Muita päivänukkujia + yökukkujia?

Hei!

Löytyykö muita, joilla vauvat nukkuvat päivällä erittäin hyvin ja yöllä sitten valvovat?

Meillä neiti on nyt reilu 5 kk ja viikko. Alusta asti nukkunut paremmin päivisin kuin öisin. Vaikka oli meillä jo sellainen 1,5 kk:n jakso, jolloin nukuttiin yöt yhdellä syötöllä.

Nyt varsinkin kun ilmat viileni niin päiväunet vaunuissa maittaisi liiankin hyvin (4-6 h). Tämä tottakai vaikuttaa myös yöuniin. Tällä hetkellä yöt syödään ja tankataan että päivät jaksettaisiin nukkua :(

Onko muilla ollut samanlaista ja missä vaiheessa helpottanut ja millä konsteilla?

Olen tänään kaksi kertaa ottanut neidin pois vaunuista kesken unien. Aamupäivällä nukkui 2 h 45 min ja iltapäivällä 2 h 15 min. Molemmilla kerroilla oli ihan uninen ja väsynyt vielä ja itkeskelikin. Tuntuu vain niin pahalta kesken unien kiskoa pois.

Tottuuko vauva kuinka pian tällaiseen rytmiin vai tottuuko ollenkaan :ashamed: En jaksa sellaisia öitä, joissa syödään neljäkin kertaa ja muuten koko ajan ähistään ja puhistaan ja heräillään. Mutta en halua montaa päivää nostaa kesken unienkaan pois.

Sisällä nukkuisi vähemmän aikaa mutta minä haluaisin nukuttaa kuitenkin vaunuissa. Ainakin kerran päivässä.
 
täällä on :wave:
päivisin nukkui yhdessä vaiheessa jopa 6h vaunuissa putkeen. tein sitten sen, että herätin kesken unien, oli aika kiukkuinen neiti muutamana iltana ja yötkin meni vielä huonommin.. nukkui siis aamupäivällä 1h ja iltapäivällä sen 4-6h ja illalla pikku tirsat. yöunille meni klo 00.00 jälkeen ja heräili jatkuvasti.

yöt oli vielä hetki sitten aika kaoottisia, heräili 1-2 välein, saaattoi olla pari kolme tuntia aamuyöstä hereillä.. raskasta

nyt nukkuu enää yhdet päikkärit, iltapäivällä n. 4h. yöunille menee aikaisemmin, jo klo 21. tosin kellojen siirtäminen aikaisti tunnilla (onneksi :D ) kiinteitä saa, iltasin puuroa 2 kertaa, mutta yöt on silti välillä tahimista. puurot 2kertaa illan aikana on nyt ainakin toistaiseksi auttaneet.. tosin tämä rytmi on ollut vasta ehkä viikon :D

ja neidillä ikää 4½kk. ja meilläkin oli välissä tosi hyvin nukuttuja öitä siinä vajaa 3kk kieppeillä. kidutusta, kun tietää, että toinen pystyy nukkumaan sen 6h putkeen, muttei tee sitä yöllä :snotty:
 
useinmiten vauvat laitetaan liiaan myöhään iltaisin nukkumaan...meillä yöt rauhoittui heti kun alettin laittaa tarpeeksi ajoissa illalla sänkyyn, eikä tarkoita että herää aamulla aikaisemmin vaan päinvastoin. Mekin luultiin että herää sitten klo 5 kukkumaan jos laitetaan sänkyyn jo klo 19 jälkeen, mutta kävikin päin vastoin nukkuu aamuisin n. klo 7 asti (12 h). Yleisesti että mitä paremmin nukkuu päivällä niin sitä paremmin nukkuu myös yöllä. Se on sellainen kehä. Mä en herättäisi kesken unien päivällä vaan antaisin nukkua ja laittaisin illalla tarpeeksi ajoissa sänkyyn - heti kun vähänkin näyttää väsyneeltä.

Mä luulen että yöheräämiset johtuu ihan muusta kuin siitä että nukkuisi päivällä liikaa. Alle puolivuotiast tarvitsee päiväunia vähintään 4-6 h ja yöunia n. 11 h.

En tiedä vastasinko ongelmaan, mutta mä lähtisin nyt siitä että laittaisin tarpeeksi ajoissa illalla nukkumaan rauhallisten rutiinien siivittämänä. Yleensä yövaikeuksian alla korjataan ensin päiväunet kuntoon ja sitten aletaan korjaamaan yöunia. Mutta teillä näyttäisi päiväunet jo toimivan niin keskittyisin seuraavaksi siihen miten ja monelta lapsi laitetaan illalla nukkumaan. Kannattaa myös päivällä imettää mahdollisimman paljon tai ruokkia muuten jos et imetä ettei korjaisi nälkäänsä yöllä, minusta ei pitkät päiväunet haittaa päivän ruokailua vaan syöttää sitten aina kun on hereillä vaikka useampaan otteeseen. Ja muutenki säännölliset päivärutiinit on tosi tärkeitä...eli kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Kannattaa ostaa Elisabeth Pantely kirja "Pehmeä matka höyhensaarille". Opuksen ostettuani totesin kuinka tietämätön olin ollut ennen vauvan unesta...ja kiitin luojaa että ostin sen :)
 
Hei labebe :wave:

Osittain olen kanssasi samaa mieltä ja osittain eri mieltä omien kokemuksieni pohjalta.

Pienempänä meillä olikin tuo, että hyvät päiväunet toi myös hyvät yöunet. Mutta 6 h putkeen päiväunia on liikaa. Nukutaan meillä nytkin tuo mainitsemasi 4-6 h päiväunia, mutta jaettuna kahteen osaan. Päivällä on paha tankata ja syöttää useammin jos toinen vetelee vaunuissa yhtäsoittoa 6 h.
Meillä "pakkosyöttäminen" ei onnistu. Jos ottaa rinnalle kun ei ole nälkäinen, saa vain kauheat raivarit. Olen tätä monta kertaa kokeillut, että tankkaisi illalla enemmän.
Kiinteitä meillä aloiteltiin hiljakseen 5 kk:n iässä, mutta niitä ei juurikaan vielä syödä. Ja nehän ei edes ratkaisu tässä vaiheessa vielä ole ja kiinteät kun ei välttämättä auta niihin yöuniin.
Minulla on tuo Pantleyn kirja lainassa juuri ja olen sitä lukenut. Aika pitkälti sen mukaan olemme toimineet jo ennenkin ja iltarutiinit on olemassa. Ainut mitä nyt olen alkanut tekemään on, että yritän eroon tissille nukuttamisesta. Myös päiväunet olivat ennen samaan aikaan, mutta nyt rukkaamme uutta rytmiä.
Ja mielestäni pitkät päiväunet haittaavat yöunia, jos aamuyöllä selkeästi valvotaan kun uni ei riitä.
Olemme myös kokeilleet unille laittamisen aikaistamista. Silloin saamme sylittää, silittää ja imettää 3 h. Kun aloitamme iltatoimet klo 20 aikaan niin meillä nykyään nukahdetaan ennen klo 21.00. Syödään vielä kerran 21.30-22 aikaan, mutta nukahdetaan joko tissille tai helposti omaan sänkyyn.
Kun iltatoimet alkoivat aikaisemmin, meillä nukahdettiin vasta 22-23 ekan kerran.

Mihan Tsemppiä teille :hug:
Meillä ei kiinteistä ole vielä mitään apua, koska niitä oikeastaan vasta maistellaan. Olen yrittänyt nyt painottaa pitkät unet aamupäivään, jotta sitä valveillaoloaikaa tulisi mahdollisimman paljon iltapäivään ja iltaan.
Kerro muutaman päivän päästä uudestaan kuinka teillä uusi rytmi on lähtenyt käyntiin.
Meillä eilen illalla nukahtaminen kävi tosi helposti omaan sänkyyn, mutta yöllä syötiin 3 kertaa ja muutenkin ähistiin. Seuraavaksi aion kokeilla unipussissa nukuttamista, koska koko yö tunnuttiin vetävän peittoa pään päälle ja sitten itkettiin sitäkin.
 
Sompio :hug: :hug: :hug:

Meillä vauva nukkuu huonosti sekä päivällä että yöllä, niin että en oikein osaa auttaa =) Mutta paljon tsemppiä teille, kyllä varmaan joskus alkaa helpottaa (sitten kun muuttavat pois kotoa, viimeistään :)))

Jaksuja :hug:

Tv. Lentis
 
Heippa Lentis :wave:

Tsemppiä teillekin, meillä sentäs nukutaan päivällä :hug:

Tänään Nuppu nukkui vaunuissa klo 10-13 (heräsi ihan itse tyytyväisenä :) )ja iltapäivän mittaan sisällä 2 x 15 min. Ekalla kerralla olisi saanut nukkua kyllä, mutta heräsi itse. Tokalla kerralla vähän kolisteltiin olkkarissa kun nukkui tuossa kuuden pintaan.
Nyt laitoin äp:n makuupussiin nukkumaan, jos se rauhoittaisi sitä huitomista ja potkimista yön aikana. Ainakin nyt 2 kertaa on tuttia huudellut, mutta samantien nukahtanut uudestaan =)

Ja mä luulen, että äidit valvoo edelleen vaikka lapset on muutaneet kotoa. Kun pitää murehtia kuinka se lapsi pärjää :D
 
:wave:

tulinpa tännekin kertomaan (tuonne kesämasuihin jo kirjoitinkin)
eli, nyt ovat alkaneet yöt sujua ihan mallikkaasti. max 2kertaa herättää yöllä =)
nukkumaan menee kyllä vasta klo 22..

kokeilin tuota aikaisemmin nukkumaan - taktiikkaa :D ja kahta yötä pidemmälle en jaksanut.. klo 19 laitoin petiin, seurasi huutoa ja hyssyttelyä klo 21 asti, siitä puolen tunnin välein huutoa. ja klo 3 aikoihin molempina öinä oli pirteänä hereillä aina aamuun saakka :/

mutta on kyllä aika levännyt olo, kun on saanut nukkua jopa yli 4h putkeen yöllä! :heart:
 

Yhteistyössä