Mitä hemmettiä mä teen 11v:n kanssa joka ei syö?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Poika on aina ollut tosi kranttu mutta nyt on mennyt ihan mahdottomaksi. Äskenkin lähti kouluun laittamatta mitään aamupalalla suuhunsa, ei kelpaa leipä (vaihtoehtoina ois ollut näkkäriä, paahtoleipää ja ruisleipää ), ei murot, puuro tai vaikka pikkuporkkanat. Yleensä suostuu juomaan mukillisen kaakaota tai tuoremehua mutta tänään tosiaan ei edes vesilasillista :(
Pari päivää taas syönyt ruokaakin tosi tosi vähän, eilenkin vain pari haarukallista riisiä ja lasin maitoa, kastike on kuulemma pahaa (ei edes maistanut) ja salaatit yököttäviä. Perunaa ei ole syönyt muutamaan vuoteen ollenkaan. Kouluruokailussakin syöminen on onnetonta.
Mä oon ihan neuvoton, väkisinkään mä en tota sälliä syömään saa (eikä auta uhkailu, lahjonta eikä kiristys). Poika on tosi pienen kokoinen (yllättävää ) eikä varmaan koskaan kasvakaan tällä ruokavaliolla. Lisäksi ongelmana on ollut vauvasta asti liian nopeasti laskeva verensokeri, jonka takia ois äärimmäisen tärkeää aamuisinkin edes juoda se tuoremehulasillinen ja syödä palanen ruisleipää, mutta jos ei suostu syömään niin ei suostu.
Olen ens viikolla menossa kuopuksen kanssa neuvolaan ja toi neuvolantäti on myös noiden isompien kouluterkkari, siellä ajattelin myös ottaa asian puheeksi.

Miksei hän syö? Mitä hän itse sanoo syyksi? Eihän syy voi olla vaan ruuan maku ja kranttius, jos nuori on jo 11-v. Pitäisihän hänen itsekin ymmärtää, että eihän sitä voi olla syömättä...jäin ihan miettimään tätä asiaa, siis ei millään pahalla tällaisa pohdintoja.

Niin piti sanoa, että terkkari voi ottaa asian pojan kanssa puheeksi ja kartoittaa taustasyytä syömättömyydelle, heillä on siihen omat välineensä, BDI-taulukot yms.

-B

Voisko oirehtia jotain muuta (esim koulukiusaamista) tuolla syömättömyydellä. Tämä siis ihan ulkopuolisen ei-lääkärin eikä edes terveydenhuoltoalan ihmisen heitto.

Minulla itsellä oli tokaluokalla kausi, jolloin en saattanut syödä mitään. Minulla oli kyllä nälkä, mutta heti kun menin ruokapöytään, kurkkua alkoi kuristaa ja yököttää. Minulla se oli varmaan lievää psyykkistä oireilua (olimme just muuttaneet) ja meni ohi noin viikossa, mutta muistan sen vanhempien huolen. Itsekin olisin halunnut syödä, mutta kukapa viitsii laittaa ruokaa suuhun, jos yökkäyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisko oirehtia jotain muuta (esim koulukiusaamista) tuolla syömättömyydellä. Tämä siis ihan ulkopuolisen ei-lääkärin eikä edes terveydenhuoltoalan ihmisen heitto.

Minulla itsellä oli tokaluokalla kausi, jolloin en saattanut syödä mitään. Minulla oli kyllä nälkä, mutta heti kun menin ruokapöytään, kurkkua alkoi kuristaa ja yököttää. Minulla se oli varmaan lievää psyykkistä oireilua (olimme just muuttaneet) ja meni ohi noin viikossa, mutta muistan sen vanhempien huolen. Itsekin olisin halunnut syödä, mutta kukapa viitsii laittaa ruokaa suuhun, jos yökkäyttää.

En usko että kyse on koulukiusaamisesta tms, toivottavasti ainakaan.

Piti vielä mainita että herkut, karkit ja roskaruoka kyllä maistuisivat pojalle mutta yllättäen niitä ei ole joka päivä todellakaan tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
En usko että kyse on koulukiusaamisesta tms, toivottavasti ainakaan.

Piti vielä mainita että herkut, karkit ja roskaruoka kyllä maistuisivat pojalle mutta yllättäen niitä ei ole joka päivä todellakaan tarjolla.

hyvä et maistuu roska-ruoka.. kielii siitä ettei kyse ole syömishäiriöstä kuitenkaan?? ootko tehny ite roskaruokaa hälle, hamppuja grillissä, ranskalaisii oikeist perunoista, pizzaa, kebabbia.. niiden laatuun kun voi kotona vaikuttaa jonkin verran

onnistuisko sellainen et otat pojan mukaan kauppaan tai suunnitteluun mitä ruokaa tehdään, otat pojan mukaan ruoanlaittoon jne?

terkkarin kanssa kannattaa myös keskustella

noita syömättömyyskausia on kyllä monilla lapsilla..

itselläni oli tuon ikäisenä ja oikeastaan siitä lähtien tuo aamupalan syönti todella vaikeaa, illalla jos oli syönyt 18-19 aikaan viimeisen kerran, niin aamulla sokerit oli niin sekaisin et ei todellakaan maistunut aamupala, kun oli niin huono-olo, pitäis syödä illalla vielä myöhemmin jotain niin sit aamupalakin meni alas..

Joo, aina välillä tehdään itsekin pizzaa, hampurilaisia yms mutta ongelmana on just esim. aamut ja kouluruokailu... Mun mielestä ton ikäisen lapsen pitäis pystyä syömään ihan tavallista ruokaa, joka päivä ei voi olla herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Joo, aina välillä tehdään itsekin pizzaa, hampurilaisia yms mutta ongelmana on just esim. aamut ja kouluruokailu... Mun mielestä ton ikäisen lapsen pitäis pystyä syömään ihan tavallista ruokaa, joka päivä ei voi olla herkkuja.

toi on kyllä hankalaa, kun pitää miettiä onko tärkeämpää se mitä syö, vai se et syö edes jotain.

entäs niin, et 6pv viikossa syö sitä mitä on, niin 7pv saa sit päättää mitä silloin syödään?

(lahjonta on oiva keino aina välillä )

Yhteistyössä