Mukautetut aineet (englanti) onko kokemusta?

Heippa!

Meillä kolmasluokkalainen poika on joutumassa ns mukautettuun opetukseen englannin osalta nyt aluksi ainakin, äikkää ja matikkaa en anna mukauttaa ennen kuin on viimeinen pakko. Lukihäriö ja keksittymisvaikeuksia löytyy vaikka on ns fiksu poika muuten. Miten tuo mukauttaminen käytännösä oikeen tapahtuu, erotetaanko poika omasta luokasta vai ?

Kiitos jos joku vaan voi kertoa kokemuksistaan! :flower:
 
Ainakin meidän suunnalla tuo mukauttaminen ala-asteella tapahtuu niin, että saa tehtäväkirjan, jossa on helpompia tehtäviä ja vähemmän kun vastaavassa normaalissa kirjassa. Ja muutenkin opetus on sellaista, että ei vaadita niin paljon esim. sanojen osaamista tms.

Opetus tapahtuu samassa luokassa kun muutenkin, tavoitteet ja vaatimukset ovat vain vähäisemmät. Tietyissä tilanteissa tietysti voivat tehdä esim. tehtäviä eri tilassa kun muu luokka.

Suuremmissa kouluissa on varmaan oma ryhmänsä heille, jotka ovat mukana tuossa mukautetussa opetuksessa. Me asumme niin pienellä paikkakunnalla, että täällä tuo oma ryhmä on vasta ylä-asteella.

Nyt syksyn vanhempain illassa ope kertoi, että mukautus voidaan purkaa, jos oppilas menestyy hyvin mukautetussa aineessa, ja siirtyä normaaliin opetusmateriaaliin ja rytmiin.

Jos mukautus jatkuu koko peruskoulun läpi, se tarkoittaa sitä, että esim. lukio ei ole mahdollinen myöhemmässä opiskelussa.
 
Hei,ethän käytä lapsesi kuullen sanaa "joutuu" mukautukseen.Mukautukset oppiaineisiin tehdään sen vuoksi,että lapsellasi on helpompi käydä koulua. Ja niihin ryhmiin todellakin pääsee,ei joudu.Tasoa siis lasketaan,ja koenumerot siis näin ollen nousevat. TOdistukseen tulee pieni merkintä,että opiskellut mukautetun Ops:n mukaan tässä aineessa.
Hienoa,että lapsesi on saanut avun englannissa.Anna hänelle mahdollisuus mennä myös muissa aineissa mukautettuun ryhmään.Nykyaikana se ei ole enää leimaamista...meidän koulussa perustetaan esim.englantiin oma ryhmä,jos useita mukautettuja.Ja lapsia ei ainakaan meidän koulussa katsota "karsastaen"
 
Mun on pakko puuttua tohon sanaan mukautettu, jota ei periaatteessa pitäisi olla käytössä.. Nykyään pitäs puhua yksilöllistämisestä, eli yksilöllistetään joku oppiaine. Jäi ap sun viestistä vähän sellanen kuva, että kotiväelle ei oo kerrottu tarpeeks, mitä yksilöllistäminen on :/

Mutta jotakuinkin homma menee näin (kuntakohtaisia eroja voi olla!), että pojalle laaditaan HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) KOULUpsykologin tutkimusten ja lausunnon jälkeen. HOJKSiin kirjataan tavoitteet ja menetelmät ja keinot enkun oppimiseen, yleensä oppilas saa helpotetun työkirjan, ja sen mukaan edetään, kunnasta riippuen joko oman luokan kanssa tai sitten pienryhmässä, ja ne pienryhmätunnit on sitten niiden lukujärjestykseen merkattujen enkun tuntien aikana, uskoisin että se käytäntö tavallisin... Ei tarvi pelätä, että poika nyt jotenkin syrjäytettäisiin omasta luokasta.

Yleensä kun päätös yksilöllistämisestä tehdään, se on suuri helpotus, varsinkin lapselle! Hän oppii englantia ihan varmasti, opiskelee perusasiat ja sanaston, ei mennä "hienouksiin" ja saa edetä omaan tahtiin. Kannattaa muistaa, että kodin asenne vaikuttaa tosi paljon! Todistukseen tulee * merkintä yksilöllistteyn aineen kohdalle, yhteishaussa nro on samanarvoinen, kuin "normaalin" oppimäärän numerot hakuvaiheessa, eikä sulje automaattisesti pois lukioo! Käytännössä kyllä usein on niin, että lukiossa tulisi liikaa haastetta...

Yksilöllistäminen tehdään aina lapsen parhaaksi ja esim. läksyjenkin teko on yleensä mukavampaa, kun ne ei oo ylivoimasen vaikeita. Kysele rohkeasti koulusta, miten pojan koulussa toimitaan, koulu- ja kuntakohtaisia eroja varmasti on... Tsemppiä :)
 

Yhteistyössä