mulla vähän vaivaa nyt, että kuin mun pitäs toimia?

Molly Weasley

Aktiivinen jäsen
11.04.2007
3 830
0
36
poika kertoo että kerhossa ei toiset lapset huoli häntä leikkiin mukaan. kun mie kysyn että
pukkaa ko ne sinut pois?
-ei..
no eikö ne anna sulle leluja?
-eei.. kun ei ne ota mua mukaan leikkiin..
no mie sitten kysyin pojalta, että haluakko sie että mie puhun vähän kerho tätien kanssa, että ne vähän vahtis, että sinutki otetaan mukaan leikkiin, ni aluksi poika oli sitämieltä että joo.. mutta sit nyt kun vein pojan kerhoon, ja kysyin että haluatko että äiti puhuu tätille?, ni poika oli sitä mieltä että ei.. ja kun mie sanoin, että mene vain rohkeasti toisten mukaan, ni poika sano, että hän leikkii mielummin yksin..
ni mitä mie nyt teen, kysynkö mie niiltä täteiltä, että huoliiko ne muut lapset poikaa leikkiin? kun luulishan että siittä niille tädeille maksetaan, että ne huolehtii ettei ketään jätetä yksin, pois leikeistä..mutta sit toisaalta, kun tuo poika oli sitä mieltä, että se ei haluais mun puhuvan tädeille.ähh.. jos mie kysyn että mites tuolla pojulla on kerhoilu sujunu, leikkiikö hyvin toisten kans, otetaanko poika mukaan leikkiin vai leikkiikö yksin..?

No totta kai menet puhumaan!! Ei pieni lapsi voi itse tommosta tilannetta hoitaa - sitävarten ne tädit siellä on... Siksihän poika siellä on - että sais leikkiä muitten kanssa?

Itse olen aina vastaanvanlaisissa tilanteissa mennyt juttelemaan ihan lapsille itsellensä.
Oma poika ei ole aluksi halunnut minun sekaantuvan mutta yhdessä ollaan kuitenkin päätetty mennä juttelemaan hyvässä hengessä niille lapsille joiden kanssa kitkaa...

Tuntuu tehoavan paremin että ottaa henk.koht kontaktin ja selvittelee asiaa ajalla ja lempeästi kuin se että hoitotäti/opettaja mainitsee lapsille asiasta. Heillä yleensä on ylikuormitusta kun 20 vanhempaa toivovat jollekin lastansa koskevalle asialle tehtävän jotain ,eikä oikein ehkä aikaa riitä setvimään syvemmin lasten välejä. Aina ei pelkkä "kaikki pitää ottaa mukaan leikkiin" riitä..

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Kyllä minäkin puhuisin kerhotätien kanssa.Voivatpa sitten seurailla tilannetta.

Mä puhuin (meillä sama tilanne) ja päiväkodin täti vaan sano, että kaikkien kanssa pitää leikkiä. Tyttö katsoi vähän että täh?? minkäs mä sille voin kun ei vät leiki. JA mäkin korjasin, että tuon kanssa eivät leiki, kyllä se leikkisi. SIt täti tokas, et opi pitämään puoles, kaikkien kemiat ei toimi aikuisenakaan yhteen ja sille ei voida täälläkään mitään. Että juuh..

Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
No ehdottomasti otat puheeksi asian! Voi kun kävi säälittää toinen... :hug: Kauheetahan tuo on jos ei oteta leikkiin.

no arvaa vaan säälittikö mulla, kun tuli puhe tästä!! :| :( poika on siis tosi arka meneen toisten mukaan, kun sillä on puhe vähän (tai, aika paljonki ) epäselvää, mutta siittä kuitenki saa selvän.. ja sen takia mie sitä tuonne kerhoon kuskaanki, että sais olla toisten kans ja että puhe kehittys ja sais vähän itse luottamusta.. täytyy nyt kun haen, ni vähän jututtaa tätejä..

Jos poika ei halua, että asiasta puhutaan, niin älä puhu! On todella tärkeätä, että lapsi voi luottaa vanhempaansa.

Sen sijaan asiasta voit keskustella laajemmin pojan kanssa, ja jos hänen mielensä muuttuu niin sitten otat asian tapeetille kerhotätien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Jos poika ei halua, että asiasta puhutaan, niin älä puhu! On todella tärkeätä, että lapsi voi luottaa vanhempaansa.

Sen sijaan asiasta voit keskustella laajemmin pojan kanssa, ja jos hänen mielensä muuttuu niin sitten otat asian tapeetille kerhotätien kanssa.

no tätä miekin mietin.. mut ajattelin että jos mie sillain kautta rantain kysyisin, niiltä tädeiltä, että mites nuo mun lapset on pärjänny..siis silleen, etten vetäis keskustelua yksin tähän poikaan.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:

no tätä miekin mietin.. mut ajattelin että jos mie sillain kautta rantain kysyisin, niiltä tädeiltä, että mites nuo mun lapset on pärjänny..siis silleen, etten vetäis keskustelua yksin tähän poikaan.. :/

Musta toi olis ihan hyvä lähestymistapa ja itsekin tein sillai kun lapset alkoi kotona puhua, et yksin saavat olla päiväkodissa. Ensinhän hoitotäti tuumas, et hyvin on menny ja hyvin leikkii toisten kanssa yksiin. SIinä vaiheessa mulla sitten repes se juttu ilmoille kun tajusin, että sehän puhu ihan puppua. :( Ja kyllä, tiesin, että lapseni puhuu totta, koska toisten vanhemmat myös rekisteröi asiasta ja kertoi mulle.

Minusta tämä pätee kouluikäiseen. Kerhoikäinen lapsi ei vielä osaa päättää tällaisista asioista, eikä kerhoikäisellä ole vielä edes vaaraa että joutuu muiden lasten silmätikuksi siksi että vanhemmat ovat "kannelleet" kohtelusta (enkä siis pidä ap:n tapauksessa kerhotätien kanssa juttelu minään kanteluna). Tosin ei olisi kannattanut edes kysyä pojalta haluaako hän että äiti juttelee kerhon ohjaajan kanssa, koska pieni lapsi ei sitä saa päättää.

Rohkeasti vain ap menet kysymään ohjaajilta kenen kanssa lapsesi siellä leikkii ja sujuvatko leikit hyvin, sitten kerrot mitä lapsesi on sinulle kotona kertonut. Jos kerhotädit ovat fiksuja, he kyllä ottavat asiakseen saada lapsesi mukaan leikkeihin.

Itse ottaisin tätien kanssa puheeksi ilman pojan läsnäoloa ja pyytäisin ainakin seuraamaan tilannetta ja pitämään ajantasalla miten sujuu. Ehkä vähän avittaa jos ei muuten yhteisleikit ala toimia... Ei pojan tarvitse tietää että olet asiasta puhunut, vanhemmalla on oikeus ja velvollisuus keskustella lapsen päivästä henkilökunnan kanssa. Miten muuten saisi tietää miten siellä päivät sujuu...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minusta tämä pätee kouluikäiseen. Kerhoikäinen lapsi ei vielä osaa päättää tällaisista asioista, eikä kerhoikäisellä ole vielä edes vaaraa että joutuu muiden lasten silmätikuksi siksi että vanhemmat ovat "kannelleet" kohtelusta (enkä siis pidä ap:n tapauksessa kerhotätien kanssa juttelu minään kanteluna). Tosin ei olisi kannattanut edes kysyä pojalta haluaako hän että äiti juttelee kerhon ohjaajan kanssa, koska pieni lapsi ei sitä saa päättää.

Rohkeasti vain ap menet kysymään ohjaajilta kenen kanssa lapsesi siellä leikkii ja sujuvatko leikit hyvin, sitten kerrot mitä lapsesi on sinulle kotona kertonut. Jos kerhotädit ovat fiksuja, he kyllä ottavat asiakseen saada lapsesi mukaan leikkeihin.

No siksipä kysyinkin että minkä ikäisesta mahtaa olla kysymys. Kun kerhojakin on niin monenlaisia, koululaisillakin on iltapäiväkerhoja.

Meillä tyttö on 4v. Alkuun oli mahottoman arka ja jäi kaikista leikeistä ulkopuolelle. Kotona sanoi ettei kukaan hänen kanssa leikkinyt ja kerhotäditkin sanoivat ettei tyttö oikeen tunnu mahtuvan muiden leikkeihin kun on niin ujo. No muutama viikko etennpäin ja sieltä kerhosta löytyi se kaikkein kivoin kaveri. Anna ajan kulua,jos poika ei ole vaan vielä tutustunut toisiin. Puhu vasta sitten tätien kanssa kun poikakin sitä haluaa,tärkeää on säilyttää luottamus lapseen.

Yhteistyössä