Mulla on ihan hirveä olo! Mitä ois pitänyt tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikkipirkko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikkipirkko

Vieras
Satuin näkemään, kun kevarilla/moottoripyörällä ajellut mies kaatui tiellä. Ilmeisesti auton tönäisemänä. Paikalle tuli ihmisiä, jotka auttoi kaatujaa ja tämä nilkutti itsekin keräämään pyöränsä osia. Kuulin, kun tää kaatuja sanoi olevansa ok ja lähti siitä sitten kävelemään poispäin. Mua jäi ihan kauheasti vaivaamaan, että olisiko pitänyt patistaa se onnettomuuteen joutunut ihminen lääkäriin tai ainakin sanoa, että menisi. En tiedä oliko hänelle siitä jo sanottu... Luotin vain siihen, että hän on ok, kun kerran niin sanoi sille jollekin miehelle enkä sen enempää kysellyt. Ihan hirveä morkkis siitä, että olisiko minun pitänyt toimia toisin?!

otahan ihan rauhassa...eri asia olisi jos olisit ollut ainut paikalla....mutta varmasti jokainen auttaja on sanonut, että jos nyt kumminkin kävisit tarkistuttamassa...eli lepää rauhallisin mielin :) ja kotona varmasti on joku ollut patistamassa myös tarkastukseen ja liekö vaikka olisi itsekin ajatellut omaa parastaan...

Eli kuten sanoin, lepää rauhallisin mielin ;)

mulla on ihan kauhea olo, kun itsekin olen terv.huollon ammattilainen. En tosin olisi osannut mitään tehdä tuon ihmisen hyväksi tutkimalla tms. koska en työskentele sellaisella saralla. Silti jäi niin vaivaamaan asia :-(

Meille ensiapukurssila painotettiin, että onnettomuuden uhria ei koskaan saa päästää poistumaan paikalta yksin, koska ihminen voi olla shokissa eikä ymmärrä kuinka pahasti on oikeasti loukkaantunut vaan vakuttaa olevansa kunnossa. Eli joko pitää odottaa ambulanssia tai jonkun viedä hänet päivystykseen tai sitten kotiin joku mukaan katsomaan, että on oikeasti kunnossa. Esimerkkinä kerrottiin, että auto-onnettomuuden kuljettaja nousi itse autostaan, vakuutti olevansa kunnossa ja lähti yksin kävelemään pois paikalta, kukaan ei estänyt ja tämä mies oli ollut shokissa, kävellyt jonnekin pusikkoon ja mennyt yhtäkkiä tajuttomaksi (sisäinen veronvuoto tms) ja menehtynyt ennenkuin hänet löydettiin.

esimerkiksi poliisit eivät kuskaa onnettomuuteen joutuneita lääkäriin tms. vaan jättävät sen asianomaisten itsensä harkintaan, jos näyttää siltä, että kaikki on ok. Eivätkä myöskään soittele ambulansseja tms. jos tilanne näyttää olevan ok.

jos ambulanssikuskeille ei tule mitään syytteitä siitä, että eivät Kokkolassa ottaneet kyytiin päänsä lyönyttä ihmistä, joka menehtyi myöhemmin vammojensa takia niin miksi sitten sinulle alkuperäinen tuosta tarvitsisi tulla tuollaista stressiä?! Älä nyt huoli ja murehdi turhia.

Yhteistyössä