Mulla on pureva lapsi :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä jotenkin olen ollut sitä mieltä että jos lapsi puree/potkii/lyö niin se on pitkälti kasvatuksesta kiinni. Enää en moista lausetta allekirjoita.

Lapsella on nyt ikää 12 kk ja puremista on ilmaantunut muutaman kuukauden aikana silloin tällöin, ehkä noin kerran viikossa. Pureminen on ennemminkin liittynyt siihen että lapsi kokeilee (esim. äidin sormea) hampaillaan ilman mitään kummempaa tunnelatausta tai kun siskon kanssa menee liekit yliriehumiseksi (lapsilla on hauskaa), niin sisko saattaa hampaista saada osuman.

Tänään tuo lapsi kuitenkin kahdesti puri minua suutuspäissään :o

Tällä kertaa se pureminen oli siis vihan/ärtymyksen tms. tunteen johdosta johtuvaa. Ja mä olen ihan nyt sitten äimän käkenä, että kuinka tässä nyt näin kävi :|

Tilanne meni niin että lapsi otta pöydältä talouspaperinpalan käteensä (hän syö sen jos vaan saa suuhunsa sen laitettu) jota minä sitten puolestani olin sitä poistamassa häneltä. Talouspaperista puolet oli siis lapsen kädessä ja puolet mun kädessä...ensin alkoi huuto, mutta kun en päästänyt irti vaan käskin lasta antamaan sen minulle, niin lapsi puri.

Sama kuvio toistui vielä noin 5 min päästä uudestaankin.

Mitä hemmettiä tässä nyt sitten kuuluu tehdä jotta pureminen loppuu? :o

Samalla tavalla molemmat on kasvatettu, eikä esikko ole koskaan purrut. Joten olen nyt aika pihalla.

Aivan sama juttu meillä, lapsi vaan 4 kk vanhempi. Huoh :( Ei oo mulla ainakaan ratkaisua, mutta jos joltain löytyy niin neuvoa voi. Niin ja lyö kanssa kun innostuu.

Jotkut vaan on purijoita. Mun kokemuksen mukaan pojat on herkempiä puremaan kuin tytöt. Miedän kuopuspoika puri tuon ikäisenä. Loppui kun rupesi puhumaan ja oppi möksähtämään.. ;) Sitä ennen vain johdonmukaisesti kiellettiin.

meillä taas ongelma on muksiminen. poika suuttuessaan tai huomiota halutessaan potkii/muksii käsillä meitä vanhempia. tänään kun lepäsin sängyllä ja suljin sekunniksi silmäni, poika pamautti minua puisella palapelin alustalla kasvoihin.

olen järjestelmällisesti kieltänyt ja torunut, vienyt jäähyllekin hetkeksi...katsotaan miten asia etenee. poika on nyt 1v 5kk ja harrastanut tätä mukkeloimista noin kuukauden. :(

Mulla on kanssa, yksi kappale. Tuo toinenkin oli ihan vastaavavielä tollasessa taaperoiässä. Pureminen takaisin ei ole koskaan näillä veikkosilla auttanut.

Epäilen, että näin pienen lapsen kohdalla se takaisinpureminen ei tuota toivottua tulosta. Tarkoitan siis että 12 kk ikäinen tuskin vielä ymmärtää kovinkaan pitkälle syy-seurauskäsitettä.

Tämän näkee ihan jo siinäkin, että likka putosi sohvalta pari päivää sitten naamalleen alas (parkuhan siinä tietenkin pääsi kun se sattui), mutta lapsen kiipeilyintoa sohvalla se ei rauhoittanut. Eli ei ns. oppinut siitä putoamisesta mitään. Joten tuskin oppii siitä takaisinpuremisestakin.

Tuo saattaa vähän isommalla toimiakin (joka ymmärtää myös puhetta jolloin asiaa voi myös selittää), mutta tuskin näin pienellä.

Meillä kanssa neiti puri reiluna vuosikkaana. Kielsin ja toruin tottakai kovasti aina kun näin tapahtui. Pari kuukautta, ja ongelma poistui itsestään. En todellakaan purrut takaisin. Oli silloin ja on yhä kova halimaan, ei voinut vain tietää tuleeko halaus vai pureminen. Kai se oli rajojen kokeilua.

Voit ainakin lohduttautua sillä ettei pikkuisesi tiedä satuttavansa sinua tai että pureminen on "tosi väärin" :).

Meillä poika alkoi nipistellä ja purra 1v2kk nurkilla kun sisko syntyi, mutta loppui sekin aikanaan, enemmän tai vähemmän meidän aktiivisesta kieltämisestä johtuen, vai olisiko ollut vaan joku kokeilujuttu, joka tapauksessa ei kauaa kestänyt :)

...nyt sen sijaan on keksinyt alkaa viskomaan tavaroita, mikä on ihan sairaan rasittavaa :D
Ikää 1v8kk.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä jotenkin olen ollut sitä mieltä että jos lapsi puree/potkii/lyö niin se on pitkälti kasvatuksesta kiinni. Enää en moista lausetta allekirjoita.

Tää on jotenkin ihanasti sanottu. Kun varmasti melkein kaikki jolla ei ole ollut purevaa lasta, ajattelevat näin.
Kyllä se oikeasti se pureminen ohi menee. Sanot vaan ahkerasti ja napakasti ei, joku päivä huomaat ettei sitä enään tapahdu...

Meillä 1v raapii. Ihan satuttamis mielessä. Kun suuttuu niin hampaat irvessä nappaa naamasta kiinni ja satuttaa. Enkä ymmärrä mistä moinen kun meillä ei väkivaltaa suvaita. Olen yrittänyt komentaa, "itkeä", suuttua, laittaa jäähylle ja mikään nuista ei sitä ole lopettanut.

Minä olen ollut lapsena purija pahimmasta päästä :ashamed: Isosiskoni olen kiukuissani ja vallanhimossani alle kolme vuotiaana purrut niin mustelmille että vanhempani joutuivat neuvolassa puhutteluun lapsen pahoinpitelystä, onneksi asia selvisi puhumalla siellä. Naapurien lapset eivät ole uskaltaneet olla yhtä aikaa kanssani silloin pihalla kun olin kuin haukka puremassa jos asiat ei mennyt mielestäni oikein :ashamed: Äiti käski siskoani sekä muita puremaan surutta takaisin, koska muutkaan keinot eivät auttaneet, mutta ei kukaan raaskinut purra kunnolla takaisin. Pureminen loppui kuin seinään, kun minua nuorempi tuttava perheen poika hermostui puremiseeni ja puraisi minua todella kovaa nenästä..minä siitä sitten äidille itkemään joka kylmästi totesi että nyt tiedät miltä tuntuu. Sen jälkeen en ikinä purrut ketään.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Meillä aivan sama homma, ollut jo monta kk. Ja poika on siis nyt 11kk. Veljeään puri käteen kun vei vaarallisen lelun pois hältä. Kädessä aivan hurja mustelma.
Mua myös puree, lyö tai repii. Ja tämä on alkanut heti kun oppi liikkumaan ja joutui opettelemaan puolensa pitämistä.
Minä olen kieltänyt aika kovasti, nyt on vähän rauhoittunut nämä.

Meidän lapset ovat myös harrastaneet tuota puremista. Sen jälkeen, kun oppivat kunnolla puhumaan, loppui esikoisella tämä ongelma. Napakasti vaan kiellettiin aina, ei koskaan olisi tullut mieleenkään purra lasta... Ilmeisesti liittyi jotenkin siihen, ettei osannut ilmaista mielipahaansa, kun ei sanoja ollut. Keskimmäinen puree suutuspäissään vieläkin välillä isoveljeään, aika harvoin tosin. Eikä ole auttanut, vaikka veli on joskus purrut takaisinkin. On sen verran kovapäinen.

Siskonpoikani teki tota, puri ketä vaan, aikuisia, lapsia. Mua ei purrut kuin kerran. Kielsin puremasta, olinkin suihkuttanut käteeni ihan helkkarin pahan makuista hajuvettä. Ipana irvisteli varmaan 10 minuuttia :)

Meillä on kaksi purijaa, ollut jo useamman kuukauden. Saman ikäiset tytöt tappelevat keskenään kaikesta ja ottavat todella herkästi hampaat avuksi. Ei siis auta se, että purraan takaisin (emme me vanhemmat ole purreet mutta sisko kyllä). Tietävät, että pureminen sattuu ja siitä joutuu jäähylle mutta tappelutilanteessa nämä unohtuvat. Eivät enää meitä vanhempia pure mutta toisiaan kyllä.

Eli ilmeisesti aika siis on se, mikä tähän asiaan auttaa.

Joku tuolla puhui siitä että pureminen alkoi, kun uusi vauva tuli taloon. Aikamoiset kauhukuvat sain nyt tilanteesta päähäni sillä meille on tulossa uusi vauva 6 viikon kuluttua :o

Pitää varmaan hankkia sille vauvalle panssarisuojus :/ toisaalta mikäli tuo pureminen nyt enemmän alkaa liittymään kieltoihin niinvauva lienee turvassa sillä hän kun ei vielä sisartaan kiellä. Toisaalta kun oppii liikkumaan ja ns. viemään leluja kädestä, on hän vaaravyöhykkeen alla. On kai siis vain toivottava että pureminen loppuu ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Joku tuolla puhui siitä että pureminen alkoi, kun uusi vauva tuli taloon. Aikamoiset kauhukuvat sain nyt tilanteesta päähäni sillä meille on tulossa uusi vauva 6 viikon kuluttua :o

meillä* sama tilanne, vauva tulossa keväällä. pelkään vähän, että miten esikoisen tavaroiden paiskomisinnon/muksimisen käy siihen mennessä..toivottavasti häviävät molemmat tavat. Muuten saattaa arki olla aikamoista vahtimista. :|

Ap, se pureminen liittyy lapsen kasvamiseen ja siihen ettei osaa sanoin ilmaista tunteitaan vielä. Ei sellasta kasvatuksella estetä. Meilläkin alko pureminen tossa 1v aikaan ja myöhemmin tuli kuvioihin lyöminen jne. Joka kerta napakka kielto ja tunteiden sanoitus lapselle. Ei oo mitenkään epätavallista että taapero toimii sanojen sijaan. Poika on nyt 2 ja harvoin enää satuttaa toisia, saattaa hakata esim sohvaa jos oikein kiukuttaa.

No mitäs jos ottaisit vaikka suihkupullon käteesi ja kun lapsi puree niin suihkuta kylmää vettä päin näkööä. Toinen on että lykkää lapsen oma käsi väliin että kun pureekin itseään niin tietää miltä se tuntuu.
Kyllä kipu opettaa ihan pientäkin, moniko kuumalle hellalle kätensä laittanut tekee sitä uudelleen?

Yhteistyössä