Muistaako/tietääkö kukaan kumman vanhemman puolelta se kaksosten geeni tulee?

  • Viestiketjun aloittaja minime
  • Ensimmäinen viesti
minime
En nyt muista perinnöllisyysbiologiasta tätä kohtaa.. Eikä se taida geenikään olla joka vaikuttaa kaksosten saantiin? Mutta siis eikö kaksosuus saata jotenkin periytyä? Meillä on mun puolella sukua muutamat kaksoset, siksi mietin että voiko meillä olla mahdollisuus saada kaksoset?
 
Kun kävin ä-polilla ultrassa ja kysyin onhan siellä vaan yksi. Ultraaja kysyi että jaa onko riski että olisi kaksi?
Kerroin että miehen äiti on kaksonen ja että tädilläni on kaksoset. Hän vaan tokaisi että sittenhä on riski, koska isänhän puolelta se periytyy.

Mutta oliskohan niin että molempien puolelta periytyy, koska eihän isä voi vaikuttaa siihen irtoaako 2 vai yksi munasolu.
Identtisten riski varmaan tulee "enemmän" isän puolelta jos joku sinne täytyy siirtää..
 
Mun miehellä ja sillä faktalla, että hänen äitinsä on toinen kaksosista, ei ainakaan ole mitään tekemistä sen asian kanssa että multa irtoaa usein kaksi munasolua kerralla, ts. erimunaisen kaksosraskauden riski/mahdollisuus on todellinen.

Mutta sitä, vaikuttaako mies siittiönsä välityksellä jotenkin siihen, että hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahdeksi, en tiedä. Eli identtisten kaksosten kohdalla miehellä voisi olla jotain tekemistä sen kanssa, tuleeko tuplat vai ei.

Siis näin ihan maalaisjärjellä ajatellen :D
 
Fleur de la Cour
No kaksosuus muodostuu käytännössä niin, että munasoluja joko irtoaa kaksi jotka molemmat hedelmöittyy tai jo hedelmöittynyt munasolu jakaantuu kahdeksi. Eli nämä ovat käytännössä vain naisessa tapahtuvia muutoksia. Kahden munasolun irtoamisen on ennen katsottu olevan periytyvää eli siis asia voi periytyä vain äidin puolelta ja vain tytölle. Nyttemmin tosin on tutkittu identtisten kaksosten periytyvyyttä ja esitetty teoriaa siitä, että joku perimässä aiheuttaisi jakaantumisen jolloin miehen perimällä vois olla myös tekemistä kaksosuuden kanssa. Tiedä sitä sitten. Perinteisesti kuintenkin siis vallalla oleva käsitys, että naisen puolelta periytyy kaksosuus. Lapsen sukupuolen kuitenkin määrää aina miehen siittiön kromosomi.
 
mamma harmaana
Siis käsittääkseni menee niin, että jos lapset on erimunaiset, niin silloin ne on äidin "tekeleet". Koska naiselta on silloin irronnut useita munasoluja yhtä aikaa. Aika vaikea on isän tätä saada aikaan.

Identtiset kaksoset vois tulla sitten kummalta vaan.

Mitenköhän suuri riski meillä on... Äitini on aikoinaan odottanut kaksosia, joka meni kesken. Mieheni isä on itse kaksonen...
 
minime
Mun äidin äidillä eli mummolla on kaksossisko niin siksi tätä aloin miettimään. Mähän olisin sitten se "joka toinen sukupolvi"?:) En ole mitenkään taikauskoinen, mutta näin viime yönä unta, jossa mulla oli kaksoset..:D
 
jaaa
Niin. Joku lääkäri kertoi joskus jossain lehdessä että, osa tutkojoista on sitä mieltä että kaksosuus periytyy äidiltä ja osa taas sitä mieltä että isältä, mutta kukaan ei todellisuudessa tarkkaan tiedä miten se periytyy. Mutta jotenkin se periytyy, koska joissain suvuissa kaksosuutta esiintyy paljon ja joissain suvuissa ei ole kaksosia ollenkan. Tiedä sitten. Omassa suvussani isän puolella on kaksosuutta. Isälläni on kaksoset, veljelläni on kaksoset ja isäni veljen pojalla myös. Ja nämä kaikki kaksoset ovat identtisiä ja vielä poikia.
 
Rukoilijasirkka
kaksoset johtuu yleensä siitä että naiselta irtoaa kaksi tai useampi munasolu kerralla. Se ei siis voi ainakaan siinätapauksessa johtua miehen perimästä.

Joskus jo hedelmöittynyt munasolu alkaa jakaantua kahdeksi ja silloin ne kaksoset on identtiset. Syytä siihen ei tiedetä.
 

Yhteistyössä