Mulla on ihan järkyttävä ukkosfobia

  • Viestiketjun aloittaja "ans"
  • Ensimmäinen viesti
"ans"
Alkoi nyt jo huolestuttaa kun sunnuntaiksi on ennustettu rajua ukkosta :(. Miten tästä pelosta voisi päästä yli? Ukkosella olen aivan paniikissa ja "lamaantunut". Hikoilen ja tärisen ihan hirveästi, en voi tehdä yhtään mitään. Toivon vain koko ajan, että ukkonen menisi pois.

Pelottaa jos salama iskee taloon.

Jotkut sanoo että on tosi noloa ja hölmöä kun aikuinen ihminen pelkää ukkosta, mutta en voi tälle pelolle mitään.
 
"luppis"
Ei se todellakaan ole noloa ja hölmöä pelätä ukkosta. Niin se pelkään minäkin ja ihan perkeleesti!

Olen asunut monta vuotta maalla linjan päässä, jonne tietenkin ukkonen tuli sisälle asti pistorasioista etc. Ja rytäkkä kun tuli niin meillä meni joka kesä ainakin kerran puhelin rikki ukkosen takia. Ja monesti tuli myös sähkökaaria ihan pistorasioista ja muutoinkin siellä pelotti aina olla. Nykyisin vaikka asunkin kaupungissa niin silti pelkään ukkosta edelleen todella paljon. Menen herkästi paniikkiin ukkosen takia. Ja salamointi saa minut kammon valtaan. Ikkunoita kartan ukkosen aikaan todella paljon samoin ulos en uskalla edes tupakalle mennä koska pelkään salaman iskevän sytkäriini kun tupakkaani sytytän.

Moni on mulle sanonut samaa, että on noloa pelätä aikuisena ukkosta. Mutta miksi aikuisena ei saisi pelätä mukamas mitään? Itse pelkään ukkosen lisäksi pellejä (joo tiiän, noloa ja typerää, mut It liian nuorena -> EI hyvä idea!), hammaslääkäreitä ja piikkejä.

Et ole pelkosi kanssa yksin.
Miten oppia pelosta eroon? Kun tiedät siihen vastauksen niin kerro toki ihmeessä minullekin se.
 
"akka"
Mulla on järjetön hämähäkkikammo, se vaan on asia jonka kanssa joudun elämään.
Ei auta siedätykset, esikoisellani on kodissaan myrkkyhuone missä pitää myrkyllisemmät hämikset ja käärmeet.
En mene sinne koskaan.Niin myrkyllistä käärmettä ei ole mitä pelkäisin mutta tavallinen kotihämis saa paniikkikohtauksen helposti aikaan.
 
Ette oo yksin enkä onneksi minäkään oo ainut joka ukkosta pelkää! Vihii!
Täällä siis kans ukkoskammoinen, maalla ollessa kerran tädit väitti ettei ukkonen tee mitään pahaa ja kappas raju ukonilma iski päälle ja puolikas pallosalama kävi jalkojeni juurella, tuli puhelinpistokkeesta. Sen jälkeen oon tärissy ja hikoillu ukkosen ilmalla ku mikäki pelkuri. Yksin ollessani käperryn peiton mutkaan tyyny kainaloon ja koitan pysyä hengissä! :D
 
"hullu"
mä rrrrrrrrrrrakastan ukkosta!!!!
Mikä siinä on niin ihanaa kun salamat iskee taloihin ja perheiltä palaa talot poroksi? Tällä kylällä jopa kuoltu salaman iskuun. Joka vuosi moni joutuu sairaalaan salaman vuoksi! Kerropa mitä rakastettavaa siinä on? Ai niin, sinäpä asut jossain kerrostalossa tai jossain kaupungin turvissa. Tuskin uskallat metsään kun ukkonen tulee pään päälle.
 
"sipsi"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26778506:
Kaupungissa ihan jees, täällä korpimökillä oon ihan pissat housussa. Viime vuonna tuli sininen poks pistorasiasta sisään ja toissa vuonna sytty naapurin talon vierus palamaan.
Oijoi, tämä olisi pitänyt minun jättää lukematta... Muutama viikko sitten ukkonen pimensi mökillä telkkarin, olin silloinkin yksin, ja pelkäsin niin että tärisin. Heti kun laantui sen verran, että uskalsin ulos, pakkasin koirat autoon ja ajoin 150 km kotiin :(
 
voi voi
[QUOTE="sipsi";26778518]Oijoi, tämä olisi pitänyt minun jättää lukematta... Muutama viikko sitten ukkonen pimensi mökillä telkkarin, olin silloinkin yksin, ja pelkäsin niin että tärisin. Heti kun laantui sen verran, että uskalsin ulos, pakkasin koirat autoon ja ajoin 150 km kotiin :([/QUOTE]

Parempi ettet poistu taajaman ulkopuolelta kesäisen. Ja ajattele, me jopa asutaan täällä maalla vaikka kesäisin ukkosta. ;)
 
kokemus
[QUOTE="sipsi";26778557]Minä asun taajaman ulkopuolella, oikein korpien korvessa asunkin :) Ero mökkiin on se, ettei ole isoa vettä ihan vieressä... Joten maalla asuminen kyllä on ihan erinomaisen tuttua minulle, ollut ihan lapsuudesta saakka :)[/QUOTE]

Itse asun ison järven rannalla ja pelkäisin enemmän ukkosta jossa ei isoa järveä vieressä. Muualla ihan sikakovat ukkoset.
 
Mä olen pelännyt ukkosta ihan hirvittävästi. Sitten se vähän unohtui. Koin salaman iskun ihan muutaman metrin päähän ja kyllä se hätkähdytti ja pelotti, mutta kammoa ei jäänyt. Sen sijaan aloin lukemaan Suomen säästä, ukkosista, rajuilmoista, tutustumaan tieteeseen ukkosen "takana". Enää ei pelota, vaikka esim. Veeran syöksyvirtauksia katselin terassilla, puuta meni kumoon ihan kiitettävästi. Nykyään olen myrskybongari. (Ja kyllä, sunnuntaina näyttäisi tulevan ukkosia, ihan kohtalaisiakin, Keski-Suomi kiittää ja kumartaa. :D)

Joskus tieto lisää tuskaa, mutta tässä kohtaa voisin sanoa, että tieto helpottaa oloa. Aluksi luin SUOMALAINEN SÄÄKIRJA : etanasta El Niñoon -kirjan ja siitä sai hyvän peruskäsityksen säästä.
 
"ans"
Näkyy tulleen aika paljon viestejä tähän ketjuun. Mukava kuulla etten ole ihan yksin tämän pelon kanssa.

Nyt kuuluu jostain kaukaa jo jyrinää... Yritä tässä nyt saada nukutuksi kun pelottaa jo etukäteen milloin ekat salamanvälähdykset näkyvät. Peiton allakaan ei voi piilotella kun on niin hiostavaa. Ja kun koittaa väkisin saada unen päästä kiinni niin ei nukahda millään. Toivon vaan koko ajan että ukkonen kiertäisi jostain todella kaukaa..

Joku varmaan nauraa tälle viestille, mutta ihan sama.
 

Yhteistyössä