Muita joilla on/ollut kireä kielijänne?

Pojalla havaittiin tänään hammastarkastuksessa kireä kielijänne ja nyt tässä mietin pitäisikö se leikata mahdollisimman pian vai ei? Onko muita joilla on sama ongelma tai on leikattu? Olisi mukava kuulla kokemuksia ja varsinkin missä iässä on leikattu. Mun poika on nyt kohta 1,5v. ja sanoja tulee vain muutama.
 
Mulla on kireä kielijänne jota ei koskaan leikattu! :wave: Eikä siitä koskaan mitään ongelmaa tullu, vaikka neuvolantäti oli sitä mieltä, etten koskaan opi puhumaan.

Mä sanoisin, että malttia leikkaamiseen. Vasta sitten jos siitä oikeasti on jotain haittaa...
 
pojalta leikattiin eskarin keväällä. oli tosi kireä. leikkaus oli helppo (noin 2 minuuttia puheineen päivineen) ei kyllä vielä tuonut sitä ärrää puheeseen.

niin oli niin kireä, että jäi alahampaiden väliin ilkeästi, kun yritti työntää kiletä ulos. leikkausta yritettiin jo ihan tk:ssa puuduttamatta, mutta olikin niin paksu kalvo jänteen päällä, että vaati poliklinikka käynnin ja sai puudutteen. helpotti pojan elämää paljon, nyt onnistuu jäden syöntikin nuolemalla sotkematta naamaa :p
 
Mulla samanikäinen poika, ja sanoja tosi vähän, lähinnä omaa höpöttelyä. Neuvolalääkäri passitti heti hammashoitajalle että kielijänne on katkaistava, no mehän mentiin kun käskettiin.
Hammashoitaja sanoi että ei todellakaan aio leikata noin pieneltä, että jos olis oikeesti kiree nii vaikuttais syömiseen ja nielemiseen. Käski vaan treenaamaan kielen ulostyöntiä, ja poika oppikin sen aika nopeasti, ei vieläkään kieli tule kokonaan ulos, mutta enemmän kuin ennen.
Ja lapset oppii eri aikaan puhumaan, en ole huolissani ollenkaan.
Se jänne pitäisi leikata ihan vauvana jos siis on sille tarvetta, tai sit se tehdään vanhempana jos ei auta muut keinot(esim harjoittelu ja puheterapiat)
Näin mulle kerrottiin, ja olen vastaukseen tyytyväinen.
 
Meillä on nyt 2v 4kk tyttö, hällä on kireä kielijänne. Puhuu omaa höpötystä ja jonkun verran selviä sanoja tai sinnepäin olevia. Hiljalleen oppii uutta.
Meillä myös vanhimmalla pojalla oli sama juttu, eikä puhunut sitäkään mitä tyttömme samassa iässä. Eikä leikattu. Sitten olikin pojat 3v ja 1½ ja ne puhu suunnilleen samalla lailla pitkän aikaa... :|
 
Hei!

Meidän pojalta leikattiin kielijänne reilu kk sitten, poika nyt 1 v 8 kk. Kielijänne leikattiin korva-kurkku lääkärin toimesta samalla, kun leikattiin suurentuneet kitarisat.

En tiedä oliko leikkauksella oma vaikutuksensa, mutta nyt pojalle tulee uusia sanoja melkein päivittäin. Sanoja oli ennen leikkausta vain muutama (äiti, anna, mummu).. Nyt sanoja on yli 20 ja tosiaan, koko ajan tulee lisää :)
R -kirjainta ei osaa vielä sanoa, s-kirjan tulee välillä pienenä suhahduksena..

Mielestäni myös syöminen ja hampaiden harjaus on helpottunut.

Meille annettiin neuvoksi pojan ollessa aivan pieni, että pitää yrittää opettaa poikaa näyttämään kieltä, että kielijänne venyisi. Mutta eipä se kyllä kovin paljoa venynyt, kieli tuli vaan vähän huulten päälle ja samalla kieleen kärkeen tuli lovi kireän kielijänteen vuoksi.
 
Mun miehellä oli lapsena r-vika eikä jännettä leikattu koska oppi sanomaan ärrän. Mutta hänen veljellään jänne leikattiin, tosin hän ei mielestäni osaa sanoa ärrää vieläkään oikein. Niin ja tuo leikattiin vasta 6v.
 
Meillä 2v pojalla todettiin kireä kielijänne jo heti syntyessään. Tarkoitus oli mennä 1v paikkeilla sairaalaan se leikkaamaan (oli lähetekin).
Meidän mielestä kielijänne "löystyi" kuitenkin tänä aikana jonkin verran ja lääkärin kanssa keskustelimme asiasta päätyen leikkauksen siirtämiseen/kokonaan väliin jättämiseen.
Ymmärsin, että asia jakaa lääkäreitä aikalailla. Toiset ovat leikkauksen kannalla, toiset sitä mieltä, että odotella n 5v asti. Silloin näkee tuleeko esim. r-äänne vai ei. Jänne voi tosiaan löystyä itsestäänkin.
Meidän 2v poika avasi sanaisen arkkunsa 1v10kk iässä (sitä ennen vain muutamia sanoja). Nyt puhuu monisanaisia lauseita, r ja s eivät vielä tule.
Meidän kohdalla odottaminen on ollut oikea ratkaisu. Katsotaan sitten aikanaan tulevatko ko. äänteet vai tarvitaanko leikkausta.
 
Meidän pojalla oli todella kireä kielijänne. Se ei liikkunut oikein mihinkään ja syöminen oli todella hankalaa. Jänne nipsaistiin poikki 1-v synttärien kieppeillä mutta kieli oli jo kasvanut vähän sydämen muotoon.
Puhetta alkoi tulemaan 2,5-vuotiaana ja todella nopeasti löytyi s-kirjain. R on vieläkin hakusessa, kun poika täyttää kohta 5. Kyllä sekin sieltä tulee aikanansa.
Puheterapeutti oli sanonut ystävälleni, että jos lapsi osaa sanoa d:n, onnistuu r:kin jossain vaiheessa.

Minä suosittelen leikkausta, jos kielijänteen kireys haittaa elämää. Pojalle se tehtiin kevyessä nukutuksessa eikä sen jälkeen ollut kipuja.
 
Kurkkaampa tännekin ja lisään lusikkani soppaan kun tää mun muru täyttää ihan pian 1v. Pojalta leikattiin jänne jo laitoksella, haittasi imemistä sen verran. Mieheltä leikattiin 4v koska ei kyennyt kaikkia äänteitä tuottamaan, asia korjautui toimenpiteen jälkeen. Eli näillä mun ukoillani on selkeä hyöty ollut toimenpiteestä.
 
Meidän neidillä synnytysosaston hoitaja oli sitä mieltä, että jänne oli kireä (imetyskään ei oikein meinannut onnistua) , mutta lääkäri ei sitten ollut sitä mieltä... Sitten myöhemmin neuvolan täti oli sitä mieltä, mutta lääkäri ei.... Joten neiti nyt 1v eikä jännettä ole leikattu. Isän puolelta kaikilla siskoksilla ollut kireä jänne, joten JÄNNITYKSELLÄ odotan mitä hammashoitolassa sanotaan. Seuraava neuvolalääkäri vasta 1,5v iässä, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, ei siellä mitään uutta tule esille :p
Sanoja ei tule vielä kovinkaan selkeästi, mutta onhan tässä vielä aikaa odotella. Täytyykin alkaa tuota kielen näyttämistä harjotella. Tosin ei sitten tarvis ihan joka paikassa sitä näyttää.... Nii, ja hampaiden harjaus ei tosissaan onnistu mutta luulen, että vieroksuu tuota harjaosaa (työntää kielen aina eteen)
 
Mä oon nyt koittanu saada poikaa näyttämään kieltään, mutta vaikeaahan sen on kun sitä ei saa suusta yhtään ulos. Kokeilin innostaa nuolemaan jogurttipurkin kantta, mutta kieli pysyy sisällä ja huulet törröttää ulospäin.

1,5v. neuvolassa lääkäri sanoi, ettei tartte leikata. Toivottavasti niitä sanoja nyt alkaisi tulemaan, niin olisi kommunikointi vähän helpompaa. Nyt mennään arvuuttelemalla mitä ukkeli tarkoittaa ja tuleehan noita helppoja tukiviittomiakin käytettyä ihan huomaamatta ja poika käyttää omia eleitään myös.
 
just joo kuulostaa lääkärit olevan melko vastarannan kiiskejä. Voihan se leikkaus tuntua heidän työnsä perimmäisen idean (elämän suojeleminen) kannalta turhalta, mutta nepä ei itse koskaan joudukaan opettaa noille kielijännelapsille niitä puuttuvia äänteitä. "Puheterapeutithan sen homman hoitaa..." Mut käytännössä harva saa näillä resursseilla riittävästi puheterapiakäyntejä yhden vaivaisen ärrän puuttumisen takia, kun isompia ongelmia niin paljon. Ja voin kertoa, että nykyisin erityisopettajien koulutuksessa puheopetus on luonnollisesti yks hyttysen pieru...
Omalta 4 ja puolivuotiaaltani tarkkailen kielijännettä edelleen, vaikkei hirveen tiukka ole, mutta aion vielä pyytää kommentteja muiltakin siitä ja varmasti vaadin leikkauksen, jos on vähänkin epäilystä, että sen takia erittäin puheliaalta pojalta ei ärrä ja dee onnistu. Sen verran tuskasta joskus työssä opettaa sitä *n ärrää
 

Yhteistyössä