Muita jotka harkitsevat istukan syömistä/ovat jo kokeilleet? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23213530]nam nam.. Katsoin jotain ohjelmaa taannoin, ja nainen kuivatti istukkansa kotisynnytyksen jälkeen omassa uunissa, nakersi vähän sipsien tapaan ja sanoi, että maistuu paskalta. Ja sitten jauhoi sen ja pisti kapseleihin, ja otti ne sillä tavalla. Minä en usko tuota hölynpölyä. Ihan varmasti mikä tahansa eläinperäinen kokoliha, vaikkapa maksa tai munuainen, ajaa saman asian. Mikä siitä istukasta tekisi jotenkin arvokkaamman syötävän?[/QUOTE]

Tuskinpa noissa on raskauteen & synnytykseen liittyviä hormoneita :) Ja luepa tarkemmin linkin takaa löytyvät abstraktit!

Tuskinpa noissa on raskauteen & synnytykseen liittyviä hormoneita :) Ja luepa tarkemmin linkin takaa löytyvät abstraktit!

Meinaat siis tosissasi syödä sen?

Minä muuten synnytin Englannissa, ja synnytyksen jälkeen kysyin kätilöltä, että oliko istukka kokonainen tai jotain kysyin siitä istukasta. Tämä oli ihan pöyristynyt, että minua kiinnostaisi joku istukka ja sanoi, että ihan normaali istukka, mitä sinä sillä tiedolla teet? Sitten katseli alta kulmain ihan kuin olisin ollut joku hurahtanut hippimamma, joka seuraavaksi kysyy jotain että saako polttaa omia huumeita synnytyssalissa.

Ja kysyin just, kun eikös sen pitäis tulla ulos kokonaisena kalvoineen, ja sen pitäisi olla terveen näköinen ja siitä voi päätellä vauvan raskauden aikaista ravinnonsaantia ja muuta. No sama kätilö hörähti nauruun puhuessaan naisten synnytyssuunnitelmista, ja sanoi vaan, että et sinä kuule mitään suunnitelmia tarvitse. Vaikka nämä suunnitelmat piti terveyskeskuskätilön kanssa läpikäydä aikaisemmin.

[QUOTE="vieras";23213618]Meinaat siis tosissasi syödä sen?

Minä muuten synnytin Englannissa, ja synnytyksen jälkeen kysyin kätilöltä, että oliko istukka kokonainen tai jotain kysyin siitä istukasta. Tämä oli ihan pöyristynyt, että minua kiinnostaisi joku istukka ja sanoi, että ihan normaali istukka, mitä sinä sillä tiedolla teet? Sitten katseli alta kulmain ihan kuin olisin ollut joku hurahtanut hippimamma, joka seuraavaksi kysyy jotain että saako polttaa omia huumeita synnytyssalissa.

Ja kysyin just, kun eikös sen pitäis tulla ulos kokonaisena kalvoineen, ja sen pitäisi olla terveen näköinen ja siitä voi päätellä vauvan raskauden aikaista ravinnonsaantia ja muuta. No sama kätilö hörähti nauruun puhuessaan naisten synnytyssuunnitelmista, ja sanoi vaan, että et sinä kuule mitään suunnitelmia tarvitse. Vaikka nämä suunnitelmat piti terveyskeskuskätilön kanssa läpikäydä aikaisemmin.[/QUOTE]

Kyllä juu ihan tosissani olen :)

Aika outo kätilö! Hän ei ole ymmärtänyt mikä synnytyssuunnitelma on. Suunnitelmassahan ei käsitellä sitä, minkälaisen itse synnytyksen pitäisi olla, vaan sitä, minkälaisia olosuhteita synnyttäjä toivoisi. Synnytyssuunnitelma on erittäin tärkeä, varsinkin sairaalasynnytyksissä.

Itse asun Jenkeissä, ja täällä tuo istukan syöminen jossain muodossa on yleistymässä oleva tapa. Useimmiten käsittääkseni istukka just kuivataan ja siitä tehdään tabletteja/kapseleita.

Ei ole mun juttu, mutta en enää yökkäile ajatukselle. Mulla ei myöskään esikoisen kanssa ollut maidontuotannon kanssa onglemia tai minkäänlaista masennusta, joten en koe itselleni tarpeelliseksi kokeilla tälläkään kertaa. Mielenkiintoinen vaihtoehto silti. :)

Joo ajattelin nakertaa pahimpaan synnytyksen jälkeiseen nälkään osan, ja loput panen sitten pussiin ja teen niistä kotona naamarasvaa.
Näin saan maksimihyöyn: kaikki vitamiinit ja hivenaineet tankattua heti synnytyksen jälkeen, ja toisaalta istukasta riittää vielä ryppyrasvaankin, kun käsittääkseni joidenkin eläinten istukoita jo naamarasvoihin hyödynnetään.

[QUOTE="Minä";23218729]Eiks istukka toimi ikään kuin suodattimena? Siihen pysähtyy myrkkyjä... Vai oonko ymmärtäny väärin?[/QUOTE]

Niin no syödäänhän maksaakin, vaikka sen tehtävä on poistaa myrkyt elimistöstä.

Vanha ketju, mutta vastaan silti...
Pohdin ihan samaa asiaa, että saisinko istukan tuoreena kotiin ja saisinko sitä pieninä paloina pirtelössä kurkusta alas. Ja samasta syystä, liikkuu niin hurjia huhuja siitä, että istukan syömnen ehkäisee synnytyksen jälkeistä masennusta. En halua enää toista vauva-aikaa, josta en muista mitään. Tekisin melkein mitä tahansa välttyäkseni masennukselta.

Siis raakaa lihaa smoothiessa? En oikein ymmärrä sitä ideaa. Laitatteko muuten normaalistikin lihaa ja elimiä smoothieihinne?

Eikö se olisi parasta syödä jos syödä aikoo, vaikka paistettuna ja suolattuna?

Minä söin istukkani. Yhden rajun masennuksen läpikäyneenä ja vain nipin napin ennen raskauden alkua toipuneena olin valmis mihin vain pitääkseni pääni kasassa. Pakastin pienen palan istukkaa rasiaan, jonka täytin mansikoilla. Ja yhdestä rasillisesta kerrallaan tein aamupirtelön. En ajatellut istukkaa, join vain mansikkapirtelöä.

En tiedä mikä merkitys tuolla oli vai oliko mikään, mutta en masentunut, jaksoin hyvin, toivuin synnytyksestä nopsaan ja maitoa piisasi. Aion tehdä näin jatkossakin. Tosin mansikat vaihdan vadelmiin, niistä tuli yliannostus.

En oikein usko että istukan syönti auttaa yhtään mihinkään..tää on minun mielipide.ps,minulla on 6 lasta ja kaikki ovat syntyneet 12 v sisällä..taitaa olla enemmän tää masennus korvien välissä..

Tieteellinen tieto istukan syömisen mahdollisista ravitsemuksillisista, hormonaalisista, kipua lievittävistä ja mielialaa kohentavista eduista on toistaiseksi melko vähäistä. Kuitenkin esim. rottakokeet osoittavat, että istukan syöminen kohottaa kipukynnystä. Lisäksi istukan tiedetään sisältävän monien vitamiinien (esim. B6 ja B12), hyödyllisten hormonien (estrogeeni, keltarauhashormoni jne.) ja mineraalien (mm. rauta) lisäksi kortikoliberiinia, joka on niin ikään hormoni, mutta myös aivojen välittäjäaine. Tällä saattaa olla merkitystä synnytyksen jälkeisen masennuksen ja stressin ehkäisyssä.

Yleensä istukan syönnin eduista mainitaan 1) raskauden aikana ja synnytyksessä menetettyjen ravintoaineiden korvaaminen, 2) maidontuotannon tehostuminen, 3) synnytyksen jälkeisen masennuksen torjunta ja 4) synnytyksen jälkeisen verenvuodon hidastaminen. Kaikille näille väitteille on olemassa anekdotaalista ja arkikokemuksesta peräisin olevaa evidenssiä, sekä osittain myös tieteellistä suoraa ja epäsuoraa (eläinkokeet) näyttöä. Vahvin näyttö ihmisillä liittyy tehostuneeseen maidontuotantoon imetyksen alkuvaiheessa.

Ihmiskunta on harjoittanut istukan syöntiä useissa perinnekulttuureissa ympäri maailman, ja vanhimmat tiedot asiasta ovat käsittääkseni muinaisesta Egyptistä. Joissakin perinnekulttuureissa istukan on nauttinut nimenomaan synnyttänyt nainen, joissakin kulttuureissa taas joku muu perheenjäsen (usein myös lapsi itse esim. osana jotain juomaa). Usein näissä perinnekulttuuriyhteyksissä asiaan liittyy rituaalista toimintaa. Aasiasta on viime vuosikymmeniltä havaintoja, joiden mukaan tietyissä maissa (kulttuureissa) kätilöt ovat syöneet terveiden asiakaittensa synnytyksestä jääneitä istukoita. Länsimaissa istukan syöminen on yleistymässä, joskin edelleen marginaalista.

Käytännössä varaisin istukan aina synnyttävälle naiselle, sillä hänelle omasta kehosta tulleen istukan syömisen tuottamat mahdolliset edut ovat suurimpia, esimerkiksi ravintolisänä ja vaikkapa istukan syömisen aiheuttaman tehostuneen oksitoniinin erittymisen kautta. Kun istukan syö synnyttänyt nainen itse, eivät myöskään mahdolliset veren mukana tarttuvat taudit voi siirtyä henkilöstä toiseen.

Kypsentäminen eri tavoin vähentää istukan ravintoarvoa ja vaikuttanee myös sen sisältämien endogeenisten opiaattijäämien tuhoutumiseen. Istukka pilaantuu siinä missä mikä hyvänsä muukin lihatuote. Tämä pitää huomioida säilytyksessä ja kuljetuksessa.

Yhteistyössä