Mulla ahdistaa tää, et meidän talossa haisee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aina märän maan aikaan erotan,kun työnnän nenäni lattianrajaan ulkoseinien kohdalta märän maan hajun. Se tulee tasaisesti joka paikasta. Ulkona haisee samalle parin metrin päähänkin talosta. Näytteitä on otettu, eikä niissä ollut mitään erityistä huomautettavaa. Ilma vaan pyrkii sisälle rakenteiden välistä, kun ei sitä tarpeeksi tuu muuten, jostain korvausilma on tultava ja meillä se sitten tulee epäterveellisesti rakenteiden (seinä ja lattia) välistä. Vaikka tiedän, ettei tässä mitään homajuttuja ole, ahdistaa, kun mun saiiiiiraan tarkka nenä haistaa tuon hajun aina, kun työnnän pääni sinne lattian ja seinän rakoon. mitä sitten, jos joskus päätetään myydä tää asunto?! Ja kun kaupat olisi tehty, ostaja alkaa valittaa, että tulee tuota hajua märän maan aikaan. (mikäli joku muu on niin tarkkanenäinen kuin mä) :/

Kavereilla rintamamiestalo ja siellä haisee ummehtunut kostea haju :( samoin heidän kaikki vaatteensakin haisee samalle.
Hometta ei kuulemma ole mua vaan mietityttää ... voisko sittenkin olla ... vai onko talo rempattu niin tiiviiksi ettei kosteus pääse poistumaan ulos. Missä vika?

Kilautappa hengitysliiton korjausneuvojalle, numero löytyy heidän sivuilta. Sieltä saa oikeasti pätevää apua! Meillä samoja ongelmia, nyt alkaa sit kaiken sen korjaaminen mikä mahdollista. Meillä jo iso remppa takana, mut ei ihan menny nappiin. Olispa jo silloin tajunnu ottaa yhteyttä heliin, eikä siihen hlöön, kuka meille teki korj.suunnitelman.. Tsemppiä!

[QUOTE="mä";25032376]Kavereilla rintamamiestalo ja siellä haisee ummehtunut kostea haju :( samoin heidän kaikki vaatteensakin haisee samalle.
Hometta ei kuulemma ole mua vaan mietityttää ... voisko sittenkin olla ... vai onko talo rempattu niin tiiviiksi ettei kosteus pääse poistumaan ulos. Missä vika?[/QUOTE]

meillä ei haise muuten kuin tosiaankin sit ku laittaa nenän tuonne lattian ja ulkoseinän rakoon, eikä mitkään vaatteetkaan haise.. Mun mielestä, jos vaatteisiin jää haju, on jotain homejuttua taatusti. Mä asuin josksu vuokrakämpässä, jossa oli taatusti hometta, vaatteisiin ja hiuksiin jäi haju.

Kilautappa hengitysliiton korjausneuvojalle, numero löytyy heidän sivuilta. Sieltä saa oikeasti pätevää apua! Meillä samoja ongelmia, nyt alkaa sit kaiken sen korjaaminen mikä mahdollista. Meillä jo iso remppa takana, mut ei ihan menny nappiin. Olispa jo silloin tajunnu ottaa yhteyttä heliin, eikä siihen hlöön, kuka meille teki korj.suunnitelman.. Tsemppiä!

meillä siis kyseessä rt-asunto, vaikka talosta aina puhutaankin. Mitä teillä on tehty? Asunnossamme on selvästi alipaine, miks ilma pyrkii sisään sit ihan vääriä reittejä. Tarvis tehdä ikkunoiden yläpuolelle räppänät, mut muut osakkaat ei ole innostuneita asiasta.

Asuntokaupoissa voi muuten kaiketi tehdä jonkin paperin, jossa käy ilmi, että ostaja on tietoinen esim. tästä hajusta eikä se ole teidän korvattava juttu?? Tosin voi karkottaa ostajia..

Kannattaisiko korvausilmalle etsiä toista reittiä? Miten teillä on rempattu, kun on noin tiiviiksi mennyt? Onko joku asiantuntija tutkinut asiaa?

[QUOTE="vieras";25032472]Tiedättekö te, mitä siellä seinän takana on? Mitä siis eristeenä ja miten laitettu? Oletteko purkaneet seinää?[/QUOTE]

ei olla itse purettu. näytteen ottaja teki reikiä ainaski silloin ku otti näytteitä. villaa sieltä tuli näkyviin, muusta en tiedä.

[QUOTE="aloittaja";25032475]meillä siis kyseessä rt-asunto, vaikka talosta aina puhutaankin. Mitä teillä on tehty? Asunnossamme on selvästi alipaine, miks ilma pyrkii sisään sit ihan vääriä reittejä. Tarvis tehdä ikkunoiden yläpuolelle räppänät, mut muut osakkaat ei ole innostuneita asiasta.[/QUOTE]

Onko wanha talo?

Kannattaisiko ikkunoiden tiivisteitä vähän avata? Ei varmaan kovin energiatehokasta, mutta olisiko siitä apua?

Mitä remontteja te tai joku muu on siellä tehnyt? Mitä isännöitsijä sanoo asiasta?

tää on 80-luvun asunto. ei olla remontoitu muuta kuin pintoja. korvausilmasta en tiedä, mistä se on alunperin pitänyt tulla. mitään räppänöitä ei ole, muuta kuin poistoilmalle.

[QUOTE="aloittaja";25032517]tää on 80-luvun asunto. ei olla remontoitu muuta kuin pintoja. korvausilmasta en tiedä, mistä se on alunperin pitänyt tulla. mitään räppänöitä ei ole, muuta kuin poistoilmalle.[/QUOTE]

Isännöitsijään yhteyttä. Ilmeisesti näytteistä ei ole löytynyt hometta tms., mutta kyllähän tuollainen haju aika ikävä juttu on ja mä kyllä haluaisin selvittää asian.

jos asia oikein kauheesti häiritsee niin tekisin ne ilmanottoreiät vaikka omalla kustannuksella. Se ei paljon vaadi - reikä vaan seinään ja siihen joku säädettävä venttiili ja ulkopuolelle ritilä.

[QUOTE="vieras";25032561]jos asia oikein kauheesti häiritsee niin tekisin ne ilmanottoreiät vaikka omalla kustannuksella. Se ei paljon vaadi - reikä vaan seinään ja siihen joku säädettävä venttiili ja ulkopuolelle ritilä.[/QUOTE]

ei tää normi elämiseen vaikuta ollenkaan, muuten kuin rassaa mua, ahdistaa, mut tuuletan ikkunatuuletuksella joka päivä pariin kertaan kämppää. Alipaineesta kai kertoo sekin, että pistorasioista tulee kylmää ilmaa oikee tuulemalla? se ahdistaa eniten, jos myydään asunto ja ostaja sit alkaa kitiseen asiasta.

Laatta (lattiavalu) on kutistunut. Lattialistat pois ja sitten tiivistemassa seinän ja lattian väliseen saumaan. Alipainehomma korjattava. Jos ikkunoita on vaihdettu tai tiivistelty niin on voitu poistaa korvausilman tulo. 10cm tiivistettä pois ikkunoiden yläreunasta jos ei ole järkevämmin mahdollista järjestää korvausilman tuloa. Jos on tuloilmalle venttiilejä niin katso niiden kunto (myös ulkoa), Joskus on niihin unohdettu hyttysverkko ja sehän tukkiutuu.

Pakko teidän nyt on saada åuhdasta korvausilmaa jostakin lähteestä. Sitä asiaa nyt ajamaan, vaikka sitten omalla kustannuksella. Täytyy kyllä sanoa, että ihmeellisiä tonttuja asuu teidän taloyhtiössä, jos eivät ymmärrä ja suostu maksamaan.

[QUOTE="höh";25036844]Laatta (lattiavalu) on kutistunut. Lattialistat pois ja sitten tiivistemassa seinän ja lattian väliseen saumaan. Alipainehomma korjattava. Jos ikkunoita on vaihdettu tai tiivistelty niin on voitu poistaa korvausilman tulo. 10cm tiivistettä pois ikkunoiden yläreunasta jos ei ole järkevämmin mahdollista järjestää korvausilman tuloa. Jos on tuloilmalle venttiilejä niin katso niiden kunto (myös ulkoa), Joskus on niihin unohdettu hyttysverkko ja sehän tukkiutuu.[/QUOTE]

onks tuo ihan tosi juttu tuo lattiavalun kutistuminen ja sen takia tulee ulkoa märkä haju sisään asti? sehän helpottais mua heti henkisesti, jos tiedän, miks haju tulee sieltä lattian ja seinän raosta.. Ikkunoita ei ole vaihdettu ja ilmeisesti on suunniteltu niin alunperin, että ikkunoista jotenkin tulee korvausilma, mut ei mitenkään ole nykystandardien mukaan riittävä tuo korvausilman tulo, pitää tarkistaa tiivisteet, et niissä on riittävä aukko.

[QUOTE="vieras";25036854]Pakko teidän nyt on saada åuhdasta korvausilmaa jostakin lähteestä. Sitä asiaa nyt ajamaan, vaikka sitten omalla kustannuksella. Täytyy kyllä sanoa, että ihmeellisiä tonttuja asuu teidän taloyhtiössä, jos eivät ymmärrä ja suostu maksamaan.[/QUOTE]

muut asukaat vanhoja patuja ja muoria, jotka on sitä mietlä, että ennenkin pärjätty näin, niin miten nyt yhtäkkiä olis ilma loppumassa :/ pitää ottaa asia esille seuraavassa kokouksessa tai alkaa itse porailla jotain reikiä. Löysin yhdestä nettikaupasta ikkunaluukkuun laitettavat räppänät, jotka itsestään säätelee ilmanpaineen mukaan tuloilman määrää sopivaksi.

[QUOTE="aloittaja";25032475]meillä siis kyseessä rt-asunto, vaikka talosta aina puhutaankin. Mitä teillä on tehty? Asunnossamme on selvästi alipaine, miks ilma pyrkii sisään sit ihan vääriä reittejä. Tarvis tehdä ikkunoiden yläpuolelle räppänät, mut muut osakkaat ei ole innostuneita asiasta.[/QUOTE]

Saisiko tuuletusikkunoihin raitisilmaventtiilit? Meille laitettiin sellaiset rivariin, kun oli jo muodostunut kosteus- ja homeongelmaa. Ilmanvaihto parani huomattavasti.

ja meilläkin haisi tosiaan siellä lattiatasolla ja haju tuli nenääni lattialistan alta. Löytyi myös hometta ja sädesieniä. Asuttiin talossa, jossa alakerta oli "maan sisällä" osittain eli rinnetalossa.

[QUOTE="vieras";25038695]Saisiko tuuletusikkunoihin raitisilmaventtiilit? Meille laitettiin sellaiset rivariin, kun oli jo muodostunut kosteus- ja homeongelmaa. Ilmanvaihto parani huomattavasti.[/QUOTE]

onks nää raitisilmaventtiilit sellaisia, et porataan reiät tuuletusluukkuun ja siihen sit laitetaan tuo venttiilli ja se itsestään laittaa ilma-aukkoa suuremmaksi ja pienemmäksi?

Yhteistyössä