista ja sen jälkeen on matkusteltu ja tullaan matkustamaan lapsen
kanssa ja ilman. Seuraavaksi lähdetään joulukuussa johonkin ihanaan Euroopan
kaupunkiin kahdestaan.
Onko parempi olla jyväjemmari ja homeutua siellä perähikiällä. No kukin tyylillään.
Minä rakastan matkustamista.

Joo, en minäkään ymmärrä ;)
Tiheään matkusteluun tottuneen on aika vaikea kuvitella olevansa esimerkiksi kahta vuotta putkeen poistumatta Suomesta lainkaan *hyrr*. Niin ihana maa kuin tämä onkin, niin tekee todella hyvää itse kullekin nähdä muutakin elämää. Silloin arvostaa kotimaataankin enemmän...

Ja lapsihan kulkee mukana sinne, minne se pakataan. On avartavaa myös huomata, että maissa kuten vaikkapa Venäjä, Egypti ja Argentiina on paljon lapsia, ja niistä kasvaa siellä aivan normaaleja ja jopa onnellisempia aikuisia kuin Suomessa.

Keittiönoita
tàh,miks taaperoita ei saa viedà rannalle, selità nyt. saaks taaperoita viedà mòkille tai naapurikuntaan?
Saa. Kunhan ei vie Pohjanmaalle eikä Savoon. Pohjanmaalla tulee puukkoa kylkiluiden väliin ja Savossa käynnin jälkeen lapsi on niin kierossa, että tarvitsee vuosien terapian toipuakseen :xmas:

Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja:
Mielestäni jokaisen suomalaisen täytyisi käydä edes kerran elämässään jossain kehittyvässä maassa. Saisi vähän suhteellisuudentajua, ettei tarttisi aina turhasta marista. Jossain päin maailmaa kun oikeasti on kerjäläisiä, lapsia kadulla jne. Silti näillä ihmisillä usein on tuhat kertaa valoisampi elämänasenne kuni meillä mököttävillä ja itsekeskeisillä suomalaisilla!
NIIN TOTTA.

Joku superäiti näki tälläkin viikolla toisen äidin pussaavan lastaan suoraan suulle, ja siitä kirjoitetaan keskustelupalstalle ja joukkopaheksutaan. OMG. OMG. OMG.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Saa. Kunhan ei vie Pohjanmaalle eikä Savoon. Pohjanmaalla tulee puukkoa kylkiluiden väliin ja Savossa käynnin jälkeen lapsi on niin kierossa, että tarvitsee vuosien terapian toipuakseen :xmas:
àlàs noitis pelottele :eek:
en taida ostaakaan uusia lentolippuja :LOL:

Marilii
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
no minä en ymmärrä sitten miksi on moukkia, jotka ovat kotikylillään koko elämänsä tuskin edes Helsingissä käyvät, kun on niin iso City.
Itse vein paha minä meidän pikkupojan 9 kk Kyprokselle. Oli Ruotsin risteilyllä ikää 3kk
ja nyt lähtee Bulgariaan viikoksi ikää vajaa 4 v.
Ennen lapsen hankkimista ja sen jälkeen on matkusteltu ja tullaan matkustamaan lapsen
kanssa ja ilman. Seuraavaksi lähdetään joulukuussa johonkin ihanaan Euroopan
kaupunkiin kahdestaan.
Onko parempi olla jyväjemmari ja homeutua siellä perähikiällä. No kukin tyylillään.
Minä rakastan matkustamista.
Tämä moukka syntyi ja asui ekat vuotensa New Delhissä ja haluaa nyt olla vain täällä kotikylillä.

Yhteistyössä