Mulla on sappikiviä, ja nyt mietityttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Mua on alkanut kutisemaan tosi paljon viimeaikoina. Lueskelin googlesta juttuja, ja ne voi liittyä jotenkin toisiinsa, ja ei kai ole mikään ihan vaaraton juttu :(

Voiko sappikivet leikkaamattomina aiheuttaa jotain tälläistä? Miksi lääkäri silloin sanoi ettei tarvi leikata kun kohtauksia ei ole kuitenkaan niin usein ...

Mua on viimeaikoina sattunut yläselkään ja vatsaan tosi usein. Ei kuitenkaan niin kovaa kipua kun sappikohtauksissa, mutta samanlaista kipua, vaimeampana. Ja nyt on ollut pari viikkoa kamalaa kutinaa.

Soitan kyllä aamulla lääkärille, mutta mua nyt pelottaa että mulla on joku maksa/haimasyöpä tms :'(

Alkuperäinen kirjoittaja enni:
Älä vielä pelkää. Todennäköisesti sappikivet ovat aiheuttaneet haiman tai maksan toimintahäiriön. Lääkäriin vaan ja kivet toivottavasti poistetaan.

Niin että ne voipi aiheuttaa juurikin tollasta, maksaan tai haimaan liittyviä ongelmia. :( Voikun kiva. Huoh, tää nyt muutenkin jo oli kummallista kun mulle 21 vuotiaana (niin nuorena) todettiin kivet, niin mun tuurilla tää alamäki vaan jatkuu :'(

Ei ne kohtaukset aina ole rajuja. Mulla alkoi vaivat kun olin synnyttänyt ja pitkään mun kohtauksia pidettiin jonkinlaiseksi palautumiseksi synnytyksestä, että närästää tai jotain. Sitten alkoi tulla kovempia kohtauksia ja puolenvuoden jälkeen ensi oireista leikattiin. Mut mulla oli just ennen leikkausta sellaista oloa, et vatsaan vaan sattui ja kiristi, ei ollut kuitenkaan kohtaus päällä. Kävin silloin mittauttamassa maksa ja haimaravot ja ne oli tosi hurjat, pääsin heti kiireellisten joukkoon leikkaukseen. Mulla oli ilmeisesti joku sappikivi jäänyt tukkimaan tiehyitä ja se esti normaalin maksan ja haiman toiminnan. Haimatulehdushan on tosi vaarallinen asia, eli käy ihmeessä vaivastasi lääkärissä!

Alkuperäinen kirjoittaja hipsis:
Ei ne kohtaukset aina ole rajuja. Mulla alkoi vaivat kun olin synnyttänyt ja pitkään mun kohtauksia pidettiin jonkinlaiseksi palautumiseksi synnytyksestä, että närästää tai jotain. Sitten alkoi tulla kovempia kohtauksia ja puolenvuoden jälkeen ensi oireista leikattiin. Mut mulla oli just ennen leikkausta sellaista oloa, et vatsaan vaan sattui ja kiristi, ei ollut kuitenkaan kohtaus päällä. Kävin silloin mittauttamassa maksa ja haimaravot ja ne oli tosi hurjat, pääsin heti kiireellisten joukkoon leikkaukseen. Mulla oli ilmeisesti joku sappikivi jäänyt tukkimaan tiehyitä ja se esti normaalin maksan ja haiman toiminnan. Haimatulehdushan on tosi vaarallinen asia, eli käy ihmeessä vaivastasi lääkärissä!

Juu, synnytyksen jälkeen mullakin tää vaiva "puhkesi". Pitää tosiaan aamusta soitella, ärsyttää vaan jo valmiiksi kun tuo meijän oma lääkäri on niin pölö, eikä koskaan tiedä mistään mitään :x

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hipsis:

Juu, synnytyksen jälkeen mullakin tää vaiva "puhkesi". Pitää tosiaan aamusta soitella, ärsyttää vaan jo valmiiksi kun tuo meijän oma lääkäri on niin pölö, eikä koskaan tiedä mistään mitään :x

Mulle sanottiin siellä päiväkirurgisella osastolla heti kun olin jonossa siinä ovella ja vauvani oli saattamassa mieheni kanssa, että oletko sappileikkaukseen tulossa, kun näytän olevan tuore äiti. Kertoivat että on todella yleistä että kohtaukset alkaa synnytyksen jälkeen, sellaisilla ihmisillä joilla sappivaivoihin on taipumusta.

Yhteistyössä