Mulla on ongelma (anoppi ja lastenhoito)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aina Marina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aina Marina

Jäsen
31.05.2006
752
0
16
Mulla on kaksi lasta (puoli vuotta ja reilu kaksi vuotias) ja iäkäs anoppi (lähes 75 vuotta). Lapsista vanhempi on todella nopea jaloistaan ja käskyille huono korvainen kuten kaikki kaksi vuotiaat :whistle: . Anopilla on iästä ja sairauksista johtuen huonot käsivoimat (ei kunnolla jaksa nostaa esikkoa) sekä liikkuminen huonoa.

Anoppi tarjoutuu hoitamaan lapsia jos minulla olisi esim kauppa-asioita, neuvola käyntiä tai muuten vaan esikon kanssa pihalle. Mutta kun minä en uskalla päästää.

Kerran anoppi oli ulkona meidän kanssa ja minä kävin hätäpäissäni viemässä postit sisälle. Onneksi en ollut pitempään sisällä, koska esikko juoksi tielle päin anoppi tosi kaukana takana. Onneksi minun karjuntani |O (terveisiä vaan naapureille :D ) sai esikon hidatamaan vauhtia ja sain juostua hänet kiinni. Anopin pysäytys kehoituksilla ei ollut mitään vaikutusta eikä anoppi olisi ehtinyt saada häntä kiinni :/ .

Anoppi ei halua olla ulkona minun ja lasten kanssa, vaikka itse tekisin esim puutarhatöitä (ja voisin samalla pitää sivusilmällä esikkoa silmällä).)
Anoppi on myös "mustasukkainen" äidilleni joka on meillä tarvittaessa lapsen likkana. Äitini on kuitenkin noin 20 vuotta anoppiani nuorempi joten jaksaa aivan eritavalla hoitaa lapsia.

Joinakin päivinä anoppi itsekin "ymmärtää" ja on ääneen myöntänyt ettei pysty lapsia hoitamaan (sanonut näin mm miehelleni, äidilleni, omalle siskolleen). Mutta sitten taas tarjoutuu ja loukkaantuu kun ei apu kelpaa (varsinkaan jos minun äitini on tulossa lapsia hoitamaan).

Eli miten saisin anopille nätisti sanottua (loukkamatta) etten voi antaa lapsia yksin hänen vastuulleen?

Älkääkä nyt takertuko tuohon anoppi sanaan, minulla ei ole mitään anoppiani vastaan eikä haluttomuuteni antaa lapsia hänelle hoitoon johdu siitä että hän on anoppini, vaan siitä ettei hän pysty takaamaan turvallista ulkoilua lapsille.

En mä osaa neuvoa, vaikeahan tuollaista on sanoa ilman että loukkaa toista. :( Anoppis kuitenkin tykkäis hoitaa lapsia, kaikkia isovanhempiahan ei kiinnosta

Jos exän äiti haluaisi hoitaa tyttöä, niin mä kieltäytyisin siitä jyrkästi ja niin tekisi exä itsekin. Ei saanut edes omia lapsiaan kasvatettua juomiseltaan niin ei sellaiselle anneta nytkään lapsia hoidettavaksi. Tyttö on nähnyt tätä toista mummuaan niin harvoin ettei edes tunnista tätä...

Jos vaikka pyytäisit avuksi silloin, kun olet itsekin läsnä? Eli sulla on jotain koti- tai pihahommaa ja anoppi katsoisi lasten perään samalla? Sinä voit sitten rientää apuun heti jos jotain uhkaavaa esiintyy. Anoppi tuntisi itsensä tarpeelliseksi, muttei joutuisi liian tiukille.

Olisiko sellaisessa ideaa että antaisit anopin hoitaa lapsiasi teillä kotona sisällä? Jos laitat etukäteen paikat sellaiseen kuntoon että ei ole paikkoja joihin esikkosi ei saisi mennä ja ei olisi mitään vaaranpaikkoja? ja vaikka vaan ihan hetkeksi vaan, sillä saisi anoppisi hyvän mielen...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
En mä osaa neuvoa, vaikeahan tuollaista on sanoa ilman että loukkaa toista. :( Anoppis kuitenkin tykkäis hoitaa lapsia, kaikkia isovanhempiahan ei kiinnosta

Sehän tässä on juuri ongelmana kun en millään haluaisi loukata anoppia :headwall: .
Jostakin syystä anoppi ei halua olla lasten kanssa minun läsnäollessani, vaikka sekin oikeasti vapauttaisi minut kupsuttamaan puutarhaa, sisällä ollessa siivoamaan tms. Lieneekö miniä niin kamala :whistle:

Anoppilaan en uskalla lasta jättää valvomatta koska siellä on teräviä veitsiä, pesuaineita ja lääkkeitä lasten ulottuvilla. (olen niitä lapsen kädestä pois napannut kun ovat leikkineet ja minä "lukenut lehteä")

Toki lapset kasvavat kokoajan ja ehkä muutaman vuoden kuluttua jo uskovat puhettakin (vai liekö toiveajattelua?), mutta anoppi vanhenee myös samalla :/

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:
Jostakin syystä anoppi ei halua olla lasten kanssa minun läsnäollessani, vaikka sekin oikeasti vapauttaisi minut kupsuttamaan puutarhaa, sisällä ollessa siivoamaan tms.

Ahaa, eli ei toimi minun tai vicyn ehdotukset sitten. Onpa ikävä tilanne. Liekö sitten jo iän tuomaa ongelmaa kun toisaalta itsekin tunnustaa, ettei oikein kykene, mutta toisaalta taas loukkaantuu, ellei saa hoitaa :/ Mitenpä tuossa oikein nätisti sitten voisi kieltäytyä? Hankalaa :(

huh, en kyllä uskaltaisi tuon ikäiselle ja kuntoiselle lapsia viedä, lisäksi vielä vaarallinen paikka! Sitä en osaa neuvoa, miten sen nätisti sanoisit...

Ja anoppi ei siis halua olla lasten kanssa minun ollessani lähistöllä tätä olen kyllä yrittänyt (vaikka en millään tavalla puutu heidän tekemisiinsä ellei turvallisuuden vuoksi ole pakko)

Tänään viimeksi menin lasten kanssa ulos ja anoppi tuli siihen. Hän sanoi ajatelleensa kysyä että jos esikko tulisi ulos. Kerroin että tulimme kaikki ulos ja pyysin anoppia liittymään seuraan. Anoppi vastasi lähtevänsä kotiin kun ei kerran tarvita :headwall:

Ja minä en todellakaan mulkaissut häntä tai sanonut rumasti, ainakaan omasta mielestäni.

Minä todella haluaisin että lapsilla ja mummulla olisi hyvät välit.

Mulla on AIVAN sama ongelma kun sulla ! Lisäksi vielä se että mun mies loukkaantuu ja kun en halua anopille lapsia antaa hoidettavaksi. Todella hankala tilanne :(!!

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:
Minulla on sentään vähän parempi tilanne kuin sinulla pikkupyryharakka, minun mieheni ymmärtää tilanteen.

voi ku munkin mies vielä joku päivä...:( Nyt anoppi oli just yks päivä soittanu miehelle ja sanonu että ostaa turvaistuimen anopin autoon että voi aina tulla hakemaan lapset KUN HALUAA! Eii ikinä jos se vaan musta on kiinni...mut voimia sulle ja hankalaan tilanteeseen !

Asia on niin että kyllä miehen vanhemmat jäävät paljosta paitsi lastenlasten elämästä ja se tuntuu katkeralta kun miniät eivät ymmärrä ja anna lapsen tutustua isovanhempiinsa, mutta siinä on sekin puoli että anoppi pitää lapset niin hyvin että kun he muutaman kerran ovat siellä hoidossa eivät halua muualle mennäkään ja sekös miniöitä ketuttaa :) Miniän omat vanhemmat kyllä kelpaa vaikka olisivat ihan rampoja.

[QUOTE="Mummi";28516807]Asia on niin että kyllä miehen vanhemmat jäävät paljosta paitsi lastenlasten elämästä ja se tuntuu katkeralta kun miniät eivät ymmärrä ja anna lapsen tutustua isovanhempiinsa, mutta siinä on sekin puoli että anoppi pitää lapset niin hyvin että kun he muutaman kerran ovat siellä hoidossa eivät halua muualle mennäkään ja sekös miniöitä ketuttaa :) Miniän omat vanhemmat kyllä kelpaa vaikka olisivat ihan rampoja.[/QUOTE]

Taitaa tämän mummin luetun ymmärtämisessä olla ongelma ap:n tekstin suhteen...

Mummin kanssa samaa mieltä. Itse ajattelen näin että jos ei tykätä niin ei tupata. Ei voi mitään jollei kelpaa, mutta lapsia tulee sääli kun eivät opi mummoaan tuntemaan.

Yhteistyössä