Muita, joiden lapset ovat vuoropäiväkodissa hoidossa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuinka pitkiä hoiovuoroja teidän lapsilla maksimissaan / yleensä tulee? Entä paljonko hoitopäiviä kuukaudessa? Tuleeko koskaan ns. mustia päiviä, eli yli 10t hoitopäivää, joka lasketaan jotenkin kahdeksi hoitopäiväksi? Puuttuuko teillä henkilökunta tai päiväkodin johtaja asiaan, jos lapsille tulee heidän mielestään liikaa hoitoa?

Meillä kolme lasta aloitti vuoropäiväkodissa marraskuun alussa. Nuorin on 1v 5kk ja vanhemmat 4-v kaksoset.
Eilen toimitin päiväkotiin taas seuraavan kolmen viikon hoitoajat. Tänään oli tullut sähköpostia isompien ryhmän yhdeltä hoitajalta, että olisiko meillä aikaa joku päivä istua alas juttelemaan lasten hoitoajoista, että kun tulee välillä nuita mustia päiviä, että voisiko niitä työaikajärjestelyillä välttää.

Olen tosi yllättynyt, koska meillä ei lapset ole yhtään turhaan hoidossa. Vain meidän työajat + yövuoron jälkeen 7-8 t, kun nukutaan. Minä teen tehtaassa 3-vuorotyötä ja mies on poliisi vaihtelevine työaikoineen.

Ensiviikolla tulee yksi musta päivä. Ts. maanantaina lapset ovat ensin hoidossa päivällä klo 8.15-16.30 ja menevät sitten illalla takaisin yöhoitoon, eli viemme lapset klo 20.30. Haen heidät tiistaina klo 16. Keskiviikkona heillä on normaali päivä 8.15-16 ja sitten koko loppuviikko to-su vapaata. Ymmärtäisin huolen, jos nuita pitkiä ma-ti kaltaisia päiviä olisi jatkuvasti, mutta meillä niitä kompensoi kuitenkin sitten pitkät vapaat.

Menen tietysti tapaamaan hoitajaa ja kuuntelemaan heidän huoltaan, mutta en oikeasti ymmärrä miten voisimme asiaa korjata. Muuten kuin vaihtamalla työpaikkoja, ja tuskin hoitoaika kokonaisuutena /kk silti kummenisi. Jakaantuisi ehkä vaan tasaisemmin joka päivälle.
 
vierailija
Nuo pitkät päiväthän ei tarkoita sitä, että lapset olisi jatkuvassa hulinassa 24/7 vaan illat on huomattavasti rauhallisempia kuin aamut, koska lapsia jää hoitoon vain kourallinen...
 
vierailija
Olisiko teidän ehkä mahdollista sopia työvuorot niin että perheen aikuiset vuorottelisivat, ettei lapsille tulisi noin pitkiä hoitopäiviä? Ei luulisi olevan mahdotonta... siitä varmaan päiväkodin väki haluaisi keskustella.
Onhan noi ihan kamalan pitkiä pätkiä pienille olla laitoksessa erossa omasta kodista ja vanhemmista :(

...eiku tää onkin varmaan provo.. ja mä menin halpaan..
 
vierailija
Hiukan hämmästelen kommenttiasi, ettei teillä ole lapset "turhaan" hoidossa. Ei vuorohoidossa ole oikeuttakaan kuin työvuorojen mukaiseen hoitoon.

Kaikilla vuorohoidossa olevilla lapsilla on pitkiä vapaita.

Jos teillä on joka viikko tai joka toinenkin viikko tuollaisia ma-ti kaltaisia päiviä en yhtään hämmästele, että päiväkodissa halutaan puhua asiasta.

Päiväkodilla noin iso lapsimäärä yhdestä perheestä kuin teillä aiheuttaa hankaluuksia henkilöstöresursseista varsinkin ilta-aikaan. Varsinkin kun yksi on alle 3-vuotias.

Teidän lapsilla tuntuisi olevan poikkeuksellisen pitkiä päiviä muihin vuorohoitolapsiin verrattuna esimerkkisi perusteella.

Suosittelen miettimään työvuorojen sumplimista, ettei lasten tarvitse olla ylettömän pitkiä aikoja hoidossa.

Työskentelin vuorohoidossa muutaman vuoden ennen omia lapsia. Sillä ajatuksella kirjoittelin.
 
vierailija
Eiköhän olisi sinullekin antoisampaa (ja lasten kehitykselle ensisijaisesti tietysti) viettää aikaasi enemmän lastesi kanssa, kuin antaa aikasi tehdastyölle. Voisitko tehdä 6h päivää tai jäädä kokonaan pois? Oletteko laskeneet, saisitteko silloin tukia? Ph-maksut jäisivät ainakin pois. Raha ei saisi koskaan mennä lasten edun edelle. Ja muista, että lapset ovat vain vähän aikaa pieniä. Vanhempana sinua voi kaduttaa, että lastesi pikkulapsiajat vietit mieluummin tehtaassa.
 
vierailija
Itse vuoropäiväkodissa vuosikausia työskennelleenä voin kertoa, että aloittajan lasten hoitoajat ovat vallan maltilliset. Jos siis on ihan tavallinen viikko tuo esimerkkiviikko. Meillä on hoidossa lapsia, jotka ovat aina viitenä päivänä viikossa hoidossa ja hoitoaika on aina yli kymmenen tuntia! Ja niitä lapsia on paljon. Ja ei tosiaan ole työssäkäyvän vanhemman vika, että vuorohoidon järjestäminen vie resursseja. Sitä vartenhan vuoropäiväkodit ovat. Äkkiä laskettuna aloittajan lapset ovat esimerkkiviikolla hoidossa 35-36 tuntia. Kuinka monen normaalia päivätyötä tekevän lapset ovat enemmän? Veikkaan, että aika monen. Ja tuosta vielä on yöunta monen monta tuntia. Ainakin meillä lapset nukkuvat päiväkodissa tosi hyvin, itse teen paljon yövuoroja. Joten aloittajan kysymykseen vastauksena: ihmettelisin minäkin moista huolta. Toki, jos lapsilla on vaikeaa päiväkodissa ja eivät tunnu sopeutuvan, niin on syytä pohtia keinoja auttaa lapsia tässä asiassa. Vuoroihin ei lähellekään kaikki voi vaikuttaa, ainakaan meidän työpaikalla ei voi esittää toiveita vaan esimies tekee työvuorolistat ja korkeintaan voi sitten yrittää vaihtaa vuoroa työkaverin kanssa.
 
Meillä tyttö vuoropäiväkodissa, mutta meillä vain mies tekee yötä (minä kaupassa töissä) joten hoitopäivät ovat maksimissaan olleet 9h. Sekin muuttuu eskarin alkaessa ensi syksynä. Eskari alkaa klo 10 ja minä haen viimeistään klo 21.30. Päiväkodin johtajan mukaan ihan normi hoitopäivä vuoroeskarilaiselle. Meillä tuntitaksa käytössä ja tunteja meillä käytössä 80-119h/kk, yleensä niitä tulee n.100h/kk.

Teillä lapset saavat paljon aikaa kotona eikä viikossa tule tunteja juuri mitään. Musta on melkein ihanteellista, että lapset ovat ensin muutaman päivän "paljon" hoidossa (josta yöaikaa paljon) ja sitten useamman päivän kotona. Hoitoaikaa tulee paljon vähemmän kuin monella "normityöaikaa" tekevän lapsella ja laatu-aikaa vanhemman kanssa monta päivää eikä vain iltoja työn jälkeen.

Kuuntele mitä hoitajilla on sanottavaa, mutta eipä niihin työvuoroihin voi juuri vaikuttaa ja vaihto esim. päivätyöhön voisi vain lisätä hoitotunteja. Eikä työn jättäminen kauhean fiksulta kuulosta.
 
Mietin itse tuota että yön päälle vielä 7-8h hoitoa. Itselläni kun oli yövuoroja niin nukuin noin klo 7.30-13.30 ja hain lapsen hoidosta. Olin vuoropäiväkodissa ja yövuorolaiset haki lapsensa aikasemmin kun 7-8h unien jälkeen. Normivuoroissa normaalit yöunet ja öiden välissä lyhennettynä.
 
vierailija
Kiitos kommenteista. Meillä lapset on sopeutuneet hyvin ja esim. yöunet nukkuvat hoidossa jopa paremmin kuin kotona (kuopus siis, isommat toki nukkuvat muutenkin läpi yön).

Minulla yövuoro loppuu klo 8 ja olen kotona n. klo 8.45. Alan siis nukkumaan klo 9-9.15 aikoihin ja herään klo 15 jälkeen. Siistiydyn nopeasti ja lähden hakemaan lapsia. Vähemmällä nukkumisella en jaksaisi.

Käyn juttelemassa päiväkodilla ja yritän saada selvyyden, mikä on huolen aihe tarkalleen.

T. Ap
 
vierailija
Meillä tyttö vuoropäiväkodissa, mutta meillä vain mies tekee yötä (minä kaupassa töissä) joten hoitopäivät ovat maksimissaan olleet 9h. Sekin muuttuu eskarin alkaessa ensi syksynä. Eskari alkaa klo 10 ja minä haen viimeistään klo 21.30. Päiväkodin johtajan mukaan ihan normi hoitopäivä vuoroeskarilaiselle. Meillä tuntitaksa käytössä ja tunteja meillä käytössä 80-119h/kk, yleensä niitä tulee n.100h/kk.
Siis klo 11 ja puoli tuntia hoitopäivän pituus? Ja siihen matkat päälle ja sitten heti kotiin nukkumaan ja seuraavana päivänä sama? Voiko tuo olla laillista edes? Ei ainakaan lapselle hyväksi.
 
vierailija
Meidän vuorohoidossa ei saisi mennä ihan noin.
Jos mulla tänään alkaisi yöt, niin en saisi tänään päivällä viedä heitä hoitoon, vasta illalla.
Tänäänhän ei olisi mikään nukkumispäivä.
Ja yön jälkeen meillä pitää hakea klo 16 pois.


Muuten tuo kuulostaa ihan normi setiltä.
Itse olen hoitaja, mies tekee reissutyötä, nii meillä lapset on ihan mun työvuorojen mukaan hoidossa.

Ja mikään "resurssiasia"han vuorohoito ei ole. Tietämättömille tiedoksi, että vuorohoitoonkin suunnitellaan se henkilökuntamäärä ihan lasten paikallaolon perusteella.
Meidän päiväkodissa saattaa olla aamulla yks hoitaja ja pari lasta. Iltapäivällä päiväkoti kokonaan tyhjänä. Ja illalla kaikki hoitajat ja kaikki lapset - näin kärjistäen sanottuna.
Lisäks meidän päiväkodissa on kaikkiaan 40 lasta joista puolet on -12 tai alle syntyneitä pikkusia. Sylissä kanniskeltavia, eli alle vuotisia on Useita!

Meidän päiväkodissa ei tiettävästi tällä hetkellä kukaan tee pitkiä töitä, eli useamman päivän putkeen vaativaa hoitoa, mutta näitäkin on yleensä kuulemma ollut.

Meidänkin päiväkodissa on paljon lapsia joiden vanhemmat/vanhempi käy yli tunnin ajomatkan päässä isolla tehtaalla töissä...

Vaikka vie munkin työmatkat/vaatteiden vaihdot vähintää 45 munuuttia. Itsellä ilta-aamut on pahimpia.
Vien lapsen klo 11 hoitoon. Haen klo 22. Ja vien seuraavana aamuna takas klo 06. Ja haen seuraavana päivänä klo 16. Yöksikin saisin jättää sinne, mutta en ole vielä hennonut, kun lapsi on nukahtanut kotona kuitenkin hyvin, ja saa mennä halutesaan vielä aamulla hoidossa nukkumaan.

Mutta tuo eskari-ikä kyllä hirvittää itteenikin. Sehän on lapselle pakollista. Näin laki määrää. Mutta laki ei määrää kuntaa järjestämään eskaria kuin päivällä. Eli samat pitkät päivät meilläkin pian edessä....
 
vierailija
Niin ja pitkää päivää saa meilläkin tehdä. Eli saan mennä 7töihin ja tulla hakee klo 22.
Päiväkoti vaan vastasi, että lapsen hoitoaika määräytyy vanhempien työaikojen+työmatkojen mukaisesti.
 
vierailija
Niin ja pitkää päivää saa meilläkin tehdä. Eli saan mennä 7töihin ja tulla hakee klo 22.
Päiväkoti vaan vastasi, että lapsen hoitoaika määräytyy vanhempien työaikojen+työmatkojen mukaisesti.
 
vierailija
Kuinka pitkiä hoiovuoroja teidän lapsilla maksimissaan / yleensä tulee? Entä paljonko hoitopäiviä kuukaudessa? Tuleeko koskaan ns. mustia päiviä, eli yli 10t hoitopäivää, joka lasketaan jotenkin kahdeksi hoitopäiväksi? Puuttuuko teillä henkilökunta tai päiväkodin johtaja asiaan, jos lapsille tulee heidän mielestään liikaa hoitoa?

Meillä kolme lasta aloitti vuoropäiväkodissa marraskuun alussa. Nuorin on 1v 5kk ja vanhemmat 4-v kaksoset.
Eilen toimitin päiväkotiin taas seuraavan kolmen viikon hoitoajat. Tänään oli tullut sähköpostia isompien ryhmän yhdeltä hoitajalta, että olisiko meillä aikaa joku päivä istua alas juttelemaan lasten hoitoajoista, että kun tulee välillä nuita mustia päiviä, että voisiko niitä työaikajärjestelyillä välttää.

Olen tosi yllättynyt, koska meillä ei lapset ole yhtään turhaan hoidossa. Vain meidän työajat + yövuoron jälkeen 7-8 t, kun nukutaan. Minä teen tehtaassa 3-vuorotyötä ja mies on poliisi vaihtelevine työaikoineen.

Ensiviikolla tulee yksi musta päivä. Ts. maanantaina lapset ovat ensin hoidossa päivällä klo 8.15-16.30 ja menevät sitten illalla takaisin yöhoitoon, eli viemme lapset klo 20.30. Haen heidät tiistaina klo 16. Keskiviikkona heillä on normaali päivä 8.15-16 ja sitten koko loppuviikko to-su vapaata. Ymmärtäisin huolen, jos nuita pitkiä ma-ti kaltaisia päiviä olisi jatkuvasti, mutta meillä niitä kompensoi kuitenkin sitten pitkät vapaat.

Menen tietysti tapaamaan hoitajaa ja kuuntelemaan heidän huoltaan, mutta en oikeasti ymmärrä miten voisimme asiaa korjata. Muuten kuin vaihtamalla työpaikkoja, ja tuskin hoitoaika kokonaisuutena /kk silti kummenisi. Jakaantuisi ehkä vaan tasaisemmin joka päivälle.
Nukkuymiseen ei ole laskettu noin paljon pk:ssa aikaa teille,eli nukkukaa vähempi.
 
vierailija
Ensiviikon maanantaina minulla on päivävuoro klo 8-16 ja sitten alkaa yövuoro tiistaina klo 00.00-08. Meillä siis pyörii vuorot 8-16, 16-24 ja 00-08
Miehellä koulutuspäivä klo 9-17 ja menee sitten yövuoroon.

Tällaisia päivä + yö-vuoroja lapsille tulee 1-3 x kuukaudessa.

Ap
 
vierailija
Meillä kaikki kolme poikaa ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Iältään nyt 5v, 4v ja 1v7kk. VAnhemmat olivat samassa päiväkodissa pienempänä vajaan puoli vuotta, kunnes jäin taas äitiyslomalle. Nyt kolmikko ollut heinäkuusta asti tuolla.
Hoitopäiviä olemme varanneet 14/kk ja käytännössä ovat 12-16pvää riippuen kuukaudesta. Viikotkin vaihtelevat. Esim. viimeviikolla tuli vain yksi hoitopäivä, olivat muistaakseni reilun 6t hoidossa iltapainoitteisesti. Tällä viikolla hoitopäiviä tulee viisi, tosin niistä kolme on sellaista, että menevät suoraan sänkyyn eli yöhoitoa. Yöhoidosta haetaan meidän työvuoroista riippuen joko klo 12 tai iltapäiväulkoilusta 16-17 välillä.
Meillä minä olen lääkäri ja mies ajaa taksia. Minä voin suht hyvin vaikuttaa omiin työvuoroihini, tietyissä rajoissa toki. Miehelle tehdään työvuorot ilman, että toiveita otettaisiin huomioon. Mutta hyvää on se, että tietää vuoronsa vuodeksi etukäteen, kun on säännöllinen työvuorokierto. Itse omien vuorojen puitteissa vältän lapsilta myöhäistä iltahoitoa, heidät haetaan siis aina viimeistään klo 20.15 eli suoraan iltapalapöydästä. Lisäksi vältämme aikaisia aamuja, eli viedään hoitoon aikaisintaan klo 7.30. Yöhoitoja en pidä pahana, koska nukkuessa aika menee lapsilla nopeasti ja lapset nukkuvat yöt läpeensä, jäävät myös hoitoon ilman itkuja. Itse peittelemme heidät sänkyihin, toivotamme hyvät yöt ja yöhoitaja jää lukemaan sitten iltasatua.
 
vierailija
Ensiviikon maanantaina minulla on päivävuoro klo 8-16 ja sitten alkaa yövuoro tiistaina klo 00.00-08. Meillä siis pyörii vuorot 8-16, 16-24 ja 00-08
Miehellä koulutuspäivä klo 9-17 ja menee sitten yövuoroon.

Tällaisia päivä + yö-vuoroja lapsille tulee 1-3 x kuukaudessa.

Ap
Mutta eihän tuo ole lain mukaista?? Kummallakaan.
Lepoaika ei täyty.
Satunnaisesti noin saa kai olla, mut teillä tuo on kyllä pysyvää. Ei saa olla näin.?
 
vierailija
Voi herraisä kun täällä taas jeesustellaan. Joku älykääpiö käskee vielä lopettaa työt ja heittäytyä yhteiskunnan tuille. Kuunnelkaa niitä lapsia, jos ne ei oireile niistä pitkistä päivistä, niin antaa mennä vaan. Pitkät vapaat on sitten mukavia.

Mä teen vuorotyötä ja meillä on töissä yksinhuoltajia, joiden lapset on aina hoidossa silloin kuin itsekin on. Niille ei tule edes pitkiä vapaita kompensoimaan, joten en olisi huolissani kahden ihmisen taloudesta, jossa kokonaishoitoaika jää kuitenkin lyhyeksi. Ja tosiaan esim. Laivoilla tai lentoemäntinä työskentelevien lapset voi olla monta päivää putkeen siellä vuorohoidossa.

Jos pomo suostuu, niin voithan sä kokeilla tehdä 4 päiväistä työviikkoa, jos alkaa olla ongelmia.
 

Yhteistyössä