Mulla on tullut jonkin aikaa kodinhoito korvista. Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotäit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotäit

Vieras
Mä en vaan jaksa enää siivota ja puunata. Meillä on hirveän likaista. Mistä mä aloitan tai saisin kipinän alkaa hommiin?

Miten teillä arvon kotirouvat pysyy paikat siistinä? Vedättekö hihat ylös heti aamusta?

No itse uskon sen johtuvan kevästä ja että auringonvalo saa kaiken pölyn näkyviin:)
Itsellä kans just nyt ihan samanlaisia tunteita siivoamista ja puunausta kohtaan kun sulla.
Laita soimaan jotain kivaa musaa ja siivoa sen tahtiin, ajattele kivoja asioita ja etsi kipinä vaikka sisustus lehdistä tai ohjelmista.
Tsemppiä siivoukseen.

Päivittäisellä ylläpitosiivouksella pysyy paikat kunnossa, jos puolikin päivää menee niin, ettei mitään tee, kämppä alkaa jo muistuttaa mun mittapuullani sikolättiä. Heti aamusta siis sängyt kuntoon ja paikat järjestykseen, aamupalan jälkeen keittiön siivousta, pitkin päivää järjestelyä, noin joka 2. tai 3. päivä imurointi ja kerran tai kaksi kertaa viikossa pölyjen perusteellinen pyyhintä. Lattiat pesen suunnilleen parin viikon välein. Meillä kaksi aikuista, kolme lasta ja kaksi kissaa :)

Think happy thoughts...

A-Clean-House-Is-a-Sign-Of-A-Wasted-Life_large.jpg

ovensign1.jpg

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Mulle riittää kimmokkeeksi ihan vaan se, että katson ympärilleni ja näen kaaoksen. En voi sietää epäjärjestystä, likaisia tiskejä lojumassa pöydillä,, pölymakkaroita, vaatteita hujan hajan... Mulla ei ajatus toimi, enkä pysty tekemään mitään muutakaan ennen kuin olen saanut tavarat järjestykseen. Jos ei millään meinaa siltikään motivaatiota löytyä siivoukseen, kuvittelen ovikellon soivan hetken kuluttua ja yllätysvieraiden seisovan oven takana. Ja kyllä alkaa moppi heilumaan...

Mulla on heti aamusta tietyt rutiinit; sängyt petaukseen, lyhyt tuuletus, keittiö puhtaaksi aamupalan jälkeen, mahdollisesti tiskari ja pesukone pyörimään... Imuroidaan n. joka 2. tai 3. päivä, vessat pestään myös 2 krt viikossa. Lasten lelut saavat olla miten on, ne siivotaan vasta illalla, mutta muuten tavarat laitetaan paikoilleen heti. Sellaisia lyhyitä siivousspurtteja pitkin päivää. Kyllä 10 minuutissa ehtii jo tosi paljon järjestelemään kun toimii tehokkaasti. Ei tarvi koko päivää tuhlata kuitenkaan puunaamiseen.

Ei mitenkään. Mua ahdistaa kans tää sotku muttei tätä saa siivottuakaan. Nyt vielä remontti menossa ja tavaroita vaan pinoissa kaikki seinän vieret täynnä joten olkoon.
Kun remontti valmis niin pakko käydä koko talo läpi. En kyllä muista milloin olisin koko taloa yhteen putkeen siivonnu.
Varaa kirpparilta pöytä niin sinne on pakko löytää tavaraa.

Täällä oli jokin aika sitten hyvä kommentti näihin ylläpitosiivous versus kerralla kunnon suursiivousrykäisy -keskusteluihin. Meni jotenkin niin, että jos päivässä käyttää tunnin pikkusiivoiluun (ylläpitosiivous) ja sitten vielä parin tunnin viikkosiivous, niin käyttää siivoamiseen viikossa kahdeksan tuntia, mikä tekee vuodessa 416 tuntia. Jos taas siivoaa kerran viikossa vaikka kolme tuntia, käyttää vuodessa siivoamiseen 156 tuntia. Eli kerran viikossa siivoajalla on vuodessa 260 tuntia eli hieman yli 10 vuorokautta enemmän aikaa ihan kaikkeen muuhun kuin siivoskeluun.

Sekin auttaa, jos ei siivoamista ajattele SIIVOAMISENA. Siis että ryhdynpä tässä nyt siivoamaan, vaan tekee sitä pikkuisen "vasemmalla kädellä" esim. samalla kun touhuaa lasten kanssa. Esim. vaatteiden viikkaaminen sujuu lasten kanssa ja siitä voi tehdä kivan leikin. Lapset etsivät sukille parit ja sitten yhdessä mietitään kenen kaappiin mikäkin vaate menee ja lapset saa auttaa.

"Vie mennessäs, tuo tullessas" toimii myös hyvin. Eli ihan siinä muita touhutessa voi tavaroita pistellä paikoilleen, ilman että varsinaisesti SIIVOAA.

Yhteistyössä