Muita joilla vasta yksi taapero

Löytyykö muita joilla jo taaperoikäinen lapsi mutta ei vielä toista tulossa? Poika nyt 1v9kk eikä mahollista ajatellakaan toista. Tuntuu että kaikilla olis jo toinen vähintään matkalla..

Meidän poika on nyt 1 v. 2 kk, voi kai jo taaperoksi kutsua. Mutta toista ei ole suunnitteilla, ei vielä muutamaan vuoteen. Minä haluan isomman ikäeron lapsille, ehkä noin 4 vuotta. Tämä on ihan tietoinen valinta. En jaksa toista pientä perään ja hullunmyllyä ja kiireistä elämää kahden pienen kanssa.

Meidän poikamme on pian 1,5 vuotias ja paljon lähipiirissä jo tässä vaiheessa odotettu toista. Itselläni oli vauvakuumetta poikani täyttäessä vuoden mutta nyt en todellakaan halua toista. Kaverini jolla lapset lapset 1v4kk ikäerolla myönsi että jos tuota toista ei olisi jo, ei hän haluaisin toista tässä vaiheessa, hän tuli raskaaksi esikoisen ollessa 7 kk, ajatuksella "kokeillaan jos tulisi raskaaksi" ja sitten kun tuli, olivat iloisia mutta myönsi että nyt kun esikoinen on 2v. ei hän todellakaan harkitsisi toista jollei se pikku-kakkonen olisi jo syntynyt. En ole liiemmin kehuja kuullut niiltä joiden lapsilla ikäeroa 1,5 v. tai alle. Mulla ja veljelläni on ikäeroa juuri tuo 1,5 ja äitini sanoi suoraan ettei suosittele mulle samaa. Sitä paitsi haluan opiskella ja olla töissä välillä. Meillä on miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa vain pari kertaa vuodessa ja puhuimme että toisen syntyessä ei olisi sitäkään. Haluamme nauttia nyt esikoisesta ja katsotaan sitä toista sitten vuoden, parin päästä. Sitä paitsi mun mielestä toisen lapsen tekemisen ainut syy ei saa olla pelkästään halu saada sisarus "pakko kait sille on sisarus tehdä jottei tule itsekäs", kyllä sitä toista täytyy molempien haluta.

meillä 1v 4kk ja ei toista ole nyt heti ainakaan tulossa... tuntuu kyllä siltä, että kaikki hankkii sen toisen jo viimestään tässä vaiheessa.
Itse en halua toista viellä, koska oksensin 8kk tästä ja mieskään ei ole viellä toiseen vaalmis. Kaikki tuttut hankkivat nyt jo toisia j aovat masut pystyssä, on vähän ulkopuolinen olo. :ashamed:

Minä en edes ymmärrä, miksi kaikki olettaa, että lapsia täytyisi saada useita? Yleinen käsitys taitaa olla, että kaksi on ihan ehdoton minimi ja just mielellään pienellä ikäerolla. Me emme mieheni kanssa edes halua kuin yhden lapsen, olemme keskustelleet asiasta jo ennen ensimmäisenkään syntymää. Ihmisillä on vain todella järkyttyneet ilmeet, kun kerron pikku kakkos uteluihin meidän päätöksen. Voi olla, että mieli muuttuu joskus, mutta näin nyt.

Eihän kaikki edes halua sitä yhtäkäään lasta! Muutenkin ärsyttää, sillä ei lapsia noin vain hankita. Yksi(kin) lapsi on uskomaton onni ja lahja, jota kaikilla ei ole mahdollisuutta saada ja kokea. Itse olen siitä todella kiitollinen :heart:

Peesaan sua NallePuh82! Meillä on ihana ja rakas 1v3kk touhotin ja toista ei varmaankaan tule. Ja ihan samaan oon törmänny, et tulee ihme ilmeitä vauvauutisia uteleville, kun kerron, et ei ole toista tulossa. Tuntuu et oltas muiden mielestä maailman huonoimmat vanhemmat, kun emme "suo" lapsellemme sisarusta. Ihan ku se sisarus olis joku kaiken pelastava asia. "Niistä on toisilleen seuraa ja turvaa" jne. No eihän kaikki sisarukset edes pieninä tule toimeen, vaik olis mikä ikäero. Eikä kaikki ainoat lapset onnettomia ole. Itse olin ainokainen ja monesti tietty haaveilin isoveljestä, mut en silti koe jääneeni paljosta paitsi. Mulla on aina ollu paljon kavereita ja serkkuja, jotka on ollu ku sisaruksia. Olen ollu rakastettu lapsi, vaan en lellitty ja samaan pyrin oman lapseni kanssa!

En siis ala toista lasta suunnittelemaan vaan siks, et muut niin olettaa. No never say never, mut tällä hetkellä meidän perhe on hyvä juuri näin :heart:

täällä myöskin 1,3 vuotiaan tytön äippä. toinen lapsi kyllä halutaan,mutta vielä ei ole aika. joku takaraivossa jyskyttävä ajatus on että nyt olisi oikea aika tehdä toinen(se n2 vuoden ikäero), mutta rehellisesti kun miettii niin en jaksa, en tosiaan raskaus -enkä vauva aikaa ...vielä..vasta nyt olen alkanut nauttimaan esikoisesta..vaikka suloinen onkin mutta rankkana olen pitänyt kotiäitiyttä. :heart:

meillä 1v4kk ja on ensimmäinen ja hyvin todennäköistä, että myös viimeinen. Hoidoilla tuon ihanan saimme ja alkaa meillä ikää oleen jo sen verta, et aika alkaa loppuun minulta. Pitäisi kai nyt jo heti mennä uudestaan, mutta haluan nauttia tästä yhdestä rauhassa. Elämä on kuitenkin yhden taaperon kanssa niin helppoa, etten ollenkaan kadehdi perheitä missä on pari-kolmekin taaperoa kerralla.

Meillä 1v11 kk poika ja toista lasta ei tule. Ihmettelen, kuinka hankitaan kaksi lasta aivan peräkkäin.... aivan kuin tehtaassa (kuten ennen vanhaan kun ehkäisy oli niin ja näin)... miten voi huomioida vauva-ikäisen, taaperon ja vieläpä leikki-ikäisen tarpeet... ja vielä nauttia lasten kanssa olemisesta... plus vielä omatkin harrastukset ...... ei kiitos.Jos halajaa enempää lapsia, pitäisi lasten välillä olla muutaman vuoden ikäero. No, joku alkaa heti sanomaan, että silloin lapsilla ei ole seuraa toisistaan.....

Poika on nyt 1.5v. ja alotin tänä syksynä ammattikorkeassa joten ainakin se 5v ikäeroa tulee meidän lapsille. Mieskin on ollut koko ajan ennen ekaa raskauttakin sitä mieltä että 5v. ikäeroa on se ainoa oikea, tällä ikäerolla on hänella kaks vanhempaa veljeä. Ensin tuntu aivan liian suurelta suunnitelluksi eroksi, siis ettei sitä ennen edes yritetty. Nyt kun mullakin alko toi koulu, olen miettinyt jatkokoulutusta 12 vuotta, niin en halua ottaa välivuotta siinä pelossa että motivaatio loppuu kesken.

Meilläkin yksi 1v 7kk taapero, eikä eikä ainakaan vielä lisää tulossa. Olen jatkuvasti ihan jaksamiseni äärirajoilla tuon yhdenkin kanssa, joten ei ole mitään järkeä toista suunnitella. Olisihan se mun mielestäni hienoa, jos ois sisaruksia pienellä ikäerolla, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa. :| Todennäköisesti mietitään toista lasta sitten, kun tämä yksi on tyyliin 4-6 -vuotias.

Hyvä keskustelun aihe tämä! Aina sitä tosiaan oletetaan, että lisää vaan ja vielä nopeasti!Lohduttavaa Annastiina kuulla tuollainen kommentti muidenkin suusta! Meillä juuri sama tilanne, lapsi vain vähän nuorempi. Usein itsekin mietin tulevaisuutta ja että jääkö lapsemme ainokaiseksi, mutta ei toista lasta voi hommata (yrittää) vain siksi, että ns. kuuluu tai pitäisi tai kun ympäristö utelee. Parempi hyvä (ainakin joskus =) ) äiti yhdelle, kuin loppuun väsynyt kahdelle lapselle! Meitä on niin monenlaisia äitejä ja myös hyvin monenlaisia lapsia!

Mulla vauva vasta 7 viikkoa enkä halua toista lasta putkeen vaan haluan keskittyä täysillä yhteen.Olemme kai mieheni kanssa aika mukavuudenhaluisia..Muutaman vuoden päästä olisi ihanaa saada toinen vauva, mutta voi olla, että aika loppuu kesken.Tuntuu, etten uskaltaudu yrittämään raskautta enää yli 35-vuotiaana.Riskit pelottavat.Voipi olla siis, että lapsiluku jää yhteen.Kyllä ärsyttää, kun jo nyt kysellään, että koskas toinen tulee?

:wave:
Meilläkin sukulaiset"vaatii" että kyllähän pojalle täytyy pikkusisko/veli tehä, heidän mielestään lapsi ei ole onnellinen yksinään tai että siinä se menee kaksi kuin yksikin..
En ole yhtään varma, halutaanko toista..Aika näyttää

Alkuperäinen kirjoittaja Sanda:
Meillä 1v11 kk poika ja toista lasta ei tule. Ihmettelen, kuinka hankitaan kaksi lasta aivan peräkkäin.... aivan kuin tehtaassa (kuten ennen vanhaan kun ehkäisy oli niin ja näin)... miten voi huomioida vauva-ikäisen, taaperon ja vieläpä leikki-ikäisen tarpeet... ja vielä nauttia lasten kanssa olemisesta... plus vielä omatkin harrastukset ...... ei kiitos.Jos halajaa enempää lapsia, pitäisi lasten välillä olla muutaman vuoden ikäero. No, joku alkaa heti sanomaan, että silloin lapsilla ei ole seuraa toisistaan.....
Mä ajattelen tästä asiasta jotakuinkin samalla lailla

Niin... meillä on yksi lapsi mutta en laittaisi vastaan jos vaikka toinen saisi alkunsakin.. Ehkä se johtuu että meidän lapsi on ollut ja on niin helppo hoitoinen kun olla vaan voi! Aina hymyilee ja keksii kaikkia jekkuja, tietysti välistä suututtaa mutta eikö tuo lie jokaista välillä suututa.. (nyt 1v7kk) ja olen huomannut että alkaa kaivata toisella tavalla seuraa kun on ollut päiväkodissa hoidossa. Saahan hän toki sieltä ikäistään seuraa.. Itsekin ajattelin että haluan keskittyä täysin vain tähän yhteen ja olen myös niin tehnyt! Ja ehkä sen välistä huomaakin lapsesta että on ainokainen ja saa paljon huomiota ym... :)

Alkuperäinen kirjoittaja syysusva05:
:wave:
Meilläkin sukulaiset"vaatii" että kyllähän pojalle täytyy pikkusisko/veli tehä, heidän mielestään lapsi ei ole onnellinen yksinään tai että siinä se menee kaksi kuin yksikin..
En ole yhtään varma, halutaanko toista..Aika näyttää
musta tuntuu kans hassulta et toinen lapsi tehdään esikoiselle leikkikaveriks... eihän se nyt oo kauheen reilua

:eek: jos tiiätte mitä tarkoitan. ;)

Yhteistyössä