Mulla tulee itku noiden päivähoitomaksujen takia!! :( :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viddu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja cherries:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku-iita:
Mä laskin et meil menis 3:sta lapsesta yli 500 :o :o

Miten sait tuon verran? Eihän se ole ollenkaan mahdollista.

No ompahan, tulojen mukaan ne määräytyy

Kerro minullekin.

Hei, nostan kun haluan saada tietää :)

Tuntuuhan tuo korotus. Meillä esikko menee kouluun, mutta eipä paljoa edullisemmaksi tule, kun iltapäivähoito maksaa sitten kuitenkin hänen osaltaan 100?/kk. Onhan tuo hoitomaksu suhteessa edullinen, jos siis vertaisi siihen että maksaisi suoraan palkan jollekin kotiin tulevalle hoitajalle, mutta kyllä se silti lohkaisee palkasta ihan hyvän osan. Eläminen kallistuu, mutta ei ainakaan mun palkkapussiin ole tiedossa mitään korotuksia vähään aikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Tuntuuhan tuo korotus. Meillä esikko menee kouluun, mutta eipä paljoa edullisemmaksi tule, kun iltapäivähoito maksaa sitten kuitenkin hänen osaltaan 100?/kk.

Laskin, että meilläkin päivähoito+ip-kerho tekee noin 100? isomman laskun kuin aiemmin. Mutta maksettava se on vaikka kismittää :$

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Missä kävitte kattoon ne ohjeet miten uusi maksu määräytyy?

NO mulle tuli ainakii lippu kotiin siitä. esim meillä 4 henkinen perhe tuloraja olikohan jotain 1600 ? ja rapiat ja sitten päääm korkeimpaan maksuluokkaan.

Toi 1600e on se raja minkä jälkeen joutuu maksamaan päivähoitomaksuja, ei toki heti täyttä vaan tulojen ja tuon 1600e erotuksesta tietty prosentti..

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja callu:
no se ei oo onneks montaa vuotta elämästä. pääsevät ilmaiseen kouluun sitte, josa lämmin ruoka! sitäpaitsi kunnalle hoito ei oo niin kallista kun yleistetään, koska hoitava vanhempi tuo jälleen lisää verotuloja kunnan kirstuun, kun kotona oleva verorahatuloistaan, maksaa veroja..

Tällä mä lohduttaudun, ei nuo onneksi oo koko elämää hoidossa ja onneksi vanhin lapsista on jo koulussa. Harmittaa vaan kun taas nostettiin...

Ymmärrän täysin. Mutta eikös ookin hienoa, kun kolmas lapsi saa nyt peräti 10 euroa lisää lapsilisää, heh?? Tota hehkutettiin just telkassa, mutta eipä puhuta, että hoito kallistuu kymppitolkulla.

Joo se on suuri lisä :D.

Alkuperäinen kirjoittaja duunari minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja callu:
no se ei oo onneks montaa vuotta elämästä. pääsevät ilmaiseen kouluun sitte, josa lämmin ruoka! sitäpaitsi kunnalle hoito ei oo niin kallista kun yleistetään, koska hoitava vanhempi tuo jälleen lisää verotuloja kunnan kirstuun, kun kotona oleva verorahatuloistaan, maksaa veroja..

Tällä mä lohduttaudun, ei nuo onneksi oo koko elämää hoidossa ja onneksi vanhin lapsista on jo koulussa. Harmittaa vaan kun taas nostettiin...
Taitaa ne palkatkin nousta joka vuosi... (ja ennenkuin joku älähtää että siellä taas joku suurituloinen narisee niin oma palkkani on 730?/kk brutto, miehen tulot on sen verran paremmat että hoitomaksukin on ihan reilu)

kannattasko ettiä paremmin palkattu työ? mä en ikimaailmassa suostus töihin alle tonnin liksalla. siis kokopäivätöihin.
Enpä tee kokoaikatyötä vaan osa-aikaista niin että voin aamulla olla kotona kun poika lähtee kouluun (ekaluokalle) eikä tyttären tarvitse olla pitkää päivää hoidossa. Tietoinen valinta johon olen oikein tyytyväinen. Hoitomatkan takia joudutaan hankkimaan toinen auto joten minun palkkani menee oikeastaan tyttären hoitokuluihin,toisen auton ylläpitoon ja pojan ip-hoitoon (jossa käy tarvittaessa) mutta pääasia että raha riittää. Kokopäivätyötä ehdin tehdä myöhemmin, nyt ajattelen lapsia enemmän kuin rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:

Eihän tuo oo mahdollista. Kolmesta lapsesta kunnallisessa päivähoidossa menee enintään maksua 489,60 ?.

Siis onko siinä joku kattoraja? Mä ymmärsin, että mikäli tulot menevät yli rajan, maksetaan kaikista "täysi"maksu, huomioiden kuitenkin sisarusklisät.

"Päivähoitomaksut lasketaan prosenttiosuutena perheen bruttotuloista. Korkein päivähoitomaksu on nuorimmasta lapsesta 233 ?/kk, toisesta lapsesta 210,00 ?/kk ja per-heen muista lapsista 20% nuorimman lapsen kokopäivähoidon maksusta. "

On sitten kysymyksessä verot, päivähoitomaksut, vuokrat, korot, asuntolainat, bussimatkat, posti tai mikä tahansa. Liian vähän saadaan aina palkkaa ja tukia. Tulisipa aika jolloin jokainen joutuisi oikeasti keräämään kaikki tulot työtä tekemällä ja maksaisi itse kulunsa. niin ymmärtäisivät talouden perusteita paremmin. Tää tukijärjestelmä sokeuttaa ihmiset. Juuri naapuri laski, että kannattaa tehdä neljäs lapsi, niin tulot taas paranee. Töihin ei kannata mennä. Kyllä muut ihmiset (yhteiskunta) hoitaa heidän perheensä talouden.

Eihän tuo oo mahdollista. Kolmesta lapsesta kunnallisessa päivähoidossa menee enintään maksua 489,60 ?.

Siis onko siinä joku kattoraja? Mä ymmärsin, että mikäli tulot menevät yli rajan, maksetaan kaikista "täysi"maksu, huomioiden kuitenkin sisarusklisät.

"Päivähoitomaksut lasketaan prosenttiosuutena perheen bruttotuloista. Korkein päivähoitomaksu on nuorimmasta lapsesta 233 ?/kk, toisesta lapsesta 210,00 ?/kk ja per-heen muista lapsista 20% nuorimman lapsen kokopäivähoidon maksusta. "

Täysi maksu tietenkin! Vielä heinäkuussa nuorimmaisesta täysi maksu oli 200 ? / kk, toiseksi nuorimmaisesta se oli 180 ? / kk ja kolmanneksi nuorimmaisesta täysi maksu oli 40 ? / kk.

Alkuperäinen kirjoittaja satu:
Eihän tuo paljon ole jos 2 töissä. Itse asun yksin4 lapsen kanssa ja 2 päiväkodissa ja joudun maksamaan täydet eli nyt menny 380 euroa kk elokuussa enemmän.

Sulla laskee elokuussa maksut ellet miljoonia tienaa koska nykyisin sulle on laskettu perhekokoon sinut + max kaksi päivähoitoikäistä lasta elokuusta lähtien KAIKKI lapset kuuluu sun perheeseen eli entisen 1+2 sijaan teillä on jatkossa 1+4 henkeä

Täysi maksu tietenkin! Vielä heinäkuussa nuorimmaisesta täysi maksu oli 200 ? / kk, toiseksi nuorimmaisesta se oli 180 ? / kk ja kolmanneksi nuorimmaisesta täysi maksu oli 40 ? / kk.

Ah, soo... Mä en näköjään taas jaksanu ymmärtää mitä mä luin... Jotenkin ajattelin että muista lapsista saa 20% alen siitä nuorimman maksusta, eli pitäis maksaa 168 ja rapiat. No mutta mulla onkin vain kaksi lasta, niin ei voi tietää miten kolmannen kanssa määräytyy... En mä ollutkaan ihan niin viisas tässä asiassa kun luulin...

Ei mitään kattoa. Laske ite tuolla kaavalla.

Nuorin lapsi 233 ?
Toinen lapsi 210 ?
Kolmas lapsi 233 x 0,2 = 46,60 ?

Tulee se 489,6 ?. Eikö? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja satu:
Eihän tuo paljon ole jos 2 töissä. Itse asun yksin4 lapsen kanssa ja 2 päiväkodissa ja joudun maksamaan täydet eli nyt menny 380 euroa kk elokuussa enemmän.

Sulla laskee elokuussa maksut ellet miljoonia tienaa koska nykyisin sulle on laskettu perhekokoon sinut + max kaksi päivähoitoikäistä lasta elokuusta lähtien KAIKKI lapset kuuluu sun perheeseen eli entisen 1+2 sijaan teillä on jatkossa 1+4 henkeä

tiedän mutta maksu pysyy korkeimmassa luokassa ja maksettava on jos mielii pitää hoidossa kun en maksamattakaan viitsi olla.

No onpa kyllä järkyttäviä hintoja! Me maksetaan 44?/kk 35h/viikko per lapsi ja pienemmällä palkalla maksettais vielä vähemmän (Keski-Eurooppa). Minä oisin kyllä helisemässä, jos noin paljon pitäis maksaa!

minen ymmmärrä uhtään kuin toi lasketaan.

eli otetaan esimerkki, että miä tienaan 1500 e/kk ja mies 1700e/kk ja meillä 2 lasta ja net olis kokopäivä hoijossa, niin kuin paljon on hoitomaksu kuukaudessa?
viittiskö joku laski kaavan kans, niin ymärtäsin ja voisin ittekki laskia?

meillä meni aikaisemmin neljästä lapsesta maksimimaksut, kun tuloraja oli sen 3800e/kk, meillä ylitti sen just. nyt kun tuolla tulolla laskee, meidän hoitomaksut laskee...en vaan muista missä sivulla se laskutapa oli....

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
On tuo kuitenkin aika edullista verrattuna siihen, mitä monet maksaa lastenhoitajalle joka hoitaa lapsia heidän kotonaan (vaikka siihen saa kyllä tukia).

Jos kuukaudessa teidän 2 lasta on 20 päivää hoidossa, niin yhden päivän hinnaksi tulee 10,65euroa, eli yhdeltä lapselta yksi hoitopäivä maksaa 5,30euroa. Mitä yksi lapsi saa yhden hoitopäivän aikana 5,30 eurolla: hoitoa, huolenpitoa, kasvatusta, leikkiä, kavereita, ruokaa jne.. Minusta se on aika edullista.

tähän peesi.... meilläkin poika saa kolmesti ruokaa aamupala, lounas , välipala ja kaikki muu päälle joten ei ole todellakaan kallista

Alkuperäinen kirjoittaja mamaA:
minen ymmmärrä uhtään kuin toi lasketaan.

eli otetaan esimerkki, että miä tienaan 1500 e/kk ja mies 1700e/kk ja meillä 2 lasta ja net olis kokopäivä hoijossa, niin kuin paljon on hoitomaksu kuukaudessa?
viittiskö joku laski kaavan kans, niin ymärtäsin ja voisin ittekki laskia?

korkein maksuluokka eli ekasta 230 ja tokasta 210. eihän noissa mitään laskemista ole nelihenkinen perhe joka tienaa 1800e-4800eur maksaa täyden maksun

Yhteistyössä