Muita lyhyitä 3 v poikia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säälittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säälittää

Vieras
Poika täyttää elokuussa 3 v ja on vain 93 cm pituinen. Sisko oli saman ikäisenä 5 cm pidempi. Syntymäpituus oli pidempi kuin siskollaan, mutta muuten on kasvanut paljon hitaammin. Olen tosi huolissani, että pojasta jää aikuisena alle 170 cm.

Meidän vanhempien äitien puoleisissa suvuissa on pitkiä miehiä ja isien puoleisissa suvuissa taas lyhyitä miehiä. Ehkä poika on perinyt vain 'huonot' geenit. Onkohan mitään tehtävissä asialle? Kasvuhormonia? Pari vuotta vanhempi isosisko taas on keskimittaista pidempi.

Kuinka lyhyitä 2-3 vuotiaita poikia teiltä löytyy? Onko neuvolassa kiinnitetty asiaan mitään huomiota?

onko todellinen huoli??

Alkuperäinen kirjoittaja säälittää:
Poika täyttää elokuussa 3 v ja on vain 93 cm pituinen. Sisko oli saman ikäisenä 5 cm pidempi. Syntymäpituus oli pidempi kuin siskollaan, mutta muuten on kasvanut paljon hitaammin. Olen tosi huolissani, että pojasta jää aikuisena alle 170 cm.

Meidän vanhempien äitien puoleisissa suvuissa on pitkiä miehiä ja isien puoleisissa suvuissa taas lyhyitä miehiä. Ehkä poika on perinyt vain 'huonot' geenit. Onkohan mitään tehtävissä asialle? Kasvuhormonia? Pari vuotta vanhempi isosisko taas on keskimittaista pidempi.

Kuinka lyhyitä 2-3 vuotiaita poikia teiltä löytyy? Onko neuvolassa kiinnitetty asiaan mitään huomiota?

Minun nuorimmainen oli 2v neuvolassa vain 81 cm pitkä ja nyt 2,5 vuotiaana arviolta kotona mitaten 85 cm. Ei ole neuvolassa kummempia sanottu, kun kasvanut kuitenkin tasaisesti omaa tahtiaan. Meillä myös tytöt olleet aina ikäluokkansa lyhimpien joukossa=)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
onko todellinen huoli??

No on todellinen huoli. Etkö ole koskaan lukenut tutkumuksia lyhyistä miehistä tai katsonut dokumentteja? Heidän elämänsä on paljon vaikeampaa kuin pitkien miesten.

Poika on ihan normaalin mittainen. Ota huomioon, että hän on vuoden kuluttua edelleen 3v. ja varmaan jo yli keskimitan ;)

Jos apua haluat "ongelmaan", niin sitten pitäisi päästä sairaalaan tutkimuksiin, jossa kartotettaisiin ainakin kasvuhormoni. Eihän kasvuhormonia anneta ellei lapsella siinä ole vajausta tms. sairautta. Joskus vain lapsella voi olla sekä hitaan kasvun perimä että lyhyen aikuispituuden perimä ja silloin muksu on vaan aina pieni.
Oma tyttöni täyttää kohta 4vuotta ja on 91 cm pitkä. Nyt ollaan menossa endokrinologille tutkimuksiin, jossa selvitetään juurikin tuo kasvuhormoni-asia.

Mitä itse voit tehdä, pidä huoli monipuolisesta ruuasta. Ja maito. Se on todella tärkeää, vaikka se Muksun maitojuoma, johon on lisätty vitamiineja ja rautaa jne. Huono ja vähäinen ruoka vaikuttaa myös pituuskasvuun.

Perus kotiruokaa olemme pojalle tarjonneet ja hyvin hän syökin. Kasvikset eivät oikein maistu ja jostain aineista hän saa ihottumaa. Epäilemme ainakin mansikkaa ja tomaattia. Atooppinen iho on todettu, mutta ruoka-aineallergioita ei löydetty perustestissä.

Pitää varmaan panostaa enemmän tuohon vitamiinien saantiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kemeli:
Jos apua haluat "ongelmaan", niin sitten pitäisi päästä sairaalaan tutkimuksiin, jossa kartotettaisiin ainakin kasvuhormoni. Eihän kasvuhormonia anneta ellei lapsella siinä ole vajausta tms. sairautta. Joskus vain lapsella voi olla sekä hitaan kasvun perimä että lyhyen aikuispituuden perimä ja silloin muksu on vaan aina pieni.
Oma tyttöni täyttää kohta 4vuotta ja on 91 cm pitkä. Nyt ollaan menossa endokrinologille tutkimuksiin, jossa selvitetään juurikin tuo kasvuhormoni-asia.

Mutta nyt kun itse asiassa katsoin tarkemmin poikasi ikää ja pituutta, niin eihän toki mitenkään älyttömän lyhyt ole. ei varmaan mtään syytä huoleen ole. Ja alle 170 miehiä on maailma pullollaan. Omakin veljeni on n. 168 ja lasteni isä myös, enkä ole heitä koskaan erityisen lyhyinä pitänyt : )

No minusta olisi tullut 3vuotiaan mitoilla hyvin alle 170 senttinen nainen. Eipäs tullutkaan vaan pitkäaikassairaudesta huolimatta (joka kyllä voi vaikuttaa pituuteen laskevasti) keskimääräistä selvästi pidempi.

Lapsesta on tulossa suorastaan tumppi (3veenä 97cm, 4veenä 105cm) kun vertaa vanhempiaan. Mutta luulempa että kyllä tuo jossain vaiheessa venähtää sinne +2 käyrille, missä me vanhemmat olemme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä itse voit tehdä, pidä huoli monipuolisesta ruuasta. Ja maito. Se on todella tärkeää, vaikka se Muksun maitojuoma, johon on lisätty vitamiineja ja rautaa jne. Huono ja vähäinen ruoka vaikuttaa myös pituuskasvuun.

En oikein tuotakaan usko. Meidän poika on aina ollut tosi huono syömään ja erittäin ronkeli. Usein syö koulussakin vain näkkileipää, eikä aamuisin ikinä mitään. Kummasti vaan kasvaa, taitaa olla jo aika paljon yli 180 cm (16 v.)

93cm meidän poika, eipä haittaa yhtään, eikä mietitytä hänen tulevaisuutensa. Olisi naurettavaa olla niin pinnallinen, että surisin jotain ulkonäköasiaa 3 vuotiaan kohdalla. Mihinkä tämä maailma on menossa, kun ihmiset ei saa olla vanhempienkaan silmissä sellaisia kuin ovat, vaan pitäisi olla tumma, pitkä, hoikka, ruskeasilmäinen ja kaunis.

Meillä tuo jäppinen kans melko lyhyt 93cm ja 3v. Isänsä kasvanut myös hitaasti, eikä ole pitkä hänkään (176). Mun pikkuveli oli saman kokoinen saman ikäisenä ja kasvoi myös hittasti (183cm), mun puolella kaikki pitkiä ja miehen puolella löytyy molempia mummonsa oli pitkä ja vaarinsa lyhyt, isänsä on pitkä ja äitinsä lyhyt :)

Perus kotiruokaa olemme pojalle tarjonneet ja hyvin hän syökin. Kasvikset eivät oikein maistu ja jostain aineista hän saa ihottumaa. Epäilemme ainakin mansikkaa ja tomaattia. Atooppinen iho on todettu, mutta ruoka-aineallergioita ei löydetty perustestissä.

Pitää varmaan panostaa enemmän tuohon vitamiinien saantiin.

Jos asia huolettaa, niin voit vaikka käydä kerran yksityisellä ravitsemusterapetila, joka muutaman päivän ruokapäiväkirjasi perusteella laskee lapsesi saaman energian. Käynti maksoi meillä n. 80e ja teki kyllä kovasti perustteelliset laskelmat, tarkisti tytön ulkoisen olemuksen (vatsan muodon, hiusten kunnon yms) ja antoi ruoka-ainesuosituksia.

mitään vikaa meillä ei sillä käynnillä löytynyt ruokavaliosta vaikka tytöllä laajat ruoka-aineallergiat onkin. Siksi siis nyt tarkempiin tutkimuksiin pituudesta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No kyllä saa olla tosi huono ja vähäinen ruoka, että se pituuskasvuun alkaa vaikuttaa. Aloittajahan sanoo, että lapsi syö normaalia kotiruokaa normaalilla ruokahalulla. Meillä esikoinen kasvaa huomattavasti kuopusta nopeammin kokoajan, ja esikoinen ei syö mitään vihanneksia, kasviksia, hedelmiä tai marjoja, kun taas kuopus, joka kasvaa todella hitaasti, syö ihan kaikkea.

Muoks. Ja tuon maidon kanssa pitää taas olla tarkkana, ettei sitä saa liikaa, koska se taas estää ja hidastaa raudan imeytymistä.

Lapsuusiän pituus ei kerro mitään aikuispituudesta, siksi neuvolan kasvuennusteetkin on lopetettu. Poikasihan on ihan normipituinen, ei voi sanoa lyhyeksi. Yksilöllisesti lapset kasvavat.

Veljeni on 2veenä vain 78cm ja äitini joutui kuljettamaan häntä keskussairaalassa jos jonkinlaisissa tutkimuksissa ja huoli oli suuri, mitään ei onneksi löytynyt. Poika sai murrosiässä valtavan kasvupyrähdyksen ja on nyt vajaa 40veenä 179cm pitkä. Eli ei mikään pitkä mies, muttei lyhytkään. Ja hyvin on elämässä pärjännyt! Itse olin 2 veenä 92,2cm ja nyt aikuisena "vain" 169cm.

onko todellinen huoli??

No on todellinen huoli. Etkö ole koskaan lukenut tutkumuksia lyhyistä miehistä tai katsonut dokumentteja? Heidän elämänsä on paljon vaikeampaa kuin pitkien miesten.

Mulla on lähes koko suvusta eikä miehenkään suku ole turhalla pituudella pilattu. Eipä olisi tullut mieleeni, että meidän suvun miehillä olisi jotenkin kamalan vaikeaa ollut. En siis osaa stressata, vaikka meidänkin poika jäisi "vain" 170 cm pitkäksi. Mulle se on ihan miehen normaalipituus.

Alkuperäinen kirjoittaja tumppien suvusta:
onko todellinen huoli??

Mulla on lähes koko suvusta eikä miehenkään suku ole turhalla pituudella pilattu. Eipä olisi tullut mieleeni, että meidän suvun miehillä olisi jotenkin kamalan vaikeaa ollut. En siis osaa stressata, vaikka meidänkin poika jäisi "vain" 170 cm pitkäksi. Mulle se on ihan miehen normaalipituus.

Siis lähes kaikki miehet koko suvusta lyhyitä.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
meijän poika 4,5v ja pituutta jotain 100 cm. ja verikokeet on otettu ja kasvuhormoonia liian vähän omasta takaa, joten syksyll' luuröntgeniin ja mahdollisesti aloitetaan kasvuhormoonit.

siis hä? onko kasvu hidastunut jossain vaiheessa? meidän 5-vuotias poika on 104 cm ja aivan sopivan kokoinen, omaa tahtiaan kasvanut eikä ole koskaan pituudesta huomauteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
meijän poika 4,5v ja pituutta jotain 100 cm. ja verikokeet on otettu ja kasvuhormoonia liian vähän omasta takaa, joten syksyll' luuröntgeniin ja mahdollisesti aloitetaan kasvuhormoonit.

siis hä? onko kasvu hidastunut jossain vaiheessa? meidän 5-vuotias poika on 104 cm ja aivan sopivan kokoinen, omaa tahtiaan kasvanut eikä ole koskaan pituudesta huomauteltu.

parin vuoden aikana on paino pysynyt samana, ja kasvu on hidastunut selvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja säälittää:

Pojan mitat tulikin jo otsikossa. 3v-neuvola oli juuri viikko sitten, eikä terveydenhoitaja sanonut yhtään mitään pojan pituudesta tai sen puutteesta. Vuosi sitten mittaa oli 85,5cm. Poika kuulema kasvaa ihan hyvin omalla pituuskäyrällään.

Veljensä oli 2v 91,2cm ja 3v 105cm. Että hieman eri kokoiset pojat meillä (paitsi syntyessään olivat ihan samankokoisia). En ole missään vaiheessa ollut mitenkään huolissani tuon nuoremman kasvusta, kyllä ne sitten neuvolassa huomauttavat siitä, jos aihetta on. Vähän huono syömään tuo nuorempi on, on ollut aina, mutta on kuitenki kasvanut ihan tasaisesti.

Tuota, ihanko tosissasi huolehdit siitä, että poikasi jäisi lyhyeksi? Mieheni on vain vähän yli 170cm, kuten myös isäni, ja ihan hyvin nuo ovat elämässään tähän asti pärjänneet. En ole yhtään huolissani pojistani, vaikka he jäisivätkin "vain" isänsä ja isoisänsä mittaisiksi. Ovat nuokin vaimot löytäneet (äitini ja minä olemme muuten molemmat peräti 163cm, ja sukumme pisimmät naiset ;)

Yhteistyössä