Mulla on kaikki ruoat pakastimessa ja jotain pitäisi olla valmiina 16.30..!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mit nyt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mit nyt?

Vieras
Hittolainen. :/
Kauppaankaan tästä ei nyt ehdi... saako mitään raakaa, jäässä olevaa sulattaa mikrossa? Yleensä sulatan jääkaapissa, ja annan rauhassa sulaa yön yli.

Monesti laitan eri muodoissa olevaa lihaa/broileria suoraan pakastimesta pannulle tai sitten sulatan pienellä teholla mikrossa vähän aluksi. Eihän se kulinaristisesti paras tapa ole, mutta kiiressä ihan toimiva :)

Siis kaikki ruoat on nimenomaan raakoina pakkasessa, ei mitään valmista, mitä voisi mikrossa sulattaa.
Jäinen liha pitäisi antaa sulaa jääkaapissa/huoneenlämmössä rauhassa, ettei bakteerit lisäänny. Eihän kuumaa vesihaudettakaan suositella enää jäisen lihan sulatuksessa.
Mutta mulla on kuitenkin nakkejakin pakastimessa, joita voi syödä siis muutenkin "raakana". Saako niitä sulattaa nopeasti mikrossa? Vai pitäisikö niidenkin antaa rauhassa sulaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kaikki ruoat on nimenomaan raakoina pakkasessa, ei mitään valmista, mitä voisi mikrossa sulattaa.
Jäinen liha pitäisi antaa sulaa jääkaapissa/huoneenlämmössä rauhassa, ettei bakteerit lisäänny. Eihän kuumaa vesihaudettakaan suositella enää jäisen lihan sulatuksessa.
Mutta mulla on kuitenkin nakkejakin pakastimessa, joita voi syödä siis muutenkin "raakana". Saako niitä sulattaa nopeasti mikrossa? Vai pitäisikö niidenkin antaa rauhassa sulaa?

No se 20min jota sulattelet, siinä ajassa ei mikään bakteeri ehdi kasvamaan mikrossa sitä vertaa, että siitä myrkytyksen saisit. Enempi ne siellä jääkaapissa ehtii kasvamaan yön yli sulaessaan.

Tosi moni vastaa, että mikroon vaan sulamaan. Kai teille selvisi, että kyseessä on nyt raaka liha (jauheliha tai kana), ei jo valmistettu ruoka?

Kyllä sinä sen jauhelihan voit mikrossa sulattaa ja tehdä samantien vaikka kastikkeeksi tai keittoon. Lihapullia siitä ei oikein saa, kun osaksi aina kypsyy mikrossa.

Mä laitan mikroon sulamaan oli kyse kanapihveistä tai jauhelihasta tai mistä tahansa ja sit paistan pannulla tai muuten lämmitän esim. uunissa...mulla ei ole hygienipassia et voipi olla et ihan järjetöntä touhua mutta hengissä ollaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Mites olisi vaikka kasvissosekeitto, löytyisikö siihen ainekset? Ei tarvisi sulatella mitään?

No mies on niin nirso, ettei se sellaista syö...! Eikä kyllä tuo 1-vuotiaskaan.

No jos nyt menisit jo tekemään sitä ruokaa, etkä notku täällä! Jauhelihan voi paistaa jäisenä.

Tosi moni vastaa, että mikroon vaan sulamaan. Kai teille selvisi, että kyseessä on nyt raaka liha (jauheliha tai kana), ei jo valmistettu ruoka?

Mistä on peräisin tieto, että sulatuksen pitäisi tapahtua hitaasti? Mun kläsityksen mukaan ajoilta jolloin vielä touhusin martoissa) sekä sulatuksen etä viilennyksen pitäisi tapahtua nimenomaan hyvin nopeasti. Ja mikrossa on sulatusteho ihan sitävarten, että sielä voi sulattaa ruokaa.

Huoneenlämpöön pariks tunniks niin ehtii sen verran sulaa että sitte teet kastikkeen puolessa tunnissa. Olen kyllä itekkii tohon syyllistyny että heitän jauhelihan tai kanan vaan pannulle niin kyllähän se siinä sulaa :ashamed:

Miten mikrossa sulatus tekee bakteereja,ennenminkin huoneenlämmössä sulatus :snotty: