Mulla kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, t4v just viitearvojen sisällä. Lääkäri halus laittaa mut psykologille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainio Manu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mainio Manu

Aktiivinen jäsen
02.11.2012
1 465
2
36
Jotenki oon nyt suu auki täällä :O
Siis onko tää nyt niinku normaali käytäntö?

Eli keväällä oon käyny kilpirauhaskokeissa ja nyt pari viikkoa sitten kävin uudelleen seurantakokeissa. Arvot TSH 2,06 ja T4V 12 (viitearvo tähän 12-21).

Mulla siis oireina käsien vapinaa, silmien kuivuutta ja nyt keväällä pahentunu muistiongelmat (saatan kysyä samoja asioita kahteen kertaan ihan vartin sisällä, en muista mitä mulle on vastattu, tms..) ja ajatuksen hitaus (oon ottanu esim. uunista ruokaa paljain käsin pois tms). Mieskin näistä on jo alkanu huomauttelemaan välillä, kun on lisääntynyt.. Itseä nuo on vaivannu jo kuitenkin pidempään.
Muoks.. palan tunne kurkussa unohtui.

Äsken tosiaan puhuin lääkärin kanssa, kilpirauhasen vajaatoiminta on kuulemma täysin pois suljettu kun TSH arvo on niin hyvä. Kysyi oonko masentunut. Sanoin, etten todellakaan ole. Kyllä se myönsi itekin, etten vaikuta masentuneelta, kun ollaan tässä nyt tavattu parin viikon aikana muutaman kerran.

Nyt se laittoi mut sitten psykologin jonotuslistalla, että pääsen psykologin kartoitukseen. En oikein tiedä mitä pitäs ajatella..

Viimeksi muokattu:
Mene yksityiselle. Mä olisin ihan pihalla sun t4v arvolla. Itse sain aikanaan lääkityksen arvoilla tsh 4 ja t4v 18. Nykyisin syön jo 1,5 tablettia isompaa vahvuutta päivässä.

Mulle lääkäri sanoi että viitearvot T4V on 9-19... Mulla itsellä oli viikko sitten T4V 13 ja TSH 0.4. Oireita on... saa nähdä mitä mieltä on lääkäri ja alkaako toimenpiteisiin. En jaksa tätä epäselvyyttä ja epätietoisuutta. Tsemppiä sullekkin, toivotaan että sunki asiat selviäis parhain päin. Ihmettelen kyllä myös että miks sut laitettiin psykologille...

Mulle lääkäri sanoi että viitearvot T4V on 9-19... Mulla itsellä oli viikko sitten T4V 13 ja TSH 0.4. Oireita on... saa nähdä mitä mieltä on lääkäri ja alkaako toimenpiteisiin. En jaksa tätä epäselvyyttä ja epätietoisuutta. Tsemppiä sullekkin, toivotaan että sunki asiat selviäis parhain päin. Ihmettelen kyllä myös että miks sut laitettiin psykologille...

Ne viitearvot on ilmeisesti paikkakuntakohtaisia.. mikä on outoa

[QUOTE="jeps";28995039]Mene yksityiselle. Mä olisin ihan pihalla sun t4v arvolla. Itse sain aikanaan lääkityksen arvoilla tsh 4 ja t4v 18. Nykyisin syön jo 1,5 tablettia isompaa vahvuutta päivässä.[/QUOTE]

No joo, pitää nyt pohtia miten tässä etenee.. haluis vaan jo jonkun syyn ja hoidon tälle ololle.
Tulee yksityisellä vaan järkyttävän kalliiksi, varsinkin jos vielä jotain labroja haluaisivat ottaa.
Toinen vaihtoehto ois vaihtaa omalääkäriä..

Ne viitearvot on ilmeisesti paikkakuntakohtaisia.. mikä on outoa

Juu, on kyllä outoa! Harmittaa näissä kilppariasioissa se että tuntuu olevan vaikea saada lääkitystä, harvat lääkärit alkaa oireiden perusteella lääkihtee. Muutaman tapauksen tiedän on lääkitty oireiden perusteella vaikka arvot on ollu ok ja niiden ihmisten elämä on muuttunu täydellisesti ja ovat saaneet avun.

Juu, on kyllä outoa! Harmittaa näissä kilppariasioissa se että tuntuu olevan vaikea saada lääkitystä, harvat lääkärit alkaa oireiden perusteella lääkihtee. Muutaman tapauksen tiedän on lääkitty oireiden perusteella vaikka arvot on ollu ok ja niiden ihmisten elämä on muuttunu täydellisesti ja ovat saaneet avun.

Mullakin tuttu, joka on saanut juuri aloitettua lääkityksen paremmilla arvoilla mitä mulla on. Ja kyllä, mä oon katkera siitä miten uskomattoman epätasa-arvoisessa asemassa tän suhteen ollaan Suomessa, kun eri ohjeet joka lääkärillä ja tietämättömyys paistaa läpi..

Mullakin arvot oli vielä viitteissä, mutta kun tarpeeksi pitkään vaadin niin sain koelääkityksen jota on nyt koeajan jälkeenkin jatkettu, arvot parantunu tosi hyvin lääkityksen myötä. Kauheen paljon oireita ei ollu, mutta ne vähätkin lähteneet. Kannattaa oikeesti vaatia ja vaatia. Ite lopulta sanoin, että jos haluan hoitoa niin tarkoittaako se tosiaan nykypäivänä sitä että on pakko mennä yksityiselle. Lääkäri tuosta loukkaantui, soitti sitten yliopistolliseen sairaalaan endokrinologille hakeakseen omalle mielipiteelleen vahvistusta, mutta tuoltapa määrättiinkin mulle thyroxin. Oli lääkärin vähän vaikea myöntää että oli ollut väärässä. Eli vaatikaa, vaatikaa ja jos muu ei auta niin vaihda lääkäriä.

Mullakin arvot oli vielä viitteissä, mutta kun tarpeeksi pitkään vaadin niin sain koelääkityksen jota on nyt koeajan jälkeenkin jatkettu, arvot parantunu tosi hyvin lääkityksen myötä. Kauheen paljon oireita ei ollu, mutta ne vähätkin lähteneet. Kannattaa oikeesti vaatia ja vaatia. Ite lopulta sanoin, että jos haluan hoitoa niin tarkoittaako se tosiaan nykypäivänä sitä että on pakko mennä yksityiselle. Lääkäri tuosta loukkaantui, soitti sitten yliopistolliseen sairaalaan endokrinologille hakeakseen omalle mielipiteelleen vahvistusta, mutta tuoltapa määrättiinkin mulle thyroxin. Oli lääkärin vähän vaikea myöntää että oli ollut väärässä. Eli vaatikaa, vaatikaa ja jos muu ei auta niin vaihda lääkäriä.

Kun osais tuon vaatimisen.

Se meidän omalääkäri on jotenkin niin jämpti ja vahvan olonen persoona, että se saa mut ennemmin itkemään kohtaloani kun vaatimaan :D

Muutaman tapauksen tiedän on lääkitty oireiden perusteella vaikka arvot on ollu ok ja niiden ihmisten elämä on muuttunu täydellisesti ja ovat saaneet avun.

Näin minulla ja puhun koelääkityksen puolesta, jos oireet on huomattavat/haittaavat elämää/oloa. Itselläni oli todella vahvat oireet mutta arvot (juuri ja juuri) viitearvojen sisäpuolella. Elämä muuttui puolessa vuodessa 100%, kun lääkityksen sain. Puolisen vuottahan siihen menee, että eron alkaa huomaamaan kunnolla (vaikka itselläni ensimmäiset helpotuksen merkit näkyivätkin kyllä jo parissa viikossa). Nyttemin annostusta on vielä nostettu ja nostetaan varmaan jossain vaiheessa vielä vähän lisää.

Kehotan kirjoittamaan kaikki oireet paperille ja googlaamaan tietoa, että mikä kaikki voikaan kyseiseen vaivaan liittyä. Paperin kanssa sitten vaan uudelleen lääkäriin ja ihan reippaasti sanomaan, että haluaa vaikka sitten omalla vastuulla kokeilla lääkitystä.

Kannattaa todella vaatia lääkitystä. Mulla oli arvot vuoden TSH 2.9 ja T4 10.9-11.3 ja lääkäri vaan jauhoi hyvästä TSH arvosta. Lopulta hermostuin kun oireita oli ja vaadin toisen lääkärin mielipidettä. Tämä oli ehdottomasti lääkityksen kannalla. Ja elämä on puolessa vuodessa parantunut hurjasti kun lääkkeet sain.

Kannattaa todella vaatia lääkitystä. Mulla oli arvot vuoden TSH 2.9 ja T4 10.9-11.3 ja lääkäri vaan jauhoi hyvästä TSH arvosta. Lopulta hermostuin kun oireita oli ja vaadin toisen lääkärin mielipidettä. Tämä oli ehdottomasti lääkityksen kannalla. Ja elämä on puolessa vuodessa parantunut hurjasti kun lääkkeet sain.

Miten sait toisen lääkärin mielipiteen? Pyysikö sun omalääkäri sitä vai miten?

Mä en saanut aikoinaan lääkitystä vaikka TSH oli jotain 8 ja T4V 13. Jouduin kans käymään kerran psykiatrilla, mutta ei minusta löytynyt mitään psyykkistä vikaa niin sitten arvoja vain seurattiin ja odotettiin että TSH nousee yli 10. TSH:n viitearvon yläraja oli 4,5 mutat silti sen ois pitänyt olla muka yli 10 että saa lääkityksen :D Meni lopulta kaksi vuotta että sain lääkityksen. Kävin jopa sisätautilääkärillä kerran epätoivoisena, mutta en saanut siltäkään lääkitystä. No ei oo mikään ihme mun huonolla onnella… Mulla oli kans muistiongelmia ja olin ihan poikki ja lämpöä oli jatkuvasti ja ihan kuumeinen olo, hiukset tippui(kolmasosa oli tippunut pois) ja iho oli niin kuiva että poksahteli rikki, naama oli ihan turvoksissa niin että ihmiset huomautteli ja kyseli siitä, ja painoa tuli sellaiset kivat 10 kiloa lisää vajaassa vuodessa, niin ja kädet oli kuin jääkalikat. Oli se tosi mukavaa aikaa kun päivän ainoa tekeminen saattoi olla kauppareissu kun ei muuta jaksanut, ja kun pääsi kotiin niin olo oli kuin ois ollut tosi kovassa kuumeessa, ja sitten piti mennä nukkumaan. Kaverit huomautteli että mun pää toimi yhtä hyvin kuin vanhalla mummolla, sanat ja asiat oli hukassa koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;28996965:
Mä en saanut aikoinaan lääkitystä vaikka TSH oli jotain 8 ja T4V 13. Jouduin kans käymään kerran psykiatrilla, mutta ei minusta löytynyt mitään psyykkistä vikaa niin sitten arvoja vain seurattiin ja odotettiin että TSH nousee yli 10. TSH:n viitearvon yläraja oli 4,5 mutat silti sen ois pitänyt olla muka yli 10 että saa lääkityksen :D Meni lopulta kaksi vuotta että sain lääkityksen. Kävin jopa sisätautilääkärillä kerran epätoivoisena, mutta en saanut siltäkään lääkitystä. No ei oo mikään ihme mun huonolla onnella… Mulla oli kans muistiongelmia ja olin ihan poikki ja lämpöä oli jatkuvasti ja ihan kuumeinen olo, hiukset tippui(kolmasosa oli tippunut pois) ja iho oli niin kuiva että poksahteli rikki, naama oli ihan turvoksissa niin että ihmiset huomautteli ja kyseli siitä, ja painoa tuli sellaiset kivat 10 kiloa lisää vajaassa vuodessa, niin ja kädet oli kuin jääkalikat. Oli se tosi mukavaa aikaa kun päivän ainoa tekeminen saattoi olla kauppareissu kun ei muuta jaksanut, ja kun pääsi kotiin niin olo oli kuin ois ollut tosi kovassa kuumeessa, ja sitten piti mennä nukkumaan. Kaverit huomautteli että mun pää toimi yhtä hyvin kuin vanhalla mummolla, sanat ja asiat oli hukassa koko ajan.

Huhhuh, aika räikeesti hoitovirheeltä kuulostaa, kun ei oo annettu noilla arvoilla lääkitystä! Mitä mä tässä valitan :D

Jotenkin paska olo jäi tosta lääkärin puhelusta kyllä.. en siis tajua, miksi mun pitäs nyt psykologilla käydä kartoituksessa. En tajunnut kysyä mitä sen nyt pitää kartoittaa, ku menin niin hämilleni.
Mitä sen psykiatrin sulta piti "tutkia"?

Jäi vaan sellainen olo, että se pitää mua luulosairaana ja ajattelee, että oon jotenki mieleltäni sekasin, ku kuvittelen tollasia oireita. Meni jotenkin viimeinenkin luottamuksen ripe siihen lääkäriin..

Huhhuh, aika räikeesti hoitovirheeltä kuulostaa, kun ei oo annettu noilla arvoilla lääkitystä! Mitä mä tässä valitan :D

Jotenkin paska olo jäi tosta lääkärin puhelusta kyllä.. en siis tajua, miksi mun pitäs nyt psykologilla käydä kartoituksessa. En tajunnut kysyä mitä sen nyt pitää kartoittaa, ku menin niin hämilleni.
Mitä sen psykiatrin sulta piti "tutkia"?

Jäi vaan sellainen olo, että se pitää mua luulosairaana ja ajattelee, että oon jotenki mieleltäni sekasin, ku kuvittelen tollasia oireita. Meni jotenkin viimeinenkin luottamuksen ripe siihen lääkäriin..

Kai se masennusta epäili muistiongelmien ja väsymyksen takia, eli sitä kai se sultakin etsii. Tai kyllä kait se psykiatri kyseli kaikkea mahdollista, mutta joku masennustesti piti tehdä ainakin, en muista enää oikein kun siitä on jo viisi vuotta aikaa. Ei ne mitään luulosairautta epäilleet kuitenkaan.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitolinja on kiivaan keskustelun kohteena (mm. ns. rT3-dominanssi jossa -teorian mukaan- perinteisesti mitatut arvot ovat normaalit mutta tauti on). Asiaa kannattaa ilman muuta seurata ja pysyä ajan tasalla.

Kuitenkin kannattaa suhtautua kriittisesti myös niihin jotka epäilevät lähes joka vaivan taustalta hypotyreoosia.

Joskus hoitokokeen positiivista vastetta voi selittää myös se että aktivoivana hormonina tyroksiinilla on energisoiva ja mielialaa nostava vaikutus - käytettiinhän sitä ennen maailmassa laihdutuslääkkeenäkin (mm.sydänhaittojen vuoksi lopetettiin). Jos siis terve ihminen ottaa tyroksiinilisää voi aluksi tulla "boosti" vaikkei puutetta olisikaan ollut. Tilanne kyllä sitten tasaantuu koska terve elimistö laskee pikkuhiljaa oman kilpirauhasen tyroksiinintuottoa kohonneen veripitoisuuden vuoksi. Olen yleislääkärinä törmännyt valitettavasti useampaan tällaisen hoitokokeilun jälkeen pettyneeseen potilaaseen joka kertoo että "aluksi se tuntui auttavan mutta sitten teho hävisi". Edellämainitut ovat siis useammin näitä joille hoito menty aloittamaan yksittäisen/parin matalahkon T4V-heilahduksen vuoksi vaikka TSH koko ajan esim.1-2 välillä. Jos TSH on 4 tuntumassa tai yli, on asia ihan toinen.

Ok, todennäköisesti kilpirauhassairaudet ovat paljon monimutkaisempi tautikirjo kuin tähän asti on tiedetty ja hyvinkin voi olla että tutkimustiedon karttuessa hormonivalmisteiden määrä lisääntyy ja suositukset muuttuvat. Niin pitääkin olla. Mutta älkää nyt ihan kivittäkö lääkäreitä jotka pihtaavat lääkitystä - he yrittävät todennäköisesti vain hoitaa teitä tämänhetkisten erikoislääkäreiden yhteisymmärryksessä laatimien hoitosuositusten mukaan, ja nämä taas perustuvat tietoon JOKA ON VOITU LUOTETTAVISSA TUTKIMUKSISSA OSOITTAA. Osa vapaammin määräävistä lääkäreistä ikävä kyllä sortuu lääkärivalansa vastaiseen toimintaan lähtemällä kokeilulinjalle. Osa on toki asiaansa enemmän perehtyneitä (endokrinologiin luottaisin itse eniten) mutta osa ei. On hiivasyndroomaakin moni hoitanut...

Vajaatoiminnan kriteerejä/yleistä suositusta hoidon aloittamisesta voi katsoa vaikka Kilpirauhasliiton sivuilta:
http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html

Olin tänään yhteydessä potilasasiamieheen ja kysyin onko mulla oikeus saada toisen lääkärin mielipide asiaan, eli aika toiselle lääkärille. Meidän tk:ssa eivät nimittäin suostu aikoja antamaan kuin ainoastaan omalle lääkärille.
On kuulemma oikeus saada ilman lääkärin vaihtoa, joten soitin sitten ajanvaraukseen.. Siellä olivat vähän hoomoilasena, että aijaa, onko näin, täytyy tarkistaa apulaisylilääkäriltä. Lupasivat soittaa tämän viikon aikana antavatko ajan toiselle lääkärille :D Kyllä se on vaikeeta..

Ja potilasasiamiehen mukaan ois myös oikeus saada se lähete erikoislääkärille ihan vaan pyytämällä omalta lääkäriltä.. Mutta sitäkään en oo vielä tähän mennessä saanut.

Ja potilasasiamiehen mukaan ois myös oikeus saada se lähete erikoislääkärille ihan vaan pyytämällä omalta lääkäriltä.. Mutta sitäkään en oo vielä tähän mennessä saanut.

Ei terveyskeskukseen kuitenkaan samalla lailla voi mennä kuin supermarkettiin; haluan tuon ja tuon tutkimuksen ja lähetteen erikoislääkärille kiitos jos omalääkärin toiminta ei tyydytä.
Erikoissairaanhoito myös palauttelee lähetteitä jos asia on sellainen, että se hoidetaan perusterveydenhuollossa.
BTW, tiedän tapauksen jossa hyvin niukoilla vajaatoimintaepäilyksillä roiskaistu Thyroxin-lääkitys laukaisi psykoottista oireilua, tiedä sitten olisiko tullut muutenkin mutta ei ainakaan auttanut asiaa.

Anteeksi, etten aiemmin ehtinyt vastata. Keskenmenon jälkeen oli lääkäriaika ja paikalle sattui toinen lääkäri joka epäili mun arvojen mahdollisesti vaikuttaneen keskenmenoon. Sanoi, että voisin yrittää keskustella lääkityksestä mun omalääkärin kanssa uudelleen. Varasin ajan ja pyysin omalääkäriä juttelemaan tän toisen lääkärin kanssa jolla oli kokemusta kilppariarvoista. Puhuivat hetken ja sain reseptin. Mutta mulla oli siis tuuriakin tässä mukana.

Heh, jotenkin alkoi huvittamaan tämä :)
Siis siksi, että mä kävin pyytään päästä tutkituttamaan päätäni, niin lääkäri laitto lähetteen kilpparikokeisiin :D
Tarkkaavaisuushäiriö ja kilpirauhasongelmat siis aiheuttaa samankaltaisia oireita.

googlaapas mielenhäiriöt ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Sellä on kilpirauhasliitos sivuilla tekstiä, ja pitää paikkansa, mimim. kokemusta on. Thyroksiini on kuin mielialalääke- mun hermot ainaki kestää paremmin kun sai lääkityksen.

Mene yksityiselle, vajaatoiminta sulla on, jos on oireita. Tosin saako lääkitystä yksityislääkäriltä, riippuu lääkäristä. Käy niin monella, että saat. Mä olin ihan kuollut, ihan karseat oireet arvoilla tsh 1,75, t4v 11 (viitearvoilla 9-21) ja vaadi otettavaksi kilpirauhasen vasta-aineet ja t3v, joka vasta mittaa miten t4v imeytyy suhun. Vasta-aineita on kaksi testiä. En muista toista mut toinen on TPO. Itsellä arvot ollu aina viitearvoissa, mut oireet ihan karseat. Siksi kukaan lääkäri ei tajunnut vajaatoimintaa. Kävin Tampereen Koskiklinikan Jorma Salmella. On kyllä hyvin erikoinen lääkäri, moni ei tykkää, joillekin ollut inhottava mut mulla kysyy aina oireita. Sanoi osalla voi olla paha vajaatoiminta, jos t4v viitearvojen alaosassa. Sanoi moni voi hyvin kun arvo ylärajalla ja mulla just niin.

Vielä lisään, että 90% tavallisista lääkäreistä on aivan pihalla kilpirauhassairauksista. Yksityisistäkin moni. Mä kävin 1,5 oireilun jälkeen just ennen Salmea keskussairaalan endokrinologilla ja hän väitti ettei mussa mitään vikaa ole. Olin aivan kuollut, ihan jäässä, en muistanut yhtään mitään, itkin töihin lähtöä etten pysy hereillä ja heti töiden jälkeen nukuin koko illat, ihan turvoksissa joka paikasta, iho oli ihan kosketusarka ja joka paikkaa särki järkyttävästi. Kurkku oli kuin hapolla syövytetty, vaikkei ulospäin mitään näkynytkään. Silmät ja jalkapohjat särki myös ym. Mulla oli vuoden suurentuneet kaulan imusolmukkeet mikä oli harvinaista. Olin siis ihan varma, että mulla on syöpä kun olin niin kauheassa kunnossa ja imusolmukkeet ei laskeneet.

Yhteistyössä