Muita aikuisia, joiden hampaat reikiintyy kovasti, vaikka hoitaa mielestään hyvin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "peikko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"peikko"

Vieras
Kyllä ärsyttää, kun hampaissa on aina reikiä kun vuosittain menee hammaslääkäriin. Nytkään edes vuosi ei tullut täyteen kun jo piti soittaa aika. Olen aina käynyt hammaslääkärissä tunnollisesti vuosittain ja pesen ihan normaalisti aamuin illoin. Lisäksi käytän hammaslankainta melkeimpä joka päivä ja purskuttelen kariesta ehkäisevällä suuvedellä. Silloin tällöin nappailen myös fluoritabletteja. Karkin ostamisenkin lopetin puoli vuotta sitten, syön vain erityistilanteissa sitäkin.

Onko muita saman ongelman kanssa painivia? Tai onko joku saanut avun jostain tällaiseen. Voikohan sillä olla vaikutusta, että olen lapsesta saakka saanut liian vähän kalkkia. Olen nyt 32v ja lapsi kun olin ei maitoallergia ollut oikein tiedossa. Vältin jo lapsena kaikkea maitoa, kun vatsa oli kipeä koko ajan. Ja se kalkkitablettien syöminen aina unohtuu. Edelleenkin olen todella huono ottamaan kalkkilisää. Syön päivittäin toki nykyään laktoosittomia maitotuotteita, mutta en varmastikaan riittävästi. Pitäisiköhän tässä olla huolissaan luuston kunnosta enemmänkin?

osteoporoosia on nykyään jo lapsillakin, että kyllä siitä kannattaa huolissaan olla, että ei tarpeeksi kalkkia saa.

minulla on hampaissa ollut 1 reikä. Se oli 31-vuotiaana. Maitohampaita on edelleenkin suussa ja ne kyllä saattaa joskus reikiintyä helpostikin. Onneksi olleet vielä ehjät.

Minä. Pesen hampaani aamuin illoin sähköhammasharjalla ja erittäin hyvin. Syön täysksylitolipurkkaa, en juo makeita juomia, enkä napostele. Silti hampaat on huonot ja reikiä tulee. Niin rasittavaa. Hammaslääkäri sanoo aina, että näkee, että näitä hampaita hoidetaan hvyin. On niin hyvä kiilto, hammasvälitkin putsattu ja puhtaat hampaat.

Hävettää, kun tälle ei voi mitään. Kuulemma pitää vaan vältellä napsimista. Helvetti.

Täytynee yrittää nyt skarpata noiden kalkkien kanssa, ei tässä enää muutakaan juuri voi tehdä. Kun hampaat on niin paikatut, niiden paikkojen saumakohtiin tulee ilmeisesti helposti uusia reikiä :/ ja mulla kun ei varmaan yhtään paikkaamatonta hammasta edes ole.

En tiiä kuinka paljoa enää nyt aikuisena tuo kalkki auttaa luuston kuntoon. Toivottavasti voi vielä tehdä jotain.

Osteoporoosilla ja hampaiden kunnolla ei ole yhteyttä. Karieksen aiheuttaa bakteeri. Niillä, joilla reikiintyminen on voimakasta, jyllää suussa bakteereita enemmän. Älä turhaan syö liikaa kalkkia, vaan käytä joka syömisen jälkeen kaksi palaa täysksylitolipurkkaa (huom. täys-, toimii, jos käyttää aina).

Pese hampaat kahdesti päivässä (tai korkeintaan kolme) ja aina ennen aamupalaa. Hammasharjan pitää olla pehmeä ja tahnan hellävarainen (esim. Sensodyne ProEmalj). Lisäksi hyvin liukuvaa hammaslankaa ja happamien ruokien välttämistä. Erosioituneet hampaat reikiintyvät herkemmin ja kovin ahkerasti hinkkaamalla aiheuttaa pahaa hampaille.

Jos kärsii kuivasta suusta, niin sitä pitää hoitaa myös oikein (runsas juominen,keinosylki ym.). Vähäinen syljeneritys altistaa reikiintymiselle.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on hyväksi hampaille. Jää turhat sokerit ja napostelut pois. Huomaan heti miten "likaisiksi" hampaat tulevat, jos syön normiruokaa päivänkin verran.

MINÄ! Voi helvatta olen kironnut tätä vaivaa....

Olen alkanut epäilemään että saan sen karieksen aina uudestaan mieheltäni, joka hoitaa hampaansa todella huonosti. Silti sillä pirulla on ehkä 1 reikä/ 5 vuotta. En tosin tiedä onko tuollainen tartunta mahdollinen.

Oma hammaslääkärini sanoi että on vaan syljestä kiinni.... käytän sellaist geeliä silloin tällöin joka auttaa, mutta se värjää hampaita :/ tasan ei mee nallekarkit tässäkään.

Minulle tulee reikiä, vaikka lankaan hampaani iltaisin ja pesen ne kaksi kertaa vuorokaudessa. Hammaskiveä ei minulle kerry. Sitä ovat hammaslääkäritkin ihmetelleet.

Testin mukaan minulla on streptococcus mutans -bakteeri suussa, tosin vähäisenä määränä. Jos sen on kerran saanut, niiin reikiintymistä ei voi estää.

Siksipä olen erityisen tarkka, etteivät lapseni saa 'hammasbakteeri'-tartuntaa.

Yhteistyössä