Muistatteko mitä sanoin lasten junalla kulkemisesta ilman aikuisia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murr

Vieras
Joitan päiviä sitten joku äiti kyseli voiko laittaa 14 vuotiaan mukaan nuorempia lapsia 400 km junamatkalle. Minusta ei, mitä vaan voi sattua, edes 14 v ei pidä matkustaa yksin tuollaista matkaa. Jäin aika alakynteen keskustelussa, koska teidän kanssakeskustelijoiden mielestänne EIHÄN JUNASSA MITÄÄN VOI SATTUA!? Toivon että te jotka laitatte lapsia yksin ja keskenään junailemaan, luette allaolevan uutisen ja ette enää altista lapsia tuollaisille vaaroille.

Julkaistu: 11.07.2011 13:55

Helsingin poliisi tutkii viime perjantaina klo 14.00 aikoihin sattunutta tapahtumaa, jossa n. 60 -vuotias mies houkutteli M-junasta n. 12 -vuotiaan pojan jäämään kanssaan Kannelmäkeen Sitratorille.
Sitratorilla mies yritti houkutella poikaa tulemaan asunnolleen. Miehen omituinen käyttäytyminen herätti sivullisten huomion ja ripeästi toimineet sivulliset erottivat pojan miehen seurasta. Sivulliset saattoivat pojan takaisin M-junaan.

Pojan tuntomerkit: n. 12 v, mustat pitkät shortsit, harmaa Monsteri-lippis, keltainen pikkureppu, asuu ilmeisesti Malminkartano - Martinlaakso suunnalla

Poikaa ja pojan vanhempia pyydetään ilmoittautumaan poliisille numeroon 071-8775350.

Mutta 14-vuotias on kyllä jo niin iso, että luulisi sen ikäisen pystyvän matkustamaan yksin. Ihmettelen tuota 12-vuotiastakin. Millähän mies on saanut hänet houkuteltua ja eikö noin iso jo tajua tai eikö hänelle ole opetettu, että vieraiden mukaan ei saa lähteä?

????
-Kadulla voi joku pyytää kyytiin
-kadulla jopa helpompi kidnapata
-uimahllissa..., hevostallilla...

Voiko enää minnekään päästää alle 18v yksin..

Mut hei, mää olenkin äiti joka laittaa lapsensa junaan 8v ja matkaa n. 500km

Mä en oo nähnytkään koko keskustelua mutta kieltämättä mustakin 14v voi matkustaa vaikka pikkusisarustenkin kanssa jos asemalla on joku vastassa.

Ja oudolta kuulostaa toi uutisen poika..Tietäähän jo ihan pikkusetkin ettei vieraan mukaan lähdetä.
Olen mäkin joutunut alkaa kulkemaan jo 3.luokalla yksin keskustaan linja-autolla kouluun,enkä ole kenenkään matkaan koskaan lähtenyt.

12v. on kyllä vielä niin lapsi että on varmasti helppo puhuttaa mukaan... tyyliin 'hei, mulla olis kotona 10 pleikkari peliä jotka oon jo pelannu läpi. saat ne jos haluut'

Ja 14v. taas lähtee helposti auttamaan tai hakemaan jotain esim. kaljaa...

Ja vaikka kuinka on opetettu ja neuvottu niin kyllä vaan noita kauheuksia tapahtuu.

Mut ei lapsia voi kasvattaa pullossakaan..Milläs lapset sitten liikkuvat pääkaupunkiseudulla elleivät julkisilla? Toki minäkin suosin lapsille bussia, mutta saavat mennä junallakin jos haluavat.
Antaisin mun reilu 11-v ja kohta 10-v lasten mennä sellaisen 500km:n matkan junalla jos haluaisivat mennä sukulaisiin keskenään, en mä näe siinä mitään pahaa.

Joku bimbo voi napata lapset koulumatkaltakin, kaverin luo menomatkalta, tms. PItää vaan toivoa etteivät lapset lähde mihinkään houkutteluihin mukaan ja istuvat junassa/ bussissa "turvallisissa" paikoissa. Mä olen ohjeistanut istumaan bussissa kuskin lähelle, sinne etuosaan jonkun lasten kanssa matkustavan lähelle.

juu laittakaan vaan lapsenne yksin matkaan. Lopunikäänne sitten itseänne syytätte jos jotain sattuu

Junako se on sitten ainoa kauheus missä voi sattua lapselle hänen liikkuessa yksin? vai talutatko sinä sen ikäistä lasta käsikädessä joka paikkaan. kouluun? harrastuksiin? kavereiden luo? Ja vahdit kun lapset on ulkona keskenään.

Ei jestas sentään. Eiköhän kannattaisi opettaa itsesuojeluvaistoa niille lapsille sen holhoamisen sijasta, voisi toimia 12 vuotiaankin kohdalla jo paremmin jos ymmärtää vähän varoa, ihan kotona valistamalla se lähtee. Johan siitä 14 vuotiaastakin on aika alkaa jo pikkuhiljaa alkaa irroittamaan otteita, jos meinaa, että hän 15-16v kulkee jo opiskelemaan omillaan vai autollako viette varulta ? Mitähän tuollaisista pullamössö-lapsista oikein kasvaa? Ihan avuttomia sanon minä.

juu laittakaan vaan lapsenne yksin matkaan. Lopunikäänne sitten itseänne syytätte jos jotain sattuu

No ei voi täysin pumpulissakaan kasvattaa. Kuten sanottu, kadulla tai metsätielläkin voi joku houkutella mukaansa ja raiskata, siellähän se on vielä helpompaa kuin junassa. Olisi aika kohtuutonta olla päästämättä 14-vuotiasta minnekään ilman vanhempia. Yleisesti sitä olettaisi, että jos 12-14-vuotias istuu junassa omalla paikallaan ja vaunussa on myös muita matkustajia, niin enemmän turvassa hän olisi kuin kävellessään kadulla. Koskaan ei kuitenkaan voi tietää, missä vaara vaanii.

[QUOTE="vieras";24170273]Junako se on sitten ainoa kauheus missä voi sattua lapselle hänen liikkuessa yksin? vai talutatko sinä sen ikäistä lasta käsikädessä joka paikkaan. kouluun? harrastuksiin? kavereiden luo? Ja vahdit kun lapset on ulkona keskenään.

Ei jestas sentään. Eiköhän kannattaisi opettaa itsesuojeluvaistoa niille lapsille sen holhoamisen sijasta, voisi toimia 12 vuotiaankin kohdalla jo paremmin jos ymmärtää vähän varoa, ihan kotona valistamalla se lähtee. Johan siitä 14 vuotiaastakin on aika alkaa jo pikkuhiljaa alkaa irroittamaan otteita, jos meinaa, että hän 15-16v kulkee jo opiskelemaan omillaan vai autollako viette varulta ? Mitähän tuollaisista pullamössö-lapsista oikein kasvaa? Ihan avuttomia sanon minä.[/QUOTE]

Ja se oli pakko lisätä vielä, etten missään nimessä syyllistä lapsia siitä, jos joutuvat seksuaalisen häirinnän uhriksi. Sitä sattuu vaikka kuinka olisi huolehtinut valistustyönsä ja valvoisi. Mutta kyllä se vaan niin on, että teini-ikäisen kuuluu saada jo matkustaa linja-autossa tai junassa ilman äidin välitöntä läsnäoloa. Sairastahan liiallinen holhoaminen on, mielestäni siinä ei ole mitään kehumisen aihetta, jos on ylihuolehtivainen.

[QUOTE="vieras";24170282]Ja se oli pakko lisätä vielä, etten missään nimessä syyllistä lapsia siitä, jos joutuvat seksuaalisen häirinnän uhriksi. Sitä sattuu vaikka kuinka olisi huolehtinut valistustyönsä ja valvoisi. Mutta kyllä se vaan niin on, että teini-ikäisen kuuluu saada jo matkustaa linja-autossa tai junassa ilman äidin välitöntä läsnäoloa. Sairastahan liiallinen holhoaminen on, mielestäni siinä ei ole mitään kehumisen aihetta, jos on ylihuolehtivainen.[/QUOTE]

Olkoon vaan mielestäsi sairasta, mutta niin on tämä maailmakin. Mielummin pidän lapsistani huolta kuin ehdoin tahdoin altistan vaaroille.

[QUOTE="huolissaan";24170340]Mä meinaan saattaa pojan sitten aikanaan kädestä pitäen inttiinkin. Ettei pedari iske matkalla.[/QUOTE]

Vitsaile vaan. ei taida kyseisen uutisen vanhempia naurattaa.

[QUOTE="huolissaan";24170340]Mä meinaan saattaa pojan sitten aikanaan kädestä pitäen inttiinkin. Ettei pedari iske matkalla.[/QUOTE]

Hyvä. Niin ap:kin varmaan tekee.
Inttiinhän voi joutua matkustamaan vaikka JUNALLA ja sehän on maailman kamalin paikka, jossa kaikki raiskaus- ja hyväksikäyttötapaukset sattuu :O

Olis muuten varmaan paras, jos itsekin menisit sinne armeijaan vahtimaan poikaasi:
Ylikersantti l

Vahditko sä ap lapsiasi aivan koko ajan kellon ympäri? Tää saattaa nyt tulla sulle järkytyksenä, mutta kauheuksia voi tapahtua monissa muissakin paikoissa kuin junassa, melkein missä vain. Et sä lastasi suojele sillä, että et päästä häntä johonkin tiettyyn normaaliin paikkaan. Et voi olla koko ajan lapsesi vierellä vahtimassa, eikä teini-ikäinen sitä haluaisikaan. Ainahan sitä toivoo, ettei mitään tapahdu, mutta ikinä ei voi täysin tietää ja ennakoida.

12v. on kyllä vielä niin lapsi että on varmasti helppo puhuttaa mukaan... tyyliin 'hei, mulla olis kotona 10 pleikkari peliä jotka oon jo pelannu läpi. saat ne jos haluut'

Ja 14v. taas lähtee helposti auttamaan tai hakemaan jotain esim. kaljaa...

Ja vaikka kuinka on opetettu ja neuvottu niin kyllä vaan noita kauheuksia tapahtuu.

Ei olisi kyllä minulle tullut 12-vuotiaana mieleenkään lähteä jonkun vieraan miehen matkaan vaikka kuinka olisi ollut pelejä, rahaa, karkkia tms. tarjolla.

Aloittajalle tiedoksi että Ruotsissa raiskattiin junassa keskellä päivää 13-vuotias poika muutama vuosi sitten. Poika oli äitinsä ja sisarustensa kanssa junassa. Lähti WC:hen (ilmeisesti äidin olisi sitten sinnekin pitänyt tulla mukaan) ja raiskattiin.

Meetkö sä perässä ja saatat kaikki matkat? Siis kenelle tahansa voi tapahtua kamalia ja jossain vaiheessa on vaan annettava lasten itsenäistyä. Jos peruskoulun päätyttyä 15-16 v muuttaa pois kotoa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle niin olis se kiva jos ennen sitä ois edes joskus jossain käyny ilman äitiä.