V
"Vieras"
Vieras
ok, eli tuskinpä meikä sinne pääsee. Jotenkin tuntuu myös ettei jaksaisi alkaa kaivelemaan kaikkea vaikka ne tuleekin mieleen päivittäin.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Saanko kysyä, kuinka tuo "välittäminen" sinun lapsuudessasi ilmeni? Minäkin olin hyvin itsenäinen lapsi, mutta se oli näin jälkikäteen katsottuna vain puolustuskeino - pakko oli oppia itsenäiseksi, kun kukaan ei muu huolehtinut. Olen esim. itse hoitanut lääkärikäynnit tokaluokalta lähtien, läksyjen teot esikoulusta lähtien jne. Muistan kun 9-vuotiaana jouduin sairaalaan leikkaukseen, ja äiti kysyi minulta haluanko että hän jää sinne seuraksi ekaksi yöksi. Vastasin että en, ja muistan ajatelleeni että minun pitää selvitä yksin. Vasta vuosi sitten hoksasin että on järkyttävää että äiti edes kysyy tuollaista 9 vuotiaalta lapselta, ja sitten vain lähtee kotiin kun lapsi vastaa että ei tarvitse!
Nykyään myös olen hoksannut että vanhemmat opettivat tasan ne taidot jotka saivat minut pysymään pois jaloista (lukeminen, itsensä pukeminen ja ruoan etsiminen jne), mutta eivät mitään muuta (esim. pöytätapoja, ruoan tekoa, vaatehuoltoa, jne jne.). Itsenäisyys oli selviytymiskeino, ja itsenäisyyden opettaminen tuossa laajuudessaan oli vanhemmiltani vain keino päästä vanhemmuuden velvollisuuksista eroon. Ei välittämisen osoitus.
Mutta tuota en muuten osaa pitää ollenkaan pahana sinänsä, että 9-vuotiaalta kysytään haluaako hän lähteä sairaalasta kotiin vai jäädä sinne yöksi. Itsekin tekisin niin, jos lääkäri olisi sanonut että kumpikin vaihtoehto käy ja on turvallista.
Ei, vaan jouduin siis jäämään sinne joka tapauksessa viikoksi leikkauksen jälkeen, ja äiti kysyi minulta haluanko että hän jää seuraksi ekaksi yöksi. Ja kun vastasin että ei tarvitse, hän läksi kotiin. Kävi sitten kyllä kerran päivässä katsomassa.. isä kävi peräti kerran viikon aikana. Ja sairaala oli 3km päässä kotoamme!
Tästä voisi vielä kuriositeettina kertoa, että tuolla kerralla olin ollut yli viikon hyvin kipeänä, ja minut vietiin lääkäriin vasta kun en enää kyennyt itse kävelemään vessaan oksentamaan. Lääkäristä vietiinkin sitten kiireellisenä leikkaukseen, kun umpisuoli oli mennyt päiviä aiemmin kuolioon umpilisäkkeen tulehduksen johdosta...
Ja toisena "mielenkiintoisena faktana" tutkin myöhemmin aikuisena sairaalapapereita, ja niihin oli kirjattu että vatsani oli kipeytynyt edellisenä päivänä. Eli sen lisäksi että minua ei viety sairaalaan kun vasta kun oli pakko, olivat vanhempani vielä salanneet lääkäriltä että olin ollut jo pitkään sairas! Kyse ei siis ollut mistään vahingosta, vaan selkeästi he itse olivat ymmärtäneet että olisi pitänyt viedä aiemmin.
Eli kyllä, kyllä se oli pahaa. Jättäisitkö itse 9v lapsen yksin sairaalaan yöksi sen jälkeen kun hänelle on tehty hätäleikkaus jonka syynä on se että et viitsinyt viedä häntä ajoissa lääkäriin? Kysyisitkö edes että tarvitseeko sinun jäädä?