muita joiden lapset ei ole ollu ikinä hoidossa? kuinka päiväkotiin meno onnistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miia

Vieras
aloitan työt kolmen viikon päästä ja poika on nyt 2 vuotias, hoidossa on ollut elämänsä aikana 2 kertaa joista on jo pian vuosi.
yksinkertaisesti ei olla haluttu laittaa poikaa mihinkään hoitoon, tykätään kun se on kotona.
nyt onkin ongelmana kun on pakko aloittaa päiväkoti kun aloitan työt.
kuinkahan onnistuu, poika todella riippuvainen minusta. stressaan asiasta valtavasti

Mulla on 2-vuotias ja aloittaa syksyllä tarhan, enkä oo yhtään huolissani. Viihtyy enemmän kuin hyvin muiden lasten kanssa, joten ihan turvallisin mielin (ainakin vielä) ootan sitä.

Ei lapset ole tyhmiä, ne vaistoaa paljon sellaista mitä ei ääneen sanota. Älä aliarvioi lasta sen mukaan, paljonko hän osaa puhua - äläkä myöskään yliarvioi, lapsi, joka osaa puhua, ei kuitenkaan ajattele kuten aikuinen.
Mutta kyllä lapsi sen aina vaistoaa ja huomaa jos äiti/isä jännittää, stressaa, on äkäinen tms

kun ensin menet lapsen kanssa tutustumaan päiväkotiin. juttelette sen jälkeen kaikesta nähdystä kotona, luette ehkä aiheeseen liittyvän kirjan jne. hyvin se menee!

kyllähän minä tiedän ettei lapset ole tyhmiä. ei tämä nyt auta minua mitenkään. halusin lähennä kokemuksia että miten on menny sellaisilla lapsilla jotka eivät ole ollu ikinä hoidossa.

Kannattaa varautua siihen, että ensimmäinen kuukausi on hankalampaa. Meillä tuplat aloittivat päiväkodin täytettyään 3 vuotta, ja ensin olimme siellä totuttelemassa 2 vkoa aina toinen vanhempi mukana. Sen jälkeen jäivät ensin yksin päiväkotiin muutamaksi tunniksi ja sitten aina vähän pitemmäksi ajaksi. Muutaman totuttelupäivän jälkeen olivat jo 7 tuntia.

Pari viikkoa aamulla itkettiin pk:n eteisessä, mutta vähitellen itkut jäivät. Nyt, oltuaan pk:ssa 6 kk, ovat innoissaan ja tohkeissaan, puhuvat uusista kavereistaan, kertovat uusista loruista, lauluista ja leikeistä jne. Meillä ainakin tuplillemme päiväkoti sopii hyvin. Olemme muutenkin erittäin tyytyväisä tähän hiukan boheemiin päiväkotiimme :)

Oon varmaan sitten hölmö, kun minusta meidän esikoinen ymmärsi 9 kk iässä että hän menee hoitoon ja äiti hakee sitten pois.
Oppi kylläkin puhumaan tosi varhain. Kumma jos 2v ei ymmärrä että menee hoitoon.
Jossain maissa koulu alkaa 3v. (leikkikoulu)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Oon varmaan sitten hölmö, kun minusta meidän esikoinen ymmärsi 9 kk iässä että hän menee hoitoon ja äiti hakee sitten pois.
Oppi kylläkin puhumaan tosi varhain. Kumma jos 2v ei ymmärrä että menee hoitoon.
Jossain maissa koulu alkaa 3v. (leikkikoulu)

No jos 2 v ei ole koskaan ollut hoidossa, ei hän voi ymmärtää mitä hoitoon meneminen tarkoittaa. Lapsi ymmärtää kokemusten kautta, ei kielen kautta (siis kun on kyseesä noin pieni lapsi).

Ei sitä voi 2 vuotiaalle etukäten selventää, mutta asia selviää sitten hoitopaikassa harjoittelun myötä.

Meidän poika meni aikoinaan 2-vuotiaana hoitoon viiden päivän pehmeällä laskulla. Meillä ei ollut mitään onglemia. Tosin lapsi ei ollut musta mitenkään riippuvainen ja meni ryhmikseen jossa oli ihana hoitaja hoitamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
en ymmärrä miten joku voi laittaa lapsen hoitoon 9kk iässä..

Kai se kasvatus vaikuttaa. Minut on kasvatettu niin että itsensä on elätettävä.
Ja siihen en olisi kyennyt jos tuloina miehen opintoraha ja minun kotihoidontuki.
Ja kun minulle ei ollut työpaikkaa, olisi ollut riski jäädä kotiin pitkäksi aikaa. Mitä jos en olisi saanut työtä sitte vuoden päästä enää? Mitä jos mies väsyy tai masentuu kesken opintojen? Mite käy perheen elatuksen?
Kaikki ajattelemme lastemme parasta ja niin tein minäkin siinä tilanteessa mikä meillä oli.
Lastamme emme koskaan suunnitelleet vielä tuossa tilanteessa, vaan hän nyt päätti meille tulla.
Parhaani olen tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
en ymmärrä miten joku voi laittaa lapsen hoitoon 9kk iässä..

Kai se kasvatus vaikuttaa. Minut on kasvatettu niin että itsensä on elätettävä.
Ja siihen en olisi kyennyt jos tuloina miehen opintoraha ja minun kotihoidontuki.
Ja kun minulle ei ollut työpaikkaa, olisi ollut riski jäädä kotiin pitkäksi aikaa. Mitä jos en olisi saanut työtä sitte vuoden päästä enää? Mitä jos mies väsyy tai masentuu kesken opintojen? Mite käy perheen elatuksen?
Kaikki ajattelemme lastemme parasta ja niin tein minäkin siinä tilanteessa mikä meillä oli.
Lastamme emme koskaan suunnitelleet vielä tuossa tilanteessa, vaan hän nyt päätti meille tulla.
Parhaani olen tehnyt.

Oletko sinä huhhuh?

Alkuperäinen kirjoittaja miia:
aloitan työt kolmen viikon päästä ja poika on nyt 2 vuotias, hoidossa on ollut elämänsä aikana 2 kertaa joista on jo pian vuosi.
yksinkertaisesti ei olla haluttu laittaa poikaa mihinkään hoitoon, tykätään kun se on kotona.
nyt onkin ongelmana kun on pakko aloittaa päiväkoti kun aloitan työt.
kuinkahan onnistuu, poika todella riippuvainen minusta. stressaan asiasta valtavasti

Kannattaa ottaa selvää asioista etukäteen. Esim.mikä on hyvä aloitus, miten lasta voi auttaa parhaiten jne. Asiaan perhehdytty kunnolla artikkelissa "Taapero päivähoidossa" autalastakasvamaan@blogspot.com.

Yhteistyössä