mukava uniasento raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iita"

Vieras
heippa odottajat!

olen rv:lla 16 ja jostain luin, että jo nyt pitäis välttää selällään nukkumista. vatsallakaan ei vissiin pitäisi, eikä se kyllä onnistuisikaan enää. mulla on vaan se ongelma, että kyljellä nukkuminen on tosi tukalaa. hartiat ja niskat menee aivan jumiin ja tulee hedari, ja alaselän välilevyvamma alkaa vihoitella.

nukun raskaana ollessa jo valmiiksi tosi huonosti, ja olen nyt pari yötä heräillyt koko ajan kun ainoastaan selällään tuntuisi tulevan unta ja kivut pysyvät kurissa.

auttakkee! olen kokeillut kaikkia tyynyhärpäkkeitä ja muuta tukea, mutta ei tunnu jeesaavan. oletteko tuskailleet saman kanssa tai löytäneet hyviä keinoja millä asennon saisi mukavaksi? hirvittää, että jo tässä vaiheessa on mennyt huonoilla unilla monta viikkoa ja pahenee vaan tän em asian vuoksi. kääk..

Jos selälläsi voit nukkua ilman että vatsa tuntuu painavan tai aiheuttavan tukalaa oloa niin jatka ihmeessä niin kauan kuin voit, kyllä ihminen vaistomaisti liikkuu yön aikana vaihdellen asentoa, joten ei hätää, tärkeintä on että saat tarpeeksi unta, jotta kroppasi toimii kuten pitää. :)

Mutta toki tulee se hetki, että ison mahan takia et enään voi selälläsikään nukkua. Paras kylki asento on vasemmalla kyljellä, jolloin sisäelimiin kohdistuu vähiten painetta ja veri kiertää tasaisemmin, jolloin varsinkin raskaana ollessa on helpompi olla ja levätä, kun jo valmiiksi sisuskaluja painavan masuasukin lisäksi asento ei tuo lisää tukaluutta.
Itsellä oli kuopuksen odotuksessa iso "patukka" tyyny, jonka sai samaan aikaan jalkojen väliin (helpotti liitoskipuja lonkissa ja häpyluussa) ja siihen pystyi nojata. Siirsimme sängyn seinää vasten, jotta sain asetettua isoja tyynyjä myös selän taakse antamaan lisätukea. Olin siis vuorattu tyynyillä, mutta se toimi :D

Mutta tosiaan, jos tuntuu siltä, että saat helpoimmin unenpäästä kiinni selälläsi vielä, niin jatka vain samaa rataa, luotat vain kroppaasi, se kyllä huolehtii siitä että myös vauva voi hyvin nukkuessasi. :heart:

kiitos tsempistä viipulainen!:) ja rauhoittelusta.. oot ihan oikeassa, ei se varmaan oo niin ehdotonta. jotenkin säikäytti kun parilta sivulta luin että tän vkn kohdalla pitäis jos siirtyä kylkiasentoon. toi tyynyvuoraus on vielä kokeilematta, kuulostaa hyvältä!

Yhteistyössä