Mulla ei ole paljon kokemusta pikkulapsista, joten kysyn: kuuluuko alle 1-vuotiaan vaippa vaihtaa aina heti, kun siihen tulee pissa?

  • Viestiketjun aloittaja anteeksi tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti
anteeksi tyhmä kysymys
Vahdin siis yhtä lasta. Tuntuu, että tosi usein pissa vaipassa ja jatkuvasti saa olla vaihtamassa. Olen joka kerta vaihtanut, mutta kysyn nyt kuitenkin.
 
ff
Kannattaa kysyä vanhemmilta, että millä tahdilla ovat vaippoja vaihtaneet. Nykyvaipat ovat melko pintakuivia ja hyväihoiset lapset kestävät pikku pissan, toiselle pitää vaihtaa vaippa heti. On ihan hyvä kysyä, se ei ole tyhmää, sillä jokainen lapsi on erilainen ja jokaisessa perheessä on omat käytännöt. Fiksua kysyä. :)
 
niina
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
älä vaihda! ainoastaan kakka heti ja tunnet kyllä jos se vaippa on kunnolla pissainen niin sitten. joka pissan jälkeen on kauheaa tuhlausta
niin ja sitten vaihdat tietenkin useammin jos lapsen iho on ärtynyt, eli punainen. Nykyvaipat on PINTAKUIVIA vielä yhden pissan jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei tartte, sitäpaitsi mistä sä tiedät millon sinne on tullu pissa? Kertsistä en ainakaan huomaa, kestosta helpommin.
kertsistä kyllä haistaa ja tuntee.. paremmin kuin kestoista, väittäisin. Tai ainakaan niistä kestoista mitä me käytettiin.
 
Mä vaihdoin ekan viikon ajan pojalle varmaan 20 vaippaa/päivä kun sairaalassa oli sellasia pampersin vaippoja joissa tarkistusviiva pissalle :LOL: :LOL: :LOL: sitten synnytystokkurasta herättyäni tajusin, että ehkä ei ihan joka pissan jälkeen tarvi, varsinkin kun vaippa tuntuu täysin kuivalta...

Sitten kun vaippa tuntuu täydeltä, eli ei ihan joka pikku pisua tarvi vaihtaa...
 
hehe
Varmaan ne on synnärillä annostellu ensisynnyttäjille vaan pari vaippaa siihen kaappiin valmiiksi. Muistelen kun esikoisella oli tullut ensimmäinen kakka, ja kiikutin vauvaa sinne hoitajien huoneeseen, että "tällä on tainnut kakka tulla" oli se vaan niin vaikeaa ihan alussa. Kun se vauva oli niiiin pieni siinä, että kuinka sitä osaa käänellä ja pestä ... :)
 
No ei todellakaan tarvitse vaihtaa. Vaipat on pintakuivia nykyisin. Eikä nyt muutenkaan tarvii vaihtaa niin usein. Jotkut sanoo 4 tunnin välein, mutta sekin on mun mielestä nipotusta ja turhan usein, ellei nyt sit tunnu täyeltä tai kakka tietysti vaihdetaan heti kun on tullu. Vuoden vanha tekee pikkuliruja vielä aikas usein. Mietipä mikä ympäristökuormitus on vaihtaa ihan turhaan vaippaa noin usein?
 
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
No ei todellakaan tarvitse vaihtaa. Vaipat on pintakuivia nykyisin. Eikä nyt muutenkaan tarvii vaihtaa niin usein. Jotkut sanoo 4 tunnin välein, mutta sekin on mun mielestä nipotusta ja turhan usein, ellei nyt sit tunnu täyeltä tai kakka tietysti vaihdetaan heti kun on tullu. Vuoden vanha tekee pikkuliruja vielä aikas usein. Mietipä mikä ympäristökuormitus on vaihtaa ihan turhaan vaippaa noin usein?
niinpä, siksi monet käyttää kestovaippoja tai opettaa lapsen käymään pissalla B)
 
huh
Tosiaan hirveää tuhlausta ja suorastaan ympäristörikos vaihtaa vaippa joka ikisestä pissasta. Lasta ei haittaa yhtään, vaikka kertakäyttövaipoissa olisi pissat, sillä ei se tunnu peppuun märältä. Ajatelkaa, mikä homma päivähoidontyöntekijöilläkin olisi, jos joka pissan jälkeen pitäisi vaippa vaihtaa. Siinähän se päivä mukavasti menisi. Vaipat on muuten olleet pintakuivia jo parikymmentä vuotta.
 

Yhteistyössä