Mulla on omituinen ongelma Marimekon pussilakanoitten kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Nimittäin ne kerää kissankarvoja|O

Aloitetaas aasta.

Meillä on kissoja ja koira sisätiloissa. Kissat makaavat toisinaan jopa sängyllä, mutta ei nyt puututa siihen.

Muut pussilakanat mitä meillä on käytössä, pysyvät suht karvattomina, kissat kun nukkuvat vain sängyn jalkopäässä, siinä yhdessä ja ainoassa kohdassa jonka ovat kelpuuttaneet pedikseen.
Kun mä pesen petivaatteet, poistuvat karvatkin.

Mutta ei näistä. Ei nyppien, ei pesten, ei harjaten, ei tuulettaen, ei kuivausrummussa. Ei niin mitenkään päin.

Sidos on ihan sitä tavallista palttinaa, jota muutkin pussilakanat tässä huushollissa. Materiaali sitä puuvillaa.
Mikä ihme tekee noista tuollaiset?

mullakin on ongelma noiden marimekon pussilakanoiden kanssa :kieh: saatiin anopilta parivuotta sitten tollaset punaiset unikko-pussilakanasetit(toosi ihanat :D ), mut niistä lähti vuoden sellasta punasta erittäin hienoa nöyhtää- sitä oli makkari täynnä! Vaikka kuinka pesi, niin aina vaan lähti. Mikä hemmetti niissä oikein oli?

Niissä on harjatumpi, pehmeämpi pinta. Oon huomannut että Ikean lasten lakanat on samanlaisia. Ärsyttäviä! Mä luulin että kuivausrumpu auttaisi. Käytätkö huuhteluainetta, se vois auttaa vähän.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Meillä ei edes ole elukoita, mutta ainokainen Marimekon lakana kerää kaiken pölyn ja turhan eikä puhdistu millään. Mikään muu tekstiili ei tee noin. Ihan persiistä.

Kokeiles kuule sellaista, että ensin silität kangasmateriaalin maksimilämpötilassa ja sitten vaan pyyhit joko kädellä tai sellaisella vaateharjalla.
SIlittäminen saa karvat staattisiksi ja sitä kautta ne tarttuvat kitkaliikkeen avulla mukaasi. :D

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Huuhteluaineen aion ottaa seuraavaksi kokeiluun, kun vaan muistais.

Nyt ne karvat on levittäytyneet ympäri pussilakanaa, sisi 'kiivenneet' sieltä jalkopäästä ihan tasaiseksi kerrokseksi. Kivat karvalakanat tosiaan.... tekis mieli kiljua että 'kissin villat' (ja niitähän ne tosiaan onkin).

Tummansiniset Kaivo- lakanat. Ihanasti erottuu vaaleat karvat.
Ja muutenkin.:|

Tai jos on mankeli, niin vielä parempi. Tekee sen huokoisen pinnan sileäksi jolloin karvat lähtee helpommin. Vai on Marimekollakin sellaista laatua lakanat, Ikean alle kympin lakanoissa sen ehkä ymmärtää. Ootteko kokeilleet Luhta Homen lakanoita, ne on hyviä ja kestäviä. Tyynyliinat vaan vähän oudon mallisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26512333:
Nimittäin ne kerää kissankarvoja|O

Aloitetaas aasta.

Meillä on kissoja ja koira sisätiloissa. Kissat makaavat toisinaan jopa sängyllä, mutta ei nyt puututa siihen.

Muut pussilakanat mitä meillä on käytössä, pysyvät suht karvattomina, kissat kun nukkuvat vain sängyn jalkopäässä, siinä yhdessä ja ainoassa kohdassa jonka ovat kelpuuttaneet pedikseen.
Kun mä pesen petivaatteet, poistuvat karvatkin.

Mutta ei näistä. Ei nyppien, ei pesten, ei harjaten, ei tuulettaen, ei kuivausrummussa. Ei niin mitenkään päin.

Sidos on ihan sitä tavallista palttinaa, jota muutkin pussilakanat tässä huushollissa. Materiaali sitä puuvillaa.
Mikä ihme tekee noista tuollaiset?

Meillä sama, mutta tein johtopäätöksen; koska meillä muut on suht vaaleita ja nuo marimekot on tummanpunaiset (ja älyttömän ihanan tuntuiset ihoa vasten!)
ni niissä vaan näkyy se karva niin paljon paremmin!

Välillä tulee ihan ällö olo kun oikeesti näkee sen karvamäärä minkä keskellä nukutaan :/ Valkoisen ja valko-kirjavan kissan karvan sulautuu nimittäin aikas hyvin vaaleisiin petivaatteisiin..

Tässä valistusta: Marimekolla on kolmea laatua lakanoita (ja vissiin vielä jotakin ekopuuvillaa) mitkä merkitään m-kirjaimella lakanapakettiin. Yhden ämmän lakanat ovat vissiin niitä pölynkerääjiä. Kahden ja kolmen ämmän lakanoiden erosta en osaa olla varma. Olisikohan kahden ämmän lakanoista ainakin osa satiinilakanoita, jotka eivät kuulemma ole niin hyviä kuin kolmen ämmän lakanat.

[QUOTE="vieras";26512427]Tässä valistusta: Marimekolla on kolmea laatua lakanoita (ja vissiin vielä jotakin ekopuuvillaa) mitkä merkitään m-kirjaimella lakanapakettiin. Yhden ämmän lakanat ovat vissiin niitä pölynkerääjiä. Kahden ja kolmen ämmän lakanoiden erosta en osaa olla varma. Olisikohan kahden ämmän lakanoista ainakin osa satiinilakanoita, jotka eivät kuulemma ole niin hyviä kuin kolmen ämmän lakanat.[/QUOTE]
Ja pirullisinta tässä on se, että jos vaikka tilaat lakanoita netistä, niin eihän sitä kirjainta ole niissä mainittu. Pitää googlettaa jotakin japanilaisia sivuja, joissa näkyy myös se lakanapaketti ja toivoa, että siellä myydään samaa laatua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26512472:
No nuo on vissiin yhden ämmän lakanoita, koska ovat alkuperältään joitain kylkiäisiä (K-kauppa, osta helvetisti, saat ostaa lisäksi vielä pussilakanat...)
En yleensä käytä huuhteluaineita enkä suosittele, mutta ehkä noihin kannattaisi laittaa.

Minullakin on Lokki-pussilakanat (musta-harmaa) ja voi jestas sitä pölyn määrää, minkä ne keräävät. Ei väliä käyttääkö huuhteluainetta tai etikkaa vai ei, kuivaako rummussa/sisällä narulla/ulkona narulla. Ainoa konsti on harjata ne vaateharjalla, ja pölyä irtoaa joka kerta monta kourallista. Toiset Marimerkon pussilakanat (kuosin nimeä en muista, sellaisia mustia puita valkoisella pohjalla) pysyvät pölyttöminä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26512660:
No niin, mankeli liiskas ne karvat tuonne ikiajoiksi |O

Minä koetin pyyhkiä ja ravistella, niistä vaan on tullut osa kangasta......

No voi sissus.

Mulla odottaa uudet olikohan Fandago-kuosiset pussilakanat,
mitähän mä niillä teen?

[QUOTE="Noo";26512866]No voi sissus.

Mulla odottaa uudet olikohan Fandago-kuosiset pussilakanat,
mitähän mä niillä teen?[/QUOTE]
Palauta, jos ovat yhden m-kirjaimen lakanat. Jos olet jo avannut paketin ja ovat huonoja, niin voi palauttaa virheellisenä. Ovat kuulemma ottaneet vastaan.

Me ostettiin lasten pussilakanasetti Marimekolta. Pimeässä siitä sinkoili kipinöitä! Siis Finlaysonin lasten peitto jonka pesussa oli käytetty normaalisti huuhteluainetta ja minkään muun pussilakanasetin kanssa ei vastaavaa ongelmaa ollut. Mutta pimeässä makuuhuoneessa nuo vuodetekstiilit suorastaan salamoivat silmin näkyvästi! Palautettiin ostopaikkaan reklamaation kera, en tiedä mitä kommenttia valmistajalta lopulta tuli... En osta enää Marikon lakanoita todellakaan. Suoraan sanoen ei vaikuttanut olevan puuvillaa vaikka niin pesulapussa lukikin.

Meilläkin Marimekko kerää itseensä kaiken karvan ja pölyn. Muissa liinavaatteissa ei ole samaa ongelmaa ollut, olkootpa halpiksia tai vähän kalliimpia. Tästä kannattais varmaan jo alkaa laittaa palautetta firmalle, kun tuntuu olevan yleisempikin ongelma...

Totta, nyt kun mainitsit níin tuli mieleen, että omat Hulluilta päiviltä ostetut tummansiniset lakanat on aina täynnä pölyä ja nöyhtää. Toiset, siloisemman oloiset eivät niinkään. Molemmat marimekkoa, mutta erituntuista kangasta.

Yhteistyössä