Muita kaksosodottajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pella

Vieras
Hei!

Löytyisikö täältä juttuseuraa muista monikkorauskausodottajista? Välillä kun tuntuu, että kaikki materiaali ja keskustelut normaaleista ykkösraskauksista ei liippaa niin läheltä omaa tilannetta. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa.

Itse olen raskausviikolla 13+3, kolme ultraa jo takana, kaksi yksityisellä ja viimeinen niskaturvotusultra julkisella. Viimeisin oli kyllä kovin tunteitanostattava. Vauvojen piirteet näkyivät niin selvästi, kova oli meno toisella päällä, kun taas toinen köllötteli rauhassa paikoillaan. Ihan piti häntä töniä, että saatiin vaihtamaan asentoa mittauksia varten.

Mutta tulkaahan turisemaan.

Hei vaan!

Mielelläni minäkin vaihtaisi ajatuksia toisten monikko-odottajien kanssa. Tänään tuli 21 viikkoa täyteen. Vähemmän on siis jäljellä kuin takana, mutta toivottavasti mahdollisimman paljon kuitenkin. Ultria on meilläkin takana jo neljä, joista kolme julkisella ja yksi yksityisellä puolella. Ensi viikolla menemme vielä yksityiselle ultraamaan rakenteet. Lisäksi seulouduimme lapsivesipunktioonkin, mutta onneksi siellä oli kaikki kunnossa.

Minä huolehdin kovasti siitä, miten tämä raskausaika tulee sujumaan. Meillä kun on ennestään jo kaksivuotias poika, enkä oikein tiedä, miten saamme hänen hoitonsa järjestymään, jos joudun sairaalaan pitkäksi ajaksi. Toisaalta ensimmäinen raskaus meni helposti loppuun saakka, joten siltä puolelta ennuste on hyvä (ainakin minun mielestäni..jollakin pitää itseään lohduttaa). Töistä jään kaiketi pois kuun lopussa, jolloin tulee 24 viikkoa täyteen. Sen verran jo supistaa seisottujen päivien jälkeen.

Ensimmäiseen raskauteen verrattuna tämä kaksosraskaus on TÄYSIN erilainen, sitä tullee siis olemaan myös vauva-aika. Vertaisutukea kaivataan muilta samassa veneessä olevilta!

Heippa Lina ja muut!

Meillä ootellaan esikoisia, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä eikä tosiaan ystäviltä ja sukulaisiltakaan oikeen saa vertailupohjaa. Joten toivottavasti saadaan tänne kiva porukka juttelemaan.

Mites Lina ette julkisella puolella saa rakenneultraa? Monestihan se kuuluu ihan ykkösraskaukauksienkin seurantaan. Tosin meillä täällä pihistellään ja normaaliraskauksissa pitää valita niskaturvotus- ja rakenneultran välillä. Mulle antoivat niskaturvotusultran jälkeen suoraan ajan rakenneultraan marraskuun puoleen väliin.

Sinulla on kotiinjääminenkin jo niin lähellä. Vaikka äkkiähän se aika hurahtaa. Itse toivoisin, että pystyisin olemaan töissä joululomaan asti vähintään, jolloin viikkoja olisi tuo reilut 24. Tiedätkö muuten, miten pitkään saa palkallista sairaslomaa?

Itse odottelen ihan yhtä "vaan". Joskus tullut mieleen kysymys että tuntuuko kaksosvauvojen liikkeet aikaisemmin kuin yhden? Osannetteko vastata? Kaikkea hyvää teidänkin odotukseen, varmasti paljon askarruttaa arjen sujuminen kun nämä kääryleet ovat tykönänne. Mutta kyllähän niillä asioilla on aina tapana lutviutua =).

Lääkäri ultrasi rakenteet tosi tarkasti silloin viikolla 15, jolloin lapsevesipunktio tehtiin. Nyt sitten viikolla 19 lääkäri katsoi vain vauvojen koot ja pintapuolisesti muuten. Ilmeisesti tuon edellisen tarkan ultran vuoksi ei enää tehnyt tarkkaa rakenneultraa? Mene ja tiedä. Täällä ei normaalisti tarjota kuin niskapoimu-ultra, esikoista odottaessakin kävimme yksiyisellä katsomassa rakenteet. Periaatteessa rakenteet on ultrattu siis jo, mutta käymme vielä varmuuden vuoksi katsomassa, kun vasta nyt viikkoja on oikeastaan riittävästi. (Ja sitten ehkä uskaltaa jo hankkia vaunuja sun muuta tavaraa..)

Täydellä palkalla sairaslomaa saa kaksi kuukautta, sitten palkka putoaa yhden kolmasosan. Äitiysloman saa aloittaa jo 50 päivää ennen laskettua aikaa. Laskeskelin tuossa vasta, että jos jää saikulle viikolla 24+jotakin ja aloittaa äitiysloman heti kun se on mahdollista, ei pienemmälle palkalle jää moneksikaan päiväksi. Ihan tarkkaa laskelmaa on vaikea tehdä ilman että käy kelassa, joten tämä tieto ei ole idioottivarma. Olen miettinyt myös sitä, että saankohan äitiysloman ajalta täyttä palkkaa, kun äitiysloma alkaa sairaslomasta eikä työssäolosta. Niin tai näin, tärkeintähän on se, että vauvat pysyvät sisällä mahdollisimman pitkään. Raha on tässä sotkussa sivuseikka :)

Ja noista liikkeistä.. Esikoista odottaessa tunsin liikkeet varmasti vasta tuossa kahdennenkymmenennen viikon paikkeilla. Nyt viikolla 15. En usko, että kyse niinkään on kaksosraskaudesta vaan siitä, että osaa kuulostella oikeita tuntemuksia, kun on kokemusta.

Täällä ilmoittautuu yksi tuplaodottaja, viikkoja menossa tällä hetkellä "jo" 30+2... tähän asti kaikki mennyt -jopa neuvolan tätin mukaan- ERINOMAISESTI, siis kun riskiraskaus kuitenkin on kyseessä. Verenpaineet, hempparit, paino ym ym on pysynyt aisoissa. Tällä hetkellä tosin vaakaan on tullut n. 12,5 kg ekasta neuvolakäynnistä lisää - kieltämättä ei hivele omaa itsetuntoa :) ... mutta vauvoilla on kaikki hyvin. Ne potkii ja änkee päätänsä vatsanahkan läpi (ainakin TUNTUU siltä), joten kyllähän siellä varmaan kohta ahdasta rupee oleen.
Linalle (ja muillekin): ne palkalliset sairaslomat on mun käsittääkseni täysin tes-kohtaisia eli minkälaiset sopimukset kukin liitto on tehnyt. Esim. mun liitossa täydellä palkalla saa saikkua (näillä kokemusvuosilla) vain 6 viikkoa, sit putoo Kelan päivärahalle. Mä jäin saikulle rv 26 ja edellisen viikon olin lomaviikolla. Ja sitä ennen jo pari viikkoa huomasin ettei ruumiillisesta työnteosta tullut juurikaan mitään, kyllä toi maha sen verran kuiteski painoi...
Mä tunsin ekat liikkeet muistaakseni vasta n. rv 18 tienoilla, epäilen kans että uudelleensynnyttäjät osaa niitä kuullostella eri tavalla kun tällanen "ummikko" ja ekaa kertaa asialla oleva :)...

Joo, nämä meikäläisen tiedot eivät tosiaan ole mitään faktaa. Ja juuri koska nämä asiat ovat liittokohtaisia, mietityttää myös tuo äitiysloma-ajan palkka. Sen maksaminenhan ei ole mitenkään pakollista, joten työnantaja on hyvin voinut päättää, että ei maksa sitä esim. silloin, jos jää saikulta äitiyslomalle. Vaan joka tapauksessa kaksosraskaudessa joutuu jäämään sairaslomalle ennen äitiyslomaa. Ja kuten jo aiemmin sanoin, eipä tässä raha paljon paina, kun vain kaikki menisi hyvin loppuun saakka.

Inhoan muuten sanaa riskiraskaus. Varsinkin kun olen jo esikoisen hätäsektion jäljiltä myös riskisynnyttäjä. Yhtä hemmetin riskiä siis koko pakkaus.. :)

Anteeksi tilitys. Tuplaraskaus pistää tuplasti hormonit sekaisin ja mieli on sen mukainen..

Pakko kommentoida heti... Lina: juu-u, mä kans vihaan tota RISKIRASKAUS -termiä!! Näin ensimmäistä kertaa raskaana ollessa niitä "mörköjä" riittää ihan omastakin takaa (kaikki asiat pelottaa tämän tästä), ilman että joka käänteessä varotellaan siitä ja tästä ja tosta kun on kaksoset tulossa. Ilokseni tosiaankin kerron kaikille kohtalotovereilleni, että on TÄYSIN MAHDOLLISTA että raskausaika meneekin loistavasti!!! Toki ihan kiva että kerrottiin kaikista MAHDOLLISISTA jutuista mitä saattaa tulla matkan varrella, mutta hämmästyttävää kuinka vähän missään kerrotaan mitään POSITIIVISTA kaksosraskauden ajalta tai lasten syntymän jälkeen!!? Erinomainen artikkeli/haastattelu oli taannoin (olisko ollut loppukesän tai alkusyksyn numerossa) jossain vauva-lehdessä. Siinä kaksosodottaja (ja -synnyttäjä) juuri kritisoi negatiivisia ennakko-asenteita monikkoraskauksiin. Ja hallelujaa kuinka moni kauhistelee MITENTEVOITTEPÄRJÄTÄJAJAKSAANIITTENSYNNYTTYÄ... mulle on tosin iskenyt jo pikku piru sen suhteen; aionpahan näyttää kuinka hyvin meillä tulee hommat toimimaan :)... ehkä ne hormonit keikkuu täälläkin...
Ai juu! Mulla ei työnantaja tosiaan maksa edes äitiysloma-ajalta minkään sortin palkkaa vaan saikun jälkeen saan Kelan äitiysrahaa (joka on sen x-prosenttia tuloista). Kyllä näissä monikkoraskauksissa ja niiden etuuksissa on viä PALJON korjattavaa... tosiaan työelämästä on PAKKO jäädä pois jo hyvissä ajoin mut silti ei äitiyslomaa saa yhtään enempää, sen saman 50 päivää aikasemmin saa alottaa yhtäkin lasta odottava (ja sehän on vaan sieltä loppupäästä pois). Sitä ns. "hoitovapaata" kyllä sit saa 60 päivää lisää - jippii!! Kukahan elää sillä suurella 295 e/kk??? Kyllä ne pari vauvaa vie vaippojakin melko paljon... ehkä joskus vielä noi etuudet muuttuu paremmaksi kun mitä nykyään on, hope so!

Tsemppiä kaikille odottajille!
Meille syntyi rv 36+5 kaksospojat ja he ovat nyt 3 vk:n ikäisiä. Rauhallisia ja suloisia pokia jotka vaan syö ja nukkuu :).
Esikoinen on 2,5v ja mustiskohtaukset on kamalia :/
Kaksosten odotusaika oli selvästi rankempi kuin yksösen, tuntui että kaikki raskausvaivat oli ainakin tuplana. Liikkeet tunsin jo rv 15, yksösestä rv 16. Supistuksia oli rv 13 saakka, silti jäin sairaslomalle vasta rv 33. Silloinkin hain itse saikkua koska väsymys oli hirveä, eli automaattiseti sitä ei ainakaan täällä Jyväskylässä saa...

Alkuperäinen kirjoittaja Leppis:
Kyllä ne pari vauvaa vie vaippojakin melko paljon... ehkä joskus vielä noi etuudet muuttuu paremmaksi kun mitä nykyään on, hope so!

Kaksosten kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää kestovaippoja, ainakin itse säästin näin todella paljon vaikka meillä ei niitä halvimpia systeemejä käytettykään (siis ei mitään harsoja!). Vaippoja ei tarvitse tällöin olla tuplasti kun molemmille menee samat koot. Ei ollut ollenkaan raskasta eikä vienyt aikaakaan juuri enempää kuin jos olisin kertiksiä molemmilla käyttänyt eikä tarvinnut raahata säkkikaupalla vaippapaketteja marketista. Samoja vaippoja käytän nyt tulevalla vauvalla (tällä kertaa vaan yhdellä vauvalla...).

Miten teidän kaksos-/monikkoraskaudet on todettu? (siis lähinnä "luomu"monikot) Ensimmäisessä ultrassa varmaan. Jos olette käyneet ar ultrassa yksityisellä, mainitsitteko neuvolaan soittaessa että kaksoset on tulossa? Miten usein/tarkasti monikkoraskautta seurataan "normaaliin" verrattuna?

Hei kaksosten 2004 mama, toivottavasti pyörähdät täällä lukasemassa vielä uudemman kerran. Itse olen ajetellut kokeilla kestovaippoja siitä huolimatta, että ainakin yksi kaksosten äiti oli sanonut, ettei missään nimessä kannata alkuun edes yrittää. Olen kuitenkin ajatellut selvitä all-in-one ja taskuvaippojen, pesukoneen ja kuivausrummun kanssa. Olisiko sinulla antaa vielä vinkkejä, millaisia vaippoja kannattaa hankkia ja mistä niitä saisi halvimmalla käytettynä? Uudet maksavat aika hurjasti.

Terveiset neuvolasta. Ekalla kerralla jäi joku asia kaihertamaan, mutta nyt tuntui, että pidettiin kuin kukkaa kämmenellä, ei ollut kiire ja neuvolatäti oli aidon kiinnostunut. Mites te "pitemmällä" olevat: miten ootte kokenu tavallisen neuvolan, saako siellä asiantuntevaa apua kaksosraskauteen? Ite oon aatellu, että neuvola ja äitipolikäynnit varmaan täydentää kivasti toisiaan.

Itse en ole joutunut vielä kuuntelemaan paljoa riskiraskausjuttuja kuten Leppis ja Lina, mutta päivittelyt vauva-arjesta ottaa joskus päähän. Tottahan se voi sitten olla raskasta, mutta se ainainen pelottelu ja päivittely ei oo kivaa.

Ja lopuksi muutama vastaus uteliaalle. Meillä oli clomit käytössä, joten riski kaksosiin oli olemassa. Halusin muuten vain ultraan jo seitsemännellä viikolla (yksityisellä), koska silloin oireettomana oli kova epäilys, olenko raskaana ollenkaan. Neuvolaan soittaessa en maininnut mitään kaksosasiasta, vasta paikan päällä. Minulla ainakin on normaalineuvolan lisäksi ultra äitipolilla n. 4-6 viikon välein. Lopussa sitten useammin.

Niin että tytöt, eiköhän vain nautita tästä tuplaonnesta, annetaan muitten puheitten olla ja mureditaan sitten, jos sen aika tulee. Vai miten nautinnollista lie teillä loppumetreillä olevilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Miten teidän kaksos-/monikkoraskaudet on todettu? (siis lähinnä "luomu"monikot) Ensimmäisessä ultrassa varmaan. Jos olette käyneet ar ultrassa yksityisellä, mainitsitteko neuvolaan soittaessa että kaksoset on tulossa? Miten usein/tarkasti monikkoraskautta seurataan "normaaliin" verrattuna?

Muakin kiinnostaa nämä.

Onko teillä monikkoäideillä ollut ennen ultria jo aavistus, että 2 on tulossa? Mulla on ollut voimakas kaksos-olo alusta alkaen ja tämä voimakas ja hyvin aikaisessa vaiheessa alkanut pahoinvointi lisää epäilyksiäni.. Ensi viikolla mennään ultraan tarkistamaan tilannetta...

No ensin kaikille uteliaille: kokemusta on kahdesta yhdestä loppuun sujuneesta ja yhdestä rv 10 kesken menneestä raskaudesta tämän kaksosraskauden lisäksi. Pahoinvointi ja väsymys oli alkuraskaudessa HUOMATTAVASTI edellisiä alkuraskauksia suurempaa. Leikilläni miehelle heitin, että noinkohan on kaksoset tulossa heh heh hee.. Kaksosraskaus todettiin ultralla normaalissa lääkärineuvolassa raskausviikolla 10. Mutta en kyllä muuten osannut mitenkään odottaa kaksosia. Meillä tämä kaksosuus on ihan täysin spontaani vahinko. :)

Ja seurantaa on täällä äitiyspolilla neljän viikon välein raskauden tässä vaiheessa, loppua kohden tihennetään, jos tarvitsee. Lisäksi käyn normaalisti neuvolassa. Meillä on muuten aivan upea neuvolatäti, jolla on itsellä kokemusta omasta kaksosraskaudesta.

Riskeistä vielä.. minua ei kukaan juuri ehtinyt pelotella, kun haalin itse netistä kaiken irtoavan tiedon. Mutta eipä kukaan kyllä ole tietoa tarjonnutkaan, joka välissä vain muistetaan mainita, että kyseessähän siis ON riskiraskaus ja koittakaa nyt sitten järjestää asianne kuntoon siltä varalta, että minä joudun sairaalaan makaamaan. Ainoan poikkeuksen tekee tuo meidän neuvolatäti, jonka mielestä asiat varmasti sujuvat hyvin, kunhan vain maltan jäädä saikulle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Otan siis siitä neuvosta vaarin..

Kestovaippailuun en taida kuitenkaan alkaa, mies ei ole innostunut. Rahaahan siinä säästäisi, mutta taitaa tuo kahden vauvan ja yhden kaksivuotiaan arki olla sen verran kiireistä, että on parasta vaan mennä siitä mistä aita on matalin. Eineksiä ja kertisvaippoja jne jne.. Muutenkin muistan tuosta esikoisen vauva-ajasta lähinnä kamalan univelan, joten en aseta todellakaan mitään odotuksia vauvojen ensimmäisen puolen vuoden ajaksi. Kunhan jotenkin selvitään. Meillä muuten vasta vauvan saaneet kaverit lohduttavat itseään sillä, että heillä on sentään vain yksi vauva, kun meille niitä tulee kaksi. Kiva :) miten tuonkin nyt ottaisi sitten..

Tiedätkö Leppis, mitä teille on tulossa noin tarkemmin? Pella ei ehkä vielä tiedä. Meille tulee tyttö ja poika. Poika on ennestään ja ajattelin aluksi, että varmasti tulee vielä kaksi jullikkaa lisää. Ihanaa, että on yksi tyttö sarjaan tulossa. Sitä odotellessa..

Alkuperäinen kirjoittaja Pella:
Hei kaksosten 2004 mama, toivottavasti pyörähdät täällä lukasemassa vielä uudemman kerran. Itse olen ajetellut kokeilla kestovaippoja siitä huolimatta, että ainakin yksi kaksosten äiti oli sanonut, ettei missään nimessä kannata alkuun edes yrittää. Olen kuitenkin ajatellut selvitä all-in-one ja taskuvaippojen, pesukoneen ja kuivausrummun kanssa. Olisiko sinulla antaa vielä vinkkejä, millaisia vaippoja kannattaa hankkia ja mistä niitä saisi halvimmalla käytettynä? Uudet maksavat aika hurjasti.

Juu, no makuasioitahan tämä on mistä systeemistä tykkää. Meillä käytettiin lähinnä taskuvaippoja joihin oli siis erilliset imut. Meillä kun ei ollut kuivausrumpua (eikä edelleenkään ole...) niin aio:t kuivuivat aivan liian kauan kun taskut taasen hyvin nopeasti. Sitten käytettiin myös muotoonommeltuja sisävaippoja ja villahousuja. Kieltämättä vastasyntyneiden vaipatus ei ollut sieltä helpoimmasta päästä mutta noin 2kk ikäisten kaksosten se kanssa alkoikin sujua todella hyvin. Ainakin kestovaippainfon ja babyidean nettikirppiksiltä olen tehnyt hyviä edullisia löytöjä, huuto.netissä on esim taskuvaipat mun makuun vähän liiankin hinnakkaita. Täytyy sanoa että onpa ihanan helppoa nyt kun ei tarvitse tälle uudelle tulokkaalle yhtään vaippaa ostaa eikä vaatteitakaan kun kaksoset ovat tyttö ja poika joten arsenaalia löytyy :)

Ai niin ja kannattaa vierailla kestovaippainfon (www.kestovaippainfo.fi) keskustelupalstalla, siellä on muitakin onnistuneesti kaksosten kanssa kestoilleita/kestoilevia. Tietoa löytyy todella kattavasti.

Terveiset tasan kuukauden ikäisten kaksospoikien äidiltä. Vauvat syntyivät kiireellisellä sektiolla 36+1 raskausmyrkytyksen ja ns. HELPP-syndrooman takia. Aiemmin on ollut kolme loppuun mennyttä yksösraskautta.

Pahoinvointi ja väsymys olivat jonkin verran suurempia kuin aiemmissa raskauksissa. Turvotus oli sitten ihan omaa luokkaansa. Olin kuin norsu. Jalta olivat kuin pölkyt ja tosi kipeät. Sairauslomalla oltiin jo viikolta 33 saakka raskausdiabeteksen ja turvotuksen takia. Kaiken kaikkiaan kävin ultrassa 16 kertaa, joista kolme yksityisellä ja 13 Taysissa, jossa käytiin aluksi 4 viikon, sitten kahden viikon välein ja lopuksi kaksi kertaa viikossa.

Nyt on ihan jes olo. Turvotukset ja paineet ovat poissa, verensokeri kohdallaan. Vatsa oli loppuvaiheessa valtava. "Vyötärönympärys" 115 cm. Nukkuminen oli hankalaa turvotuksen ja vatsan koon takia. Yöt ravattiin lisäksi vessassa. MUTTA summa summarum pois en vaihtais kokemusta tästä raskaudesta ja ennen kaikkea lopputuloksesta mihinkään.

Minulla oli B-vauvalla kalvokiinitteinen istukka. Molemmilla lisäksi yhteiset suonikalvot ja istukka, vain vesipussit erilliset. Tästä kärsí ilmeisesti B-vauva, joka oli SGA-diagnoosin omaava eli small for gestational age eli 1960 g 42 cm syntyessään. Painoarviot vaikka niitä tehtiin lukuisia, menivät pieleen 400 g/vauva yläkanttiin.

Vauvat joutuivat olemaan tarkailuosastolla keskosuuden takia 2 viikkoa. Kotona menee ihan kivasti. Ihan hämmästyttää, että ovat jo kuukauden vanhoja.

Tsemppiä kaikille kaksosodottajille ! Kyllä tästä selviää.

Äiskä, onko sinulla identtiset kaksoset? Olen lueskellut (salaa..) noita teidän kaksosäitien juttuja tuolta lokakuisten listalta ja elänyt vähän kuin hengessä mukana.

Jaksamista ja kasvamista (vauvoille, äideille kutistumista..).

Utelialle:
Mulla oli lähinnä tunne, että raskaus on kohdunulkoinen tai tuulimuna. Tuntui vaan ettei kaikki ole normaalisti. Noh, eipä ollut ihan tavanomaiseen tapaan :) Pahoinvointi oli järkyttävä. Alkoi viikolla 5 ja kesti jonnekin viikolle 16 saakka. Viikolle 16 mennessä se mahakin oli kasvanut jo sen kokoiseksi, että moni erehtyi luulemaan mun olevan viimeisillään.. Päivää ennen poikien syntymää ympärysmitta oli 135cm ja painoa kertynyt koko raskausaikana huikeat 40kg. Uskomatonta, mutta totta: paino on pudonnut kokonaan ja vatsakin on liki entisellään. Jopa raskausarvilta vältyin.

Neuvolaan soitin ja sanoin, että kaksoset olisi tulossa. Rouva totesi, että kerrohan kaikille työpaikalla ja muillekin tutuillesi, kun ne menee AINA kesken, niin on kiva että on tukiverkosto ympärillä.. Huhhuh. Np-ultraan olisi neuvolasta pitänyt varata kaksosaika, mutta eipä ollut terkka varannut. Sen jälkeen vaihdoinkin terveydenhoitajan toiseen.

Se on tosi yksilöllistä miten kutakin monikkoraskautta seurataan. Mun raskaus oli ns. matalan riskin raskaus, koska pojat on erimunaiset ja siis omissa yksiöissään ja kaikki mahdollinen oli "omaa". Vaaraa esim siihen, että toinen olisi syönyt toisen eväät ei ollut, kun kummallakin oli oma napanuora jne. Mä kävin alkuun ultrassa kerran kuussa, sitten parin viikon välein ja sitten rv 30 jälkeen kerran viikossa.

Pojat syntyi rv36+6 kiireellisellä sectiolla. Synnytystä oli käynnistelty jo kolmatta päivää mun vakavan raskausmyrkytyksen vuoksi. POjat oli hyvän kokoisia syntyessään 2200g ja 2800g, nyt 6kk ja kirineet kasvussa hyvin kiinni ikätovereitaan.

Kaikille tuleville kaksosten vanhemmille tulee päällimmäisenä mieleen, että menkää rohkeasti sieltä, mistä aita on matalin ja ottakaa ihan kaikki tarjottu apu vastaan. Me käytiin Helsingin monikkoperheyhdistyksen perhevalmennuksessa, mistä sai ihan hyvät eväät matkaan. Alku oli vaikeahko, kummallakin pojalla koliikki ja toisella vielä kaupan päälle kivulias tyrä joka leikattiin 2kk iässä. 3-4kk iässä helpotti ja nyt poikien kanssa tuntuu jo helpolta. Pojat on nyt havainneet toisensa ja jaksavat aina vaan riemuita toisen naaman näkemisestä. Kovasti odotellaan, että alkaisivatpa leikkiäkin keskenään :) (äidille hengähdystaukoa)
Suomen monikkoperheyhdistyksen sivuilta löytyy hyvin tietoa (www.smp.fi, www.hmp.fi). Vauva lehden keskusteluista löytyy suht aktiivinen monikkoperheet palsta ja mun ja poikien kuulumisia saa käydä lueskelemassa vauvan hoito puolelta huhtimammat 2006 ketjusta.

Oikein paljon onnea odotukseen ja vauvat jo saaneille jaksamista arkeen.

Kaksosia ei kaikille anneta, ollaan onnellisia, että juuri meitä on suosittu :)

Teillähän on ollu pienet kaksosmahat, tai sitten monilla mun tutuilla on ollu tosi isot yksösmahat: kavereillani on ollu siinä rv36 tietämillä 120-140cm, ja eivätkä ole mitään pullukoita, vaan sopusuhtaisia naisia. Minun mahan pienuutta nämä kaverit ihmettelivät, kun mulla oli rv39 "vain" 98 cm, ja sekin oli tosi tukala!

Että taitaa nämä mahan koot/muodot olla niin yksilöllisiä, olipa kyseessä yksös/kaksosraskaus!

Ps. Odotan itse nyt rv10 toista ja olin ennen ultraa ihan 100% varma että kaks on tulossa, mutta yksi sieltä löytyi. Ollaan kyllä tosi onnellisa tästäkin yhdestä, kun alkuunsaaminen oli niin työlästä..

Onnea ja voimia kaikille kaksosodottajille ja vauvoille pitkää masuaikaa :)

Joo siis ihan kunnioitettava mitta tuo 135 on, varsinkin kun itsestäni tuntui jo 98cm ihan tarpeeks tukalalta. Mulla vaan on vissiin sitten aika isomahaisia ystäviä... :)

Lina: meille se rakenneultra silloin rv 19 paljasti että TOINEN on poika. Toisella "ei jalkovälissä näy mitään vehkeitä", kuten lääkäri sanoi, eli tyttöön viittaa, mutta eivät uskaltaneet satavarmaksi sanoa. Valitettavan usein menee kuitenkin sit pieleen ja äidit on lääkäreitten kurkussa "väärien diagnoosien" takia :) ... en mäkään oo uskaltanut pahemmin tyttöjen värisiä vaatteita ostella, enimmäkseen selkeesti sinisävyisiä sekä sit vihreitä, keltasia, oransseja ym molemmille sopivia. Vaikka ei tosiaankaan ole väliä mitä sukupuolta edustavat.
Tänään juuri kävin sairaalan kontrollissa, kaikki on vauvoilla fantastisen hyvin. Painoarviot 1,4 ja 1,5 kg eli käyrillä ollaan (rv 30+5) ja lapsivettä oli normaalisti. Vauvat ovat edelleen perätilassa... Muuten kaikki jees, paitsi että mun pissassa oli proteiini yhdellä plussalla :( . Sanoivat kyllä että johtunee mitä ilmeisimmin hiivatulehduksesta, jonka olen sisuksiini kivasti saanut... on ollut oireita jo melko kauan, tosin vähän epämääräisenä, ja yhden kuurin jo apteekista testasin eikä ollut apua. Epäilinkin että kyseessä on ehkä joku ihan muu tulehdus... mut kyl se hiivaa on. Sain uuden lääkkeen (puikkoja lisää, yök...), toivottavasti helppaa. Voi tosiaan jäädä krooniseksi synnytykseen saakka, mikä oliskin tosi fantsu homma!? Eihän se vaarallista ole, mut itelleni aika ällöttävää...
Mulla myös tuntuu maha olevan jätti-iso, just mittasin ympäryksen: 112 senttiä (joka on kans MELKOSEN PALJON isompi kun normioloissa)... tosiaankin varmaan viä vähän kasvaa joten melkosia norsun ja valaan yhdistelmiä täälläkin ollaan.
Kuinkas muitten lyllerrykset sujuu? Joko alkaa tuntuun kaikkea "pieniä kivoja oireita"? Mulle on uutena tullut noi sisäreisien/nivusten kivut, kätilön mielestä ovat niitä häpyluun venymiskipuja tms. Siis viiltelee mukavasti kun liikkuu - kävelee, nousee sängystä tms. Kyllähän tässä jo pikkuhiljaa alkaa aamuja laskeen h-hetkeen... :)

Kiitos kaksosten 2004 mamma kestovaippavastauksesta ja linkkivinkeistä. Noita taskuvaippoja olen itsekin ajatellut ja yhden jo huuto.netistä ostinkin kokeeksi.

Hih, on meistä moneksi. Toiselle 115cm vyötärönympärys loppuvaiheessa on valtava ja toisella sama mitta on 140cm. Itse olen tuota jälkimmäistä kaliiberiä, viikkoja kasassa 14 ja vyötärönympärys on 98cm ja mahan kohdalta 108cm. Että riittääköhän tälle mammalle lopussa edes tuo 140cm :) Oon aika pitkä ja painoindeksi on normaalipainosta himppusen ohi normaalipainoisuuden, mutta kuitenkin...

Olipa Miukulla&Tuplilla ankea neuvolakokemus. Onneksi älysit vaihtaa terveydenhoitajaa. Vaikka neuvolatäti ei niin kaksosasioista tietäisikään voi hän silti olla henkisenä tukena ja itsekin ottaa asioista selvää.

Kiva, että Leppiksen vauvoilla kaikki hyvin. Toivottavasti pääset myös hiivasta eroon mahdollisimman pian.

Loppuviikkoja kaikille enemmän ja vähemmän lylleröille :)

Piti oikein mitata tuo mahanympärys, kun siitä on ollut täällä niin puhetta:) 89 cm on nyt ja rv siis 21+4. Sf-mitta on mennyt noin kuukauden edellä verrattuna esikoisen raskauteen. Minä olen pieni ja kapea, joten tuo maha tulee kokonaan eteen. Hieno on jalkapallo siis. Painoa on tullut lisää kuutisen kiloa, joten varmaan liki 20 kg:a saa odotella, jos kaikki menee hyvin loppuun saakka.

Kävimme eilen yksityisellä noita rakenteita ultraamassa. Kaikki oli kunnossa, painot n. 430 g ja 480 g. Poika on hieman suurempi, mutta molemmat ovat keskikäyrän tuntumussa, poika hieman ylä- ja tyttö alapuolella. Meillä nuo sukupuolet ovat sikäli selviä, että ne on katsottu kromosomeista. Ne eivät käsittääkseni voi erehtyä.

Tuo hiiva on Leppis muuten tosi rasittavat raskausajan vaiva. Kärsin siitä edellisessä raskaudessa ja se tuli aina uudestaan, lievänä tosin. Toivottavasti sait nyt sellaiset lääkkeet, että lähtee.

Minulle ei muuta suurta vaivaa ole kuin ajoittaiset supistukset ja lihaspistokset, jos liikkuu reippaasti. Niin no ja lantionpohjan lihaksia pitää muistaa jumpata kovasti, kun tuntuu tuo alapää löystyvän (pissaa karkaa yskiessä ja nauraessa, jos ei ole tarkkana). Siitä huomaa, että painetta on enemmän kuin normaalissa raskaudessa. Viimeksi näitä vaivoja oli vasta viimeisillä viikoilla (ja välissä olen ollut hyvässä tikissä kuitenkin).

Mutta nyt töitä tekemään. Ipana nukahti yöunille ja meikäläisellä on hommia pahasti rästissä.. aarrgghh. Kuulemisiin ja voikaahan paksusti.

Lina: saitko sä siihen hiivaan edellisen raskauden aikana jotain lääkettä tai käytitkö niitä apteekin käsikauppajuttuja?? Missä vaiheessa se rupes sua haittaamaan, vaikuttiko pissanäytteen tuloksiin? Mähän siis käytin jo sen Canesten-puikon viime viikolla, eikä ollut mitään vaikutusta - mitä jopa LÄÄKÄRI vähän hämmästeli. Eli ei kuullosta kovinkaan lupaavalta... kirjotti sitä jotain Dyno- tms lääkettä, siis 3 puikkoa (HERMEETTISEN ISOJA), saa nähdä miten käy. Valitettavasti oon lukenut täältä palstoilta että just tää lääke auttaa valitettavan harvoja... se Canesten on monella auttanut. Voi ärsyke, mua todellakin raivostuttaa. Vauvoille ei kuulemma oo siis tietty mitään vaaraa - äidille kai tää tuntuu enemmän haittaa tuovan; jokainen voi itekseen miettiä miltä tuntuu pelkkä AJATUS seksistä :( ... että jos sit joskus ens vuoden puolella ens kerran...

Yhteistyössä