muistellaanpa vanhoja : kuka muistaa pahviset kirjastokortit ja sen...

  • Viestiketjun aloittaja firequeen harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Olen mä tosiaan aika vanha, joku muisteli miten Nokian kännykät alkoi yleistymään ja voin muistella miten meidän kouluun tuli yläasteella ekat tietokoneet, joilla pelattiin mustavalkoisia lentopelejä... ja meidän koulu oli yks maamme ekoja johon tollasia koneita tais tulla. Kännykätki on tulleet vasta kun mulla on ollut jo lapsia... kyl olen tosi vanha :D
 
-s-
Muistan pahvisen kirjastokortin ja lähikaupassa jos ostettiin tilille niin sielläkin oli semmoset pahviset kortit jonka kassatäti etsi laatikosta ja sitten nurkkaan merkattiin aina ostosumma ja nimimerkki :) Oi niitä aikoja!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja marimikko-fani:
Oi, kiskaostokset ja viiden pennin karkit, kovat hedelmärakeet, jotka oli pakattu läpinäkyviin, pilkullisiin kääreisiin! Ja isot kunnon merkkarit 10 penniä...

Mekin muuten leikittiin "hailii - hailoota", siinä muistaakseni esitettiin semmoisia tietokilpailu-tyyppisiä kysymyksiä tai arvuuteltiin jotain.

Muistattekos te Pinkkis-jäätelöä, semmosta superin (kitaran) muotosta vaaleenpunasta puikkoa, jonka kuorrutus poksahteli ja puutikuissa oli sitt jotain vitsejä tms?

Tai Tuttifrutti-mehujääpuikkoja, punakeltasia ja imeliä?

Entäs sitten Marimikkoja :p, vihreäraidallisia Marianneja, jotka oli ihan tajuttoman hyviä, mutta mistään ei enää saa niitä! Nykyään on vaan näitä siniraidallisia, entisiä Mariminttejä, tavallisia Marianneja ja sitt niitä orangeja :x ...
Noi kovat karkit, pilkullisissa kääreissä oli mun lemppareita. Ja muista tuon kitara jäätelön...
Meillä nuo kovat karkit pilkullisissa kääreissä oli kirppuja nimeltään.
 
Kerran pöllin koulun kirjastosta tyhjän kirjastokortin ja kotona naputtelin siihen isukin kirjoituskoneella tekaistut henkilötiedot. Olin tuolloin muistaakseni 13- tai 14-vuotias mutta tein itsestäni 16-vuotiaan saadakseni tupakkia kikkarilta. Väärät "henkkarit" meni läpi useammassa paikassa vaikka eihän siinä mitään kuvaa tietenkään ollut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Kerran pöllin koulun kirjastosta tyhjän kirjastokortin ja kotona naputtelin siihen isukin kirjoituskoneella tekaistut henkilötiedot. Olin tuolloin muistaakseni 13- tai 14-vuotias mutta tein itsestäni 16-vuotiaan saadakseni tupakkia kikkarilta. Väärät "henkkarit" meni läpi useammassa paikassa vaikka eihän siinä mitään kuvaa tietenkään ollut.
Meillä oli lukiossa pahviset opiskelijakortit joihin kirjotettiin kirjotuskoneella tiedot. Kaverin äidillä oli sit hyvä kirjotuskone, sillä "pyyhittiin" syntymävuoden vika numero pois ja vaihdettiin yhdellä isommaksi. Kyllä sillä johonki baariin pääsi.. :whistle: :LOL:
 
vieras
Niin ja miettikää kuinka muodittomia hupparit oli joskus nuoruudessa, olis ollu häpeä käyttää niitä ja nyt nuorilla ei muuta olekaan. Ja tuo tämän hetken muoti ylipaksusta otsatukasta naurattaa varmaan kymmenen vuoden päästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tellu:
Mie muistan, kuinka juhlaa oli, kun meillä vaihdettiin näppäinpuhelimeen,
ei tarvinnu enää pyörittää...:)
Meillä lapsi oli joutunut pulaan kaverin luona muutamia vuosia sitten, kun vielä lankapuhelimia oli enemmän. Hänen piti soittaa kotiin ja perheen äiti osoitti hänet soittamaan perheen vanhempien makuuhuoneen puhelimesta. Poika oli katsonut ihmeissään semmoista kiekkopuhelinta ja oli joutunut pyytämään neuvoa, että miten sillä soitetaan :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onko kenelläkään enää pahvista ajokorttia? :D
Mä näin tänään vaaleanpunaisen pahvisen ajokortin ja vielä naisella.
Miehillä niitä silloin tällöin näkee kun niillä ei (yleensä) sukunimi vaihdu, mutta naisilla tosi harvoin. Mä oon kuullu että ne ei olis enää virallisia, eli ne olis pitäny vaihtaa muovisiin, en tiedä onko totta. Kertokaa jos tiedätte. =)


:wave: Ennen vuotta 1998 myönnetyt ajokortit (mm. punainen pahvinen ajokortti) ovat edelleen voimassa koko voimassaoloaikansa.
miula voimassa vuoteen 2027 :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistaako joku "slämärit"? Niitä oli 90-luvun alussa. Ystäväkirjatyyppinen, mutta itse kirjoitettiin vihkoon joka sivulle yksi kysymys, ihan mitä tahansa kehtasikin kysyä, ja sitten kaverit vasta. Aina oma numero ensin ja vastaus perään. :D
meillä se oli bix box-vihko :D
 
firequeen harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Himputti, mä olin jo ehtiny unohtaa nuo radio- ohjelmat ja kasettien kans ähräämiset, kun yritti nauhoitella jotain biisiä... SIG ja "Hyvää syntymäpäivää"...!!!etc.....

Ja sitten iki-ihanat Teinikalenterit :)!!
apua mitä kaikkea alkaa muistamaan... miulla on jossain varastossa laatikoilinen niitä nauhoitettuja kasetteja... ja yksi pv törmäsin vanhaan passikuvaani jossa miula farkkupaita, permanentti, ysäriheitto otsalla ja rauhanmerkki kaulassa :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja miettikää kuinka muodittomia hupparit oli joskus nuoruudessa,
70-luvun loppupuolella mulla oli satiinitakki, tukka tötteröllä ja c-kasetilta pauhasi Teddy & The Tigers.
Ne c-kasetille nauhoittamiset, se oli oikea taiteenlaji
:D
Niin oli. Nauhaa piti kelata sormella vähän alun tyhjää pois. Radion Ocsid-ohjelmasta nauhoiteltiin biisejä, mutta ilkeä Tapani Ripatti saattoi vähän biisin alun jälkeen kailottaa: "Varsinainen namupala kaikille kotiäänittäjille!"
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Onko täällä jo lukenut NILKKAPALLO :) Naru joka tuli toisesta nilkasta kiinne ja toisessa päässä semmoinen ontto pallo,sitä sitten pyöritettiin jalasa ja hypittiin yli :LOL:
Ja sitten hypittiin sitä Twist-narujuttua (oliko se Twist?)

Ja sitten tehtiin käsissä niitä semmoisia ihme lankajuttuja, jotain kahvikuppia ja muuta. Muistaako kukaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap-jurpo:
Niin oli. Nauhaa piti kelata sormella vähän alun tyhjää pois. Radion Ocsid-ohjelmasta nauhoiteltiin biisejä, mutta ilkeä Tapani Ripatti saattoi vähän biisin alun jälkeen kailottaa: "Varsinainen namupala kaikille kotiäänittäjille!"
:D Aivan!! Minä asuin Lapissa nuorena ja siellä pystyi kuuntelemaan RUotsin puolelta musiikkiohjelmia ja saada semmoisia biisejä, joita ei Suomen radiossa soitettu. Voi sitä onnen päivää kun Rockradio aloitti :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
muistatteko, kun oli sellanen suorakulmainen penaali, missä oli nappuloita ja salalokeroita ja magneetikannet? voi luoja ne oli hienoja. :D yhestä napista tuli terotin, oisesta aukes pyyhekumi. ja sit oli niitä monivärikyniä, taitaa olla kyllä vieläkin. :)
Herättää muistoja. Tuo penaali, ja teinari, ja markalla merkkareita.
 
plörö
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Onko täällä jo lukenut NILKKAPALLO :) Naru joka tuli toisesta nilkasta kiinne ja toisessa päässä semmoinen ontto pallo,sitä sitten pyöritettiin jalasa ja hypittiin yli :LOL:
Ja sitten hypittiin sitä Twist-narujuttua (oliko se Twist?)

Ja sitten tehtiin käsissä niitä semmoisia ihme lankajuttuja, jotain kahvikuppia ja muuta. Muistaako kukaan?
Jos en väärin ole leluhyllyjä katsonut niin twis narut on tulleet takasin muotiin :D
Itse tykkäsin tosipaljon tuosta nilkkapallosta:) sitä vaan ei taida löytyä kuin tuurilla kirppikseltä:(
 
Afrikannorsu
Kukapa soitteli pulinaboxiin?! "onko linjoilla ketään,,,"hirveet laskut ja huudot laskujen päälle mutta kuitenkin. Onko muuten neiti-aika olemassa? tai sitä herätys automaattia lankalinjalle? tuli noista puhelimista mieleen,,
 
Minä olen sen verran vanhempi, että nuo trollit ja hiuspuppulat oli meillä käytössä tyttärillä.

Vieläköhän työpaikoilla leimataan vanhanaikaisesti kellokortilla jossa pahviläpyksä isketään siihen kelloon ja siihen tulee sitten aika milloin on töihin tullut /töistä lähtenyt?

Meillä oli tuollainen kun -80 luvun lopulla menin nykyiseen työpaikkaani töihin.

Nykyään meillä on jo hienot tägit eli pieni muoviläpyskä jonka sisällä on siru jota vilautetaan lukulaitteeseen.

Ja sitten jossain vaiheessa oli vyölaukut. Se kyllä taisi olla-90 luvun alkua. Ja aikuisillakin oli talvella haalarit. Mulla oli sellainen punainen kokohaalari. Aika kätsy se kyllä oli. Sitten mulla oli otsapermis ja kauhean isot kakkulat päässä. Ne peitti melkein koko naaman. :LOL:
 

Yhteistyössä