Muita jotka harkitsevat istukan syömistä/ovat jo kokeilleet? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävaan"

Vieras
Hei! Sairastuin ensimmäisen lapseni jälkeen synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Nyt harkitsen, että tämän kakkosen kanssa kokeilisin uutta, tai pikemminkin uusvanhaa, tapaa parantaa oloani synnytyksen jälkeen. Luin aiheesta mm täältä Placenta Benefits.info - Placentophagy Research ja ilmeisesti siitä on tehty jonkun verran tieteellistä tutkimustakin, että istukan syönti voisi parantaa maidontuotantoa, vähentää riskiä laajoihin verenvuotoihin synnytyksen jälkeen, sekä vaikuttaa positiivisesti mielialaan.

Jos synnyttäisin polikliinisesti, pääsisimme kotiin istukan ollessa vielä tuore, voisin tehdä pienestä palasesta smoothien esim banaanin ja marjojen kanssa. Loput voisi pakastaa pieninä palasina (kuulemma n 1cm*2cm olisi hyvä koko?) ja käyttää sitten smoothieen tai mitä nyt keksiikään :) Jenkeissä on mahdollista teettää istukasta kapseleita! :O Mutta itse en oikein jaksaisi lähteä kuivattelemaan, murskaamaan ja tunkemaan kapseleihin kun on vastasyntynyt hoidettavana...

Mites, onko muita? :)

:D No en ole harkinnut, mutta luulisin, että istukan hyödylliset ominaisuudet kärsisivät mahdollisista käsittelyistä, kuten pakastamisesta, kuivaamisesta jne. :D Jotenkin en kyllä yhtään epäile, etteikö se olisi hyvin... terveellinen juttu, onhan istukkaverikin tunnetusti todella rikasta. :) Mut siis jotenkin... not my thing. :rolleyes:

Itseasiassa kuivaus on paras säilöntätapa. Sillä saadaan jopa 99% vitamiineista säilymään, toisin kuin pakastaminen tai jonkinlainen kypsennys.

Totta varmaan tämäkin. :D Mut aloittajalle olis varmaan helpompaa pakastaminen, kun on pieni vauva ja esikoinenkin hoidettavana... mutta pakastaminen on kyllä huono... : / se rikkoo rakennetta ja kaikkea. Mut hei, synnäreillähän yleensä istukat pakastetaan, saiskohan niitä käydä kysymässä sieltä vaikkei olisikaan synnyttänyt. :D

Totta varmaan tämäkin. :D Mut aloittajalle olis varmaan helpompaa pakastaminen, kun on pieni vauva ja esikoinenkin hoidettavana... mutta pakastaminen on kyllä huono... : / se rikkoo rakennetta ja kaikkea. Mut hei, synnäreillähän yleensä istukat pakastetaan, saiskohan niitä käydä kysymässä sieltä vaikkei olisikaan synnyttänyt. :D
Siis sinähän olet kätilö vai muistanko ihan väärin? Missä synnärillä ja miksi istukat pakastetaan?

Työskentelin 20 v. sitten sairaalassa teknisessä huollossa ja todellakin istukat meni polttouuniin.

Siis sinähän olet kätilö vai muistanko ihan väärin? Missä synnärillä ja miksi istukat pakastetaan?

Työskentelin 20 v. sitten sairaalassa teknisessä huollossa ja todellakin istukat meni polttouuniin.

Mä olen opiskelija tällä hetkellä. :) Opiskelen lastenohjaajaksi siis. Ainakin TYKS:ssa ne on ennen pakastettu, tää tieto on 2000-luvulta, en tiedä ovatko käytäntöjä muuttaneet. Ne siis ensin pakastettiin, myöhemmin toki poltettiin. Käsittääkseni niiden säilöminen ennen polttamista oli kätevintä näin.

Mä olen opiskelija tällä hetkellä. :) Opiskelen lastenohjaajaksi siis. Ainakin TYKS:ssa ne on ennen pakastettu, tää tieto on 2000-luvulta, en tiedä ovatko käytäntöjä muuttaneet. Ne siis ensin pakastettiin, myöhemmin toki poltettiin. Käsittääkseni niiden säilöminen ennen polttamista oli kätevintä näin.
Ok. Mielenkiintoinen ajatus tuo säilöminen ennen polttamista - luulisi, että TYKSin kokoisessa sairaalassa polttouunia korvetaan jos ei koko ajan niin ainakin joka päivä... :x

Ok. Mielenkiintoinen ajatus tuo säilöminen ennen polttamista - luulisi, että TYKSin kokoisessa sairaalassa polttouunia korvetaan jos ei koko ajan niin ainakin joka päivä... :x

En tiedä. :D Tietääkseni synnäri on aika kaukana polttouunilta, mutta uskon kyllä että polttouuni on toiminnassa lähes kokoajan. :p En yhtään tiedä miten usein ne sieltä eteenpäin kuljetettiin, mutta sellaisia arkkupakastimia siellä oli istukoita varten.

Eipä taida siis kovinkaan yleistä ainakaan vielä olla :) No, kysyivät ne ekassakin, että haluanko sen talteen, silloin en ajatellut sille olevan käyttöä... Nyt kyllä tahtoisin. Pakastimeen ne NKL:lläkin menivät, ennen polttoa.

Joo, itelläkin oli ajatuksena syödä istukka ja vaikka koko vaimoke, jos ei nälkä lähde. Sitten tajusin, että Prismasta saakin jauhelihaa ihan sopuhintaan. Suosittelen. Vaimokekin uskalsi muuttaa takaisin kotiin.

En tiedä. :D Tietääkseni synnäri on aika kaukana polttouunilta, mutta uskon kyllä että polttouuni on toiminnassa lähes kokoajan. :p En yhtään tiedä miten usein ne sieltä eteenpäin kuljetettiin, mutta sellaisia arkkupakastimia siellä oli istukoita varten.

:) Jatkan tätä juttua keskustelun sivusta... Kun se kuitenkin kiinnostaa. Olisin ajatellut, että polttouuni on pakosti lähellä pohjakerroksen synnäriä, mutta totuus on, että voihan se uuni olla vaikka jossakin muussa rakennuksessa - ja todennäköisesti onkin jossakin vanhemmassa TYKSin osassa.

:) Jatkan tätä juttua keskustelun sivusta... Kun se kuitenkin kiinnostaa. Olisin ajatellut, että polttouuni on pakosti lähellä pohjakerroksen synnäriä, mutta totuus on, että voihan se uuni olla vaikka jossakin muussa rakennuksessa - ja todennäköisesti onkin jossakin vanhemmassa TYKSin osassa.

Mulla on vain hämärä aavistus siitä, missä se voisi olla. :D olen sellaisen piipun siellä nähnyt. :p Mutta A-sairaalahan on ennen U-sairaalaa rakennettu, sinänsä voisi olla ihan mahdollista että polttouuni on lähempänä sitä.

Kannattipa avata tämäkin ketju, ei tee enään mieli karkkia vaan menen terveellisesti vesilasin kera nukkumaan.. näinköhän aamullakaan tekee mieli aamupalaa, hei karppaajat nyt löyty ruokahalun tuhoaja ketju :D

nam nam.. Katsoin jotain ohjelmaa taannoin, ja nainen kuivatti istukkansa kotisynnytyksen jälkeen omassa uunissa, nakersi vähän sipsien tapaan ja sanoi, että maistuu paskalta. Ja sitten jauhoi sen ja pisti kapseleihin, ja otti ne sillä tavalla. Minä en usko tuota hölynpölyä. Ihan varmasti mikä tahansa eläinperäinen kokoliha, vaikkapa maksa tai munuainen, ajaa saman asian. Mikä siitä istukasta tekisi jotenkin arvokkaamman syötävän?

Yhteistyössä