Muita äitejä, jotka ei ulkoile säännöllisesti lasten kans..!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hamppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hamppi

Vieras
Ei kiitos sitten tähän ketjuun mitään haukkuja!!

Eli onko täällä muita äitejä, jotka ei jaksa ulkoilla lastensa kans säännöllisesti? Meillä siis vajaa 1v lapsi ja toisinaan käydään kärrylenkillä, mutta ei jotenki älyttömästi tuo ulkoilu näin muuten kiinnosta... Laps ku ei osaa oikee vielä ulkona tehä mitään, enkä mä jaksa aina tota samaa lenkkiä ravata ees taas, nii ollaan sit pääosin sisällä. Muutenki tuo aika on niin kortilla, etten missään välissä ehi pukea lasta ja itteä ja roudata kärryjä ja meitä pihalle. Aamulla siis herätään, syödään aamupala, leikitään hetken ja pestään hetikohta kakat. Sit syödäänki jo ruoka ja lapsi menee nukkumaan. Nukkuu pari-kolme tuntia ja kun herää, niin syödään taas ja sit tulee jo pimeä ja iskä tulee töistä jne... Herätään siis siinä 10-12 maissa... Enkä aio aikaistaa aamuherätystä, tykätään nukkua pitkään! :) Se sopii meille. Säälittää toisinaan tuo pieni, ku se ei joka päivä pääse ulos, mut ehkä me sit enemmän kuletaan, ku tuo osaa kävellä ja jotain touhutakki pihalla...

Asutaan siis oikeestaan maalla, eikä täällä oo mitään hiekkalaatikkoporukoita, joita kaupungissa on. Eikä mitään leikkipuistoja tms. Eli siis yks ainut tie, jota kulkea ees taas ja silti tää on rivitalo, eli omaa pihaa ei oo olleskaan, ei edes takapihaa. Joten vaikka tuota metsää ois, niin ei kovin paljoo huvita siellä rämpiä lapsi sylissä. Painaakin niin järjettömästi...

Mutta niin onko muita minunkaltasia äitejä? :)

(ja vielä muistutus, ei haukkuja tähän ketjuun!!)

:wave:
Esikoinen (5v ) ulkoilee yksin monta tuntia päivässä mutta minä en ton kuopuksen (1v4kk ) kanssa jaksa joka päivä istua pihalla.. Kesällä hieman eri juttu, mut talvi ei ole mua varten..

mekin asutaan maalla ja me käydään ulkona kun se sopii rytmeihin ja minun ja lasten mielialaan. plus sään täytyy olla ok, emmä lähe missään tuiskussa ulos. ulkoilu ei ole mitenkään pakollista. ajattele, mun mies pitää sitä ulkoiluna lasten kanssa kun se käy autolla kaupassa. ja ihan hyvin nuo syö ja nukkuu. vanhin meillä ei todellakaan mene talvella vapaaehtoisesti ulos, mutta toka vanhin käy mielellään jääkiekkoa pelaamassa ja muutenkin pörrää ulkona enemmän. ei mitään huonoa omaatuntoa ole meillä.

Tässä talossa missä asutaan tällä hetkellä on pariki äiti iihmistä joiden vuosikkaat kattelee ikkunan takaa tai kärrystä vaan ulkoilmaa (nukkuessaan käryyssä). Säälittää ne kun ne kattelee tonne pihalle ja hihkuu ikkunalasin takaa kun ulkoillaan tossa pihalla :/

Me aloitettiin esikoisen kanssa päivittäiset ulkoilut kun tyttö oli yli 1-vuotias ja osasi tukevasti kävellä. Sitä ennen ulkoiltiin n. joka toinen tai kolmas päivä. Sisälläkin riittää tekemistä eikä lapsi hapenpuutteeseen kuole vaikkei ulkona päivittäin kävisikään :)

Minä myös tunnustan! Silti yritän ulkoilla lapsen kanssa päivittäin, mutta se on minulle varsinkin näin talvisin "tervanjuontia".En ole mikään ulkoilmaihminen, palelen helposti. Lenkkeillä tykkään, mut eihän lapsen ulkoiluksi riitä rattaissa istuminen. On sitäpaitsi hirveän vaikea keksiä puistossa tekemistäkään, useimmiten siellä ei aamupäivällä ole muita lapsiakaan seurana.

Kyllä varmaan ton 1v1kk kanssa tulee lähes joka päivä ulkona käytyä, mutta esmes kaupassa tai kerhossa, ei siis "kunnon" ulkoilua, vaan vaunussa köröttelyä pieniä pätkiä. Eipä tuon ikäisen kanssa oikein voi mitään ulkona tehdä. Pari kertaa oon laittanut hankeen istumaan, mutta eipä tuo mitään riemunkiljahduksia päästellyt. Kyllä varmaan sit kun tosta vähän kasvaa, oppii kävelee ym.

Jep, tuo talviulkoilu noin pienen kans on jotenki niin tönkköä tms... Paksuissa vaatteissa kun kantaa paksuihin vaatteisiin puettua 13 kiloista jössikkää, niin ei kiva. Toinen ku ei osaa vielä edes kävellä... Ja iso on siis siks, että reppanalla on isojen ihmisten geenit. :) Enkai itekään oo sit talvi-ihmisiä, ainakaan nyt, kun ei oikeen lumilinnojen ja muiden teot onnistu. Ehkä sitten eri asia tosiaan, kun lapsi pysyy vaik pulkassa tai kun toinen kävelee ja ymmärtääki tosta ulkoilusta jotain. Kesällä tietty ihan eri juttu, kun aurinko paistaa, on lämmintä, eikä tarvii niin hirveesti pukea vaatetta päälle! Se kun vie niin mielettömästi aikaa...
Toki aurinkoisella ilmalla on aina pakko päästä pihalle myös talvella. :) Se riippuu niin paljo keleistä ja mielialasta että jaksaako tonne vääntäytyä. Tässä kuitenki onneks isot ikkunat ja sisälläki sen verran kylmä, että voi kuvitella olevansa ulkona. ;) :D

huom. vaikka olisi kaunis aurinkoinen kesäpäivä, niin missään laissa ei sanota, että ulos on pakko mennä. voi laittaa silloinkin vaikka sälekaihtimet kiinni ja leikkiä vaikka piilosta.

Täytyy myös myöntää...suoraan sanoen olen myös niin pirun laiska. Ei sillä että olisi pakko todellakaan mutta kyllähän se itelle hyvää tekisi. Lapsi kyllä nukkuu ainakin yhdet päikkärit ulkona...tää mamma vaan välillä niin perhana saamaton et hyvä että nokkansa joskus saa työnnettyä pihalle. Lapsi siis vasta meilläkin tosin puoli vuotias.

Tosi kiva huomata, että täällä on näin paljo muitaki samanlaisia äitejä. :) Ja varsinki just 1-vuotiaiden äitejä, jotka myös kokee ulkoilun toisinaan ehkä jopa turhauttavaksi, kun ei voi oikeen lapsen kans mitään touhuta. Sisällä kuitenki on ton ikäselle koko ajan kaikkea toimintaa ja toinen mielissään ku saa opetella sitä kävelyä jne. Totta varmasti se, että kuhan alkaa hikipäissään juoksemaan, niin ulkoilu tulee ihan erilailla kysymykseen! :) Pääsee vähän sitte itekki tuulettaa päätä, ku täälä pienessä kämpässä ei silti juoksevalle taaperolle oo tarpeeksi tilaa. :)

Mut kiva kuulla/nähä kokemuksia ja "kanssasisaria"! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Esikoinen (5v ) ulkoilee yksin monta tuntia päivässä mutta minä en ton kuopuksen (1v4kk ) kanssa jaksa joka päivä istua pihalla.. Kesällä hieman eri juttu, mut talvi ei ole mua varten..

Oho, siis 5v yksin ja monta tuntia?? Juoksetko koko ajan ikkunassa ja tarkistat tilanteen vai miten teet? Ja kysyn ihan mielenkiinnosta, en syytäen. itelläni nimittäin kans 5v.

Me olemme olosuhteiden pakosta sisällä, kun on ifektiokierteinen juniori, joka kuumeessa 10-2+ vrk/kk. Mutta mielestäni sisällä olokaan ei ole ulkona oloa pahempaa. kivaa tekemistä sisälläkin löytyy. . .

vaikka jotkut hörhöt vaan toitottaa ulkonan olemisen puolesta niin ompa maapallo pullollaan sisällä kasvatettuja asiallisia lapsia>fiksuja aikuisia. Ulkona olemisen ilmiöhän on vain suomalaisilla. ei siis muaalla maailmassa niin suotava ilmiö ei edes ruotsissa.

hyvä me sisäihmiset (kesää ja lämpöä rakastavat)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jep, tuo talviulkoilu noin pienen kans on jotenki niin tönkköä tms... Paksuissa vaatteissa kun kantaa paksuihin vaatteisiin puettua 13 kiloista jössikkää, niin ei kiva. Toinen ku ei osaa vielä edes kävellä... Ja iso on siis siks, että reppanalla on isojen ihmisten geenit. :) Enkai itekään oo sit talvi-ihmisiä, ainakaan nyt, kun ei oikeen lumilinnojen ja muiden teot onnistu. Ehkä sitten eri asia tosiaan, kun lapsi pysyy vaik pulkassa tai kun toinen kävelee ja ymmärtääki tosta ulkoilusta jotain. Kesällä tietty ihan eri juttu, kun aurinko paistaa, on lämmintä, eikä tarvii niin hirveesti pukea vaatetta päälle! Se kun vie niin mielettömästi aikaa...
Toki aurinkoisella ilmalla on aina pakko päästä pihalle myös talvella. :) Se riippuu niin paljo keleistä ja mielialasta että jaksaako tonne vääntäytyä. Tässä kuitenki onneks isot ikkunat ja sisälläki sen verran kylmä, että voi kuvitella olevansa ulkona. ;) :D

Tuosta pulkkailusta: Meidän 8kk rakastaa yli kaiken pulkkailua, meillä on semllainen selkänojallinen vauvapulkka, jossa myös turvavyöt ja hyvin pysyy kyydissä. Toinen oikein hihkuu, nauraa ja heiluttaa käsillä lisää vauhtia. Itse sain tästä hieman enemmän puhtia ulkoiluun kun näkee miten toinen siitä todella nauttii, minustakin se kärryjen työntäminen ei tunnu mitenkään mielekkäältä ilman päämäärää eikä ulkona tullut "turhan takia" käytyä. Mutta tosiaan suosittelen tuota vauva-pulkkaa lämpimästi

Alkuperäinen kirjoittaja haluaa tietää:

Oho, siis 5v yksin ja monta tuntia?? Juoksetko koko ajan ikkunassa ja tarkistat tilanteen vai miten teet? Ja kysyn ihan mielenkiinnosta, en syytäen. itelläni nimittäin kans 5v.

Ei tarvii kovin kauas juosta, kun meillä niin pieni piha et näköyhteys on suora ihan koko ajan tänne olkkariin ja yläkerran huoneisiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja haluaa tietää:

Ei tarvii kovin kauas juosta, kun meillä niin pieni piha et näköyhteys on suora ihan koko ajan tänne olkkariin ja yläkerran huoneisiin :)

Okei :)

Alkuperäinen kirjoittaja täällä kans:
tylsistyny kotiäiti. Tästä sais hyvän keskustelu ketjun jos joku viitsisi silaisen aloittaa.

En mä ainakaan tylsistyny oo, vaikka mä aikaa sisällä vietänki mieluummin, etenki talvisin. :D Nautin kotiäitiydestä ja tää on oikein kivaa! :D

Yhteistyössä