Mulla ei oo käyny mielessäkään lopettaa röökin polttamista

.
Mikä on keuhkoahtaumatauti?

* Keuhkoahtaumatauti (KAT tai COPD) on maailman neljänneksi yleisin kuolemaan johtava sairaus
* Suomessa diagnosoituja potilaita on 200 000. Lisäksi kroonistunutta keuhkoputkentulehdusta, jota voidaan pitää keuhkoahtauman esiasteena, arvioidaan sairastavan noin 200 000 ihmistä
* Sairauden oireita ovat yskä, lisääntynyt limaneritys ja rasitushengenahdistus
* Pitkälle edetessään sairaus tuhoaa keuhkokudosta, mikä vaikeuttaa hapen saantia ja johtaa toimintakyvyn heikkenemiseen
* Sairautta ei voida parantaa, mutta sen etenemistä voidaan hidastaa
* Tärkein hoitomuoto on tupakoinnin lopettaminen, lääkkeillä voidaan ainoastaan lievittää oireita
* Pitkään polttaneen tupakoitsijan kannattaa käydä tarkistuttamassa keuhkojensa kunto spirometriatutkimuksessa työterveys- tai terveyskeskuslääkärin vastaanotolla

Keuhkoahtaumataudin edetessä keuhkokudos vaurioituu ja keuhkoputket ahtautuvat. Keuhkoahtaumatautia ei voida parantaa, sillä menetettyä keuhkokudosta ei saa takaisin, mutta oireita voidaan lievittää lääkkeillä ja taudin etenemiseen voidaan vaikuttaa. Keuhkoahtaumataudin luonnollinen kulku johtaa osalla sairastuneista ihmisistä vähitellen keuhkojen toiminnan heikkenemiseen, sairastuneen invalidisoitumiseen ja menehtymiseen.

Kaikkein tärkein hoitomuoto on tupakan polton lopettaminen. Se lisää välittömästi sairastuneen hyvinvointia, pysäyttää taudin etenemisen ja suojaa jäljelle jäänyttä keuhkokudosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Mulla taas ei ole elämän ikänä käynyt mielessä aloittaa tupakointia. :xmas:
Se on hyvä juttu.
Minä aloitin säännöllisen tupakoinnin vasta 25-vuotiaana...
Yleensä kai on niin, että jos ei 18 ikävuoteen mennessä ole aloittanut juomista ja/tai tupakointia, niin aika todennäköisesti ei aloitakaan. Mutta eihän se aina päde.

Lapset aion yrittää pitää näistä paheista irti täysi-ikäiseksi, sillä tavalla ainakin jollakin vähän suuremmalla todennäköisyydellä eivät myöhemminkään aloittaisi alkoholin suurkulutusta tai säännöllistä tupakointia...
 
sirkkatälli
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Alkuperäinen kirjoittaja Herqules:
Ei mullakaan..kun en ole aloittanutkaan ;)
Mutta kovasti olen pohtinut, kuinka saisi miehen lopettamaan polttamisen. Säästyisi rahaa ja terveyskin kohenisi.
Ei mua ainakaan mikään vaivaa vaikka poltakin. :whistle:
Eikö? Oletko aivan varma...............buaahhaaaahaaaaaaa!!!!
 
En puolustele tupakointia mutta tuli mieleeni keuhkoahtaumasta kaverini isä. Sai tuon diagnoosin ja alkoi ryyppäämään. Nyt syksyllä todettiin että, diagnoosi oli väärä, tyypillä on astma. No, sehän johtaa toki ahtaumatautiin mutta väärä diagnoosi aiheutti alkoholisoitumisen :ashamed:
 
sirkkatälli
Alkuperäinen kirjoittaja Disaronno:
En puolustele tupakointia mutta tuli mieleeni keuhkoahtaumasta kaverini isä. Sai tuon diagnoosin ja alkoi ryyppäämään. Nyt syksyllä todettiin että, diagnoosi oli väärä, tyypillä on astma. No, sehän johtaa toki ahtaumatautiin mutta väärä diagnoosi aiheutti alkoholisoitumisen :ashamed:
Höpöhöpö, ei se diagnoosi mitään alkoholisoitumista aiheuttanut. Ihminen aiheutti sen ihan itse itselleen. Omista tekemisistä pitäisi pystyä kantamaa vastuu.
 
sirkkatälli
Alkuperäinen kirjoittaja Hohtavaa Hopeaa:
Alkuperäinen kirjoittaja sirkkatälli:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohtavaa Hopeaa:
en mäkään enää viiti taukojapidellä,lapset tehtynä ja vitun stressaava työ joten...viva la tupakointi!!! :xmas:
Aina löytyy syy ryyppäämiselle ja tupakoimiselle. Ihan mikä vaan.
Kukas tässä ny ryyppäämisestä on puhunut? älä laita sanoja suuhun!!!!!!!!
Minä juuri puhuin. Stressaava työ pakottaa mut tupakoimaan....höpönlöpö!
 
hei
kun 6v poikani syntymäpäivälahjaksi pyysi, että lopettaisin röökaamisen niin siihen jäi. Vedin askin PUTKEEN röökiä, laattasin päivän ja sen jälkeen en ole hatsiakaan vetänyt.

T. kuvilla 8vuotta ja KANNATTI!
 

Yhteistyössä