muksu ei syö :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
mitä ihmettä voisin tehdä, ku meidän 2,5-vee tyttö ei oikein suostu syömään mitään. Koko joulun aikana (siis tässä 3 päivän ruoat) on syönyt vain muutaman pähkinän, ruokalusikallisen herneitä, pari lasia maitoa, vähän suklaata, pari piparia, pari lusikallista mätiä, pienen palan savukalaa vähän perunaa ja puolikkaan kalapuikon :I Oon ihan öö aapisen laidalla tuon kans, tyttö valittaa, että masu pipi, kaipa se on kun ei suostu syömään... Olisko teillä ideoita?

Mulla on täällä 3.5 v poika joka ei oo viimeiseen vuoteen syönyt kuin noin joka kolmas päivä :(
Tuntuu tosi turhauttavalta edes laittaa ruokaa kun toinen käy vaan istumassa pöydässä. Meillä tuntuu toimivan parhaiten ruoka-aika eli säännölliseen aikaan ja vaikka 20 min istutaan kaikki pöydässä ja sitten kiitos hei (jos siis ne on syöny jotka syö), seuraavan kerran ruokaa on tarjolla pöydässä ruoka-aikana.

Tosin joulu on just siitä paha että säännöllisyys puuttuu ja herkutellaan :saint:

Huh... No kaipa nuo tietävät mitä haluavat... Mietin kyllä välillä, onko tuossa syömätömyydessä ja kiukuttelussa yhteyttä. On kyllä välillä kuin enkeli, mutta sitten taas ei mikään kelpaa, ruoka mukaanluettuna...

Kuulostaa kovin tutulta. Meillä tyttö 2,5 v ja jatkuvasti saa tapella sen ruoan kanssa. Koitetaan kylläkin että siitä ei tehtäis mitään numeroa, mutta tuntuu niin turhauttavalta kun teet ruokaa ja melkein aina saat heittää koko lautasellisen roskiin. Nyt jouluna sama juttu, ei ole syönyt paljon mitään, äsken tosin sain menemään alas jopa 2 dl puuroa, jippii, se on paljon se meidän tytölle. Tarhassa sanovat että tyttö syö ihan normaalisti. Täytyy kai koittaa entistä enemmän että ei tekisi asiasta mitään numeroa, ja että aina kehuis kun syö kunnolla.

Mun tyttö on nyt 2 v 10 kk ja päätti noin 1-v, että hänen ei tarvitse syödä enää ikinä. Sen jälkeen on tapeltu joka ainoa ruokailukerta, että edes jotain menis kurkusta alas. No, tähän asti kyse on ollut lähinnä siitä, ettei tytöllä oikeasti ole ollut ravinnontarve kovin suuri, ei mitään kasvupyrähdyksiä tms ja pienet ruokamäärät on siis riittäneet. Mutta nyt on tullut oikein roima 3-v uhman nousu ja tää elämä on yhtä "tää on pahaa, hyi yök en syö, näyttää kummalliselta, haisee pahalta, ei oo nälkä, en halua..." Oon ihan helisemässä, että millä saan tuon syömään kun on tosiaan vielä kasvupyrähdyskin menossa eli viime viikkoina on selvästi kasvanut pituuttakin roimasti. Joskus auttaa se, ettei ole kuulevinaan, ei näkevinään mitä likka touhuilee ja monkuu. Silloin saattaa jotain mennä suuhunkin, mutta eipä se paljoa auta... Oon sitten vaan aattellut, että ei se terve lapsi nälkään itseään tapa, jos on ruokaa tarjolla. Kiukutelkoot siis rauhassa, kyllä se joskus taas syö. Ihminenhän pärjää 40 päivää syömättä, jos vaan juotavaa saa, että eiköhän ne yhdet joulunpyhätkin siinä mene sivussa...

Jos on ollut vain joulupyhien ongelma niin eiköhän se ohi mene. Meillä tuo tyttö (2v11kk) on ollut kyllä aina aika huono syömään mutta tuossa jouluna teki kanssa ihan stopin kaiken kunnon ruoan suhteen. En ottanut stressiä kun tiesin jo etukäteen että kaikki joulun jännitys vie kyllä ruokahalutkin.

Eilen illalla sitten vetäsikin niin isot annokset ruokaa ettei varmaan ikinä ole syönytkään, joten taisi se jännitys olla jo ohi ;) .

Tosiaan, kyllä lapset aika tarkkaan pitävät huolen etteivät nälkään nuupahda. Tiedän sen turhautumisen tunteen mitä on kun laitat vaivalla ruokaa ja toinen ei edes maista. Mutta ei kannata oikeasti stressata, onhan näiden lasten kanssa niiiiiiin monta asiaa huolehdittavana :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 15:34 mammammaa kirjoitti:
Oon ihan öö aapisen laidalla tuon kans, tyttö valittaa, että masu pipi, kaipa se on kun ei suostu syömään... Olisko teillä ideoita?

Jospa lapsella on massu pipi jonku ruoka-aineen vuoksi?! Eipä sitä paljon itsekään halua syödä, jos jostain ruuasta tulee kipeäksi, saati sitten pieni lapsi, joka ei osaa vielä yhdistää jotain tiettyä ruokaa ja mahakipua. Tokihan voi olla kyse vain voimien mittelöstä, mutta jos lapsi on aikaisemmin syönyt hyvin, niin ei hän oletettavasti nälkäänkään kuukahda.

Meilläkin elettiin joulun aika minimaalisella ruokamäärällä, nyt menee jo isoja lautasellisia.

Ei kannata ainakaan alkaa temppuileen ite ja hermostuun. Lapsi vaan oppii siihen että houkutellaan ja tanssitaan hänen pillin mukaan. Jos ei syö niin ei syö. Ei kukaan itteään nälkäänsä tapa, ainakaan lapsi. Kasvaako kuitenkin? Vai onko jossain seurannassa sen vuoksi?

Vatsakipuisen lapsen kanssa kannattaa miettiä tuleeko kipu jostain ruuasta? Maidosta (laktoosivaivaa)? Viljoista?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 17:45 vieras kirjoitti:
Vatsakipuisen lapsen kanssa kannattaa miettiä tuleeko kipu jostain ruuasta? Maidosta (laktoosivaivaa)? Viljoista?

"Hauskaa" tässä onkin se, että tyttö valittaa masupipiä aina kun on ollut pitkän aikaa syömättä. Eikä sille mene jakeluun, että vois se syöminen auttaa... Neuvolassa ei olla käyty pitkään aikaan, joten en tiiä, meneekö yli vai ali käyrien, 92-98 vaatteita käyttää (isänsä tosin 180cm pitkä) mutta ihan ruipelo reppana :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 19:39 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 17:45 vieras kirjoitti:

"Hauskaa" tässä onkin se, että tyttö valittaa masupipiä aina kun on ollut pitkän aikaa syömättä. Eikä sille mene jakeluun, että vois se syöminen auttaa... Neuvolassa ei olla käyty pitkään aikaan, joten en tiiä, meneekö yli vai ali käyrien, 92-98 vaatteita käyttää (isänsä tosin 180cm pitkä) mutta ihan ruipelo reppana :\|

Näin on tää meidänkin likka! Onneton tikku-ukko ja ihan vaan siksi kun kaikki on "hyi-yök-en halua-se on ruskeaa-haisee pahalle..." ja tosiaan valittaa vähän väliä, että on masu pipi ja yleensä aina just ennen ruokailua ja varsinkin, jos edellisellä ruokailukerralla ei ole mitään syönyt.

Silti en anna periksi. Lautaselle tulee just sitä, mitä talossa on sillä kertaa ruokana. Sanon vaan, että "syödä ei tarvi, mutta ei saa myöskään sanoa yök, koska toisen mielestä se ruoka voi olla hyvää ja minä olen nähnyt ison vaivan tämän ruuan eteen ja minulle tulee paha mieli, jos sanoo yök vaikka se on ihan hyvää ruokaa". Jos ei ruoka maistu ja alkaa venkoilu ja yökkiminen, niin lähetän pois keittiöstä ja ruokaa saa vasta seuraavalla ruokakerralla. Tylyä, mutta ehkä tämä joskus toimii...

Meilläkin 2,5 vuotias ipana joka nyt ehkä kuukauden päivät on värkänny syömisen kans. Saa kauheat raivarit tai sitte hyppää ees takas pöyästä. Ärsyttävää \|O Oon laittanu sen uhmiksen piikkiin ja kai poika syö sen verran ko tarvii, pitää vain kokeilla äitiä :\|

Uusimmat

Yhteistyössä