Mukavaa kun sossu maksaa naapurin yh äidille kaikenlaista veronmaksajien rahoilla.

  • Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Nuorena tehnyt penskoja eri miehille ja nyt on pulassa kasvattamisen kanssa. Sossusta käy lastenhoitoapua. Sossu maksaa isot summat toimeentulotukea, ainakin näin hän kertoilee. Nainen polttaa tupakkaa kaksi askia päivässä, laivalla käy kolme kertaa kuussa, kampaajaan on varaa jatkuvasti.Sähkölaskut, respetilääkkeet, kotivakuutuksen, lasten harrastukset ja pyörät maksaa sossu. Lisäksi pääsee joka toinen vuosi tuetulle lomalle jonkun yhdistyksen kautta.
Kyllä, olen katkera ja ihmettelen miten paljon hyysätään ihmisiä, joilla ei mitään halua mennä töihin tai opiskelemaan.
 
oho, hän saa kyllä sitten normaalia enemmän toimeentulotukea. Ja et kyllä tiedä niistä päivistä kun hänellä ei ole rahaa ruokaankaan tuolla kulutuksella. Mutta silti en kadehtisi häntä. Haluaisitko että tuollaiset ihmiset menettäisivät lapsensa ja viruisivat ojassa? Veroja kiltisti maksavat maksavat itselleenkin takuuta ja kaikille turvallisuutta. Uskon kyllä että naapurisikin järjestetään töihin ennen pitkää, ei tuolla tavalla syyttä ihmisiä hyysäillä. Et taida tietää hänen oikeista ongelmistaan sittenkään.
 
"vieras"
Se varmaan elää tupakalla ja kahvilla,ei mee omaan ruokaan rahaa.. Ja,ehkä ne miehet maksaa elareita joilla sitten käy laivalla yms. Ja laivamatkojahan saa tosi monesti ilmaseks,sen matkan siis (lahjakortti - ja kun laivalla käyttää tarpeeks rahaa saa uuden lahjakortin..)

Minkähän ikäsiä lapset on? Siis ovatko kotihoidossa vai tarhassa? Mahtaa olla yksinäinen ihminen ja varmaan itseensä pettynyt. Tuskin kukaan oikeasti haluaa itselleen tollasta elämää..
 
kyllä sossusta saa hyvin
Kyllä sossusta saa ihan hyvin rahaa. Silloin kun elimme toimeentulotuella viime vuonna niin meidän perheelle 2 aikuista + 2 lasta, jäi vuokran jälkeen rahaa erilaisten tukien muodossa n. 1200e kuussa. Mun mielestä aika hyvin kotona makaamisesta.Siitä maksettiin sitten ruoka ja laskut ja varaa jäi kyllä ostella vaatteita, käydä syömässä ulkona, ravintolassa...
 
sossunakka
Kyllä sossu maksaa nuo kaikki, kotivakuutuksen,sähkölaskut ja lääkkeet.. Pyörät ja harrastukset menee harkinnanvaraisina, mutta lastensuojeluasiakkaille käytännössä myönnetään ne aina.
 
...
Mulla on yks tuttu,ikää tällä hetkellä 22v. ja lapsia kolmelle eri miehelle. Sanomattakin selvää että yhdenkään lapsen isä ei ole kuvioissa. Lapset käyvät kerran kuussa tukiperheessä viikonlopun ja kaksi viikonloppua kuussa ovat isovanhemmilla. Äiti pääsee näin tarpeeksi baariin! Kaksi lapsista myös päivät "virikehoidossa" 8-16. Mainostaa aina facebookissa miten sossusta tuli niin ja niin hyvin rahaa,että osti uuden läppärin tai muuta mukavaa. Sossu maksaa myös vaatteet,lasten harrastukset yms. ja äitiä ei kiinnosta töihin meno ollenkaan. Eihän sillä kyllä ammattiakaan ole,käynyt kahta eri koulua mutta molemmat jättänyt kesken alle puolen vuoden jälkeen kun ei ole jaksanut mennä kouluun..mä kun valitan joskus että ei oo rahaa (olen kh-tuella ja mies pienipalkkainen) niin sanoo että hänellä lähes aina pari satkua tilillä vaikka miten käyttäs rahaa. En ole katkera,mutta..
 
ehkä
että naapuri saa jotaki muuta tukee kun pelkän toimeentulotuen. esim psyykkisillä häiriöillä saa nykyään nii heleposti joitaki reissuja, ja pennin venyttäminen tekkee palio. mitä itte oon käsittäny nii soskun pittää maksaa terveydenhuolto ja perus asuminen eli elintarvikkeet ja asumismenot. sitten jos on vielä jotakin Mielenterveyshäiriöitä niin saa jotaki muutaki mahollista tukia sitten vielä lisäksi.
kysäseppä onko neitonen/rouva jossaki mielenterveys hommisa mukana.
 
Miesten pitäs maksaa pimeänä ne elarit et ne jäis ns. naisen huvittelurahastoon. Elarit on tuloa. Ja se otetaan toimeentulotuessa huomioon.

Ei se naapuri saa niitä kampaajiaan, laivamatkojaan saati röökirahoja sossusta. Sen pitää ottaa ne rahat siitä perusosasta. Lääkkeet ja kotivakuutus nyt kuuluu maksaa ylimääräsenä, ettei siitä perusosasta. Lapsille on harrastusrahastot, mutta ei niillä summilla mitä maksimissaan saa harrastukseen mennä makseta mitään jääkiekkoa. Ja tuskin niitä uusia pyöriä ja muita harrastusvälineitä saa todellakaan joka vuosi ja niihinkin on varattu niin rajattu summa että kyllä sitä omaa rahaa joutuu sieltä perusosasta laittamaan lisäksi.

Ja tuskin se sossu maksaa joka toinen vuosi harkinnanvaraisestikaan matkoja ja omavastuuta niistä tuetuista lomista, kyllä nekin rahat pitää säästää siitä perusosasta mitä saa...
 
....
Ja tälle nuorimmalle lapselleen osti 250e yhdistelmät kun mä ostin samaan aikaan syntyneelle lapselleni 50e rattaat kun ei ollut rahaa parempiin! Hänen rattaansa maksoi sosku,minun rattaitani ei maksanut muut kuin minä itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä;23374679:
että naapuri saa jotaki muuta tukee kun pelkän toimeentulotuen. esim psyykkisillä häiriöillä saa nykyään nii heleposti joitaki reissuja, ja pennin venyttäminen tekkee palio. mitä itte oon käsittäny nii soskun pittää maksaa terveydenhuolto ja perus asuminen eli elintarvikkeet ja asumismenot. sitten jos on vielä jotakin Mielenterveyshäiriöitä niin saa jotaki muutaki mahollista tukia sitten vielä lisäksi.
kysäseppä onko neitonen/rouva jossaki mielenterveys hommisa mukana.
Ja mitä muka? Tasan tarkkaan kelan vammais/hoitotuki ei kuulu toimeentulotuen piiriin kaikki muu kyllä. Mahdolliset kuntoutusreissujen matkat maksavat. Niin ja sen osastoreissun laskun. Ei tuolla oo sossussa mitään vakiokorotusta mt-potilaille saati muille sairaille, samalla viivalla ovat vaikka menoja olisi sairauden takia enemmän kuin jos olisivat terveitä. Ja harkinnanvaraisia saa vain syystä. Eikä niitäkään joka kuukausi myönnetä jos myönnetään lainkaan!
 
Otsikkoa kommentoiden ja kanssasi samaa mieltä ollen:
Olen samaa mieltä. Jos joku kovilla, niin mukava jos yhteiskunta tulee sossun välityksellä avuksi.
Peesi.

Jos itellä menee hyvin, miksei auttais vähempiosaisiakin. Jos ap on oikeasti katkera siitä että joku saa osakseen myös jotain luksusta kuten (woah!) kampaajakäynnin, ei asiat ole hyvin.
Mitäs jos ap keskittyis omiin asioihinsa ja antais toistenki elää jos siihen mahdollisuus on annettu. Sillä sun naapurillas voi olla vaikka millasia ongelmia, eikä Yh:n arki ole mitään herkkua. Kampaajat ja reissut tekee vaan hyvää jaksamiselle.
 
...
Joo, siis mun mielestä on hyvä jos autetaan ahdingossa olevia ja OIKEASTI rahaa tarvitsevia.
Mua vaan ärsyttää kun tää mun tuntema yh-mamma haluaa vaan olla himassa,sanoi että miksi menisi töihin kun saa sossusta melkein yhtä paljon mitä palkkaa! Tosi upea asenne!
 
Joo, siis mun mielestä on hyvä jos autetaan ahdingossa olevia ja OIKEASTI rahaa tarvitsevia.
Mua vaan ärsyttää kun tää mun tuntema yh-mamma haluaa vaan olla himassa,sanoi että miksi menisi töihin kun saa sossusta melkein yhtä paljon mitä palkkaa! Tosi upea asenne!
Tajuan ärtymyksesi, mutta ehkä se on vain selitys jonka haluaa antaa sen sijaan että selittäisi miksi ei pysty töihin/saa töitä tms?
Vaikea sanoa, kun ei tunne ihmistä eikä tilannettaan... (voi toki olla täysi p-pääkin.)

Minulla itselläni pisti vain silmään asenteellinen aloitus jonka koin leimaavan kaikkia sosiaaliturvaa saavia ja oma käsitykseni on ettei sellaiseen elämäntilanteeseen monikaan vapaaehtoisesti hakeudu vaan taustalla aina kovia kokemuksia ja huonoa onnea.
Silloin ala-arvoista "lyödä lyötyä"...
 
Joo, siis mun mielestä on hyvä jos autetaan ahdingossa olevia ja OIKEASTI rahaa tarvitsevia.
Mua vaan ärsyttää kun tää mun tuntema yh-mamma haluaa vaan olla himassa,sanoi että miksi menisi töihin kun saa sossusta melkein yhtä paljon mitä palkkaa! Tosi upea asenne!
Mitäs jos sillä on vaikka burn out takana, masennusta, tai jotain muuta? Ite makoilen himassa tällä hetkellä oikein hyvin mielin kahden burnoutin takia.
 
ikhih
Ite oon ollut kaksi kuukautta "sossun asiakkaana", eikä sieltä kyllä rahaa tipu kenellekään, ellei todellakaan ole MITÄÄN omaisuutta, ei osakkeita, autoa tai muuta normaalia. Lisäksi noi sossun lomamatkat ovat sellaisia surullisten luuseriperheiden kokoontumisajoja, joilla kaiken maailman ongelmatapauksia yritetään edes vähän sosialisoida ja aktivoida, että niissä ei ole mitään kadehtimisen arvoista. Eikä sossusta todellakaan irtoa ilmaiseksi uusia lastenrattaita tai muuta krääsää.

Jos naapurillasi on sossun masseilla varaa mihinkään ekstraan, niin mäkin veikkaan, että raasu myy persettään tms.
 
mua oksettaa sellaiset jotka panettelee et joku muka makaa ja saa liikaa rahaa. hyi teitä. kokeilkaa ensin elää toimeentulotuella jos olette kateellisia. se ei riitä yhtään mihinkään. ihmisillä on todellisia vaikeuksia kun turvautuu toimeentulotukeen, he kamppailevat itsearvostuksen kanssa. Mikä vaihtoehto olisi? se että se jäädäkseen eloon tulisivat puukon kanssa sinun kotiisi varastamaan leipää vai?
 
tytönjapoikienmamma
En lähtisi arvostelemaan toisen perheen tilannetta jos/kun itselläni kaikki hyvin. Mielelläni verorahat saavat mennä lapsiperheille, mikäpä olisi parempi kohde? Toisen tilannetta ei kuitenkaan voi tarkkaan tietää naapuri tai ystäväkään (ellei sitten ole tosi läheinen) ja elämään ja sen hallintaan vaikuttavat niin monet asiat. Jospa ap siis huolehtisi vain omista asioistaan. Vai oletko jotenkin katkera, ap? kuullostat vähän..
 
hm
päivänselvää on että palkka pitäisi olla aika suuri,että se riittäisi leveämpään leipään yh-persheessä. asuntojen vuokra ovat niin kovat että nielevät palkasta suuren osan. ja jää suunnilleen saman verran yh-perheessä kuin sossu tarjoaa.

tämä tulee tapahtumaan myös 2 huoltajan isommissa perheissä, jos lapsilistä eivät vaikuta enää toimeentulotukeen. ei kannata enää käydä töissä, koska sossusta tulee saamaan saman.

tähän olisi ratkaisu perustulo. kaikille raha ja ´työ kannattaa aina.
 
On niitäkin, jotka ei edes yritä itse, kun sossu kustantaa kuitenkin. Kyllähän toimeentulotuki, asumistuki, elarit yms on iiiiisoja rahoja sellaiselle joka vielä vuosi tai pari sitten sai äidiltä ja iskältä viikkorahaa 12 euroa viikossa :xmas:. Lisäksi ovat pikkaisen hölmöjä eivätkä tajua, ettei sossussa käynti ole sellainen ylpeilyn asia josta yleensä huudellaan naapureille hiekkalaatikon reunalla ja roskienvientireissulla.

Että joo, kovin kärjistettyä tuo ap:n teksti mutta näkisin että kyllä siellä totuuden jyvänenkin piilee.
 

Yhteistyössä